Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-12-26 18:04:11 följande:

Vad ger ni era små för mat?

Min lille prins vill inte äta burkmat. Jag ammar honom men han behöver ju vanlig mat också. Han vill inte bli matad med någon mat, han vill äta själv men då får han inte i sig så mycket mat så han blir mätt.

Har ni några förslag på vad man kan ge för mat.

Selina får väl fortfarande inte i sig mer än kanske 3-4 skedar mat per dag, då blir det antingen frukt eller burkmat. I övrigt ammas hon bara än.
  • septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-12-27 10:57:50 följande:

Linnea äter numera ca 1/3 burk per mål. Utöver det småplock av majsbitar, brödbitar, banan och sånt. Hon ammar fortfarande jättemycket, skulle verkligen önska att det var mindre nu när jag jobbar, blir jobbigt med brösten när jag är borta länge.

Jag velar så otroligt över just amningen:( ena stunden är jag så jäkla spyless och vill bara sluta NU.. andra stunden får jag lust att gråta bara jag tänker på att sluta amma.

Det är ju hemskt bekvämt när man ska nånstans, slippa packa ner en massa, slippa planera för var, när, hur man ska värma maten osv. Och så är det ju en suverän tröst när hon är ledsen. Och det är ett suveränt sätt att sova ner henne med. Och så är det ju VÅRAN grej, något ingen annan kan ge henne.

Men så saknar jag att kunna dra på mig vad som helst i klädväg utan att tänka på att det ska vara amningsvänligt. Och så skulle jag vilja ta mig iväg någon längre stund snart (mer än 20 minuter på affären). Och så får jag pikar från folk dagligen om att "nu är det väl ändå dags att sluta, nu är det väl ändå dags att ge ungen något matigare, nu är det väl ändå dags att sluta behandla henne som en bebis, hon är ju STOR nu". Och så får jag skämmas.

Det gör mig ju inget att hon vill amma och det gör mig inget att jag är "låst" i soffan när hon vill sova (tvärtom är det ju BRA för mig att vara tvungen att sitta ner en stund, skulle hon sova i egen säng skulle jag springa runt som en galning medan hon sover). Meeen då är ju tex sexlivet obefintligt just nu. När ska vi kunna ligga om hon enbart sover i min famn liksom?

Usch för detta velande.
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-12-28 12:43:23 följande:

Idag har jag tillbringat en hel del tid i tvättstugan. Tvättat, sorterat, vikt och burit upp till garderoberna. Då slog det mig att lyckan som tvåbarnsmamma är att alla är friska, ha en tom tvättkorg och tomt på ren tvätt i tvättstugan.

Jag spenderade också gårdagen i tvättstugan. Mycket tvätt efter några dagar julledigt från den sysslan och så blev det ju en del nya kläder i julklapp till barnen som behövde tvättas. Drygt att hålla på med men så skönt att ha tomt i tvättstugan och påfyllt med rena kläder i garderoberna:)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-12-30 17:31:40 följande:

Sist var det min noublesse-ask ungen kom åt, idag paradis-asken.... Kan ju tillägga att han ratade middagen efteråt, den var tydligen inte lika god som chokladen jag grävde ur hans mun...

Här var det ostbollar som gällde idag! Storasyster hade lämnat påsen framme och Selina hällde ut ALLT i fåtöljen och satt och smaskade. Mumsigt! :)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-12-30 20:20:19 följande:

Men perfekt, en ny maträtt att erbjuda henne ;) (Hade ju kunnat hade jag infogat en skrattgråtande emoji)

Ja det är bra lustigt ändå. Ersättning, välling, gröt och mat hatar hon men allt hon inte FÅR äta går ner. Kartong älskar hon och har redan tuggat sönder två pekböcker. ;)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-01-01 22:01:55 följande:

Oj, vilken tjej!!

Tage kör raketfart i utveckling just nu, men här är vi ännu en bra bit ifrån att gå :) Vi monterade ihop hans gåvagn i helgen och han var helt överlycklig när han kunde gå med den :)

Här har det också gått fort nu.. från att hon började krypa och till hon började resa sig upp tog det exakt en vecka. Sedan bara några dagar till hon började gå runt möblerna. Nu knatar hon runt möblerna hela tiden, skjuter saker framför sig och släpper taget då och då (tills hon kommer på att hon inte håller i sig).

Sömnen har blivit helt åt skogen. Somnar vid 19.30 och sover en timme, är sedan vaken till typ halv tolv och härjar. Sover oroligt på nätterna och på dagarna är det hopplöst att få henne att sova.

Maten är också åt skogen. Vägrar allt utom amningen och väldigt ofta är inte det heller intressant. Kissar dåligt (räcker med blöjbyte morgon och kväll), bajsar dåligt (typ var tredje dag och EXTREMT lite). Känns som att allt är en kamp just nu och jag håller på att tröttna på att hon är så klistrad hos mig och jag får knappt en paus för att andas. Hoppas det vänder snart:/
  • septemberbarn08

Här ammar vi ju hela nätterna och hon äter med andra ord det sista hon gör innan vi kliver upp. Så någon frukost behöver hon således inte.. hon brukar kunna få ett halvt smörgåsrån men är inte så värst intresserad.

Till lunch provar vi någon burkmat men även om det är något hon tycker om så vill hon inte ha mer än 3-4 små skedar, sen kniper hon igen munnen och viftar bort skeden. Ibland ger vi lite fruktpuré antingen direkt efter lunchen eller senare på eftermiddagen, det går bättre än maten men ändå inte mer än max 10 skedar. På kvällen blandar jag ersättning (65ml blir det väl med vatten och pulver), hon dricker kanske 20-30 av det och sen puttar hon bort flaskan. Utöver det ammas hon på dagarna men försöker få det att gå typ 2 timmar från amning till vi provar med något annat i hopp om att hon ska vara hungrig. Det är alltså inte så mycket vi får i henne.

• septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-01-04 12:27:09 följande:

Walter slutade äta på nätterna vid sex månader. Men nu sista veckan han har börjat igen. Igår till middag åt han 1 1/2 burk 8 månaders mat, en extra flaska välling som mellis och sen en flaska välling för ettåringar vid 8 då sov han till 4.30 då pappans klocka ringde. Så han har nog fått för lite att äta, han är väldigt rörlig nu så han förbrukar nog mycket.

Jag blir så avundsjuk på er som har barn som äter så bra! Idag: barnmat = 1/2 sked, frukt = 2 skedar, ersättning = 70ml (ja hör och häpna, HELA 70ml). Utöver det 3 amningar! Hejja!
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-01-04 22:27:42 följande:

Oj vad lite hon äter! Här är det bottenlöst tror jag. Idag har han äter en 3 flaskor välling, 1 1/2 burk mat, en potatis och en dl kokta grönsaker, en portion gröt, lite tomat och gurka och lite bröd. Men det syns inte direkt på honom att han äter så mycket.

Alltså det låter ju sjukt mycket men jag vill minnas att mina andra två åt ungefär sådär mycket när de var i den här åldern så det är nog normalt. Selina är ju istället gaaalet seg på att komma igång med maten. Finns verkligen NOLL intresse! Varje gång jag börjar ge henne något och hon gapar efter sked nr 2 tänker jag "nu jäklar ska jag få i henne allt jag hällt upp i skålen".. och så kniper hon igen munnen efter andra skeden. Suck!

Hennes utslag hänger förresten kvar än. 6 veckor med starkare kortisonsalva nu och nä, det vill inte försvinna. Så nu gissar jag att det blir mjölkproteinfri kost vi måste prova och det vill jag ju inte:( hade varit så mycket enklare att ta bort mjölkprotein om hon ätit något annat än bröstmjölk.. då hade det ju inte påverkat mig (fy vad egoistiskt det lät)
  • septemberbarn08

Gah är det inte det ena så är det det andra. Inte nog med alla utslag vi ska tampas med hos Selina, och maten som mer går bakåt än framåt.. så får hon inte bajsa heller. Nu har det snart gått fyra dygn sen sist (hon som tidigare kunde bajsa 11 gånger/dag). Det har varit såhär nu i några veckor. Bajsar sällan och extremt lite. Dock inte hårt så man kan tro att hon är väldigt förstoppad utan det är rätt normalt eller åt det lösare hållet.

Känns så tydligt att det är något hon inte tål och det lutar väl mot mjölkprotein :( vet inte vad jag ska ta mig till om jag ska måsta äta mjölkproteinfritt. Jag som har nog svårt med aptiten nu och bara går ner i vikt:( allt känns bara tungt och jag har INGEN energi!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?