Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SMA87 skrev 2015-06-02 19:32:27 följande:

Hej alla nyblivna mammor!

Jag fick en dotter Mathilda den 31 mars men hon kom en vecka tidigt så har kollat in här hos er efter hon var född men inte vågat skriva tidigare. Men det har varit otroligt skönt att läsa om problem som man själv upplevt denna tiden. Har tyvärr ingen nära med barn som jag kan fråga och bolla med. Hoppas det är ok att jag skriver...

Jag har en fundering...

Jag vet att ni pratat tidigare om det här med avslag och mens. Jag känner mig lite villrådig.

Jag blödde ca 6 veckor efter förlossningen, sedan ett par dagar med sårvätska. Sedan var det två dagar utan något innan jag började blöda mycket när lilla M var 7 veckor. Trodde då det var mensen som kom tillbaka men efter 10 dagar "riklig mens" avslutades det med sårvätska också... Nu har jag haft 3 dagar utan något och idag började jag blöda igen... Lilla M är idag 9 veckor. Jag födde vaginalt och helammar. Dock är M ingen storätare och har gått från födelse 3,2 kg till igår 9 veckor 4,3 kg. Hon följer sin kurva men det kanske spelar in när mensen börjar?

Jag har efterkontroll om först tre veckor men vet inte om jag ska ringa min BM och fråga? Känner mig dum då det liksom inte finns så mycket att göra antar jag...

Sedan har jag fortfarande ont till och från "där nere" men antar att det är helt normalt bara två månader efter förlossningen...

Än en gång tack för att ni delar med er av er vardag och erfarenheter. Kanske vågar skriva lite oftare!

Om du blött så länge så skulle jag i alla fall ringa och rådgöra med mvc.
  • LillLouise84

Jag hade aldrig någon babyblues. Men nu är det fan i mig nära. Den senaste månaden har tvååringen haft magsjuka, uvi, misstänkt uvi och utredning för uvi. Jag har opererat bort halsmandlarna, fått en infektion i handen och äter antibiotika och för att toppa det så är hela familjen tokförkyld. Så nu har magen pajat pga antibiotikan, så magkatarr och illamående, plus mensvärk efter att satt in spiral igår. Och jag har inte sovit på tre nätter pga täppt näsa på både mig och lilleman.

Det positiva är att jag äntligen gjorde gyndelen av efterkontrollen vid insättning av spiralen. Bm sa att jag hade då ingen risk för framfall, så jag misstänker att livmodern satt väldigt högt. Det var skönt att höra.

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-06-03 06:27:50 följande:

Hon blev lite piggare på kvällen men då hade hon ju också sovit större delen av dagen. Inatt har hon varit täppt i näsan igen så läkartiden i eftermiddag behövs! Jag ville inte ringa och få någon akuttid igår för då vet jag att det blir en snabbundersökning eftersom vi är där på en tid som egentligen inte finns. Då ville jag hellre vänta till idag och så hoppas jag att de undersöker henne ordentligt. Inte bara lyssnar lite på andningen och säger att det är helt normalt och skickar hem oss.

Hon sov som sagt nästan hela dagen igår, har sovit hela natten (men grymtat och haft sig förstås). Hon hann inte ens vara vaken en timme, nu sover hon i min famn igen. Visst, det är klart hon är trött på dagen när hon sover dåligt på natten men det är väl ändå inte okey.. så ska hon väl inte behöva ha det:(

Lycka till!
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-06-03 12:36:49 följande:

Åååh vad segt det låter :( Vad har hänt med handen?

Hoppas ni kryar på er allihopa, och att ni gjort bort ert elände för sommaren.

Jag skulle bara rensa lite ogräs utan handskar och fick in en två cm lång sticka i handen och fick bara ut hälften så det blev en infektion. 5 dagen gick jag till läkaren och fick antibiotika och då stötte kroppen ut resten av stickan.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-06-03 14:46:04 följande:

Läkarbesöket avklarat.

På positiva sidan kan jag nämna att hon gått upp 700g på 3v och väger nu 5090g, 10v gammal:) känns bra att hon går upp så fint i vikt men skrämmande att vi är över 5kg nu.. hjälp!!

Angående nästäppan blev det precis som jag trodde, fick ingen hjälp alls:( blev nästan dumförklarad av läkaren som sa "vad är det du är rädd för egentligen? Hon kommer ju inte direkt sluta andas bara sådär".

Ja, va fan? Det är väl PRECIS det jag är rädd för! Sen tyckte han att ja det är klart det är jobbigt för oss föräldrar att vara vaken på natten men så kan det va, inget att göra åt. Visst tycker jag det är jobbigt att inte sova bra men det är väl för tusan inte DET jag ville ha hjälp med. Det är ju HENNE det är synd om, det är ju HON som får kämpa för att andas och som blir slut av att inte sova i ordning.

Suck!

Tråkigt med en läkare som inte fattar.

Härligt att lill tjejen växer bra. Men visst är det skrämmande vad fort det går. Min lille är på gränsen att slå över till 6 kilo. Min sista bebis växer för fort. Det är vår sista bebis och det blir lite sentimentalt för varje storlek som läggs undan att nu var det sista gången. Här börjar vi plocka bort storlek 62 nu
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-06-03 22:10:39 följande:

Vaknade också med "mensvärk" (helammar) och hoppas inte det är ett tecken på att den är på ingång! Precis ett år sedan jag hade min senaste mens ny idag :) får gärna hålla dig borta!

Jag helammar men satte in spiral igår så jag har blött lite grann. Hoppas i övrigt att jag slipper mens så länge som möjligt. Den 12/6 är det ett år sedan jag slutade med minipiller. Ett år går så fort när man fått barn.
  • LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-06-04 17:45:55 följande:

Vi ska på bröllop i augusti och jag har verkligen längtat efter att få köpa nåt extra fint till Vilgot. Svärmor hade köpt denna och menade på att den blir ju perfekt till midsommar och bröllopet. Han får väl ha den till midsommar men  tycker inte det passar till bröllopet och tror dessutom att den blir för liten till bröllopet (den är i storlek 62 som han har nu, gissar på att han har storlek 68 i början av augusti).

Nån som har tips på fina festkläder till de små? (har sett lite som jag kan tänka mig men lite fler tips är aldrig fel)

Lindex har fina bodys. En beige med fejk väst och matchande chinos. Och en body med fluga och blå chinos. Annars har Kappahls newbie mycket fina kläder.
  • LillLouise84

Nu behöver jag lite hjälp ifrån er som har spiral.

Jag satte in min hormonspiral i tisdags och fick mensvärk första timmarna och blodiga flytningar till och från några dagar. Sen kände jag ett konstigt stick och nu känner jag en tråd direkt innanför slidmynningen. Är hela spiralen på väg ut? Hur mycket "tråd" känner ni?

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-06-07 08:07:21 följande:

Kan tillägga att jag känner jättemycket tråd och den dyker upp nästan direkt när jag sticker in fingret

Det är så jag känner också. Jag kände efter andra dagen och tyckte att det bara var lite lite tråd typ 5 mm men nu är det säkert 3 cm. Jag tänker ringa bm i morgon och kolla. Jag vågar inte ha sex nu för jag är livrädd för att bli gravid.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-06-07 11:07:15 följande:

Åh nej, nu vill jag inte känna efter, fan vad obehagligt om den liksom glidit ner. Jag blöder nu, men innan vi har sex måste jag nog känna efter. Jag gillar inte riktigt tanken på att jag har ett främmande föremål i kroppen, men hellre spiral än p-stav, då är jag rädd för att jag skulle få panikkänslor och vilja skära ut den.

Det här börjar ge mig panikkänslor och just nu vill jag bara ta ut den. Det känns bara fel allting
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?