Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu kommer jag med ett gnällinlägg och förstör lite mitt i all gravidlycka här i tråden. .

Selina sover inte alls bra nu igen. Miljoner uppvak varje natt och jag är som en zombie. På dagarna är hon sååå gnällig.. Två tänder har precis tittat fram så det är väl en bidragande orsak. Sen tror jag hon har ont i magen för i normala fall bajsar hon rätt många gånger per dag, nu får vi vara glad om det kommer EN gång om dagen och då är det väldigt lite som kommer. Och så på det är hon frustrerad över att vilja ta sig fram men kommer bara bakåt. Det är med andra ord inte alls samma glada tjej som vi är vana.

Torktumlaren gick sönder här hemma i förrgår också:/ jag fick hänga upp bland annat 60 st strumpor den kvällen och insåg ju direkt att det var lika bra att beställa en ny torktumlare direkt för så orkar jag inte hålla på. Kul utgift nu till jul liksom.

En annan jobbig grej är att julen i år inte känns så rolig. Vi firar alltid hos svärföräldrarna och det brukar vara supermysigt. I år jobbar svärmor så vi blir hemma, bara vi fem. Jag känner mig pressad över att få till det så mysigt som möjligt för barnen och samtidigt hinna fixa allt möjligt i matväg. En skitsak egentligen men för mig är julen så viktig och nu kommer det inte bli som det brukar.. mitt i all trötthet känns det som att jag bara vill lipa över det:(

• septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-12-07 12:59:35 följande:

Hej igen alla brudar! Så himla roligt att se att tråden är så levande än! Och att de är fler som ska ha syskon (redan). Jag är nog lite chockad över att se plusset på stickan i helgen och bara funderar massa. Samtidigt som jag är glad, förväntansfull och nojjig så här som man kan va i början, så är jag också kluven. Känns som jag är "dum" som inte gett dottern all tid, hon ska behöva dela mig med ett lillasyskon då hon inte ens är ett och ett halvt år. Känner en sorts skuld gentemot henne alltså :/ jätte konstigt av mig kanske. Eller va tycks utifrån? Kommer säkert gå över. Men..

Mellan mina äldre skiljer det ju 19 månader och jag hade enormt dåligt samvete mot sonen under graviditeten. Jag var så himla illamående och sängliggande så han fick ju inte så mycket uppmärksamhet. Inte så lätt att förklara heller när de är så små:/ när dottern sedan föddes och hade kolik fick jag ÄNNU sämre samvete.. fick någon förlossningsdepression och nästan hatade dottern för att hon tog mig ifrån sonen.

Det är tufft att ha dem tätt.. MEN, gud vad härligt det är att se vilken relation de har till varandra idag! De älskar varandra så mycket och är så beroende av varandra. Nu kan vi ibland behöva gå upp på övervåningen och kolla vad de gör för att de leker så bra ihop att vi inte ens hör dem ;)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-12-07 21:50:38 följande:

Vi har 21 månader emellan våra och emellanåt är det pissjobbigt, men redan från att lillebror var 4-5 månader har de börjat få nöje av varandra. Nu är storasyster 2.5 år och W är 8 månader, oj vad de leker bra emellanåt. Båda älskar att leka med duplogubbar och sitter länge tillsammans. Det märks att de vill vara nära varandra, han skiner upp som en sol varje gång hon är i närheten och hon är så mån om honom.

Minuset med två täta är två blöjbarn, två som ska ha hjälp med påklädning och full service, två som stökar på nätterna och två som tappar bort nappen.

Idag är våra äldre 7år och 5,5 år och de är verkligen världens bästa vänner! Klart att de bråkar ibland men de är så måna om varandra och leker så bra ihop. Selina hamnar ju lite vid sidan om på så vis men de tar väldigt bra hand om henne också:)
  • septemberbarn08

Det har blivit några ugglemobiler gjorda här hemma den senaste tiden :)

Allihop är sålda och det är nästan det som är det roliga med att virka, att någon annan får glädje av det:)
  • septemberbarn08
    Astilbe skrev 2015-12-10 20:44:51 följande:

Nu är det evigheter sen jag skrev här senast. Läser dock alla inlägg flitigt! tänkte höra med er - hur länge planerar ni att vara hemma med era små? Hur har ni lagt upp det?

Jag har sökt ledigt från jobbet augusti ut och tänkte börja 1a september :)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-12-11 17:26:38 följande:

Jag tror jag kommer få ett nervsammanbrott snart!!! Tage är gnälligare än gnälligast just nu. Om han inte sover så är han gnällig och grinig. Han är typ aldrig nöjd känns det som.

Enligt wonder weeks appen är han mitt mellan två utvecklingsfaser så det borde vara en bra period. Möjligen är det tänder som spökar eller kanske det faktum att han sover dåligt både på dagen och natten. Vad vet jag?!

Låter som här då, blir tokig på gnället snart! Vi skyllde på att två tänder var på väg.. nu har de kommit fram så nu kan vi inte skylla på det längre. Sen skyllde vi på att hon inte tog sig fram som hon ville. Nu kryper hon för fullt så nu går inte det heller skylla på. Sen skyllde vi på magen, att hon inte får bajsa i ordning.. nu har hon ändå bajsat några dagar och ändå är det gnäll heeela dagarna. Tur hon har två syskon som mer än gärna roar henne. För tillfället har jag slängt mig på soffan, Selina sitter på golvet i rummet bredvid, storebrorsan spelar musik på surfplattan och storasyrran dansar runt Selina ;)
  • septemberbarn08

Selina började "krypa" förra lördagen, hon hasar fram på ena benet och sparkar ifrån med andra:) började resa sig upp igår så det tog bara en vecka där emellan. Hon drar sig egentligen inte upp utan trycker sig upp med benen, ibland tom utan att hålla i sig. Inte ett dugg stabil dock så man får hjälpa henne ner igen.

Surrar gör hon mest hela tiden. Mamma och pappa säger hon då och då men inget annat som är förståeligt. Bokstaven R säger hon hela tiden, rrrrr.

Klappa händerna gör hon, vinka har hon gjort nån gång bara.

• septemberbarn08
    Mullan skrev 2015-12-16 10:42:00 följande:

Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.

Tyvärr går det inte resonera så. "Jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände". Om du kör bil och krockar och barnet dör TROTS att det sitter som det ska, skulle du förlåta dig själv då, om du tog bilen trots att du kunde "låtit bilen stå"?

Här i norr har vi kallt. KALLT! Och långt till allt. Här har vi tex ingen sjukvård på många mil efter kl.17 på vardagar och under helgerna. Det går kanske en buss om dagen till nästa kommun. Thats it! Det går inte låta bilen stå för att det är kallt.. för kallt är det ibland flera veckor i sträck. Kupévärmare hjälper inte när det är -35 grader kallt, och sonen har skolplikt även när det är så kallt, och mat måste vi ha även när det är så kallt. En filt liggandes i bilen, hur varm är den tror du när det är så kallt i bilen? Ska jag klä ungarna inne, tre stycken, klä av dem i en kall bil, köra dit jag ska, klä på dem i bilen, in och handla, av med kläderna i en ÄNNU kallare bil (som blivit kall medan vi handlat), köra hem, på med kläderna igen? Eller ska jag låta ungarna gå ut utan kläder i -35 grader och sätta sig i en kall bil?

Tro mig, även vi i norr är rädd om våra barn.. men vi gör så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har.
  • septemberbarn08

Selina får tre av oss i år. Ett med kläder (3 par leggings, två klänningar, 5 par strumpor, 3 bodies), ett med en aktivitetsleksak och ett paket med ett mjukisdjur (Diddi från babblarna). Känns fjuttigt jämfört med syskonens antal men hon bryr sig ju ändå inte. Snörena och pappret är roligare ;)

• septemberbarn08

Jag älskar ju verkligen julen och går all in när det gäller julmusik och julpynt men i vanlig ordning, när klapparna är öppnade måste jag bort med allt. Så imorgon ska jag minsann köra ett race och pynta bort innan vi ska på middag och julklappsöppning hos mina föräldrar;)

Selina fick som sagt en av babblarna i julklapp och den var omtyckt. Ännu mer omtyckt var storasysters nya stereo och smurfskiva. Som hon dansat ikväll alltså, haha:)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?