Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-03-03 08:26:19 följande:
    Den boken har jag inte fått, och det verkar inte vara någon jätteförlust :)

Jag tycker också om att gå till barnmorskan, ska dit imorgon, men bara för att kolla blodtrycket.

Har någon fått en koll på hur det står till med livmodertappen? Erbjuds man det eller ber man om det? Är det runt bf i så fall?
    Min förra BM, som jag hade när jag väntade dottern, tyckte att jag hade varit gravid länge nog (pga blodtrycket) när jag nådde BF så hon kände efter om det kunde vara nåt på gång och om det fanns någon möjlighet att göra en hinnsvepning, men det det var helt omoget så det gav ju inget. Hon kunde ju inte göra någon hinnsvepning heller eftersom jag var helt stängd.

Annars är nog standard att dom inte alls är in där och känner efter... Om det inte är som för en del här - långt till förlossning och mycket förvärkar. Då är dom nog snäll och känner efter om nåt händer så man slipper föda i hallen hemma :)
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-03-03 08:59:17 följande:

Spännande med åsikterna om abascals böcker. Jag läste "att föda" inför förra förlossningen och tyckte den var grym. Jag har rekommenderat den till alla gravida efter det :)

Jag blev livrädd för all bedövning efter att ha läst den boken. Tyckte bara det stod om allt negativt som kunde bli av olika typer av bedövning. Jag vågade bara ta lustgas pga den boken.
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-03-03 08:40:25 följande:

Jag vaknade med sämsta jävla humöret idag!!! Jag vill bara krypa ner under nån jävla sten & inte komma fram förns grabben är ute. Idag måste jag dessutom åka & storhandla så att vi har mat å allt fram tills jag läggs in. När jag kommer hem får jag väl be sambon eller mina päron att dra en repa & fylla på kylen med det viktigaste. Har pulver & tetror till lilleman så det är till oss lite större. Mamma & pappa har ju barnen medans vi är inne så det hjälper dom nog gärna till med ;)

Ska ta och kolla om svärmor kan ta barnen ikväll så slipper jag dra runt på dom i affären, räcker med en tok grinig sambo som tycker att jag är som ett ouppfostrat barn i affären ;) gnäller alltid om att jag bara springer iväg eller att jag går i trans ;) fast dom 2 ggr han nu behövt offra sig så har det gått ganska ok, och snart kan jag fixa storhandlandet själv igen :) tänk va lätt road man kan vara :)

Jag blev på sämst humör för en stund sedan när hantverkarna kom hit. Mattan som först skulle läggas in förra veckan hade dom ju inte beställt så den skulle läggas in idag, men idag fick jag veta att den skulle skickas från Holland så den kommer inte förrän nästa vecka. Jag tror fan jag blir galen!!!
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:20:19 följande:
    Jag blev livrädd för all bedövning efter att ha läst den boken. Tyckte bara det stod om allt negativt som kunde bli av olika typer av bedövning. Jag vågade bara ta lustgas pga den boken.
    Jag läste den inför min förra förlossning. Denna gång har jag bestämt att jag vill ha EDA för att känna att jag kan kontrollera smärtan, inte att smärtan kontrollerar mig.
  • snö 81

På tal om tappar - är det nån här som testat att känna efter själv?

Vet att många känner på tappen vid ÄL och för att försöka gissa om man blivit gravid och liknande.

Tänkte att eftersom tappen ska kännas lika hård som en nästipp när den är omogen borde man ju kunna känna den på sig själv?! Alltså känna om det känns hårt eller mjukt där inne så att säga ;)

• snö 81
    josejo skrev 2015-03-03 09:35:03 följande:
    Ganska händig då ja:) skönt att kunna göra det själva när man har en sån välfylld lista. Min sambo vill också göra ett utekök så småningom, han gillar att lga mat om jag säger så. Vi köpte detta huset nästan enbart för att han skulle kunna få ett sånt kök som han vill ha :')

Vi har snickare till hjälp just nu, sen får min pappa hjälpa till med resterande grejer, han är överlycklig :D

Jag kan känna mig lite avundsjuk på er som har lite förvärkar och annat, jag känner ingenting förutom sd som får det att kännas som att jag ska kissa ner mig. Men kanske lite tidigt än med förvärkar om man ska få vänta i 2,5-5 veckor till.
    Jag har känt av molande mensvärk av och till i flera veckor, nån enstaka sammandragning som gör lite halvont. Annars har jag en hel del vanliga sammandragningar, men det har jag haft sen v.12 så dom bryr jag mig inte så mycket om direkt :)

Mitt ända tecken på att något skulle kunna vara på G är att min mage har trillat ner en våning så att säga. Men det behöver ju inte betyda nåt. Har 18 dagar till BF och gick över tiden förra gången så jag är rätt övertygad att det är länge kvar!
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-03-03 09:52:34 följande:

V38 och läste första raden i veckokalendern som finns på familjeliv: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn!

Om det nu hade varit så enkelt att bestämma sig att det är dags så är det väl tur att jag har bestämt att det absolut inte är dags den här veckan. Först måste mannen komma hem från Holland och sen har jag ju planerat och bokat in massage i veckan, lunch med en kompis och middag med en annan. Dessutom har jag en artikel på jobbet som måste kompletteras och skickas in (har tydligen två månader på mig men i min värld så blir det max till slutet av den här veckan, korta deadlines när man inte vet hur länge man kommer jobba).

Nästa vecka däremot tycker jag passar utmärkt så länge det inte sker fredagen den 13:de då mannen är i Göteborg (dock kortare tid att ta sig tillbaka jämfört med Holland). Så nästa vecka ska jag bestämma mig för att jag är klar att föda mitt barn, tror ni det funkar? smile5.gif

Tror det funkar klockrent!

Min man har bestämt att vi är redo att föda nästa helg, typ den 15:e. Han tyckte nämligen att 150315 lät bra :)
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-03-03 09:53:26 följande:
    Åh nej! Är dom helt tappade?! Gå gem till en gravid och inte göra sitt jobb!

Hoppas du sågar dom vid fotknölarna!

Nu är man ju inte rolig om folk gör fel.
    Ja, det känns som att man inte längre har nån lust att betala. Dom har nu hållit på här i 3 veckor och nu får vi vänta minst en vecka till innan det är klart.

Vet inte hur många maskiner tvätt våra föräldrar fått ta hand om de senaste veckorna... Dom är värd en en spaweekend när detta är klart ;)
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-03-03 10:08:05 följande:
    Jag brukar i vanliga fall kunna känna min tapp ganska långt ner, så skulle jag prova för kanske 2 v sen o jag hittar den inte alls. Nu är man ju inte lika smidig som i vanliga fall, men har provat både sittandes på huk o på toaletten men känner inget. Vet inte om den förkortats eller flyttats eller om jag bara inte når in (vilket jag tycker att jag gör?).
    Jag vet inte om den "flyttas" när man är gravid eller om det bara är det att man inte är lika smidig. Men när en BM eller läkare ska känns efter får man ju lugga ner, sätta häl mot häl och knytnävarna under rumpan så det kanske är lite besvärligt att hitta åt den när man är gravid :)

Jag vet att man inte kan säga nåt om när det ska hända även om man känner efter, men om jag skulle känna att den var hård som en nästipp vet jag då med största säkerhet att inget är på gång i alla fall. Jag vet att jag skulle kunna nå ner, men jag vet inte om jag når tillräckligt långt in... Får se om jag kanske testar :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-03-03 10:11:02 följande:
    Jag har känt efter faktiskt. Vet att många säger att man inte "borde" pga bakterier och så men allvarligt talat, tvättade och spritade händer och välklippta naglar så är det nog inte någon större fara än när BM har vanliga (osterila) handskar på sig.. eller när man har sex för den delen:P

Genom att känna på tappen märkte jag första tecknet på att jag var gravid faktiskt. Nu känner jag efter om jag haft mycket förvärkar för att öht ha något hum om det skulle vara någonting som händer. Min tapp är ju mogen nu så den känns mest "degig" (trevligt ordval, jag vet haha).

Det finns ju många som gör hinnsvepning på sig själv men det vet jag inte om jag vågar mig på. Jag är ju mogen och tillräckligt öppen för att det ska vara möjligt men nja;)
    Jag tänker också så - rena händer och nyklippta naglar kan inte vara värre än att ja sex. Sen så är ju hinnan intakt och då vet jag inte hur det skulle kunna komma in bakterier till bebis?!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?