Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-01-23 20:42:30 följande:

Hicka långt ner tyder på huvud neråt. Om du känner av buffar i nedre delen är det förmodligen händerna. Jag brukar känna av lite krafsande ibland.

Annars så har jag en rumpa, fötter och knän som typ åker fram och tillbaka högt upp på magen. Ryggen ligger oftast mot höger sida och på vänster sida är det typ tomt :)

Ja just hickan är väl det tydligaste tecknet på att den ligger neråt åtminstone. Och det är höger revben som får ta stryk så det bekräftar ju ännu mer att fötterna är uppåt och att den ligger på sidan med ryggen mot vänster och fötterna mot höger:)

Ang besök hos BM har jag gått var 4-5 vecka tills vecka 25.. Då blev det besök i v25+1, v28+1, v31+3 och sedan igen nu efter 13 dagar (för att kolla SF måttet igen). Tredje barnet så det är inte för att jag är förstföderska heller. Vad jag kan minnas gick jag lika ofta med de två tidigare barnen.
  • septemberbarn08
    Nixe skrev 2015-01-24 13:48:16 följande:

Hur ör det för er andra med magklappande förresten? Är ni bekväma med det och frågar folk i et omgivning först? I mitt fall har mina kollegor (som jag förvisso gillar men jag är inte så fysisk av mig annars med dom) gått halvt bananas med klappande och ibland gnuggande. De som frågar lite fint har jag absolut inget emot men det är lite jobbigt med folk jag knappt kan namnet på som jag arbetat två pass med som bara grabbar tag i en när man inte ens är beredd :-/ Trodde inte riktigt på att det skulle vara så men nu har till och med totala främlingar börjar klappa på mig (senast i toakön på en restaurang). Har alltid inbillat mig att man ska hantera det så himla bra och säga ifrån men med de främmande blir man liksom helt tagen på sängen varje gång och med kollegorna är det ju så känsligt, de älskar ju bebisar med tanke på vårt jobb och menar bara väl, men ändå. Detta ihop med alla kommentarer som "oj vilken KAGGE!" "Det var värt vad du sväller!" och "oj så stor du blivit, jättestor!" Gör att jag börjar ogilla det här med att vara gravid :( några är gulliga och säger istället att jag har en jättefin mage osv och då blir jag ju glad (för jag känner mig verkligen inte alls fin just nu, börjar ana bristningar på magen nu också som är lite av en skräck för mig) men detta kontanta stirrande, bedömande och uppskattande om hur min magenväxer gör att jag ledsnat. Min stackars familj får ta skiten för det för när jag tjatats på i flera dagar i sträck på jobbet blir jag direkt ilsken när min egen mamma ber om "att få se magen nurå!" När jag är och hälsar på. fräste ifrån sist och märkte att hon blev ledsen och då känner man sig ju hemsk. Jag har verkligen inget emot att visa min mage och så men det måste liksom få vara på mitt eget initiativ känner jag, jag vill inte stå och visa upp mig som beordrad liksom. Är jag världens hemskaste som känner så här? :( min familj blir ju ledsna för att de tycker att de sol är familjen ju är "annorlunda/en annan sak" och att DOM minsann måste få titta osv för de längtar ju med mera med mera men det känns på ngt sätt som att all min frustration över de andra som jag inte vågar konfrontera pyser ut på min familj istället. Har någon tips? Kan tyvärr inte sätta stopp på jobbet utan att stämningen skulle bli otroligt krystad och har ju bara några veckor kvar men hur blir jag av med irritationen och oviljan att visa magen för mina egna syskon och föräldrar?

Förstår precis vad du menar så du är inte ensam. Har känt likadant under de två tidigare graviditeterna men den här gången är jag extra känslig. Var SÅ nervös när jag skulle börja jobba nu efter jul igen (efter att ha varit hemma nio veckor) att både arbetskamrater och vårdtagare skulle va och taffsa men det gick bra. Det är ju fördelen med att jobba inom vården, arbetsskjortorna är osmickrande stora och döljer magen väldigt väl och det var nog ingen vårdtagare som visste om min graviditet heller.

Det är väl för tusan inte okey att gå fram till folk och taffsa i vanliga fall, varför ska det plötsligt vara okey när det ligger ett litet barn i magen? Jag är inte till för alla att kladda på för att jag är gravid!

Får också kommentarer om storleken på magen. HUR kan jag vara så stor när det är SÅ länge kvar. Lustigt, med tanke på att jag får i mig tre små skålar fil varje dag, går ner i vikt och magen ligger på lägsta kurvan. Hur liten mage ska man ha för att man inte ska se sprickfärdig ut kan man ju undra då?
  • septemberbarn08

Har ni något bra tips på något ENKELT man kan sy till bebis? Har gjort den där babywrappen (filten till babyskyddet) som jag länkade till tidigare i tråden men sen har jag inte sytt mer. Hade egentligen inte tänkt sy något mer heller eftersom vi som sagt inte har någon tygaffär här men..

Dagarna går så grymt sakta nu och jag vet verkligen inte vad jag ska hitta på för att få dagarna att gå. Så fort jag försöker göra något får jag antingen förvärkar eller foglossning eller så börjar jag blöda. Testade tex städa övervåningen i förrgår och började blöda på eftermiddagen, suck:(

Så ge mig tips nu! Vad ska man hitta på om dagarna?:)

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-01-24 22:00:43 följande:

Kollade igenom inköpslistan precis och efter den senaste veckans besök på ikea, babyproffsen, en beställning från Apotea och två beställningar från Jollyroom så är vi nästan helt klara med alla inköp. Det som återstår är gördel, blöjor, tvättlappar och bindor.

Känner mig nöjd!! :)

Jag beställde lite salvor, bindor, amningsinlägg osv från apotea igårkväll så sen borde vi ha allt hemma:) känns så skönt!

Med tidigare barn har jag börjat tvätta kläder, skruvat ihop möbler och pysslat i ordning efter 35 fullgångna veckor.. Tror jag gör likadant den här gången. Känns kanske tidigt med 5 veckor till bf men det är skönt att veta att allt är klart:) det är ju så mysigt att få ställa i ordning allt så det är svårt att hålla sig längre också;)

Igår blev jag förresten lite orolig när jag fick ganska kraftiga förvärkar! Tog i som tusan och gjorde ont både neråt och ut mot ryggen! Laddade ner värktimern och kollade och under en timme kom de med 4-5 minuters mellanrum och höll i sig 50-60sek. Hade inte gjort något alls under dan annat än att ligga på soffan så jag vet inte vart de kom ifrån. Jag har ju inte haft förvärkar under tidigare graviditeterna så jag blir så förvirrad nu! Det lugnade sig sen iaf och idag har jag bara känt någon enstaka likadan förvärk
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-01-25 19:27:28 följande:

Buhuuuu! Upptäckte just bristningar på brösten, ganska många, under vårtan liksom. Inga på magen än men det är väl bara en tidsfråga nu då?! Jag som gillar mina boobs!! Jaja... Bara att acceptera!

Hur går det på bristningsfronten för er?

Mina bröst såg tigerrandiga ut redan i v7 när jag väntade första barnet. På resten av kroppen fick jag bara en suuupersvag, 1cm lång bristning på magen. Syntes knappt. Med andra barnet var det typ samma bristningar på tuttarna som kom fram igen och den lilla på magen syntes knappt då heller.

Den här gången har jag klarat mig helt än så länge. De gamla bristningarna finns ju kvar som "ärr" förstås men de syns inte mer än i vissa sken;)
  • septemberbarn08
    Nixe skrev 2015-01-25 20:56:59 följande:

Haha, blev ju lite emotsägande där, menade att jag tydligen inte slipper undan bristningarna alls oavsett varför de uppstår :p Har dock ingen hormonrand och naveln är bara platt, har alla andra rand?

Nope ingen rand här, inte haft nån av gångerna. Knappnavel har jag dock fått, verkar få den här gången också;)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-01-26 06:20:57 följande:

Hur gör man för att få de där boxarna? Och vilka är värdelösa?

Jag fick en från apotea/babyland som jag beställde (minns inte hur). Den innehöll typ två blöjor, ett 12pack tvättservetter, en napp, en dreggellapp och något mer. Inte så mycket med andra ord.

Sen hämtade jag ut en på kronans apotek. Det räckte med att man var medlem så fick man den. I den fanns ett helt paket tvättservetter, en napp, en mindre MAM-flaska, massa prover på salvor och lite annat smått och gott:) den tyckte jag var bättre, framförallt nappflaskan var jag väldigt glad över:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-01-26 09:03:44 följande:

Det som är lite roligt med alla dessa gratisboxar är att jag nu har två normalstora förpackningar våtservetter, plus en liten förpackning. Och jag som inte ens använder våtservetter vid blöjbyte ;)

Får spara till bebisen är typ ett år eller två, då kan jag tycka att våtservetter är ok när man ute på vift.

Vad olika det kan vara, vi använder BARA servetterna här hemma, utom vid bad/morgontvätt då vi använder skumtvättlappar istället. När jag väntade första barnet köpte jag inte ens hem tvättservetter för det tänkte jag minsann inte använda på mitt barn. Det höll inte länge innan vi insåg att dom där skumtvättlapparna var skitkrångliga (enligt VÅRT tycke naturligtvis) när man skulle få bort allt bajs. Jag har aldrig fått in snitsen riktigt och det är trots att jag jobbar inom äldrevården och tvingas använda dem dagligen där;) jag får helt enkelt inte rent om jag inte använder en hel förpackning typ.

Dessutom har bägge våra barn blivit skinnflådda vid blöjbyten då det använts något annat än tvättservetterna från ICA lustigt nog. Det var tom så illa att vi fick ta med egna tvättservetter till dagis så dom fick använda på våra barn istället för skumtvättlapparna, annars gick det helt enkelt inte.

Dröjde inte länge förrän hela dagis köpte in och använde BARA icas tvättservetter då dom märkte hur många barn som blev mindre röd av just den sorten:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-01-26 10:34:56 följande:

Jag har aldrig testat skumlapparna så jag vet inte alls hur det är att tvätta med dom, men dom ser hemskt omoderna ut :)

Jag brukar köpa tvättlapparna i lite tjockare mjukt papper som man blöter upp i vatten, dom tycker jag funkar jättebra.

Dom i skum är superbra vid bad eller vid typ morgontvätt. Dock är de väldigt sträva att använda med bara vatten, isf måste man ha något som löddrar på:)

De i papper är de värsta jag vet, dom får jag VERKLIGEN inte rent med haha. Vad olika det kan vara som sagt:)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-01-26 13:21:28 följande:

Icas egna våtservetter tillverkas i norrland och innehåller inga cancerframkallande ämnen. Kronans, änglamark, barnens hus görs på samma fabrik och är bra. Men däremot så pampers och natusans innehåller cancerframkallande ämnen så de ska man passa sig för.

Åh det visste jag faktiskt inte! Vilken himla tur att de vi jämt använt ska vara bra, annars hade man ju mått sjukt dåligt nu! Natusan tror jag vi fick nån provförpackning på när första barnet föddes men han blev galet röd i rumpan av dem så vi bojkottade dem ganska snabbt.

Visst var det du som var från Norrland? Får man fråga varifrån? :)
    LillLouise84 skrev 2015-01-26 13:32:02 följande:

Sen igår så pressar bebisen sig neråt ordentligt. Jag är öm i svanskotan och sittbenen. Ibland funderar jag på om det är dags snart, när den borrar sig ner.

Jag kände dagen innan nyårsafton att det var ett jäkla tryck neråt och sen dess tror jag huvudet legat neråt. Har sjukt svårt att gå hela tiden då det trycker på så hemskt. Det tillsammans med massa onda förvärkar (som jag inte alls fick uppleva med de andra graviditeterna) har gjort mig orolig både en och två gånger men än har det då gått bra:) jag har ju varit van täta sammandragningar från tidigt i graviditeten alla tre gångerna men när det väl börjat göra ont har det varit förlossningen som startat. Blir minst sagt förvirrad nu när det tar i och gör så ont ibland haha
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?