Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-09-29 20:46:46 följande:

Jag kände samma, att jag velat vara med om att förlossningen startade av sig själv. Blev också igångsatt med dottern. Allt är ju väldigt kontrollerat, men alldeles för intensivt.

Denna gång hoppas jag på naturlig start, värkar eller vatten.

Igångsättning tyckte jag var först väldigt seg och sen gick det fort som tusan. Jag blev igångsatt en tisdag morgon klockan 7-8 med tabletter och sen hände inte ett skit utan bara tablett varannan timme och ctg varannan. Sen 23 gick vattnet och bebis kom inte förrän onsdag 16.39. Så de där 15 timmarna som det inte hände något på hade jag gärna tillbringat hemma istället.

Nu blir det springa i trappor, putsa fönster, rulla höfter på gymboll, käka ananas och ha sex från 1 mars så bebisen kommer ut av sig själv.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-09-30 06:37:27 följande:

För mig gick det i ett rasande tempo och det var en rätt jobbig upplevelse.

Jag ska följa ditt recept med trappor, sex och allt annat dom kan sätta igång det.

Ny graviditet och ny förlossning, kan bli helt annorlunda denna gången.

Håller tummarna för en naturlig förlossningen den här gången som går lagom snabbt.
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2014-09-30 08:09:55 följande:

Det finns massor av forskning på att knipövningar minskar risken för bristningar :) bara att googla. Som jag nämnde så skriver även Gudrun abascal om det i sin bok "att föda" Vid knipövningar ökar man blodgenomströmningen i bäckenbotten som i sin tur leder till en mer elastisk vävnad.

Idag har jag förövrigt gjort 40% enligt appen :) snart är man i nedförsbacken :)

Samma här 40 %
  • LillLouise84

Hmm sitter nu och tittar på nyhetsmorgon och de diskuterar influensavaccinering. En läkare där rekommenderar alla gravida att vaccinera sig. Hur tänker ni göra? Jag är kluven hur jag ska göra. Med en ettåring på dagis så känns det som jag behöver allt skydd jag kan få. Men en spruta är en spruta med främmande ämne i kroppen.

• LillLouise84
    Emle87 skrev 2014-09-30 11:39:52 följande:

Hej allihop!

Har läst runder lite här inne och känner att jag ska presentera mig :)

Emma heter jag, 27 år, bor tillsammans med min sambo och vår 1 åriga dotter. Väntar syskon beräknat till 21 mars så det kommer vara ca 1 år och 6 månader mellan dem.

Vi är alltså i v16 och än så länge är det en lite hemlis för de flesta :)

Har ni andra gravida börjat gå upp i vikt? 2kg upp är det här.

Jag hade väldigt svårt med att acceptera viktuppgång med dottern (+25kg + havandeskapsförgiftning). Mkt vatten dock.

Jag har nog gått upp 1-2 kilo. Men har en hel del kvar sen förra graviditeten.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-09-30 18:47:38 följande:

Angående vaccin har jag inte haft en tanke på det. Min barnmorska har inte nämnt det, har ni andra hört att gravida rekommenderas vaccination? Jag är rädd för narkolepsi.

Om du kollar på tv4 play kanske de har nyhetsmorgon ifrån i morse. Där var det en läkare ifrån örebro som pratade om att man från och med förra året rekommenderar gravida. Och att det där med narkolepsi var i ett helt annat vaccin. Det aktuella vaccinet nu är mycket mycket mer testat.
  • LillLouise84
    Madelia skrev 2014-09-30 22:00:30 följande:

Idag har vi varit på RUL, allt såg bra ut med bebisen, dock så vägrade den trots massa puffande och ruskande på magen visa upp vad det var för kön tillräckligt bra för att barnmorskan skulle vilja säga något om det alls. Så det får helt enkelt bli en överraskning. Sen blev vi flyttade tillbaka en vecka i tiden, så jag får börja om med v.18 idag ist för att gå in i v.19. Jag vet inte så mycket om hur man ska tänka om bf när man får olika på kub och RUL. Vad tror/ tänker ni om det? Jag antar man går efter RUL även om kub är det som stämmer med ägglossning om man räknar?

Åh vad kul med rul! Jag bara väntar och väntar. Datum utgår de väl ifrån rul konstigt nog. Jag har inte fått göra kub utan får bara rul, med dottern för snart två år sedan så visste jag exakt sista mens och när jag plussade och gjorde rul och blev tillbaka flyttad 8 dagar så från v 18 till 16. Det kändes så hårt när jag mått så skit och räknat dagarna. Och enligt rul då så hade jag blivit gravid dagen efter jag väntade min mens (jag har bara tre veckor intervaller).
  • LillLouise84
    Astilbe skrev 2014-10-01 19:15:34 följande:

Har hamnat i världens största trötthetssvacka och fick kollat mitt järnvärde i dag. Det låg på 20 så jag behöver inget extra tillskott. Är det någon som vet vilket spann ett normalt järnvärde ligger runt? Har inte varit särskilt trött tidigare i graviditeten men är nu i v 15 och det känns som att någon har klubbat mig... Blir smått knäpp i huvudet av denna trötthet eftersom jag driver eget och inte fixar att hålla normaltempo överhuvudtaget just nu.

Jag har varit trött hela tiden, men lite bättre på sistone. Men klockan 14.00 är det som någon slagit mig i huvudet och jag vill bara sova. Mycket tror jag beror på att jag sover så taskig på nätterna. Jag springer och kissar och kissar precis hela tiden.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2014-10-01 23:26:06 följande:

Ang influensavaccinet - jag kommer att ta det. Jag dras fortfarande med förkylningen från Hell, 4 v nu, så jag gör vad som helst för att inte dra på mig fler saker. Jag är ingen sjukis annars, det här är urjobbigt. Jag har tagit det några andra år (dock inte det omdebatterade svininfluensa) och en gång fick jag en konstig reaktion - jag fick myrkrypningar i halva kroppen, den vänstra, samma som sprutarmen, som satt i ett dygn. Det var så obehagligt att jag hoppat över vaccin sen dess (vi fick det gratis på jobbet varje år) men nu är jag redo igen.

Jag är också dunderförkyld och det går inte över. Det känns som att det tar omtag och omtag. Jag hostar så jag har en massa sammandragningar och väldigt svårt att sova. Så jag ska nog ta vaccin, för jag orkar verkligen inte vara mer sjuk. Och med ett barn på dagis så kommer det hem mycket baciller.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2014-10-01 23:20:09 följande:

Fråga: jag har börjat uppleva att jag får en rejäl träsmak i rumpan när jag suttit en stund. Att tala om smärta är att överdriva, det känns verkligen som träsmak, trots att jag suttit på en bra stol. Är detta foglossning? Det gör inte ont när jag går och det strålar inget hit eller dit. Svanskotan känns rätt sur och ländryggen känns trött, men inga hugg eller så. Känner någon igen det här?

Jag känner av en ömmande svanskota. Det ger min flashback till efter förlossningen, för då var det den som kändes mest efteråt. Dem är inte ond men lite små öm, som ett rejält blåmärke öm.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?