Kpax skrev 2014-08-27 18:50:39 följande:
Gud vad jag måste läsa på.
Jag kan alltså bara få havandeskapspenning 60 dagar före bf? Innan dess är det sjukskrivning som gäller? Kan jag ansöka om havandeskapspenning redan nu, eller är det 60 d före bf som gäller för det också?
Alltså, jag kan googla det här, du behöver inte svara om du inte orkar/vet. :)
Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.
Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.
Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till