Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-08-27 08:18:26 följande:

Ja, fast mitt jobb är viktigt för mig, och jag vill inte riskera framtiden bara för att det är skönare att vara hemma. Det är alltså inte så illa än, blir jag sämre är det ju en annan sak, och då måste jag ju ta tag i det.

Känns lite jobbigt, jag är den som alltid ställer upp, jobbar över och aldrig är sjuk. Men va fan, riskerar jag hälsan för ett högst mediokert jobb är jag ju dum. Man kommer inte så himla långt på att vara en Duktig Flicka.

Fast även om du får igenom havandeskapspenning måste du inte använda det. Om du får det beviljat (tidigast 60 dagar före Bf) så kan du ändå jobba så långt du orkar, man fyller i från vilket datum man började ta ut det. Orkar du inte men inte har havandeskapspenning så måste du ta föräldradagar eller bli sjukskriven.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-08-27 18:50:39 följande:

Gud vad jag måste läsa på.

Jag kan alltså bara få havandeskapspenning 60 dagar före bf? Innan dess är det sjukskrivning som gäller? Kan jag ansöka om havandeskapspenning redan nu, eller är det 60 d före bf som gäller för det också?

Alltså, jag kan googla det här, du behöver inte svara om du inte orkar/vet. :)

Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.

Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.

Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till
  • LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 20:47:20 följande:

Nej det är inte bara att skriva ett brev. Det ska göras en risk/konsekvensanalys om det ska gå rätt till. Sedan är det så att om arbetet anses vara så pass skadligt för din hälsa redan nu och arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig till mindre skadligt arbete så kan det istället bli fråga om en avstängning. Denna kan ske när som helst under graviditeten. Det är då försäkringskassan som står för ersättning till den avstängde i form av graviditetspenning dvs samma som du normalt kan ansöka om 60 dagar innan (heter ej havandeskapspenning längre).

Är ju själv mitt uppe i eftersom jag utsätts för muntliga och skriftliga mordhot pga graviditeten från en av mina brukare samt att vi har några till som är våldsamma. Så nu sitter jag och knapprar på datorn bredvid chefen dagarna i ändå så hon kommer ikapp, efter det blir det nog så att jag kommer bli avstängd då det inte finns mer sysslor att göra.

Jag har ett väldigt tungt arbete och min förra graviditeten så räckte det med brev ifrån mig och arbetsgivare. Jag blev omplacerad i v 15 till lättare arbete men som fortfarande är väldigt tungt (skillnaden var att jag alltid kunde ta hjälp av någon, istället för att helt ensam mitt i natten stå och slita med tunga lyft). Jag fick graviditetspenning från vecka 33 eftersom jag sökte det.
  • LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2014-08-28 07:45:10 följande:

Oj, vad skönt. Vi har en jätteprocedur...

Jag det är skönt att något funkade. Lillchefen på jobbet hjälpte mig skriva då de var ganska angelägna om att bli av med mig då. Sista månaden jag jobbade så fick jag inte åka ut utan praktikant som kunde lyfta och bära åt mig.
  • LillLouise84

Jag har hamnat i en lite konstig sits. Jag är 11+2 idag, det syns ganska mycket och jag ska på inskrivning på tisdag. Så nästa helg har vi tänkt släppa det för närmaste familjen, sen måste jag ta det med jobbet och eftersom några av mina kollegor även är nära vänner så kommer de också att få veta det om chefen får veta. Sen blir det vännerna allt eftersom. Problemet nu är att en av mina vänner ska också ha barn fast 6 veckor före mig men de kommer inte berätta det alls typ, det syns säger de. Vi har en hel del gemensamma vänner, det blir helt skumt om jag berättar och sen kommer det ut att de ska ha före.

• LillLouise84
    Tussludd skrev 2014-08-30 08:54:35 följande:

LillLouise: Äsch, det gör väl inget. Det är väl var och ens ensak när man är redo att berätta. Om de vill vänta kan det ju inte tvinga dig att vara tyst, och de tycker nog inte de heller. Klart att folk kommer förstå senare att de "hållt hemlisen" längre, men det hade man ju fattat ändå. Det första jag gjort när jag fått höra ett BF-datum har iaf varit att räkna 9mån baklänges. ;)

Dom vet inte att jag är gravid än. Jag frågade om dom skulle ha för att jag misstänkt det en längre tid och hon skrev en grej på fb så jag fattade att jag haft rätt. Men eftersom jag inte berättat för någon så vet dom inte, de har inte en aning.
  • LillLouise84
    Chuckiiii skrev 2014-08-30 14:08:41 följande:

Kan inte den vännen bara vara en av de första du berättar för? Å så kan du ju tillägga att du inte pallar va tyst längre och ser fram emot att berätta för typ alla du känner?;)

Då e som ju iaf förberedda:)

Att de får reda på eller inte först spelar inte så stor roll. Men de gemensamma vännerna kommer tycka att det är skumt att vi berättar men inte de andra. Jag kommer köra mitt eget race och berätta snart eftersom det går inte att dölja så bra länge.
  • LillLouise84
    laila88 skrev 2014-08-30 18:22:23 följande:

Nån fler än jag som bara tappar vikt? Har inte ätit gravid vitaminerna fören nu heller.

Då ja vägde mig igår och hade gått ner två kilo på en vecka börja jag med dom från aco som heter gravid för ja oroar mig att bebisen inte får det den behöver.

Tappat typ alla symptom senaste dagarna också.

När började ni med vitaminer?

Jag äter bara folsyra och det har jag gjort sen vi började fundera på en till så typ halva våren innan graviditeten. Jag står stilla i vikt fast jag fuskar med maten och äter godis.
  • LillLouise84
    laila88 skrev 2014-08-30 21:43:26 följande:

Lillalivet8084: jaa jag har ju läst det att det ska gå bra för många trots de mår så dåligt som du säger :( va jobbigt att må så dåligt. Jag är inte smal direkt, men inte tjock heller nånstans mitt emellan så hoppas foster har fått sig näring trots allt :) ska ringa bm på måndag :)

JhjärtaK: ja jag behåller självklart. Det är ju rätt kaos än och tar nog ett tag för chocken, över att blivit ensam och dessutom gravid, att lägga sig. Men det är ju mitt barn :) man älskar det lilla livet redan ju.

LillLouice84: ja det vore ju optimalt att ha börjat långt innan med vitaminerna :) men kanske ska passa på att njuta av vikten medan man kan ^^

Vid första barnet hade jag gått upp 5 kilo vid den här tiden men stod sen stilla till v 24. Nu har jag gått upp 200 g, det räknar jag som inget. Bara hålla tummarna att det håller i sig. Däremot tog jag på mig byxorna jag hade för två veckor sen och maken visste inte vad han skulle säga. En hel jävla dm mellan knapp och knapphål, så måttbandet åkte fram och 10 cm mer midja
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2014-08-31 22:44:56 följande:

Jag har gått upp 3,5 kg, (kan vara mer). Nu stramar allt plötsligt runt rumpa och höft också. En Klänning som var lös för två v sen är ett ormskinn nu. Åh, vad jag bara vill få v 12, kub och chefen överstökad!

Jag har nu gått upp några hekto men en hel dm runt midjan, drog på mig byxorna jag hade för två veckor sedan och det var bara att glömma att knäppa dom. Lyxigt att ni får göra kubtest, här är det endast rul.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?