ebe91 skrev 2015-10-12 09:24:19 följande:
Detdär med att få ungen att sova i sin spjälsäng tycks tusan vara en hel vetenskap! På dagen kan han vila sina 30-60 minuter. På kvällen kan jag lägga ner han när han somnat. Sen vaknar han efter 60 min. Söver om, lägger tillbaka. Sover då 20 minuter, vaknar och får söva om. Sen sover han 5-20 minuter tills jag flyttar över han till våran säng. Egentligen gör det mig inget att vi samsover men han tar sån plats. Kryper runt om natten, bökar. Jag sover jättedåligt! Sen kan jag absolut inte lämna han en sekund själv i våran säng då han kryper ur direkt han vaknar... Han gjorde en kullerbytta ur sängen i helgen, tack o lov har vi madrassen på golvet (har inte hunnit/orkat ta in sänggaveln då vi ändå ska renovera sovrummet här i höst) och han gled nog ner med ett knappt fall, alltså totalt max 25 cm. Är bara så avis på de som bara kan lägga ner barnet i spjälsängen och sen sover den där... O speciellt de som har barn som somnar av sig själv i spjälsängen!
Vi körde någon slags egen variant på 5-minutersmetoden för att få W att somna själv i spjälsängen. Det blir ofta gråt, men oftast somnar han själv innan ens fem min gått, annars efter första checken. Däremot sover han inte hela natten, utan vaknar och vill mystutta 2-3 ggr (ännu mer på sistone) och han kan inte somna om själv i sängen. Nu tänkte jag att jag ska testa sova-hela-natten-kuren och dessutom ställa sängen i eget rum. Må det gå väl.