Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi skrev 2015-04-10 16:55:59 följande:
    Vilken skön dag :) det fina vädret gör ju en på bättre humör också :)
    Ja visst gör det. Sa det till mannen också när vi nästan var hemma efter vår promenad. Frågan är om jag hade mått lika bra om det varit regn och rusk. Känns som solen hjälper en hel del
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-04-10 17:00:54 följande:

Idag pendlar jag mellan hopp och förtvivlan.. Har idag testat amma från det såriga bröstet, men med amningsnapp. Det funkade suveränt! Kände att YES, nu är vi tillbaka på banan igen.

Samtidigt går jag med den där ständiga gnagande oron att vikten inte ökat ordentligt. Har sms-kontakt med en hjälpmamma som menar på att minsta lilla hon typ rör sig så ska jag lägga henne till bröstet, hon ska i princip inte ens hinna vakna. Det SKA tydligen vara så att amma, att man ska vara klistrad i soffan med bebisen hängande i bröstet.. och DÄR kom min ångest tillbaka som jag kände när jag ammade de äldre barnen:( jag har ju två äldre barn att ta hand om, ett hus som åtminstone behöver LITE städning ibland, jag behöver duscha, äta och få gå på toa! Jag klarar inte av att känna att jag ska vara en vandrande matfabrik!

Hittills har det varit så tydligt när hon velat äta och när det varit gnäll över något annat. När det varit hunger har inget annat dugit. Annars går det trösta med blöjbyte/närhet/värme. Ska jag nu tolka ALLT som hunger lägger jag ner!

Vet varken ut eller in. På ett vis känner jag bara för att ge henne flaskan och på ett vis känner jag att jag fortsätter amma som tidigare, när hon visar att det är mat hon vill ha, och avvaktar tills nästa vägning på onsdag.

Och som ytterligare en käftsmäll var jag dum nog och ställde mig på vågen igår trots att jag lovat mig själv att låta bli. Ännu 1,5kg bort och nu är jag ett halvt kilo från startvikten:( fy fan säger jag bara!

Usch då. Jättebra att du kunde amma även från det såriga bröstet! Men förstår vad du menar med matmaskin. Jag har gått med Amningshjälpen på fb men när jag läser en del där så vill jag nästan inte amma mer. Jag hoppas verkligen att vägningen vi ska göra på torsdag visar viktuppgång så jag inte behöver göra nåt annorlunda. Är tillräckligt nöjd med ca var tredje timme dagtid och varannan nattetid och att han sen ska somna även utan närheten till bröstet. Konstant tuttsugande utan möjlighet till att göra annat är inte hållbart om det inte är under en väldigt begränsad period (utvecklingsfaser och annat som kan dyka upp)

Jag tycker du ska avvakta till vägningen och om det inte blivit någon viktökning får du fundera hur du vill göra. Det går ju också att kombinera amning och ersättning för att se till att det blir tillräckligt med mat samtidigt som du får behålla amningen
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-04-10 21:00:51 följande:
    Hos oss är det bara vägning på onsdagar men jag får komma dit tidigare och väga om jag vill. Funderar starkt på att gå dit på måndag redan så slipper jag gå och grubbla i onödan.

Ja visst borde allmäntillståndet och blöjorna säga rätt mycket tycker man. Hoppas verkligen att vågen pekar uppåt nästa gång!
    Vad jag har läst är vikten inte det bästa att kolla alltid (även om BVC alltid utgår från den). Utan så länge längd och huvudomfång ökar som de ska så kan det vara tillräckligt. Ska se om jag hittar länken.
  • Trollunge85
    laila88 skrev 2015-04-10 21:03:51 följande:

Oj va mitt inlägg är egocentrerat, eller allt fokus kring mina funderingar och känslor.. Men blev nog så för jag hållt allt det inom mig och allt i vardagen handlar om Vilja just nu :) Behövde lätta mitt hjärta lite å se om någon har nån liknande känsla :)

Man kan behöva vara lite ego emellanåt även efter man blivit mamma Jag tycker du gör helt rätt i att skriva av dig. Låter inte som en lätt situation för dig. Men fortsätt skriv dina tankar så du har ett sätt att bena ur och få ur dig det du tänker på. Kan förhoppningsvis underlätta en del för dig. Ta hand om dig!
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-04-10 20:26:00 följande:
    Det hade varit sååå värt det om jag bara vetat att det är tillräckligt åt henne.. förstår liksom inte, hon får äta när hon visar att det är mat hon behöver, hon får äta tills hon själv släpper taget (då finns det fortfarande mjölk kvar) och hon är verkligen pigg och vaken efter att hon ätit. Hon bajsar i princip efter varje gång hon ätit och har klarat sig minst 2timmar mellan varje amning utan att vara slö eller missnöjd. VARFÖR går hon inte upp i vikt?

Jag ställde mig med henne på en vanlig digital våg här hemma och enligt den ska hon väga 3100g nu. Tveksamt om den stämmer överens med vågen som används på bvc men isf har hon gått upp 200g.
    Jag tycker den här bloggen har en hel del vettiga tips. Bröstkompressioner kanske kan vara ett alternativ till att amma oftare (för att få till en mer aktiv amning) Men jag tycker du ska kolla vikten en gång till så det inte är så att vikten hade gått ner ytterligare mellan vägningarna och därför gett bilden av att hon inte gått upp.

Inlägg om svag viktuppgång sagogrynet.wordpress.com/2011/05/18/svag-viktuppgang-aktiv-amning/

Inlägg om underminerad amning (det var där jag läste om andra mått på tillväxt) sagogrynet.wordpress.com/2013/03/21/underminerad-amning/
  • Trollunge85

Egentligen skulle det här varit en bra natt. H sov lite mer än tre timmar efter midnatt. Men vad händer då? Jo jag vaknar och undrar varför han inte är vaken och vill ha mat. Sen när han väl vaknat, ätit, pausat för blöjbyte och toapaus för mig och försökt blivit sövd av mannen och ytterligare en omgång amning och somnat. Ja då kan jag inte somna om. Så jag har legat vaken mellan fyra och sex och lyckades nästan somna när det var matdags igen (min reaktion på det var inte direkt trevlig med ett nej jag vill sova). Varför just i natt när vi planerat in saker under dagen som gör att jag måste gå upp nu och inte vet när jag får tillfälle att sova igen under dagen? Suck. Det är säkert därför jag har haft svårt att sova också. Det positiva är att det verkar som bröstsvullnaden har lagt sig lite och de börjar bli lite mjuka efter amning och de är inte riktigt lika melonstora längre även om mina bh-ar fortfarande inte passar ens i närheten.

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-11 11:07:53 följande:

Skrivit första tentan sedan Folke kom precis... Gick hyfsat tror jag! Läser till ett tredje ämne på halvfart... Är gymnasielärare i engelska/franska i grunden... Nu premiär i en galleria och sedan till en kompis... Dagen avslutas i annan stad på 30års fest så precis som för dig Trollunge är det en hektisk dag utan vilomöjlgheter. Kommer stupa i säng ikväll!

Låter som en hektisk dag för dig. Hoppas tentan gick bra. Vi är nu hemma efter att varit ute i två omgångar. Eftersom vi var utomhus så sov H hela tiden i vagnen men det blev ca fem timmar mellan matpassen så H var svårmatad när vi kom hem även om han sov väldigt skönt i friska luften. Nu sover han gott igen. Längtar efter när H har lite mer vakenstunder som inte bara innebär att äta.
  • Trollunge85
    Smulan 89 skrev 2015-04-11 18:50:33 följande:

Skulle blivit igångsatt den 9/4 kl 09, men värkarna började vid midnatt samma dag, så vi kom in med värkar kl 08:30 den 9:e =) 
    3 tim efteråt, kl 11:34 kom vår dotter. En stor tjej på 5040 g och 55 cm lång. Vi kom hem idag och mår bra. Jag fick en rejäl blödning även denna gång på ca 2,5-3 liter, men mår ganska bra nu.

Grattis! Vad kul att det gick igång av sig själv!
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-11 20:35:23 följande:
    Njaaaa... Alltså plugg och plugg, kursen är så lätt att man fixar den utan plugg! En dag pluggade jag inför denna tentan vilket funkar eftersom Nin man jobbar 80% nu och är hemma fredagar med oss. Lätt också eftersom jag läst egentligen samma saker i mina andra ämnen. Språk är ju alltid språk!

Amnings bh ja... Ääääälskar boobs! Beställer från boob.se, mjuka men ger bra stöd. Tips om någon letar efter bra märke...
    Jag köpte en under graviditeten men har än så länge inte fått på den sen H kom. Ska kolla imorgon hur den sitter nu när brösten typ halverats mot förut Annars får jag beställa en storlek större. Gillar också dem. Är grymt skön. Kan även rekommendera deras klänning b warmer (eller vad den heter) som verkligen är hur mysig som helst att ha på sig och perfekt i vårvädret eftersom det är fleece vid brösten för att hålla dem varma så man inte riskerar mjölkstockning.
  • Trollunge85
    Mildamilda skrev 2015-04-11 21:55:43 följande:
    Jag gillar också Boob särskilt deras amningslinne. Deras modell med "lucka" som fälls upp är mycket bättre än den modell som finns på typ hm där man bara fäller ned tycker jag. Mer diskret!
    Jag har inget linne än så länge men ärvde en tröja och en klänning från min syster och sen fick jag en klänning av mannen i födelsedagspresent. Men håller med att jag gillar deras "lucka". Tror jag ska beställa lite linnen därifrån förutom fler bh-ar.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?