• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Men gud... Nu är jag så virrig att jag budat på en skötväska på Tradera och en på Facebook, och vann båda. Så jävla onödigt. Det här kommer jag mörka.

• Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-01-23 08:07:59 följande:

Här är tyget som min mamma skall sy spjälskyddsöverdrag av, gillar det skarpt

Funderar på att sy ett eget tvillingbabynest av samma tyg (tänkte vit botten) men vet inte om jag orkar/vågar. Dagarna går så jäkla snabbt ändå! :-O

Åh vad fint! Gillar även de två andra mönstrade tygerna i övre högra och nedre vänstra hörnet, det röda är lite likt det tyg jag tänkte ha ytterst på mitt babynest.

Jag kanske också borde sy ett spjälskyddsöverdrag, det vore ju fint! Isf satsar nog jag också på ett ganska diskret tyg som passar ihop med många olika lakan.

Lakan förresten, vad dyrt det var. Tänker nog sy iaf en uppsättning av lakan vi har hemma. Jag tyckte inte Ikeas var så fina.
  • Kpax

Hehe, vad präktig jag låter med alla mina syprojekt när flera andra påpekar att man inte sparar så mycket. Jag vet det, jag tycker mest att det är kul med projekt, och det känns som att jag bearbetar det här med att bli mamma genom att göra saker åt bebisen.

Låt oss heller inte glömma att jag bränt sjuka summor på nätshopping, så jag tror inte att jag är så himla ekonomisk! :D

• Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-01-23 11:06:22 följande:

Jag har inte införskaffat lakan utan funderar på att sy om precis som du. Fördelen är att de är lagom urtvättade och att jag kan minska mängden lakan som bara ligger och skräpar

Sen har vi fått ett påslakan med rosa elefanter som min man använde när han var liten. Skulle egentligen ha fått örngottet också (som var i vuxen storlek och därmed skulle enligt svärmor funka bra till vagn som överdrag till litet täcke) men eftersom det var min mans favorit när han var yngre så är det ganska urtvättat. Men påslakanet var tacksamt och dessutom har vi fått ett örngott till bebis och ett lakan som mannens mormor har sytt och broderat dit hans initial på. Så något litet har vi från den äldre generationen vilket känns kul med tanke på att ingen av oss har far- eller morföräldrar i livet.

Precis, två flugor i en smäll! :)

Men vad fint med broderade initialer, det kanske man skulle göra? På kul!
  • Kpax
    Kpax skrev 2015-01-23 11:19:57 följande:

Precis, två flugor i en smäll! :)

Men vad fint med broderade initialer, det kanske man skulle göra? På kul!

Om flickstackarn någonsin får ett namn, that is...
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-01-23 11:26:50 följande:

Jag hade inget namn ett bra tag för mina föräldrar hade slut på flicknamn (de hade däremot ett pojknamn på lut som de haft sen deras första son föddes) Men det löste sig till slut det också. Jag heter ju inte "den" fortfarande

Haha, nej "Den" hoppas jag hon slipper heta! Och jag hoppas verkligen att vi känner vilket som är det perfekta namnet när hon kommer. Men det här är svårare än jag trodde. :)
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-01-24 08:13:41 följande:

Jag har svårt att veta vad som är vad. Ryggraden känner jag men om det är huvud eller rumpa, armbåge eller knä är svårare. Jag har dock konstaterat att det är obehagligare nu när den vänder runt och det gör den fortfarande. Märks att det är mindre plats men ändå fortsätter den vrida och vända sig. Ibland när jag får dubbelslag på olika ställen i magen så gissar jag att det lättare av slagen är handen och det andra är foten. Knä eller armbåge i revbenen på höger sida verkar vara en favorit. Ofta verkar den hålla till så långt upp i högra hörnet som möjligt om jag inte ligger på vänster sida för då faller den ner och bökar runt extra mycket. Trots obehaget och att jag har svårt att identifiera vad som är vad så känns det bra att veta att den lilla knodden verkar trivas bra där inne i magen och jag längtar efter dagen den ska titta fram så jag får lära känna den ännu bättre.

Mitt övre högra hörn är också populärt, där känner jag ofta både en stor bula (rumpa?) som trycks ut och mer bestämda buffar (fötter eller knän kanske?). När hon hickar känner jag det längre ner till höger, och jag tycker istället att jag borde känna det till vänster?

Vi var ju på tul här om veckan, och då låg hon med huvudet under vänster revben och ryggen lite diagonalt ner mot höger. I det läget borde hon inte kunna buffa långt upp till höger, så jag antar att hon inte låg som hon brukar.

Jag skulle vilja ha en liten ultraljudsapparat eller röntgenmaskin här hemma, då skulle jag kolla hela tiden! :D
  • Kpax

Jag har klarat mig bra från magklappar, det har hänt någon enstaka gång att någon känt utan att fråga, och en av gångerna var det en helt okänd människa (en kund). Både familj och vänner frågar först, vilket såklart är jättesnällt och respektfullt, men faktiskt inget jag kräver. Antagligen för att jag inte varit så utsatt, då kanske jag hade avskytt det!

Jag kan däremot tycka att det är lite jobbigt när främmande människor ska fråga om graviditeten och gärna berätta om sin egen.

Egentligen hade samtalsämnet inte spelat någon roll, jag är helt enkelt inte så sugen på att småprata med folk, jag vill bara köpa mina strumpor eller min kopp kaffe och sedan bli lämnad i fred.

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-01-24 14:59:26 följande:

Har ni något bra tips på något ENKELT man kan sy till bebis? Har gjort den där babywrappen (filten till babyskyddet) som jag länkade till tidigare i tråden men sen har jag inte sytt mer. Hade egentligen inte tänkt sy något mer heller eftersom vi som sagt inte har någon tygaffär här men..

Dagarna går så grymt sakta nu och jag vet verkligen inte vad jag ska hitta på för att få dagarna att gå. Så fort jag försöker göra något får jag antingen förvärkar eller foglossning eller så börjar jag blöda. Testade tex städa övervåningen i förrgår och började blöda på eftermiddagen, suck:(

Så ge mig tips nu! Vad ska man hitta på om dagarna?:)

Jag funderar på att sy ett överdrag till spjälskyddet. Jag beställde det online, och nu tycker jag att det ser ut som något som ska ha ett överdrag. Det vita tyget är lite genomskinligt, och vadderingen är mörk, inte så snyggt.

Frågan är om jag kan sy ett löst överdrag och ändå få allt att sitta på plats, eller om jag antingen måste göra hål i överdraget för de befintliga snörena? Alternativt sy rätt igenom allting, men då kan jag ju inte ta av överdraget sen.

Annat att sy: Figurer till mobil, babynest, lakan, gosedjur, mössa, dregglis, filt, överdrag till soffkuddar. Eller så kan du virka något, eller måla något?
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-01-24 17:13:03 följande:

Haha, ja det hade varit roligt att se kan dock säga att trots att jag går på UL varannan vecka så har jag otroligt dålig koll på vem som är vem och vad det är jag känner. Enas ben? Den andres fot? Huvud? Knä? Hand? Helt omöjligt

Men när de hickar vet jag iaf vem som är vem då ettan ligger med kroppen åt höger och tvåan med kroppen åt vänster

Ja det måste ju vara ännu svårare med två, haha!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?