• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-01-13 16:10:43 följande:

Jag har inte funderat över BB-väskan än. Läste i förväg i någon bok om utvecklingen och där stod det att om jag inte packat väskan i v 36 (eller börjat fundera över det) så var det läge att göra det då. Så jag tänkte att du skjuter jag upp det någon vecka till. Behöver klara av en massa annat på jobbet just nu och när jag kommer hem orkar jag inte tänka på mer än att se till att det blir någon kvällsmat så därför känns det skönt att skjuta på det någon vecka till.

Ja för fasen, jag börjar beta av det nu eftersom jag slutat jobba. Innan hade jag inte orkat, jag orkade knappt leva :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-01-13 20:14:15 följande:

Om det första bajset får ligga i blöjan mer än 2 minuter typ så fastnar det på rumpan och typ ända sättet att få bort det är med olja. Det är kladdigt som sirap och tjära blandat med varandra och torkar fast på nolltid :)

Haha, gud vad härligt... Skönt att ha fått oljetipset iaf :)
  • Kpax
    Astilbe skrev 2015-01-13 20:50:12 följande:

Tyckte himla synd om mig när jag fick lunginflammationen men nu har jag tydligen hostat sönder ett revben. Har fått en spricka som gör att det är störtomöjligt att sova på någon sida och sover jag på rygg känns det som att jag kvävs av magen och att sova på mage är ju uteslutet just nu. Usch - så fort jag gick in i tredje trimester så kom en himla massa krämpor. Så - behövde gnälla av mig lite...

Nej fy vad jobbigt! Det är svårt nog att ligga skönt även med hela revben, stackare.
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-01-13 22:02:31 följande:

Vi har inte börjat packa än. Barnmorskan frågade faktiskt om det idag men jag har inte haft en tanke på att börja ännu. Känns som det är för långt kvar. Det viktigaste var att ha med sig om id-handling resten löser sig sa barnmorskan. Annars tänkte vi packa barnkläderna som bebisen ska åka hem i. Ombyte till maken och lite kläder till mig. Lite godis också kanske. Mobilladdare och kamera vill vi ju såklart ha med. 

Vi har inte heller fixat allt ännu som man behöver från dag ett. Har kvar lite apoteksgrejer och madrass till vaggan. 

Madrass fixade vi för en vecka sedan, det känns bra med tanke på att den ska vädras ur ordentligt. Det står 72 h på förpackningen, men jag slog till på två månader istället, hehe.

Men en kompis till mig upplyste om att Ikea bytt format på sina spjälsängar, så har man en gammal säng och ny madrass (eller tvärt om) kommer det inte passa. Det borde jag kanske kontrollera.
  • Kpax
    Tussludd skrev 2015-01-14 12:44:23 följande:

Ikeas täcken är JÄTTEstora! Inte något för en nyfödd direkt. Jag fick till slut låna ett täcke. Vagntäcken är en lagom storlek från början tycker jag. Finns på alla web-butiker för baby.

Vi köpte Ikeas täcke, och insåg också att det är galet stort. Vi har vagntäcke och filtar också, och i början har vi tänkt att bebisen vill ligga i babynest, och då fick jag ju tips om örngott med handduk i här i tråden. Istället för täcke alltså. Vi kör på det första månaderna iaf, om bebisen tycker det är ok :)
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-01-14 18:41:08 följande:

Vi har en gamal spjälsäng från ikea också och madrassen vi köpte till den är aningen förstor. Men vi köpte skumgummi madrass så vi kan skära till den lite.

Gällande madrassen till vaggan så vaggan över 100 år så inga normal mått där inte. :) Men jag hade tänkt att köpa skumgummimadrass till den också och skära till. Mina föräldrar tyckte att det kunde vi be nåt företag att fixa det istället så de skulle kolla upp det åt oss. Själv tycker jag att lite onödigt när jag enkelt kan åka in och köpa madrass på jysk men vill de kolla upp det så får de väl det. :p

Vi köpte också skumgummimadrass, Ikeas näst billigaste har jag för mig att det blev. Den där med fjädrar (pocketfjädrar, inte dun) kan väl ändå inte vara skön för en person på ca 4-5 kg?? Måste ju bli skithårt.

Men bra att madrassen isf är lite för stor, då skär man ju bara, som du säger.
  • Kpax

Lejonhierta.

Fy faaan! Sånt här gör mig förbannad och livrädd. Jag som patient ska kunna lita på att vårdpersonalen kan och vet bäst, och tar hand om mig. Man är så fruktansvärt utlämnad i en sådan här situation.

Det är så himla bra att du är så påläst och orkar och vågar ifrågasätta. Kämpa på!

• Kpax
    Misty W skrev 2015-01-14 18:53:41 följande:

Jag fick inte köpa omrörande för mitt apotek pga graviditeten. Så sög till om sviskon funkar för det tyckte dom att jag skulle pröva, men skeptisk som jag är testade jag novalucid & det suger!

Jag blev också nekad att köpa omeprazol på ett apotek, trots att min bm rekommenderar dem. Provade gaviscon då (det enda jag fick köpa), men den hjälpte så kort tid. Nästa gång gick jag bara in och ryckte åt mig en ask omeprazol, och ingen ifrågasatte.
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-01-14 19:10:04 följande:

Alltså hjälp vilket otroligt RLS jag fått idag! Barnmorskan sa förra veckan att ja skulle börja med järntabletter nu vilket jag glömt. Hon skulle även ge mig nån viss sort då jag var där men det glömde hon :)

Så ska ta de sista ur en blutsaft flaska ikväll. Men hur fort biter järn på rls? Tycker det är sjukt obehagligt!. Är de nån annan som haft det?

Jag har haft lite RLS -känningar, men inte så brutalt. Det var värst för tre -fem veckor sedan, sedan gav det sig igen. Antingen för att jag ökade på järnintaget eller av slumpen. Jag visste faktiskt inte att järn kunde hjälpa :)
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2015-01-14 21:51:42 följande:

Hur blir man nekad att köpa något som är receptfritt?

Vad är RLS?

Tja, de frågar "behöver du hjälp med något?", man svarar att man är gravid och har halsbränna, de plockar ner en ask gaviscon, man ser tveksam ut och säger att man tänkt sig Omeprazol, de hävdar bestämt att gaviscon är det enda de kan rekommendera gravida. Man blir lite osäker men säger att BM tipsat, de ifrågasätter hur hon kunnat göra det, och föreslår att man ska dubbelkolla, man blir ännu mer osäker och tar den där asken gaviscon och tänker att man kanske ska kolla upp det igen - just in case.

RLS är restless legs syndrome.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?