Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Ja bvc-besöket idag gav förresten både positivt och negativt.

Positivt är att Selina idag vägde 3480g på sin 4veckorsdag och har därmed gått upp 285g på en vecka.. så maratonamningen verkar ju göra NÅN nytta iaf;)

Det negativa är att odlingssvaret hade kommit.. visade ingen svamp men däremot har jag stafylokocker i såret.. förbannat också! De skulle ta upp det med läkaren som skulle komma dit nu kl13 så får jag väl höra sen vad det blir för behandling. Känns skönt på sätt och vis att veta vad som orsakar såret och att det med största sannolikhet kommer läka med behandling men å andra sidan får jag lite panik vid tanken på vilken medicin det blir.. min mage tål ju verkligen ingenting och då är väl frågan hur amningen (och min viktuppgång) fungerar om magen ska paja:/

• septemberbarn08
    sommarstad skrev 2015-04-22 15:55:13 följande:

jag ska också försöka att dricka mer. Har kommit på att jag slarvar med vattnet. Mycket eftersom lillen somnar på mig och då vill jag inte lägga undan honom eller resa mig med risk att väcka honom. Ofta har jag då glömt bort innan att ställa fram vatten innan. Är dock duktig att alltid ha med mig vatten på promenaderna (även om jag säkert borde ha med mig mer). Men idag så ska jag se till att dricka riktigt ordentligt för att hoppas att det hjälper till pumpadet.

Jag har alltid en halvlitersflaska med vatten bredvid mig i soffan. . När en flaska tar slut fyller jag den och ställer i kylen och tar fram en ny, har två jag alternerar mellan så jag alltid har en med riktigt kallt vatten:)

Kör med flaskor med "sportkork" så man inte behöver skruva upp något = lätt att hantera med en hand:)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-04-22 19:23:21 följande:

Vi pratar ju mycket om nätterna, men hur har ni det på dagarna? Det kanske ändrats mycket för er precis som för oss, men just nu ser det ut ungefär så här :

Det blir morgon klockan 9 eller 11 (innan dess är det natt för Josefin, hon somnar om direkt efter mat). Hunden behöver gå ut någon gång mellan 11 och 13, och då krävs det ofta flera försök innan Josefin antingen fortsätter sova när jag lägger henne i vagnen, eller finner sig i att ligga där vaken. Ibland är det stört omöjligt, och då tar vi bärselen, och då sover hon tills jag tar av mig den.

Dagtid somnar hon väldigt sällan vid amning, och vaknar isf när jag reser mig. Hon kan somna i bärselen eller eventuellt i famnen om jag går och gungar henne eller studsar på pilatesbollen.

Hon äter ungefär varannan timme, däremellan sover hon i ganska korta perioder, är vaken och glad ibland, men ofta ganska missnöjd. Hon kan inte ligga själv mer än ett par minuter.

Runt 20-21 ökar missnöjesintensiteten, och det är rätt jobbigt fram till 1-4 när hon gör natt. Mycket gråt, och ofta är det bara i bärselen hon är tyst (hon somnar).

Är det här normalt? Blir det bättre? Kan jag göra något för att underlätta för oss?

Här finns det ingen tydlig morgon eftersom vi ammar mest hela natten men kliver väl upp nån gång mellan 4-5.30

Resten av dagen går mest åt till att bolla runt med de äldre barnen, skjutsa och lämna och hämta olika tider, hinna med allt här hemma de ytterst få minuterna jag kan lägga ifrån mig Selina, och till sist börja "nattamningen" vid 18..

Ikväll är jag bitter som FAN på sambon! Igårkväll hade jag PRECIS fått S att somna efter sisådär 4timmars amning och vaggning, när de äldre barnen börjar tjata om fika. Han tyckte att det var viktigare att han fick äta först trots att det tar typ 5min att fixa något åt dem.. så det slutade med att jag klev upp och försökte fixa fika med en hand medan S hängde på andra armen och då vaknade hon förstås och så fick jag börja om. Ikväll hade jag också precis fått henne att komma till ro och somna när äldre dottern tippar omkull hela bordet och det flög dricka och yoghurt över hela henne och över hela rummet.. Och han vägrade städa upp så det var ju inget annat att göra än lägga ner S och ställa sig och storstäda med resultatet att S vaknade förstås och nu får jag kämpa igen för att hon ska somna. Han säger inget men ibland får jag känslan av att han tycker att jag "latar mig" när jag sitter och ammar hela kvällarna. Att jag sen inte sover på natten och att jag inte ens kan äta ETT mål om dagen i lugn och ro, det tror jag han glömmer:(

Nu tänker jag i ren ilska beställa den där alldeles för dyra mobilen jag tittat på så länge, BARA för att jag är värd det!
  • septemberbarn08
    Mullan skrev 2015-04-22 21:08:49 följande:

Varför vägrade han städa upp det?:S jag hade blivit vansinnig!

Ja säg det.. jo jag blev vansinnig och tyvärr gick det ut över ungarna:( känner mig så jävla hemsk som skällde på dem när det egentligen var sambon jag var arg på. Har givetvis sagt förlåt åt dem innan de somnade nu men känner mig ändå så fruktansvärt ledsen nu. Antar att det var tröttheten som tog ut sin rätt till slut.. Jag försöker som sagt vara positiv och njuta av den här korta bebistiden men det ÄR påfrestande att inte få sova ordentligt, inte kunna äta i lugn och ro, inte kunna gå på toa när man behöver, alltid vara låst med henne vid bröstet.. Och även fast jag vet att hon inte är nöjd hos honom blir jag ändå bitter när han kan sitta vid datorn i lugn och ro, fara och handla, fara och träna osv.
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-04-22 21:21:32 följande:

Men snälla nån, varför beter han sig sådär?? Jag skulle bli fullkomligt galen om min man gjorde något liknande.

Ja varför? Antagligen för att han är trött.. Men han glömmer nog bort som sagt att jag förmodligen är ännu tröttare eftersom jag är vaken hela nätterna. Det är ju lätt att tycka att jag bara sitter liksom, mest hela dagarna och kvällarna.. Hur jobbigt kan det vara? Men PSYKISKT är det ju GRYMT jobbigt att vara låst och inte kunna göra något utan att antingen ha henne på armen eller behöva lägga ner henne och höra henne skrika tills jag kan ta upp henne igen.

Nej fy vilket gnäll det blev ikväll.. han är egentligen inte så hemsk som han verkar, han är tvärtom väldigt snäll och skulle ALDRIG säga något negativt/nedvärderande till mig.. vet inte heller vad som flög i honom igår och ikväll men..
  • septemberbarn08

Halleluja, har fått sova inatt.. fortfarande sittande i soffan men har fått 3 timmars SAMMANHÄNGANDE sömn första passet och sedan en hel del till:)

Så jag hoppas på en bättre dag idag.. det är bara skuldkänslorna mot barnen som hänger kvar men jag har lovat sonen att han ska få vara ledig från skolan idag och så får vi väl försöka hitta på något roligt:)

• septemberbarn08
    KarinIngrid skrev 2015-04-23 10:00:38 följande:

Min son är såå mysig. Han fontänbajsade!!! Sprutade!! Ner hela skötbordet. Hela sig o hela mig!!! Långt upp på mina armar och bröstkorg!! Myspys... Not!!!

Haha påminner mig om en gång när sonen var nyfödd.. han bajsade så jag tog han till skötbordet. Tog bort bajset men innan jag fått dit en ny blöja hann han kissa ner både skötbord, mig och sig själv. Av med kläder och tvätta av honom, på med nya kläder. Hann inte mer än knäppa de sista knapparna förrän han bajsade igen. Öppnar blöjan och på nåt vis lyckas han sparka i bajset och få det överallt. Av med kläderna IGEN, tvätta ren honom och på med nytt.. precis när jag fått på de nya kläderna spydde han ner sig.

Det var en vecka efter förlossningen, jag var själv hemma och det var första barnet så jag var lagom känslig. Minns att jag bara storgrät och ringde min mamma och bad henne komma ner och hjälpa mig en stund. Det var sådär lagom kul då, men idag kan jag ju le lite åt det;)
  • septemberbarn08

Inte lätt att vara en långhårig bebis alltså.. hade badat Selina och hon låg nöjd och glad och sprattlade på soffan medan jag gick på toa. Helt plötsligt hördes världens panikskrik. Inget gnäll innan utan bara ett gallskrik!

Sprang dit direkt men kunde inte fatta vad som så plötsligt blivit så fel.. tills jag såg att hon fått ett ordentligt grepp om sitt eget nackhår! Stackars liten, hon förstog ju inte att det var hon själv som drog och kunde förstås inte släppa taget heller. Usch så ledsen hon var, tårarna rann på henne!

• septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-04-23 19:06:02 följande:

Hej! Frågan har säkert varit uppe flera gånger men hur ofta och hur länge ammar ni?

Har varit och vägt lilla fröken och hon har gått ner i vikt?! Ny vikt ska tas imorgon...

Ibland 20 min och ibland hela kvällarna. Ibland går det 3-4 timmar mellan och ibland bara 10minuter.. finns ingen rutin alls på hur hon äter och det är väl helt naturligt:)

Hur ofta och länge äter hon? Gått ner mycket?
  • septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-04-24 07:47:51 följande:

Vilken nappflaska rekommenderar du och har du testat flera?

Mam ultivent eller DrBrown har jag tyckt varit väldigt bra. Framförallt den sistnämnda var bra när äldre dottern hade kolik. Behöver jag börja ge ersättning den här gången också kommer jag välja DrBrown igen:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?