Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Första dagen tillbaka på skolan och dagis för de äldre barnen efter 8 (!) veckor ledigt. Gruvat mig som en idiot för hur jag ska fixa att få alla tre barnen färdiga och hinna lämna på två ställen innan 8, vi som inte varit färdiga förrän tidigast 10 annars sen S föddes. Sambon är hemma föräldraledig idag så han tänkte ta de äldre barnen på morgonen och även lämningarna men jag tyckte det var lika bra att prova utan hans hjälp eftersom jag liks MÅSTE klara det själv redan imorgon.

Det gick förvånansvärt bra faktiskt! Lite stolt över mig själv är jag allt;)

Sen ska jag inte sticka under stolen med att det var riktigt jobbigt att kliva upp halv 6 imorse, precis när jag somnat om efter sista amningspasset.

• septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-04-13 09:10:42 följande:

Sov märkligt i natt jag också! Folke somnade vid 22 i vaggan, sov 2 timmar... Matning och sedan sov han strax över 1 timme till i vaggan... När vi då vaknade för andra gången kl 02.15 hade jag bara sovit ca 3 timmar... Då tyckte diktatorn att vi skulle upp! Kunde inte få honom att vara kvar i sängen hos mig heller. Så jag var uppe och gick med honom ett par timmar inatt. Första gången vi inte kunde vara kvar i sovrummet ens... Men lite serier, choklad och te var inte så illa! Idag ny BVC-tid. Min lille herre lär väga en bra bit över 5kg nu!

Jag ska också ner och väga idag, fått en tid kl13. Jag är glad om hon kommit över 3kg idag:)

Har sån ångest att hon redan snart är 3veckor. Fattar inte vart tiden tar vägen och känner en sån sorg över att aldrig mer få uppleva allt det här!
  • septemberbarn08

Tjohooo, 245g upp på 5dagar och nu har hon passerat födelsevikten med 5g. Vägde 3175g idag:)

Har dock inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med amningen än. 95% av tiden älskar jag amningen och vill absolut inte ge ersättning. Men sen kommer den där lilla ångesten och en sån fånig grej som att jag inte kan ha mina vanliga bh:ar gör mig jätteledsen.

Mot mitt hemska sår fick jag med mig nya amningsinlägg hem.. de är från Medela och ska tydligen inte fastna i såren och det är ju mitt största problem just nu. Hur mycket jag än smörjer så fastnar inläggen i såret och sen får jag stå och spola natriumklorid för fullt för att ens ha en chans att få lös det och ändå sliter det upp såret på nytt. Så jag hoppas verkligen att dessa funkar! Slipper jag såret kanske amningen känns 100% rätt:) för som det är nu är det inte ett dugg lättare att amma när det ska ta flera minuter bara att få lös inlägget och tvätta rent såret INNAN amningen.. sen all tvättning och smörjning efter amningen också.

• septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-04-13 14:38:23 följande:

Någon som har något som helst tips på hur man får MER mjölk? Jag vill helamma! Men verkar inte ta sig, då jag inte har ammat har jag pumpat och fått som mest ut 80ml ur bådra brösten. sista gångerna har det varit 50ml. sammanlagt ur båda alltså.

Jag vet att ersättning är gott nog, att det har sina fördelar. Min första är född på det. Var väl såhär då med.. Jag kanske helt enkelt är en sån som inte kan producera mer än såhär? :(

Men det är en jätte stor sorg för mig. Jag vill verkligen kunna amma helt. Utan att måsta ge ersättning. Jag vill prova allt som kan öka mjölkproduktionen.

Hur mycket du kan pumpa ur säger inget om hur mycket mjölk du har:) jag har fullt tillräckligt men kan ändå inte få fram mer än ett par droppar när jag pumpar:)

När jag inte fick amma på höger sida förra veckan och bara ammade på vänster tog det onsdag och torsdag innan det bröstet ställt om sig och ökat mjölken så på fredagen fanns det hur mycket som helst. Fick amma lite tätare på det bröstet under de två dagarna.
  • septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-04-13 14:58:49 följande:

Okej, det hade jag ingen aning om, detta är så svårt!

Men hur vet man om man har nog mycket eller inte då? Är det bara på om bebisen verkar nöjd eller ej? :)

När S släppt taget frivilligt brukar jag trycka lite på bröstet och se om det kommer någonting. Gör det det så försöker jag lita på att hon släppt taget för att hon är mätt och inte för att hon sugit sig trött. Då finns det ju liksom fortfarande mat kvar när hon ätit sig mätt:)

Som BigMami skrev är det ju maratonamning som hjälper om du vill öka mjölken. Det är gryyymt tröttsamt och tråkigt att sitta i soffan och bara amma men det är bara någon dag och sen har brösten ställt om sig:)
  • septemberbarn08

Nu har jag hunnit använda de nya amningsinläggen i 3 timmar och fy f*n vad bra de var!

Ett vanligt inlägg har torkat fast i såret på mindre än 10 minuter. Tre timmar efter att jag la dit det här har det fortfarande inte torkat fast! Var jäkligt skeptisk när jag fick dem för de KÄNNS inte annorlunda mot de vanliga men där hade jag fel! Har redan beställt två förpackningar från apotea, fick bara med mig 6st på prov från bvc så:)

www.apotea.se/medela-bh-inl%C3%A4gg-eng%C3%A5ngs-30-pack

• septemberbarn08

Första mardrömsnatten här! Ammade 21.30 och provade lägga ner henne som vanligt, hon brukar ju somna direkt när jag lägger ner henne i babynestet på kvällen.. men inte igår förstås.

Upp med henne igen och amma på andra bröstet, prova lägga ner igen men nej, fortfarande grinig.

Liggamma, vilket funkar bra för henne men inte för mig för jag spänner mig hela tiden. Men hon blev nöjd iaf. Nån timme senare kommer storasyster in och vill sova mellan oss och då var det ju ABSOLUT kört att försöka sova. Vid 3 tog jag och ammade på andra sidan och fick henne att somna så jag la babynestet i spjälsängen (eftersom det inte fick plats i våran säng när storasyster låg där) och la ner henne och tack och lov kom hon till ro.. för att två minuter senare bajsa! Då gav jag upp!

Nu är jag i full gång med att få sonen färdig för skolan. Hade INTE lust med det idag men har han varit hemma 8v och bara varit där igår känner jag mig ju tvungen:(

Såå, (VÄLDIGT) trött mamma, en son som gråter och verkligen inte vill till skolan, en trött och grinig bebis som fortfarande sitter klistrad vid pattarna och en sambo som jobbar kväll ikväll.. bävar för att vara själv till halv ett inatt!

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-04-14 07:28:45 följande:

Hade också en skitnatt!! Tage hade lite svårt att komma till ro och somna på kvällen, men tillslut så. Sen sov han bra till första matningen, men då hade han både bajsat och kissat ner pyjamasen. Efter mat och byte av diverse så somnade han om, men vaknade vid 3.30 och pruttade värre än värsta vuxna mannen. Han låg och tog i så mycket så han kräktes, bajsade, kräktes igen och precis när jag trodde att han hade somnat kräktes han ytterligare en gång och då var han klarvaken.

Så 3 pyjamaser i tvätten och vaken sedan 03.30 - härligt! Tror nästan jag hellre skulle byta med mannen och gå till hans jobb idag. Han sov sig nämligen genom hela cirkusen vid andra matningen så honom går det nog ingen nöd på idag :-/

Här har vi ingen kräkbebis iaf vilket är sååå skönt. Det kan rinna några droppar nån gång ibland men aldrig så vi behöver byta kläder... räknade kläderna i hennes garderob i förrgår och kom fram till 25st bodies i strl 50/56 så ska vi hinna använda allt innan hon vuxit ur det skulle hon kanske BEHÖVA spy ner dig ibland så vi får anledning att byta;)

Jag önskar nästan att vi haft nån sån här natt i början så man inte blivit så bortskämd. Fick ju minst 5 timmars sammanhängande sömn bara första passet varje natt de första två veckorna. Inatt har jag istället sovit kanske 1 timme, max 2, och bara någon minut här och där. Känner mig död! Ber till gudarna att de äldre barnen är snälla i eftermiddag och ikväll. Planerar att fara förbi på konditoriet och köpa fika och hälsa på mina föräldrar när sambon åkt iväg. Något att göra för barnen + nån som kan bära S en stund + KAFFE till mig.. win win!
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-04-14 09:34:20 följande:

Dottern var aldrig någon kräkbebis och till henne hade vi massor med kläder som aldrig hann användas. Just därför har jag sett till att inte ha för mycket i varje storlek, men då när han är sån kräkbebis så har vi nästan för lite istället. Får tvätta hela tiden. Idag verkar dessutom vara nån form av rekord. Som sagt 3 pyjamaser inatt och nu har jag precis fått byta ut body och byxa för andra gången idag, och då är klockan bara 9.30?!??

Låter som en bea plan du har snickrat ihop för dagen. Jag sitter och dricker kaffe nu o h ska gå ut på långpromenad med mamma om en stund, tänkte att det kan ladda batterierna lite :)

Äldre dottern var en sån som kaskadspydde varje gång hon ätit och då bodde vi i lägenhet och hade således ingen egen tvättmaskin. Minns att jag stod och handtvättade i ren panik för att inget var rent. Vi har hittills inte behövt köpa ett enda plagg till S utan allt är kläder vi fått. Skönt att alltid ha rent ombyte men lite panik över att vi inte kommer hinna använda allt;)

Nu sover Selina sen vi var ut och lämnade brorsan på skolan. Har sovit snart 2 timmar och jag vet inte om jag ska väcka henne eller låta henne sova. Vet iofs att det inte går att hålla en bebis vaken bara för att de ska sova på natten och dessutom är det grymt skönt att få ha lite tid för mig själv.. men ändå blir jag stressad när hon sover för jag vill verkligen inte ha en vakennatt till:/
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-04-14 07:20:15 följande:

Tage blev 4 veckor i lördags, men eftersom jag inte ammar är det ju rätt "normalt" :)

Då måste ju jag vara sjukt onormal som inte ammade förra barnet alls och blödde i 12 veckor, haha.

Tycker jag blöder väldigt lite den här gången men det är inte i närheten av slut än.. hoppas det inte dröjer allt för länge.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?