Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Phu vilken dag! Vanligtvis sover Folke två långa/halvlånga pass per dag... Idag inget av dessa... Bara kortisar. Så även om han varit en gladunge är jag helt slut nu! Han har äntligen däckat nu iallafall! Hoppas detta innebär fin natt!

• tovemaja
    Kpax skrev 2015-04-17 00:01:19 följande:

Jag sitter och studsar på pilatesbollen med en lättirriterad bebis i bärselen. Om tjugo minuter kan jag ge henne mat igen, och självklart hoppas jag att hon somnar på riktigt då. Meeeen det verkar väl inte allt för troligt, hon brukar inte somna för "natten" (enligt henne) förrän 3-4.

Är det någon som vet när de brukar få lite kläm på det här med dag och natt? Och när de sover längre tid mellan målen? Josefin är iofs ett mönsterbarn när hon väl somnar. Då sover hon minst tre timmar mellan måltiderna och somnar om på en gång. Om hon ligger kvar i vår säng dvs.

Tror tyvärr att svaret är: alla bebisar är olika! Vissa här verkar ju ha Bern som sover hela nätter redan! Mun grabb vill då inte sova mycket mellan målen, inte ens två timmar nu inatt :( men å andra sidan verkar han haja att det ÄR natt i alla fall! Tjaaa.. Får väl vara glad åt det!
  • tovemaja

Snö och kpax: första vägningen "räknas" ju knappt då utmaningen just börjat! Skälv käkade jag en halv liter glass igår... Oopps!

Lilllouise: så avis! Nin lille vägrar plötsligt sova mer än tvåtimmarspass! Förut sov han i alla fall tre i början! Så även om jag får många timmar ibland så är de väldigt upphackade! Zzzz

Idag blir premiär för borta-sovning. Ska sova hos svärmor inatt!

• tovemaja
    pink76 skrev 2015-04-18 19:43:28 följande:

Kan man försöka styra bebisen till att sova längre perioder på nätterna när de bara är 5 veckor eller är det bara så att vissa har tur? 

Det jag gör är att ha mycket ljud o ljus på dagen och när vi ska ha "natt" så släcker vi ner och "tystar ner". 

Jag undrar verkligen samma sak!nu soc Folke precis tre timmar i streck (första passet) men det var flera dagar sedan det hände sist! Annars har det varit två timmar Max och jag fasar nu för resten av natten... Han sover halva natten i sin vagga och halva hos oss...

Tänker dom någon skrev att alla barn är olika och jag försöker också tänka att det förhoppningsvis jämnar ut dig. Vi har, förutom bristen på sammanhängande sömn, ett relativt lätt och okomplicerat barn. Inga tröstlösa skrik, han sover en hel del på dagen och amningen fungerar klockrent... Så det jämnar väl ut sig i längden? :)
  • tovemaja

Nu har Folke fått en tetra ersättning för första gången! Amningen funkar ju som sagt kanon men vill bygga upp ett förråd med utpumpad bröstmjölk och det är svårt när han vill äta varje/varannan timme!

Laddar främst för en möhippa jag ska på 9/5 då Folke ska vara med sin pappa hela dagen.. Men även skönt att veta att jag inte måste vara låst närmsta 4-5 månaderna innan man börjar med välling/smakar mat. Planen är dock fortsatt att helamma!

• tovemaja
    Kpax skrev 2015-04-19 11:21:07 följande:
    Jag måste ta tag i det där med pumpen... Jag har fortfarande bara testat en gång och fick ut hela 20 ml, hehe.

Fick du kläm på det på en gång? Några tips?
    Fick också bara ut lite första gången.,, men kom på att jag måste vara helt avslappnad, varm och att han inte ska ha ätit på minst 2 timmar ( tar alltid ett bröst i taget vid amning så brukar bli naturlig vila på minst 2 tim). Sedan är det bara att köra! Kommer det lite så stanna upp och ta om... Men finns säkert experter i tråden som kan mer :)
  • tovemaja

Septemberbarn: jobbigt! Fick du somna om sedan? Här är det lite, lite bättre än vanligt, fick sova trerummare första passet och nästan två andra... Får se hur det blir nu, efternatten brukar ju vara sämst med max en timmes sömn i streck. Men någon gång måste det ju vända!

Mullan: skulle vara jätteintressant att höra om tipsen. Det funkar ju med pumpning här men det kan ju alltid bli ännu bättre :)

• tovemaja

Vilken fin dag vi har här! Vaknade av en glad kille redan kl 05 och hade då sovit 6 timmar totalt men bara tre sammanhängande... Men vem kan vara sur när man vaknar till en leende "pratande" bebis? Inte jag! Sedan somnade han om mellan 07 och 09 och jag också... Och nu sover han ett långpass efter promenad och lek i babygym! Vilket gör att jag kan sitta i solen och skriva dagbok. Vi var hos grannen på fika i förmiddags också, mysdag!

Ang. Magknip som diskuterats till och från... Minns inte om jag tipsat redan men fick ett bra råd från en forum vän från annan tråd... Har de magknip så testa att hålla bebisen över handfatet eller toastolen med menen upp (håll i låren med bebisens rygg mot din mage alltså) och låt honom/henne bajsa och kissa så... I början gjorde jag det efter varje amning eftersom han hade ont... Nu kanske varannan. Folke gör inte ifrån sig alltid, men oftast. Skönt med mindre bajs i blöjan, mindre röda rumpor och framförallt mindre magknip!

• tovemaja

Och viktutmaningen då? Jag ska ju väga mig onsdagar men tog en tjuvtitt idag... Ser bra ut! Har 100g kvar till veckans mål och spräcker då ett "tiotal", nämligen 80! Stort mål! Idag har jag visserligen fikat men set var på mackor... Sedan har jag även ätit en isglass men är ändå nöjd! Tagit korta vändan (3km) men sparar den långa till kvällen tänkte jag...

Hoppas förkylningar m.m går över snart snö!och Misty: fasen va hurtigt med gym! Jag vågar inget sådant innan efterkontrollen i mitten på nästa vecka...

• tovemaja
    Misty W skrev 2015-04-20 15:36:02 följande:
    Min tanke är att köra snälla övningar som inte har med magen att göra. Livrädd att snittet ska spricka (vilket det inte kommer göra men är väl nån dum ursäkt jag skaffat)

Om jag inte kommer iväg ikväll så ska jag iallafall ha gjort 2 styrkepass innan denna veckan är slut. Längtar dock tills jag kan gå på roliga gruppklasser & framförallt ut å springa!
    Aha! Då är jag med! Klart du ska med i utmaningen! Den innebär 1/2 kg i veckan fram till midsommar... Men man kan ju hoppa på och av som man vill såklart! Vägning minst 1gång/vecka med Rapport till gruppen (om man vill).
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?