Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-01-13 12:26:08 följande:
    Har du några tips på BB-väskinnehåll till oss nybörjare? :)

Just det, skötväska har jag glömt köpa. Vad har man i den? Blöjor, ombyte, babywipes, napp och ev flaska + mat?

Apoteksgrejer jag tänker kan vara bra :

Salva mot röd stjärt och såriga bröstvårtor (inotyol ska visst vara bra men extremt kladdig)

Puder (och sminkborste att applicera med, hatar puder)

Snorsug + koksaltlösning

Amningskupor/BH-inlägg + bröstvårtskydd

Bindor

Babywipes

Tvättlappar

Olja (kan man ha det till bad, eller behöver man något tvålaktigt?)

Termometer

Nagelsax och fil

Någon som vet vad jag glömt? Det är en ofärdig lista. :)
    Jag packade alla bebissakerna i skötväskan och mina egna saker i en egen väska. Så i skötväskan hade jag alla kläder till bebisen, blöjor och napp typ. Salva till typ rumpan och badolja hade dom på BB så det hade jag inte med egna. Flaska till bebisen ska du väl bara packa om du inte tänker amma. Skulle inte amningen funka direkt får du koppmata på BB. Jag ska ju inte amma, men mat finns på BB så jag tar bara med en flaska.

Babypuder till rumpan används knappt nu för tiden eftersom det torkar ut rumpan i onödan. Inotyol är toppen och man tar så extremt lite åt gången så det märks inte att den är kladdig. Snorsug köpte jag aldrig till dottern och hade aldrig behov av det heller. Så det är inget jag ser behov av att ha med till BB. Om min dotter var tät i näsan som nyfödd droppade jag bröstmjölk i näsan efter tips från typ alla inom vården :)

Till mig själv hade jag inte packat några egna trosor och bindor eftersom alla sagt att sjukhusets nättrosor plus bindor var perfekta - det tyckte INTE jag. Men jag fick bita ihop och använda dom eftersom jag inte hade med eget.
  • snö 81

Sådär ja, efter 5 arbetsdagar var jag åter sjukskriven igen. Var till barnmorskan och kollade blodtrycket idag och det var alldeles för högt igen så det verkar inte klara att jag jobbar alls. Får väl se om jag jan gå tillbaka nåt alls innan bebisen kommer eller hur om jag får vara hemma och rulla tummarna till det är dags...

• snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-13 18:59:54 följande:
    Usch vad jag lider med dig!:( tänkte skriva ett jäkla gnällinlägg om min första arbetsdag som jag haft idag men jag tror jag skippar det när jag läser hur besvärligt du har det! Hoppas blodtrycket sköter sig för dig nu! <3
    Det är klart att du också får gnälla :)

Men ja, jag hoppas att det ska räta till sig igen nu när jag får vara hemma och vila. Det gjorde ju det sist så...
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-13 19:45:05 följande:
    Ja bilbarnstol! Det skrev jag upp nu.

Men vadå, vad gjorde du med oljan menar du? Tvättade?
    Om det första bajset får ligga i blöjan mer än 2 minuter typ så fastnar det på rumpan och typ ända sättet att få bort det är med olja. Det är kladdigt som sirap och tjära blandat med varandra och torkar fast på nolltid :)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-01-14 08:27:15 följande:

Ofta tänker jag att det finns de som har det värre så därför ska man inte gnälla och oftast hjälper det inte ändå men just nu känner jag att jag bara vill få ur mig det.

Ännu en natt som jag inte kunnat sova ordentligt. Hade fram till förra veckan lite problem med halsbränna men inte mer än att jag kunde somna ändå utan tabletter. Sen helt plötsligt fick min man åka mitt i natten till Statoil för att köpa något mot det och träffade en väldigt snäll kassörska som hämtade ut samarin från deras egna medicinskåp eftersom inget de hade inne var rekommenderat till gravida (av vad de kunde läsa sig till). Allt väl förutom att det står att man inte får använda det för mycket (pga allt salt) och jag hade en period då det gjorde ont i ryggen vid ena njuren som jag tänkte kunde bero på att det blivit lite mycket salt under en period. Alltså försöker jag att inte ta tabletter om jag inte känner något när det är dags att gå och lägga mig och det resulterar i att jag vaknar mitt i natten med värre halsbränna än vanligt inkluderat med galluppstötningar. Även om jag skulle ta en tablett slutar det med att jag måste gå upp och kräkas. Tre nätter har jag försökt och det slutar likadant varje gång. Det är bara att inse att jag måste leva på tabletter. Nu har jag iaf köpt en annan variant på apoteket så jag har något att variera med.

Sen är det den förbaskade ryggen. Det är inte så att jag känner ont som i att jag har sträckt den eller överbelastat den. Nej istället är det alltid något molande som jag inte kan definiera och som inte går över oavsett hur jag ligger ner. Dyker oftast upp på kvällen och finns kvar på morgonen och jag gissar att jag inte känner det när jag är på jobbet bara för att jag inte har tid att slappna av då. Ibland tror jag att jag hittar någon bra sovställning men då verkar någon nerv komma i kläm istället. 

Och som om det inte räckte så upptäckte jag igår en leverfläck som har växt på höjden och jag har ingen aning om det tillhör normaltillståndet som gravid eller om det är något värre (eftersom den sitter i bikinilinjen var det inte precis något jag kunde ha sett tidigare utan mer slumpen att jag råkade känna den och efter vissa akrobatiska övningar lyckades jag få syn på den för att se om jag känt rätt). Vet att det kan dyka upp hudförändringar men jag har inte hittat något om befintliga leverfläckar.

Så med en uppgång för att spy, svårt att sova pga funderingar om leverfläcken, jobbet, förlossningen och framtiden och såklart ryggen (och självklart mannens snarkningar som inte alls hade något problem med att sova) så känner jag att nu får det räcka. Nu vill jag inte mer. Men får jag bara sova en natt hyfsat okej så gissar jag att känslan kommer gå över. Hur som helst så var det ganska skönt att få lov att skriva av sig lite.

Stackare! Det finns alltid någon som har det värre någonstans, men det innebär inte att man själv inte får klaga med sina "futtiga" bekymmer/krämpor :)

Jag förstår din känsla med halsbrännan och kräkningarna. Jag hade samma innan jag började med Omeprazol, jag lovordar den medicinen!!

Jag har inte många krämpor, men att vara sjukskriven för blodtrycket känns pissigt och jag vill bara att bebisen ska komma nu så allt är över.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-14 08:07:14 följande:
    Madrass fixade vi för en vecka sedan, det känns bra med tanke på att den ska vädras ur ordentligt. Det står 72 h på förpackningen, men jag slog till på två månader istället, hehe.

Men en kompis till mig upplyste om att Ikea bytt format på sina spjälsängar, så har man en gammal säng och ny madrass (eller tvärt om) kommer det inte passa. Det borde jag kanske kontrollera.
    Haha, den kommer alltså att vara ordentligt vädrad när det är dags :)

Vi ska ju köpa säng och madrass och allt sånt på lördag, men det kommer nog stå i förrådet ett tag innan det åker fram. Men 2-3 veckor skulle jag tro att vårt hinner vädras ändå :)
  • snö 81

Är det någon som köpt täcke till spjälsängen än? Sitter och gör inköpslista på IKEA för lördag och deras två olika täcken är rekommenderade från 12 månader?! Var hittar man täcken för nyfödda?

När dottern var nyfödd för fem år sen hade vi köpt täcke på GeKå's, alltså Ullared. Men inte vet jag vad det var för åldersrekommendation på det, kanske helt fel för en nyfödd?!

• snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-01-14 11:10:13 följande:
    Jag tänkte nog använda en filt bara i början. Men jag tror täcke funkar också så länge man ser till att barnet inte är för varmt. Det kan ju räcka med filt och pyjamas eller sovpåse eller liknande beroende på hur varmt det är rummet. Tror rekommendationen är pga att de inte vill råka ut för något om PSD skulle inträffa. Men tror säkert att många använt deras täcken från början.
    Ja, jag har börjat snegla på filtar istället. Förstår att det är på grund av risken för PSD som dom rekommenderar de tjockare täckena för större barn. Jag har köpt sovpåsar som pyjamas så hen kommer inte att bli kall om fossingarna iaf så det räcker säkert med en liten filt bara. Sovpåsar som är typ ett formsytt täcke kanske också kan vara praktiskt, men det känns inte som nåt jag skulle köpa.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-01-14 11:03:15 följande:
    Det är väl så. Jo jag tittade på Omeprazolen men apotekspersonalen tyckte jag skulle testa Gaviscon eftersom det bara var på kvällarna och inte hela dagarna. Så nu testar jag den ett tag och om det funkar är det bra. Om inte så kommer jag köpa Omeprazol oavsett vad de säger pga alla lovorden här inne. smile1.gif

Kan inte vara kul att vara sjukskriven. På det viset mår jag ju bra för jag slipper oroa mig för högt blodtryck och sjukskrivning. Och foglossningen är inte så farlig. Lite ömt hela tiden nu men inte så farligt om jag inte skulle försöka mig på någon långpromenad i snabbt tempo eller tunga lyft eller liknande. Tror många känner så att de bara vill att bebisen ska komma ut och det kanske är tur så att vi trots allt börjar se fram emot förlossningen så allt kan ta slut smile5.gif
    Ja, det är väl tur vi börjar se fram emot slutet och förlossningen :)
  • snö 81
    Villhaenbebbe skrev 2015-01-14 15:24:03 följande:
    Haha och här i Östersund är det så mycket snö så att det är jobbigt att ta sig fram. Pulsa fram i djupsnö med foglossning är iingen höjdare heller.. Längtar så mycket till våren redan nu, fast vintern nytt börjat!
    Vi har också så. Det har snöat typ oavbrutet se senaste dagarna. Innan så har vi faktiskt mest haft snö och sen regn och surväder, men nu verkar det som att all snö ska komma ner med våld :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?