Inlägg från: Tussludd |Visa alla inlägg
  • Tussludd

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-01-15 13:11:03 följande:

Idag ringde jag till jobbet och sjukskrev mig fredag och måndag. På tisdag börjar min graviditetspenning så nu har jag jobbat klart för i år. Nu ska jag ta hand om mig själv och pyssla hemma. Jag måste nog skriva mig en "att göra" lista, så jag inte fastnar i soffan. Städa källaren och garderoben står högt upp på listan.

Bra gjort att sjukskriva dig! Inte värt att du sliter ut dig fullständigt de sista dagarna.

Jag hoppas på att jag blir sjukskriven nästa vecka, även om jag haft 2 bättre dagar nu vet jag ju hur slut jag är när jag har hållt igång på jobbet.

Dessutom hälsade jag på hos grannen som precis gjort om i rummet som ser exakt ut som vårt gäst/barnrum och blev väldigt inspirerad av deras nya garderob. Vi planerar att flytta under 2015 och hade inte tänkt köpa några nya möbler till barnrummet, men när jag berättade för maken i går kväll blev han också sugen på att fixa lite mera därinne. Från typ inte göra något alls till att köpa ny garderob och göra ett riktigt barnrum. Känns jättekul, och jag hoppas att vi hittar någon billig lösning!

Nu ska bara orken räcka till också...
  • Tussludd

Vi var på profylaxkurs i helgen, och den var bra. Men jag känner mig mer nervös inför förlossningen nu än innan. :/ blir iaf lite peppad av era kommentarer och hoppas på att få en kick av det jag också.

Vi har köpt garderob på IKEA till bebisen i helgen, vilket känns jätteskönt. Var dock helt slut efter det och maken fick göra allt när vi kom hem. Känner mig värelös som inte hjälper till, men ryggen var helt död. Nästa helg ska jag hämta spjälsängen och i veckan kommer grejerna jag beställt från jollyroom, sedan är allt till bebisen fixat. Bara jag som ska införskaffa amningsbh och några amningstoppar. Funderar på att köpa en onepiece att ha hemma första tiden när de rekommenderar mycket hud-hud kontakt så det blir enkelt...

Var in en sväng på förlossningen förra veckan då jag tyckt att bebisen rört sig mycket otydligare än vanligt och inte fått en riktig spark på hela dagen. Allt var dock frid och fröjd, fick både lyssna på hjärtljud och ett ultraljud, vilket var kul. Moderkakan låg längs med hela livmodern och läkaren gjorde en viktskattning som var normal. Kändes trångt därinne och trängre ska det bli!

Fler som börjat må illa?

• Tussludd
    snö 81 skrev 2015-01-19 12:31:55 följande:

Vad har du beställt från Jollyroom? Jag har kikat runt flera gånger på deras sida och det finns ju så mycket så man blir helt yr, vill ju ha allt! :)

Haha! Jo, det har varit mycket runtklickande innan det faktiskt blev en beställning. Jag köpte skötbädd där, tyckte att de flesta var så tråkiga i färgen, men hittade en jag gillade. Och så köpte jag vårtskydd som jag fått tips om skulle vara räddningen för såriga bröstvårtor. Och så en blöjhink då min man är superkänslig för lukt och är uppriktigt orolig för hur han ska kunna byta blöjor överhuvudtaget. :)

Sen är det flera andra saker som jag velat ha, men bestämt mig för att inte köpa/vänta med då vi redan har grejer. (Har fått en skötväska som jag tycker är ful och opraktisk) men är för snål för att lägga 700 på en som jag vill ha... Iaf innan jag testat den vi har. Och jag skulle vilja köpa en åkpåse, men har bestämt mig för att vi inte behöver en den här vintern...
  • Tussludd
    LillLouise84 skrev 2015-01-20 13:32:48 följande:

I morse kändes det som att något var fel, en dålig dag helt enkelt. Men jag åkte ändå till jobbet för att lämna passerkort och nycklar. Tyvärr sprang jag på vdn, den skitstöveln som knappt har hälsat på mig sen jag blev gravid förra gången. Han ville ha ett samtal med mig. Då fick jag höra att jag inte längre var den anställda han tyckt så bra om när han anställde mig. Jag hade förändrats och gjorde klart att jag inte skulle få bra arbetstider när jag kommer tillbaka om 1.6 år. Tack för den liksom, vilket jävla avslut

Alltså jag har ju ingen aning om varför han sa som han gjorde, men det luktar diskriminering lång väg. Enl. Föräldraledighetslagen finns förbud mot sådan behandling. Läs lite i den här länken. Den är även bra för att veta vad som gäller för planering av föräldraledigheten i stort.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

(Hatar mansgrisar!!))
  • Tussludd
    Lejonhierta skrev 2015-01-21 11:32:04 följande:

I förrgår kom vår dotter till världen i v.33. Hon mår bra men jag desto sämre, tappade åtta liter blöd och opererades i fem timmar. En livmoder fattigare för att kunna rädda mitt liv. Så först idag orkar jag ens veta vad som är fram o bak, upp o ned typ...

Grattis! Men tråkigt att du mår dåligt. Ta det lugnt och krya på dig!
  • Tussludd

Jag blev också sjukskriven idag. Ända fram till BF. Känns jätteskönt. Hoppas nu att FK inte motsätter sig, men med tanke på hur lite ork jag har så känns det orimligt. Bara en utflykt utanför huset känns som ett projekt. Nu ska jag försöka vila så jag orkar förlossningen och pyssla med det sista som ska fixas.

• Tussludd

Jag är sjukskriven ända fram till BF och det var aldrig tal om något annat. Har iofs inte hört ett knyst ifrån FK, men är man sjuk så är man! SNÖ, du har ju dessutom risk för/ har havandeskapsförgiftning, så jag förstår verkligen inte hur läkaren tänker. Kan du vända dig någon annanstans?

• Tussludd
    Trollunge85 skrev 2015-01-27 17:19:47 följande:

Har haft bottendagar nu ett tag känns det som vilket säkert beror på att jag sovit dåligt och varit på väg att bli sjuk vilket kulminerade i en förkylning som satt sig på rösten (inte roligt att ha två timmar övning där jag fått förklara en massa för studenterna med en väldigt ofungerande röst bara för att den kursansvarige inte kunde hoppa in och inte verkade vilja hitta en ersättare heller). Kändes jobbigt att bara ta sig från jobbet till bilen och att komma hem till ett tomt hem för att mannen är borta med jobbet till sent ikväll känns sådär.

Så kommer jag hem och på trappan väntar en jättebukett med tulpaner och choklad. Mannen hade beställt hem blommor till mig där det stod "krya på dig. Ta det lugnt. Du är bäst. Jag älskar dig" Jag blev så glad att tårarna bara rann. Precis vad jag behövde.

Men vad gulligt! Ibland kan de verkligen överraska en. :)
  • Tussludd

Vi tänke skriva en lista för BB väskan och packa kommande vecka. Är då i v. 36 och har fått för mig att den kommer titta ut tidigt.

Vi har en jättetrevlig föräldragrupp med 6par, öppen stämning och väldigt olika personer och åldrar. Låter som en härlig dröm kpax, hoppas att det blir sant! Min man drömde att vi fick en liten pojke inatt, själv drömde jag att hunden dog. ????

• Tussludd

Har också en rutten dag idag. Känner mig trött och slut och värdelös för att jag inte orkar. Maken jobbar hemma idag och vi har kommit på kant för att jag är så känslig. Tog ut hundarna på en sväng i skogen för att få lite luft och utrymme, men det blev inte mycket bättre.

Är så oerhört imponerad av er som orkar jobba, jag orkar knappt med mig själv. :(

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?