Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-08-14 21:38:19 följande:
    Det ska bli spännande att höra vad hon säger! Jag är i v 9 och har inskrivning den 21/8. Hm, om de ska räkna in alla mina synder, förutom siffran 34 år (som jag inte tycker känns lastgammalt ändå) så kommer jag väl inte behöva göra någon KUB. Under de första 7 gravidveckorna (när jag inget visste) kan jag räkna in mängder av vin, cigg, magsjuka, uttorkning, spanska och portugisiska mediciner, influensa, sömntabletter, förbjudna fiskar och ostar och ja, förmodligen något mer. Finns några odds kvar då på KUB-skalan tro...
    Hej!

Har nu varit hos min bm och frågade kring kub och ålder och visst sa hon att åldern var EN faktor (vikt, rökning/snusning, etnicitet osv var några andra) och ev så kunde den påverka så att man inte "kunde" få den absolut lägsta sannolikheten men hon tyckte att det lät väldigt konstigt att man erbjöd fvp direkt istället för kub och sen beroende på det resultatet gick vidare med fvp eller mkp. Hon sa att det kunde skilja från landsting till landsting vilka procedurer man hade men i Västra Götaland så erbjöds KUB till alla 35 år eller äldre, inte fvp eller mkp direkt. 

Fick inbokat KUB-UL den 18 september och tar blodprovet en dryg vecka innan. Tydligen så skall man numera gärna ha gått förbi v 10+4 när man kollar blodet. Har för mig att jag tog redan någon gång sent under vecka 9 med dottern. Jaja, sådant ändras ju uppenbarligen

Skall på "riktig" inskrivning (eller del två eller vad man skall kalla det) i samband med provtagningen till kub den 9:e september och kommer då vara i vecka 10+5 och vecka 12+0 när UL görs. Då kommer vi att boka in RUL och sen nästa träff i vecka 20. Känns bra att ha UL vid KUB i vecka 13, sedan RUL i ca v 18 så att man har lite "milstolpar" att gå efter  
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-08-15 17:22:23 följande:
    Men vi bor i Göteborg och får göra fvp direkt om vi vill och jag är 33 så jag tror mest att det handlar om vad man har för historia bakom sig än vad de har för policy.

Bor ni här i Göteborg eller i närheten? Tror vi har bf nästan samtidigt när jag ser dina datum. När är ni beräknade?
    Ja absolut, har man ex någon kromosomavvikelse i nära släkt eller har fött barn/varit gravid med barn med kromosomfel eller annat som kan upptäckas via fvp så tas det in i beräkningen säkerligen

Vi bor i västra Frölunda och har bf 1/4 enligt VUL idag men det kanske blir KS för mig och då blir ju födseln i mars istället Var bor ni och när är bf?
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-15 18:03:46 följande:

Är det någon som känt att det ilar i livmodern? Är i v11 och idag har det känts som att set ilar eller som lätta huggningar lite snett till vänster i livmodern.. Vad kan det innebära?

Kan vara ligamenten kanske?
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-15 18:09:41 följande:

JhjärtaK, hehe kan du utveckla? Var sitter dem och vad händer med dem när man är gravid?

De håller "uppe" livmodern och de töjs ut när livmodern växer och flyttar på sig. De brukar mest kännas ner mot ljumskarna, ex när man reser sig upp hastigt eller hostar eller nyser. En skarp smärta. Om detta gjorde dig klokare
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2014-08-16 11:17:56 följande:
    Jag är också periodare! Förra våren var jag i topptrim för att nu se ut som en bulldeg..som runnit ut över ett bakbord ;). Så känns verkligen halvtungt å köra igång i det här läget,men är nog så illa tvungen.

Man får kanske köra försiktigt. Men utfall verkar ju logiskt att det ska va en dålig sak, bra tips! Har inte hunnit läsa nåt alls än, tänkte prata med barnmorskan också då det är dags att träffa henne.

Bor i en liten stad så tvivlar att det finns nog många gravida som är intresserad av yoga så det kan bli någon specifik gravidyoga, kan man göra vanlig yoga då man är gravid tror ni?
    Känner du av fogarna skall du undvika yogaställningar där benen är alltför brett isär eller korslagda. Det bästa för fogarna är när höft,knä och fot är i en rak "linje" om du förstår hur jag menar

Simning är bra men inte bröstsim utan man får sparka med benen såsom man gör när man crawlar.

Kan rekommendera vattengympa! Belastar inte kroppen, man känner sig inte så tung och man får upp flåset
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-08-17 12:29:37 följande:
    Det där med sushi ja!

Jag läste att man kan äta nygjord sushi, men all restsurangsushi är väl nygjord? Varför finns det då "gravidsushi" på menyerna?
    Anledningen till att det finns "gravidsushi" på menyerna är för att för några år sedan så rekommenderade livsmedelsverket att man inte åt "vanlig" sushi som gravid. Men som sagt, sedan ett par år tillbaka är det fritt fram att äta nygjord sushi, dvs gjord på en restaurang och inte köpt i en butik ex. 

Tänk bara på att byta ut tonfisken mot lax eller avokado exempelvis (och gärna jätteräkan mot något annat också, men då för miljön och inte för bebisen )
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-08-17 13:05:52 följande:
    Gravidsushin är utan rå fisk tror jag. Det är avokado, gurka, kräftstjärtar, tofu och crabsticks bara :)

Jag vet att bitarna jag brukar beställa (innan graviditeten) är nygjorda, för riset är ofta ljummet fortfarande, och det är inte så himla gott, hehe. Men jag vet ju inte hur gammal själva fisken är, och hur den har förvarats. Antagligen är det ingen fara, det är ett populärt ställe, så jag har svårt att se att något skulle bli liggande. Men chansa vill jag ju inte!
    Fisken fryses alltid då det tar död på bakterier som är farliga för alla, inte bara för oss gravida, så du behöver inte oroa dig utan ät på med gott samvete om det är ett välbesökt ställe
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2014-08-17 12:35:40 följande:
    Jaa jag ha läst det med, men känner mig osäker om man vågar lita på att det är nygjort. Gravidsushi har jag aldrig sett, fråga på restaurangen! Skulle va intressant å höra vad de är för speciellt :)

Sambon och sonen har pratat om att göra egen, ska peppa dom i veckan så ja får min älskade sushi :)
    Rent statistiskt är det mycket säkrare att äta sushi ute på restaurang än att göra det hemma, det är många fler som blir magsjuka av egengjord sushi. Om ni ändå vågar er på att göra egen så se till att fisken har varit fryst i minst tre dygn i minst -18 grader. 
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2014-08-17 13:39:42 följande:
    Oj det trodde jag inte! Men jag är tveksam på restaurangen här, det är oftast sushi på buffé och då får man känslan att den ligger framme länge och säkert återanvänds om det blir över. Men ska undersöka saken :)

så himla bra med såna här forum så man får veta av andra sånt som man har noll koll på :D
    Ja om det är buffé då vete sjutton. De flesta gör ju sushi på beställning och då är den alltid fräsch såklart. Kanske kan du be dem att göra ny till dig?
  • JhjärtaK
    Hanna1989 skrev 2014-08-17 23:48:30 följande:

Flög till Stockholm idag och min kompis sa att jag inte skulle gå igenom den där "ramen" "kroppsscanningen" i säkerhetskontrollen så gick vid sidan av efter att ha pratat med personalen, åkte med jobbet och alla vet ju absolut inte om att jag är gravid så det blev lite stressigt att hinna före alla andra, på hemvägen får jag satsa på att halka efter tror jag. Men detta hade jag ingen aning om?? Någon mer som hört om detta?

Ang sushi så har jag ätit det en gång : ) berättade att jag var gravid och hon försäkrade mig om att det givetvis alltid var färskt och det var säkert för mig. Vårt stamställe så litar på dem till 100 % däremot kött är sååå tråkigt att äta nu när allt måste vara helstekt, då kan det kvitta..torrt ju.

Har lärt mig hantera illamåendet genom att alltid ha med mig yoghurt, fil, frukt el macka och äta så fort det smyger sig på så försvinner det : )

Tänk på att man inte behöver steka igenom nötkött helt, det kan vara rosa så länge alla ytor är ordentligt stekta. Nytt direktiv från Livsmedelsverket för när jag var gravid med dottern behövde allt kött upphettas till minst 70 grader men nu är nötkött inte med på den listan längre, sweet!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?