Mimipig skrev 2014-09-25 22:30:25 följande:
Här är en till som är förkyld. Har dragits med något i tre-fyra v, men det bröt ut ordentligt i söndags. Fy, så besvärligt. Det lär ju ta längre tid att bli frisk när man är gravid, samt lättare att bli sjuk. Så orättvist!
En fundering: jag läste att man inte ska vara orolig för barnet, att inga baciller eller förkylning når hen. Men allt annat då som man passar sig för hela tiden - ostar, fiskar, mediciner, vin etc - varför når det då in till barnet? Det här med graviditet känns omgärdat av mycket snåriga goda råd, forskning, traditioner och skrock. Det är svårt att sålla vad som faktiskt är verkligt och sant.
Jag blev nästan hindrad från att köpa en nässpray på Apoteket härom dan, apotekaren hävdade att gravida inte får använda det. Hon gav sig inte förrän hon packat upp och läst bipacksedeln där det står att Nezeril 0,5 är godkänd för gravida.
Du kan vara lugn, förkylningen når inte bebisen. Sen kan jag inte förklara hur just de bakterierna/viruset inte går över via moderkakan medan listeria kan göra det??? Men man får tro på det som är "fakta" och inte skrock helt enkelt