Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-09-18 22:51:29 följande:

Hej igen alla, jag är tillbaka efter en veckas radioskugga. Efter flera veckans tuffa besked på KUB 1:15 så blev det moderkakasprov morgonen därpå innan jag lastade mig iväg på jobbresa till Bangkok.

"Vid ett friskt provsvar får du besked i posten inom 6-7 dagar. Om provet visar avvikelser ringer vi tidigare än så". Sa läkaren på Ultragyn.

Jag gav mig själv Google & FL-förbud för att överleva och hålla huvudet kallt. Jag har aldrig varit så rädd.

Jag fixade resan och jag har fixat veckan även om jag räknat timmar och minuter, hårdbevakat brevlådan. Varje gång mobilen ringt med okänt nummer har jag fått hjärtsnörp.

Idag, dag 8, utan besked i posten ringde jag labbet. Det visade sig att mitt provsvar legat klart sen i måndags, men det har GLÖMT att skicka det vidare. Det är inte gardiner från ellos, det är livsöden de sölar med!!! Jag gjorde klart för dem vilken plåga denna väntan i ovetskap är. Några min senare ringde de igen och översteg sina befogenheter och gav mig provsvaret över telefon: ett helt normalt prov, jag väntar ETT HELT FRISKT BARN!!!

Men åh så underbart! Jag har tänkt på dig och undrat hur det gick! Stört grattis till en frisk liten krabat!
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-19 16:39:32 följande:

Ang KUB. Nästa gång går jag raka vägen till mkp eller fvp. Kub ger ju ändå inga svar, bara gissningar, och för mig var det viktigt med svart på vitt och besked man kan lita på. Jag lämnade blod till forskning i samband med provet (alla högriskare som gör mkp eller fvp blir ombedda, men det är frivilligt). Redan nästa år kan kub bytas mot en ny blodprovsmetod. Det vore nåt det!

Man kan redan nu göra det provet faktiskt, det heter NIPT och då tas blod från mamman där fostrets DNA också finns och på så vis kan man se om det finns någon kromosomavvikelse på 13, 18 eller 21. Dock är provet "bara" 99,6% säkert så får man en "hög risk" så rekommenderas ändå fvp eller mkp för att med 100% säkerhet säga hur det står till där inne.

NIPT har erbjudits utomlands länge, det är vi här i Sverige som är lite "sega".

Skulle vi ha fler barn så hade jag skippat kub och gått direkt på NIPT istället. För kub ger ju bara en sannolikhet som du säger.
  • JhjärtaK
    irissiri skrev 2014-09-19 17:24:06 följande:

Hej!

Just hemkommen från KUB som gick jättebra!

Häftigt att kunna se minimala kroppsdelar såsom urinblåsa och mellanrummet mellan hjärnhalvorna... :O

Vet inte vad jag ska tro om siffrorna. Gällande downs fick vi 1:8629 och på Trisomi 18+13 fick vi 1:20000. Hur mycket kan man lite på siffrorna? Ni skriver om kromosomavvikelser ovan. Vi har haft flera missfall men hittills har de ej gjort dns-prov varför vi ej vet hur det ser ut med ev kromosomfrl hos oss. Blir nu lite orolig att tidigare mf berott på kromosomfel...

Har också läst om det där blodprovet man kan ta ist för fostervattenprov/moderkasaprov. var i stockholm / gbg kan man göra det? Någon som vet? Finns det i någon mer stad? Låter ju hutlöst dyrt...

I Gbg erbjuds det via vårdcentral av Tataa Biocenter, kolla på fostertest.se för ner info.
  • JhjärtaK

Vårt kub igår gick också väldigt bra. Vi fick fina siffror, PÅ BÅDA BEBISARNA. Japp, det är två där inne! Vi var helt chockade för jag hade ju varit på ett VUL i början av vecka 8 och då syntes där bara en. Bm igår sa att den andra måste ha gömt sig bakom den som syntes.

Så istället för att bli tvåbarnsmor så ser det ut som att jag skippar det steget och går från en till tre istället

• JhjärtaK

Tack för alla grattis!

En av mina första frågor till den bm som gjorde UL var "men vi har ju inga tvillingar i släkten!!" Och då sa hon att allt tyder på att dessa två är enäggstvillingar och det är inte ärftligt tydligen.

Vår dotter blir 3 år i mars så det känns skönt att hon är såpass stor. Då blir det ex ståbräda för henne och "bara" en tvillingvagn till de små.

Men kan säga att allt känns helt overkligt fortfarande

• JhjärtaK
    Yllraz skrev 2014-09-20 08:03:43 följande:
    Åh enäggs! Va spännande!! Svårt att ta in va? ;)
    Japp! Har legat lite sömnlös de här nätterna kan jag säga
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-20 09:32:42 följande:

En bonus med moderkaksprov: man får en länk med en kod där man kan kolla vilket kön det är redan nu. (13+5). Igår var min mans födelsedag, så vi satte oss högtidligt framför datorn och kollade. Efter åtta dagars tortyr i väntan på mkp-provsvaret kändes detta som ett lotto med bara vinster. På skärmen stod: "Det är en pojke." Jag fick visst en liten chock. Min man gjorde segertecken och fick tårar i ögonen. Jag satt bara och stirrade. Jag hade inte haft någon känsla för det ena eller andra innan, men jag insåg - och skäms för det - att jag hoppats på en flicka. Gör alla kvinnor det med första? Hur känner ni? Efter en natts sömn känns det redan toppen med en kille, förutom att de ha tråkigare kläder. Oh, ytliga tankar, vik hädan.

Du behöver inte alls skämmas. Jag ställde in mig på att jag väntade en kille när jag var gravid med dottern för att jag skulle bli mindre "besviken" då. Sen så visade det sig att det var en tjej på RUL. Jag tror att man har sådana känslor för ens eget kön helt enkelt för att det är svårare att relatera till det andra könet.

Men bra att det känns bättre efter en god natts sömn, det kommer att kännas så självklart sedan när du får se honom
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-20 09:23:47 följande:
    Vilken överraskning!!! Wow! Grattis! Hade du något på känn alls?
    Gud nej! Jag hade ju varit på VUL och då syntes bara den ena så jag var ju "säker" på att där bara var en
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-21 23:29:23 följande:
    Äh, jag tycker vi skyller på det ändå.

Jag köpte mina första gravidkläder idag - ett par (för korta) leggings från hm. Gjorde en upptäckt - alla mammabyxor där är gjorda för medellånga kvinnor. Jag är 177 cm med väldigt långa ben - inte hm Mama style. Det verkar bli strumpbyxor och kjol i ett halvår. Inte ens XL var långt nog, men definitivt på tok för brett. Någon som har tips på långa gravidbyxor???
    Jag har samma problem! Jag är 174 och har också förhållandevis långa ben och nu köpte jag ändå gravidbyxor i stl 42 så man kan ju tycka att de borde vara längre men icke! Bor du i Sthlm så har de bra tights på Proud som är långa. Jag har ett par sådana från förra graviditeten som tur är.

Ang magen så känner jag så väl igen mig på din beskrivning . Mer som en bulldeg än en bulle, haha. Men den fina hårda magen kommer, jag minns den här perioden som "plufsig"-perioden med dottern, mindre kul då man mest bara ser lite halvfet ut och inte gravid
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-09-22 11:24:45 följande:
    Hej, tack för svar!
    nej underviktig var jag inte, snarare ett par kg extra. Inte så att jag är överviktig men innan jag blev gravid så hade jag som mål att gå ner ca 5 kg för att komma tillbaka till min trivselvikt. Så jag är väl inte jätteledsen att jag gått ner lite nu :)

Men sen börjar man oroa sig lite att det inte är nyttigt för bebisen att jag gått ner och att jag ändå är i v 15 och inte gått upp nåt. Men det kanske inte är så onormalt då.

Bebisen tar det den behöver så oroa dig inte . Se till att få i dig lite gravidvitaminer kanske, mest för din egen skull.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?