Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mildamilda skrev 2015-03-14 20:01:05 följande:

Mindre och mindre mage för varje graviditet? Min är också mindre nu än förra. Fast annan form så mer utputande eller vad man ska säga...

Ja den är faktiskt som minst den här gången. Fattar inte varför. Jag tror den var mest putande med första barnet och mer rund graviditet två och den här gången.
  • septemberbarn08
    linaxelsson skrev 2015-03-15 09:02:43 följande:

Den 11/3 kl 20.47 föddes vår lilla dotter, Ester Maja. Hon var 47 cm lång och 2720 gram tung. Kom drygt en vecka innan bf.

Stooort Grattis!

Exakt lika lång och lika tung som min förstfödda förresten:)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-03-15 08:31:23 följande:

Grattis Sommarstad!

Det är helt sjukt, men jag skulle kunna tänka mig att ha förlossningen framför mig nu... Det var en så himla häftig upplevelse, och väl värd smärtan :)

Om jag får ett barn till funderar jag på att strunta i eda och be om någon form av bedövningsspruta som dämpar när barnet tränger ut. Om det alternativet finns :)

Jag känner inte igen det där med att man "måste" krysta på krystvärkar, jag kände det aldrig så, jag krystade för att barnmorskan sa till mig. Värkarna kändes knappt, jag fick verkligen känna efter, och hade svårt att känna HUR jag skulle göra.

När jag fick första var jag inte alls beredd på hur krystvärkarna skulle kännas. Alla hade ju sagt att det var som att vara riktigt skitnödig.. jo tjena, de som känner så när de är skitnödiga tycker jag väldigt synd om! När krystvärkarna kom fick jag panik! Kroppen tog ju i helt av sig själv och jag som har kontrollbehov kunde inte göra något alls!

Var likadant under andra förlossningen, kroppen tog i själv! Så att bm bad mig ta det lugnt och försöka andas igenom nån värk för att inte spricka skrek jag bara "det skiter jag i" och så fortsatte jag ta i allt jag kunde:P
  • septemberbarn08
    ToveS skrev 2015-03-15 08:51:29 följande:

Lite skönt får jag ändå tycka att fler har lite hjärnhandikappade män min bror sa till honom att han själv hade vit månad innan frun födde så min man skulle då inte klaga. Brorsan och hans fru fick dessutom barn i juli, lite värre period kan jag tycka.. Min man sa också men ett par öl gör väl inget, jag ska ju inte bli full! Men det handlar ju om tryggheten också! Att ha nån vid sin sida som stöttar en! Nä män fattar ingenting, min gubbe har snarkat hela jävla natten nu så ska nån kunna sova där han sover får han lösa detta nu, en bebis kommer inte heller kunna sova i det oljudet! Apoteket nästa!

Stort grattis till alla nya bebisar!! Fyy så avis jag är!! Stort lycka till!

Min sambo snarkar hur mycket som helst och våra barn har tack och lov sovit bättre av det än när det varit helt tyst. Dom är ju vana en massa oljud från magen så jag har alltid haft inställningen att det är rätt dumt att vänja dem vid tystnad när de kommer ut:) min syster gjorde det misstaget och hos henne fick man inte ens viska inomhus när hennes barn sov för då vaknade de, hon satt typ helt stilla framför ljudlöst på tvn medan de sov och kunde inte göra något alls. Jag däremot spelade musik och dammsög när vi kom hem från bb och mina barn har än idag inga problem att sova hur mycket det än bullrar runt om:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-03-15 10:23:33 följande:

Ja precis, om det finns dom som har så när dom är bajsnödiga är det riktigt synd om dom :) Krystvärkarna går inte att styra alls.

Denna gången utan den känslan gjorde krystskedet mycket ondare och jag ville sluta trycka på medan alla andra sa åt mig att trycka på. Kändes som att jag skulle gå sönder totalt, men inte ett enda stygn blev det.

Jag struntade som sagt i om jag så sprack hela vägen till Kina, ungen skulle bara ut:P blev som tur var bara 4stygn med första barnet och inte ett enda med andra trots att hon kom ut på bara 5min.. hoppas på samma tur den här gången men är rädd att min tidigare tur berodde på att jag var rätt ung och kroppen mer "flexibel" och att det den här gången inte blir lika lätt:/

Hur har det gått för er inatt, har ni fått sova eller har grabben hållit er vaken? :)
  • septemberbarn08
    linnis83 skrev 2015-03-15 14:43:21 följande:

Gaaah! Idag har jag en sån där deppdag...*suck*

Sovit dåligt och är lite för trött för att orka ta tag i nåt projekt, men samtidigt för rastlös för att inte göra nånting... Maken pysslar på med sitt så jag känner mig lika ensam och övergiven som under veckan när han har jobbat... (han jobbar hemifrån så inte helt lätt att hålla sig undan en hel dag när man har lite tråkigt...)

Trodde jag skulle tycka att det var superhärligt att gå hemma, men känner mig lite less redan efter en vecka. = )

Ja visst är det hejjigt att bara gå hemma?;) jag har ju varit hemma sen november nu och är lagom rastlös! Det är ju kul att va hemma om man då kan göra något men när man är trött och helt orörlig är det mindre roligt:P

Vi gick på macken och köpte en eldkorg och grillade korv på baksidan i solen till lunch idag! Världens finaste väder och såna här dagar älskar jag att bo just här.. ljudet av skotrar överallt och sådär extremt vårvinter-väder så man inte kan hålla sig inne. Även om vi bara var utanför huset så var det så skönt att ha något att göra en stund och barnen var väldigt nöjda:)
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-03-15 17:37:36 följande:

Visar blöjan?

Man vill inte ha något som sitter åt (typ leggings) när man har en stor tjock blöja på sig, det syns så väl då och även om det är likt för alla som "bor" där vill man kanske dölja det lite.. iaf har jag velat det, så jag har bara packat mjukisbyxor.. typ de fulaste jag har så det inte gör något om de blir nerblodade;)

Jag är en riktig jeans-människa och HATAR mjukisbyxor så det är plågsamma dagar efter förlossningen när jag måste ha det;)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-03-15 17:01:10 följande:

Jag skulle tagit tofflor, morgonrock, svarta mjukisbyxor och amningslinnen. Inte leggings (visar blöjan) och amningsBH (vem orkar hålla på med det?). Jag älskade sjukhusrockarna, men kände mig lite naken i den om jag skulle ut i dagrummet.

Tog med två ombyten till bebisen, och det tyckte jag räckte. Det fanns ju kläder att låna. Det var onödigt med tjock overall till bilen, det hade räckt med innekläder, en tröja, mössa och babywrap.

Trosor hade jag inte behövt, älskade nättrosorna, haha!

Väldigt nöjd med godispackningen: En påse kolasnören, tre små snickers, en påse bilar. Jag hade planerat att ta med clementiner och äpplen också, men det fanns inte hemma när vi åkte in.

Jag har valt att inte köpa några amningskläder alls eftersom jag inte vet hur det kommer kännas med amningen den här gången.. sist gav jag ju upp efter 12timmar för att det gav sån ångest:/

Jag har bara två amningsbhar som jag hade när sonen föddes.. har tänkt köpa någon mer men tycker det är så sjukt svårt att veta vilken modell och storlek jag ska köpa och jag måste ju beställa i och med att det inte finns affärer som säljer sånt här.. kan med andra ord inte ens prova:/ sportbh säger en del ska vara bra? Och amningslinne, hur många måste man inte köpa då om man hela tiden vill tvätta dem? Funkar det med amningsinlägg i dem?
  • septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-03-15 18:22:47 följande:

Jag har tre svarta och tre vita amningslinnen. Har en del amningsBHar också.

Jag tycker linnena är överlägsna BH eftersom de täcker magen och därför går bra att ha med t.ex en öppen kofta eller skjorta, eller en omlottklänning för omlottklänningar blir ofta bra urringade, när man använt dom en stund om inte annat. 

Med amningsBH måste man ju ha andra kläder över hela överkroppen, och då måste man ha något som går att öppna vilket begränsar urvalet ganska mycket. 

SportBH, iaf som jag känner till dem är ju inte alls något substitut. Poängen med amningslinnen och amningsBH är ju främst att de går att knäppa upp och fälla ned över bröstet så att man inte måste krångla sig ur hela plagget varje gång man ska amma. Det finns amningsBH med bygel, det är inte bygellösheten som är poängen. SportBH tycks ju vara motsatsen, till och med svårare att ta sig ur eller dra upp eller något än en vanlig BH? 

Det som stör mig lite när jag tittar på amningslinnen är att de ser så korta ut? Jag är väldigt lång i överkroppen och hatar när linnen och tröjor glipar över magen. Jag köper alltid plagg som är lite längre så det även täcker en bit av rumpan och det verkar vara svårt att hitta amningslinnen som uppfyller det kravet;)

Och så är jag en sån som alltid kör lager på lager. För tillfället har jag både linne, t-shirt och cardigan..känner mig lätt naken annars. Så hur jag än beter mig måste jag ju dra upp/ner något plagg innan jag ammar. Är det värt att köpa amningslinnen då om jag ändå har tröja över som måste dras upp?

En djungel:P
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-03-15 18:44:17 följande:

Åh jag som är en leggings människa ;) men jag har aldrig hört att man har blöja :o

Nu kan jag ju bara tala för min egen del men alltså jag STÖRTBLÖDDE första dygnen! Det var hemskt att gå på toa och pinka för jag hann aldrig torka mig och dra upp blöjan innan det runnit på golvet. Så en vanlig binda var ju bara att glömma liksom! Snodde med mig några blöjor hem också och de behövdes, fy tusan vad jag blödde. Efter andra förlossningen blödde jag inte riktigt lika mycket men tillräckligt för att en binda inte skulle räcka ändå. Tyckte nättrosorna och blöjorna var väldigt bra (om än sjukt osexiga förstås:P). Åkte hem i det också. Den här gången har jag packat ner trosor (svarta och stora givetvis) och bindor men har inga större förhoppningar att få använda det;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?