Inlägg från: Tussludd |Visa alla inlägg
  • Tussludd

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

På tal om åkpåse! Ni som har lite koll. Nu när bebisen kommer i början av mars, behöver man en åkpåse då? Jag har tänkt att barnet nog kommer att sova en del ute och funderar på hur kallt/varmt det blir...

• Tussludd

[quote=74350723][quote-nick]JhjärtaK skrev 2014-11-16 19:01:05 följande:[/quote-nick]Dottern kom i slutet av mars och vi hade inget behov av åkpåse (Sthlm), räckte med kläder, en vindfleece, mössa och sen en filt/täcke och locket på. Det som är skönt med att ha lite mer kläder på än fler täcken/åkpåse är att man vet att de inte kommer att frysa om/när man behöver ta upp dem ur vagnen när man är ute. Dock finns det ju sådana "åkpåsar" som är mer som overaller och en sådan är ju bra för den följer ju med upp ur vagnen [/

Tack för tipset! Vi bor på lite mer samma breddgrad, så då kanske inte åkpåse behövs. Jag gillar ju lager på lager principen.

Vi har köpt en brio go next. Förutom det bra gunget och fjädringen i vagnen, gillar vi att man kan byta ut de två svängbara hjulen fram till 2 fasta. Då är de dessutom i samma bredd som de bakre och lufthjul vilket gör den mera lättkörd. Eftersom vi vill köra lite mera offroad till vardags, men vill ha en lite smidigare vagn i stan så kändes det som en bra kompromiss. Har inte upplevt den som särskilt bred när vi har testkört den.

• Tussludd
    KarinIngrid skrev 2014-11-28 09:10:45 följande:

Hej alla kloka medgravida!

jag är i vecka 24 nu och har redan börjat få kraftiga sammandragningar så fort jag gör nåt minsta ansträngande. Och då menar jag minsta... jag har ca 400 m att gå till bussen när jag ska åka till jobbet och på den lilla biten får jag stanna 2-3ggr varje gång bara för att stanna och andas och slappna av magen som drar ihop sig! det känns som det är alldelles för tidigt för att få sammandragningar. är det någon som vet?

Jag har försökt läsa på vårdguiden och där står typ att sammandragningar är vanligt från halva graviditeten och framåt typ. Men det står inte i vilken omfattning.

Det är inte så att det gör jätteont men hela magen krampar och det känns ytterst obehagligt, och om jag inte stannar och slappnar av så börjar det göra ont. Det försvinner dock ganska snabbt om jag står still o bara andas en stund.

Min sambo har blivit jätteorolig och låter mig inte röra en fena hemma.

Men hur vet man vad som är normalt och inte ? Det känns som det är lite väl tidigt att få så starka sammandragningar ?

Det kommer bli väldigt långa 3,5 månad om jag ska hålla på såhär redan från nu!!

i övrigt har jag inga problem, inte ont, blöder inte eller så..

Någon som har liknande eller kan dela med sig av erfarenhet från tidigare? Detta är mitt första barn så man har ju ingen aning om vad som är normalt och inte!

Nästan exakt samma för mig fast i vecka 25. Fick sammandragningar från ena dagen till den andra. De eskalerade hela veckan för att jag fortsatte som vanligt. På lördagen började de göra ont och jag hade 3-4st/10 min, då vi ringde förlossningen som tyckte att vi skulle komma in. Väl inne kollade de att jag inte hade urinvägsinfektion och att livmodertappwn fortfarande var sluten.

Men allt såg bra ut och jag blev sjukskriven 2v för att kunna vila. Läkaren sa att sammandragningarna i sig inte är farliga (eftersom allt såg bra ut) men att det kan vara jobbigt. Han sa också att det kan komma och gå lite under graviditeten vilket kändes väldigt skönt. Man behöver inte ha det resten av tiden! Efter bara några dagar lugnade sig det värsta, men jag får passa mig för att gå snabbt, trappor och att lyfta mer än 4-5kg. Då börjar det direkt.

Jag jobbar ändå, men det går i slow-motion... :)

Hoppas att det ger sig för er andra också!

Mot halsbränna fungerar bara omeprazol för mig. 20mg/dag annars brinner det i halsen.
  • Tussludd
    Skumbollen skrev 2014-11-29 23:28:04 följande:

Jag är ju lite rookie på att virka men håller på med en mobil till vagnen iaf :)

Men så fin!! Supergulliga djur och mysigt att ha gjort själv! :) jag håller på att virka en filt av rutor, dock inte den klassiska mormorsrutan utan ett annat mönster. Och jag våndas lite över ihopmonteringen... Menen, det blir nog bra. :)
  • Tussludd
    laila88 skrev 2014-12-04 18:50:59 följande:

Har nån av er hittat nån rolig och bra pappabok? Ska köpa en till min babydaddy på lördag då ja ska till en stad som åtminstone har en bokhandel ;D Så tar gärna emot tips!

Jag köpte pappalogi till maken och han är väldigt nöjd med den! Han är inte bokläsare i vanliga fall, men tyckte ändå att denna var lätt att ta till sig. Innehåller en del konkreta tips både om graviditet och småbarnstiden.
  • Tussludd

God jul på er allihopa!

Nu har jag 74 dagar kvar och mår helt ok. Blir lite extra bortskämd denna jul hos svärmor, och jag passar faktiskt på att njuta lite av det. :)

Handlade lite grann till bebisen häromdagen och vill verkligen rekommendera kappahls Newbie collection. Fantastiskt söta saker. Jag skäms lite ibland för att säga att jag hoppas att det blir en tjej så jag kan köpa alla dessa underbara klänningar!!

• Tussludd
    KarinIngrid skrev 2015-01-12 13:34:51 följande:

hehe nä precis vad gör man inte,

jag är också lite anti tabletter om jag verkligen inte måste.

Men om inga andra husknep funkar så blir det att testa omeprazol också för jag vet inte hur länge till jag står ut!!

Jag är anti tabletter i onödan, men kan vara stark förespråkare när det är dumt att låta bli!

Om det är till någon tröst är omeprazol väldigt lokalt verkande och påverkar således inte bebisen alls. Jag kan just nu inte leva utan omeprazol, och tycker att det känns ok då det bara handlar om mig. Undviker dock att ta alvedon trots spänningshuvudvärk och ryggont då det faktiskt kan gå över till barnet. Har tagit det någon gång när det är det som krävs för att få mig ur sängen.

Har fått reda på att vår vagn kommit in till butiken idag! Är så sugen på att åka och hämta den, men vill inte slösa på tiden som garantin gäller och inför butikens service, så det får vänta några veckor.

Hoppas föresten att det löser sig för dig som har vagnen fast i Sundsvall!!

Ska boka tid till verkstad för att koppla ur airbagen snart också. Vore trist om bebis kom tidigt och vi inte kunde köra den i vår bil! :)

Var hos BM idag och magen följer kurvan på pricken, även om det känns som om den ökat enormt över jul +9kg nu.

Har fått en läkartid till nästa vecka för att diskutera ev sjukskrivning då jag sover så fruktansvärt dåligt, har konstant huvudvärk och är rädd för att snurra till det så att jag råkar ha ihjäl någon på jobbet pga av min tankspriddhet.

Oj vad jag vräkte ur mig, men det var ett tag sen...
  • Tussludd

Min man har enskild firma och har 0kr i SGI just nu, så till en början kommer jag att vara hemma. Men jag vill snåla med dagarna så att jag kan jobba 2-3dagar i veckan from det att barnet slutat amma ~ runt årsskiftet. Då är det lågsäsong för företaget och då kan maken vara hemma och pappaledig.

• Tussludd
    LillLouise84 skrev 2015-01-13 14:06:43 följande:

Jag har inte ens tänkt på BB-väskan än. Men så här tänker jag:

Kamera, mobil, laddare

Bilbarnstol

Amningsbh, amningsinlägg

Hygienartiklar till mig och pappan

Linnen, tshirtar till mig (sist svettades jag som en gris efter förlossningen då all vätska skulle ut)

Mysbyxor

Mammajeans och en vanlig tröja när jag ska hem

Vanliga bindor

Ett gäng bra trosor

Tofflor

Ombyte och tofflor till pappan

Skötväska: några ombyten, fleeceoverall, napp? Filt.

Förra gången fick vi två paket blöjor, tvättlappar och babyolja på BB. Babyoljan är superbra när första bebisbajset kommer, det är svart och konsistens som tjära.

Bra lista! Den tänker jag stjäla idéer ifrån. :) jag har lagt fram alla bebiskläder som jag vill ha med, säkert alldeles för mycket, men jag har ingen aning om vad som kan behövas så det känns som det minsta bekymret att släpa en body eller pyjamas för mycket. Hade dock inte tänkt på hygienartiklar alls. Gött att ha en deo och en tandborste! :)
  • Tussludd
    snö 81 skrev 2015-01-14 10:40:52 följande:

Är det någon som köpt täcke till spjälsängen än? Sitter och gör inköpslista på IKEA för lördag och deras två olika täcken är rekommenderade från 12 månader?! Var hittar man täcken för nyfödda?

När dottern var nyfödd för fem år sen hade vi köpt täcke på GeKå's, alltså Ullared. Men inte vet jag vad det var för åldersrekommendation på det, kanske helt fel för en nyfödd?!

Ikeas täcken är JÄTTEstora! Inte något för en nyfödd direkt. Jag fick till slut låna ett täcke. Vagntäcken är en lagom storlek från början tycker jag. Finns på alla web-butiker för baby.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?