• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Förresten, är det någon mer här som börjar få problem vid blöjbytena? Lilleman vägrar ligga på rygg. Tvätta av brukar gå bra, blöjan tas på när han ligger på sidan o kläderna när han ligger på mage.. Lite samma är det i vagnen, är han trött går det bra men annars vänder han sig direkt till mage..

• ebe91
    Trollunge85 skrev 2015-07-02 11:20:48 följande:

Vi hade också en bra natt när vi väl somnade vid elva. Vi sov (med uppvak såklart) till nio, vilket var fantastiskt. Sen har vi varit ute en stund nu på förmiddagen. Kom ju på att han kunde ligga på en filt istället för i vagnen och då fick jag möjlighet att sätta ut torkställningen (äntligen mer stabilt väder) och dessutom gallra någon gren i äppelträdet. Sen var det inte lika skuggigt längre så nu har vi flyttat in för att fly de värsta soltimmarna. Det var väl inget jag bekymrade mig om förr men med en sån här liten känns det viktigare. php2vwBJ735768.jpg

Vi har gjort skugga med ett paraply så han har kunnat vara med oss ute på dagarna också, jag vet att det finns speciella tält o köpa med uv-skydd men jag blev lite snål om än de bara kostar ngn hundring...
  • ebe91

Jag ger också vatten om lilleman är ovanligt grinig o ändå inte vill amma. Antingen får han med sked (men då rinner typ allt ut) eller så får han i nappflaska (typ 1-2 msk). Han följer sin viktkurva och är rätt bebisrund så är inte heller orolig att han ska svälta ihjäl pga lite vatten...

• ebe91
    Lavish skrev 2015-07-05 10:51:39 följande:

Inget problem att ge lite kokt vatten när det är så varmt, kanske man ska försöka undvika det om bebisen inte ökar i vikt men annars så. 

Igår blev Linnea 4 månader! Vi var borta hela dagen så hann inte med att fira henne, men om hon är vaken till middagen ikväll har jag en mogen och fin banan jag tänkte skrapa lite mos av och låta henne smaka! Ska bli spännande att se vad hon säger om det. 

Man behöver inte koka vatten så länge man inte har egen brunn, inte ens när de är nyfödda behöver de kokat vatten. Dock så ska vissa ersättningar blandas med kokhett vatten, men inte alla.
  • ebe91

Jag köpte en sån där bitring man kan lägga i kylen idag, blev verkligen en hit hos lilleman! Först provade jag att fylla tutten med kallvatten och ha den i en skål med vatten/is men varje gång han tuggade på den rann ju vattnet ur nappen och han blev så blöt... Han har varit fruktansvärt grinig nu sista dagarna, sådär så man räknar timmarna tills han ska sova för natten. Men när han fick suga på nappen/bitringen var han nöjd så funderar på om det är tänder på g eller om det var det kalla han behövde. Vi har ju inte ens haft varmt här i norr de senaste dagarna?

• ebe91
    snö 81 skrev 2015-07-07 21:05:01 följande:
    Ja, du bor nog i en riktig håla då :)
    Jag bor i en stad med drygt 75 000 innevånare, men tycker ändå att utbudet av vissa saker är skralt. Vi har de flesta större kedjorna, men man blir rätt less HM, Lindex, Kapp Ahl eller att fika på typ Waynes.
    Jag och min man, och så Tage såklart, var till Stockholm några dagar förra veckan och gud så mysigt det är att strosa omkring i ex Vasastan där vårt hotell låg. Massa restauranger och små caféer, och nästan alla har någon form av uteservering i miniatyr. Men jag gissar att det inte skulle kännas på samma sätt om man bodde där.
    Haha, själv åker ju jag till din (stor!)stad då ni har sååå mkt bättre utbud ;) fast även fast vi är en liten stad (tror det bor 28000 i kommunen?) så har vi väldigt mkt butiker, o speciellt inredningsbutiker! Den enda affären jag egentligen saknar är åhlens som gick i kk för ngt år sen... O sen typ lite gubbaffärer (jula, biltema etc). O restauranger har vi till en förbannelse, tror vi har typ 10 pizzerior, 1 kina, 3 thai, 1 vietnamesisk, sen typ 3 köttkrogar oså allstar. O 1 sushibar. Oså korvmojjen såklart... O flera lunchrestauranger med husmans som har öppet dagtid på vardagar...
  • ebe91
    SMA87 skrev 2015-07-08 15:51:49 följande:

Ni som ammar och fått mens, eller ni som fött barn tidigare, strulade mensen för er i början? Jag hade innan jag blev gravid en cykel på mellan 28-38 dagar... Aldrig kortare än 28 så länge jag kan minnas...

Jag hade avslag i 10v sedan en veckas uppehåll innan jag fick mens. Nu fick jag mens igen med en cykel på 23 dagar. Har som sagt aldrig hänt mig. Helt utan förvarning också för jag hade jättemycket mensvärk innan sist månad. Nu fick jag ingen förvarning alls...

Sedan upplever jag att lillan inte riktigt är nöjd och brösten känns tomma... Upplevde samma sist vecka jag hade mens. Kan mjölkproduktionen bli mindre under mensen? Någon annan som haft problem med det?

Jag fick tillbaka mensen efter 9v trots helamning. Mellan första och andra mensen var det 22-23 dagar, och nu har det gått 31 dagar sen andra mensen och jag väntar med spänning på tredje... Tog tom ett gravtest igår som var negativt (pjuh!) eftersom det dröjt så... Vet dock inte hur mina cyklar sett ut innan då jag alltid ätit p-piller innan graviditeten.
  • ebe91

4-månaderskontroll idag (på 4-månaders dagen); 6750g o 60,5cm lång :)

• ebe91
    SMA87 skrev 2015-07-08 18:00:55 följande:
    Det låter ju precis som för mig... Då återstår det att se nästa månad då hur lång det går då... Du känner inte problem med amningen under mensperioden?
    Njae, inte vad jag märkt av iaf... Vissa gånger känns brösten tommare än andra, men inget jag relaterat till mensen... Brukar försöka dricka en extra liter vatten på tvång de gånger jag upplevt att brösten varit tommare.
  • ebe91
    Lilj3 skrev 2015-07-09 14:50:30 följande:

Hur sover era små på dagen? Jag tycker det känns som att V sover för lite under dagarna. En gång på förmiddagen och två-tre gånger på eftermiddagen och kanske en mikrolur på kvällen. Oftast blir det halvtimmeslurar. Han somnar för natten mellan 20.30-22 och vaknar oftast mellan 7-8 på morgonen så nattsömnen är jag inte så orolig för. Hade hellre sett att han sov nåt längre pass på eftermiddagen för nu är han trött och smågnällig mest hela tiden.

Lilleman sover en längre tupplur (60-90 minuter) på FM/lunch, sen två kortare á 30-45 min på em. Sista luren vid typ 17-18. Sen somnar han för natten vid 19:30-21 o sover till ca 7:30-9 med undantag för 2-3 amningar.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?