• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-08-09 13:55:42 följande:

Vilgots första tand är på g. Svår att urskilja med ögat (framför allt tanke på att han sätter tungan i vägen) men den känns tydligt. Det förklarar varför mina bröstvårtorna kändes ömma imorse. Jag som hade hoppas att det skulle dröja med tänder tills jag slutat helammat.

Bosse har inga tänder på g vad jag kan känna, men jag har skitont i bröstvårtorna. Han "gnisslar tandkött" när han börjar bli mätt, o innan jag fattade det... Ont gör det vilket som! Så nu hoppas jag verkligen det dröjer innan tänderna tittat fram, känns nog iaf..
  • ebe91

Ang det där med att äta maten naturell... Vi började med att ge gröten som den var men nu när han äter en hel portion får han med någon fruktpuré (oftast katrinplommon för att hålla igång magen). Jag tänker att han är ju van att allt ska vara toksött då bröstmjölk smakar rent sockervatten... Sen går det ändå super att äta morot/potatis etc utan det söta, och att han vänjer sig att gröten smakar sött gör inget, han kommer ändå alltid få "sylt" till :)

• ebe91
    Mimipig skrev 2015-08-10 23:22:07 följande:

Ang smakisar, vad kan man ge dem? Idag tittade han och tuggade och dreglade frenetiskt när jag åt vattenmelon att jag erbjöd en droppe på fingret och en pyttebit fruktkött, men biten visste han inte vad han skulle göra med. Antar att det ska vara puré...

Jag brukar hålla en ganska stor bit melon som han får suga på, även om han försöker ta en tugga klarar han inte det. De gånger jag gett en minipyttebit glider den bara ur munnen. Så för lilleman funkar antingen puré o äta eller stor bit att suga på :)
  • ebe91

Vi var in på 5-månaderskontrollen igår, han vägde in på 7070g och mättes till 63 cm. Vaccineringen gick bra, inte alls lika mycket skrik som förra gången. Natten har varit okej, lite gnälligare än vanligt men har inte behövt ta upp han utan gått bra o trösta liggandes. Sen lite feber idag.

På tal om vikthetsen; har ju en svägerska med jämngammal son och var förbi där igår efter BVC. Och heeeeerreeeeguuuuuud vad tung han är när han väger 7kg... Suck... Han ligger tom under medellinjen... Blev less o sa att hon bara tycker att han är tjock för att hennes unge är mager.

• ebe91

Åh vad jobbigt ni verkar ha det med ledsna barn... Bosse skiner upp som solen bara han hör farmors röst, sen skrattar han typ konstant när han är med henne.. Nästan gladare med henne än med oss ;) men sen är det bara jag som duger om han väl blir ledsen/trött osv. Har ler åt alla andra också, men ingen är som farmor verkar det :) ännu har han inte blivit ledsen av bara synen av någon, men den perioden kommer väl säkert också... :)

• ebe91

Idag är jag barnvakt åt min systerdotter på snart 18 månader, hennes föräldrar har åkt på en weekend till paris. Systerdotters morfar ska hämta henne efter jobbet och sen ska hon vara där resten av helgen (jag och systern har inte samma pappa). Dagen började ju bra.. Haha! Vi gick ut till stallet (är hos syrran, de bor på en hästgård), ena katten gick in i stallet så systetdottern följde efter, in bakom en dörr och när hon kom fram igen höll hon i en död fågel... Panik!! Var bara att ta ungen under armen o springa in och skrubba.... Tack o lov är hon en unge som aldrig sätter ngt i munnen... Nu tror jag vi stannar inne och myser istället ;)

• ebe91

Nästa helg flyttar vi ut så just nu lever vi i ett stort kaos... For med ett lass förra helgen till huset (har fått tillgång till ett rum i huset så vi kunnat börja tömma). Sen kommer vi ju vara bostadslösa typ 2 veckor medan lägenheten omtapetseras o sen ska hussäljarna flytta in i lägenheten så vi får tillgång till huset. Ni kan ju bara gissa vad jag längtar tills denna flytt är klar! När vi väl får tillgång till huset ska vi ju renovera lite, men då har vi ju ett hem iaf ;)

• ebe91

Jag gör det enkelt för mig, även fast jag vet när Bosse ska bajsa låter jag han skita i blöjan. Han skiter 2 ggr/dag, på morgonen typ 10 min efter han vaknat och sen typ 10 min efter gröten på kvällen. Orkar inte hålla på o gorma med någon potta.

• ebe91

Vi har skötbordet i badrummet, ville absolut ha tillgång till rinnande vatten så fick leta länge efter ett skötbord som uppfyllde mina krav och rymdes på toan! Nu när vi flyttar vet jag inte vart vi ska ha skötbordet... Det ryms inte i badrummet (prioriterar att få in ett badkar), skulle rymmas i tvättstugan men då är det typ en bänk som går längs hela väggen och den är inte nog djup för att rymma en skötbädd/dyna/madrass eller vad det kallas... Alternativet är att ha den på tvättmaskinen, då måste vi bara bygga någon anordning att ha på...

• ebe91
    Kpax skrev 2015-08-17 10:45:21 följande:
    Kan ni inte förlänga (eller öka djupet alltså) på bänken i tvättstugan? Borde vara rätt enkelt att skruva fast en bit skiva, och skruvarna hamnar under bänkskivan, så det syns inte när man tar bort det igen.

Jag hade också prioriterat badkar, men vill absolut ha rinnande vatten vid skötbordet. Kanske hade valt att vänta med badkar annars, snart är de väl för stora för skötbord :)
    Ska kolla om det skulle gå att förlänga bänken på något smart sätt, vill lägga så lite pengar som möjligt på ett nytt skötbord (tror jag betalade närmare 3000kr för det vi har nu...). Tvättstugan ska renoveras, men känns inte som prio 1. Det är ett äldre par som bott i huset sedan det byggdes och de fick aldrig några egna barn, så är flera saker jag skulle vilja ändra på. Det finns ex bara en smal diskmaskin, och tyvärr går det inte att få in en fullstor i ett annars snyggt o nyrenoverat kök. I-landsproblem ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?