tovemaja skrev 2015-03-04 07:20:50 följande:
Låter jobbigt med krämpor och sjuka män och hantverkare! På "andra sidan" är det ju andra besvär man dras med så klart och vill tipsa er som snart är där...
Amningen.... Super mysigt men också jävligt smärtsamt efter ett par dagar om bebisen inte fåttoptimalt grepp någon gång.. Fått ordning på det nu men då var ju skadan redan skedd på ena bröstet med sår. Och gör det så ont så man gråter så är det INTE ok tycker jag... Men eftersom jag har nojig förstagångsmsmma hade jag ju köpt allt, inklusive amningsnapp som jag inveg inatt! Säger vara en sak : HALELULIJA!!! Smärtar i 15 sek typ och känns sedan bra..
Man ska ju försöka undvika dessa tydligen för att de glömmer hur man tar vårtan rätt.. Men eftersom vänster bröst funkar så får han ju suga dom vanligt där så jag tänker att det omöjligt kan vara så farligt! Så köp denna mirakelgrej i förebyggande syfte för tusan! Så skönt att ha när det krisar som det gjorde för mig i natt!
Jag fick en sån på BB när jag ammade första barnet, utan den fick han inget grepp alls så det var min räddning. Tyvärr lärde han sig inte äta utan den sen:( en stor anledning till att jag slutade amma och att jag hade sån ångest inför amningen med andra barnet var just den där amningsnappen. Den slets lös titt som tätt och då hade jag mjölk överallt, den skulle rengöras hela tiden och så var jag ju tvungen att komma ihåg att ta med den också. Tyckte det var ett evigt bökande med handdukar som skulle läggas på plats för att inte bli helt nersölad, amningnapp som skulle sättas rätt, mjölkuppsamlare på andra bröstet för att det läckte, bebisen som skulle läggas rätt osv.. jag var helt slut innan han ens BÖRJAT äta.
Den här gången är min högsta önskan att jag verkligen ska få amningen att fungera. Jag vill det så gärna nu! Men är samtidigt rädd att bebisen inte ska kunna få något bra grepp nu heller så jag tvingas ta till amningsnappen igen:(
Nu har jag inte köpt hem mjölkuppsamlare för jag läste att ju mer man tillåter det andra bröstet att sympatiläcka under amningen, desto mer kommer det läcka också. Jag läste att man istället ska hålla med två fingrar som ett tryck över bröstvårtan en stund i början av amningarna så ska det förhindra att det läcker. Hoppas det fungerar. Och amningsnapp har jag inte heller köpt. Hade tänkt göra det för säkerhets skull men de verkar ju finnas i flera olika storlekar nu? När jag köpte sist fanns det liksom bara EN storlek så jag har ingen aning om vad man ska köpa. Har du något tips?