Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hemkommen från BM-besöket då. Gått ner lite till i vikt och blodvärdet är nog det lägsta jag haft någonsin (116 så det är ju egentligen helt okey men lågt för att vara mig). Bra blodtryck och socker. SF-måttet hade ökat 1cm på två veckor och ligger nu på 32cm i v37+1.

Undersökningen visade, precis som jag trodde, att all smärta inte leder någon vart alls. Fortfarande mogen tapp och 2cm öppen, 2,5-3cm lång så all smärta är förgäves:(

Dagens enda positiva är att bebis fixerat sig nu, alltid något! Men det känns fruktansvärt att ha såhär ont utan att det gör minsta lilla verkan:( och barnmorskan höll med om att dom säkert inte kommer vara så generösa med någon eventuell igångsättning heller med motiveringen att jag fått små barn tidigare:(

Måndagsdepp!

• septemberbarn08

Halleluja! Inte en enda förvärk igårkväll och har sovit som en stock inatt utan att ens vakna när dottern grät. Jag som annars flyger upp av minsta lilla ljud:P

Så fort jag får en sån där lugn dag/kväll och sover bra så hoppas jag just nu på att det ska vara "lugnet före stormen". Så blev det med sonen iaf, mycket sammandragningar utom dagen innan han föddes.

Man ska ju alltid ha NÅNTING att gnälla över. Vet inte vad jag blir mest besviken över, att ha ont en hel kväll utan att det leder någon vart eller att INTE ha ont alls under en kväll och sen bli sur för att det inte händer något alls:P

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:38:05 följande:

På tal om tappar - är det nån här som testat att känna efter själv?

Vet att många känner på tappen vid ÄL och för att försöka gissa om man blivit gravid och liknande.

Tänkte att eftersom tappen ska kännas lika hård som en nästipp när den är omogen borde man ju kunna känna den på sig själv?! Alltså känna om det känns hårt eller mjukt där inne så att säga ;)

Jag har känt efter faktiskt. Vet att många säger att man inte "borde" pga bakterier och så men allvarligt talat, tvättade och spritade händer och välklippta naglar så är det nog inte någon större fara än när BM har vanliga (osterila) handskar på sig.. eller när man har sex för den delen:P

Genom att känna på tappen märkte jag första tecknet på att jag var gravid faktiskt. Nu känner jag efter om jag haft mycket förvärkar för att öht ha något hum om det skulle vara någonting som händer. Min tapp är ju mogen nu så den känns mest "degig" (trevligt ordval, jag vet haha).

Det finns ju många som gör hinnsvepning på sig själv men det vet jag inte om jag vågar mig på. Jag är ju mogen och tillräckligt öppen för att det ska vara möjligt men nja;)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-03-03 10:08:05 följande:

Jag brukar i vanliga fall kunna känna min tapp ganska långt ner, så skulle jag prova för kanske 2 v sen o jag hittar den inte alls. Nu är man ju inte lika smidig som i vanliga fall, men har provat både sittandes på huk o på toaletten men känner inget. Vet inte om den förkortats eller flyttats eller om jag bara inte når in (vilket jag tycker att jag gör?).

Är tappen högt upp och bakåtriktad säger dom ju att förlossningen inte är på gång. Jag hade dock så bakåtriktad tapp och högt upp att de inte kunde nå den alls trots att jag haft kraftiga värkar tre timmar när dottern föddes. Det var ju på gång ändå:) och tvärtom den här gången när tappen är riktad "rätt" och man når den hur lätt som helst och än har det inte hänt något fast läget varit likadant ett par veckor.
  • septemberbarn08
    SvanE skrev 2015-03-03 09:29:00 följande:

Vad skönt! En kompis sa till mig bara igår "så fort du får en hel natts sömn så drar det igång" så kanske det händer något ;D

Haha ja hoppas kan man ju alltid. Än är det då lugnt, tom bebisen är ovanligt lugn.. rör sig förstås så jag tror inte det är någon fara men det är OTROLIGT lugnt idag!
  • septemberbarn08

Med första barnet gick mitt vatten spontant. Hade haft värkar ett tag på morgonen och slemproppen hade lossnat så jag for ner till vc för att träffa barnmorskan. PRECIS när jag gick in genom entrédörren hördes ett "klick" och så började det sippra. In till barnmorskan och hon gjorde en koll och när hon drog ut fingrarna bokstavligen FORSADE vattnet ut:P

Med andra barnet tog de hål på hinnorna precis när krystvärkarna började, så 5min innan hon var född.

Den här gången hoppas jag på vattenavgång så jag tydligt vet att det är på gång.

• septemberbarn08

Inbillar mig att torsdagens promenad gjorde lite nytta. Hade ju grymt med förvärkar, tryck neråt och ett jäkla ilande under kvällen och hos BM igår hade ju bebis fixerat sig.

Sååå.. i hopp om att just promenader är rätt medicin tog vi en repris nyss. Strålande sol ute så det fanns ju verkligen inga ursäkter.. fogarna knastrade vid varje steg men det är liksom lättare att ignorera smärtan om man intalar sig att det kanske för något gott med sig, haha.

Annars försöker jag övertala sambon till en "färdknäpp" i helgen men han vägrar. Vet att det bara är en myt men man kan ju alltid prova tycker jag. Jag försökte köra med argumentet "gick det bra att pippa in ungen kan du gott ställa upp och försöka pippa ut den också". Blicken han gav mig då alltså.. hahaha

• septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-03-03 17:11:10 följande:

Män! Jag skulle bli så arg på min man om han gick och blev sjuk nu.

Igår var han på en viktig kundtillställning och kom hem vid midnatt. Han har sagt att han inte ska dricka alkohol från tre v innan förlossning, men jag fattar att han behövde skåla där så det var ändå ok. Skämdes dock imorse hos barnmorskan, Gud vad han stank sprit! Han är en sån som luktar efter bara en öl och just nu klarar jag inte av spritandedräkt.

Min sambo sa 6veckor innan bf att han inte tänker dricka en enda droppe till nu innan det bär iväg. Han har sagt någon gång att han varit sugen på en öl och jag har sagt att nog kan han dricka EN öl utan att det är någon fara men han vågar inte. Kan inte minnas att han var såhär nervös inför de andra två förlossningarna faktiskt:P
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-03-04 07:20:50 följande:

Låter jobbigt med krämpor och sjuka män och hantverkare! På "andra sidan" är det ju andra besvär man dras med så klart och vill tipsa er som snart är där...

Amningen.... Super mysigt men också jävligt smärtsamt efter ett par dagar om bebisen inte fåttoptimalt grepp någon gång.. Fått ordning på det nu men då var ju skadan redan skedd på ena bröstet med sår. Och gör det så ont så man gråter så är det INTE ok tycker jag... Men eftersom jag har nojig förstagångsmsmma hade jag ju köpt allt, inklusive amningsnapp som jag inveg inatt! Säger vara en sak : HALELULIJA!!! Smärtar i 15 sek typ och känns sedan bra..

Man ska ju försöka undvika dessa tydligen för att de glömmer hur man tar vårtan rätt.. Men eftersom vänster bröst funkar så får han ju suga dom vanligt där så jag tänker att det omöjligt kan vara så farligt! Så köp denna mirakelgrej i förebyggande syfte för tusan! Så skönt att ha när det krisar som det gjorde för mig i natt!

Jag fick en sån på BB när jag ammade första barnet, utan den fick han inget grepp alls så det var min räddning. Tyvärr lärde han sig inte äta utan den sen:( en stor anledning till att jag slutade amma och att jag hade sån ångest inför amningen med andra barnet var just den där amningsnappen. Den slets lös titt som tätt och då hade jag mjölk överallt, den skulle rengöras hela tiden och så var jag ju tvungen att komma ihåg att ta med den också. Tyckte det var ett evigt bökande med handdukar som skulle läggas på plats för att inte bli helt nersölad, amningnapp som skulle sättas rätt, mjölkuppsamlare på andra bröstet för att det läckte, bebisen som skulle läggas rätt osv.. jag var helt slut innan han ens BÖRJAT äta.

Den här gången är min högsta önskan att jag verkligen ska få amningen att fungera. Jag vill det så gärna nu! Men är samtidigt rädd att bebisen inte ska kunna få något bra grepp nu heller så jag tvingas ta till amningsnappen igen:(

Nu har jag inte köpt hem mjölkuppsamlare för jag läste att ju mer man tillåter det andra bröstet att sympatiläcka under amningen, desto mer kommer det läcka också. Jag läste att man istället ska hålla med två fingrar som ett tryck över bröstvårtan en stund i början av amningarna så ska det förhindra att det läcker. Hoppas det fungerar. Och amningsnapp har jag inte heller köpt. Hade tänkt göra det för säkerhets skull men de verkar ju finnas i flera olika storlekar nu? När jag köpte sist fanns det liksom bara EN storlek så jag har ingen aning om vad man ska köpa. Har du något tips?
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-03-04 08:51:30 följande:

Mina nätter består också av eviga kissturer varvat med konstiga drömmar om bäbisen. Inatt föddes han utan att jag ens märkte det och sen fick jag mata honom med kattfoder.

Jag är väldigt förvånad över att jag aldrig behöver kissa på nätterna. Bär ju mina bebisar långt ner och den här har ju sjunkit ner otroligt mycket nu och fixerat sig. På dagarna är jag kissnödig för varje liten droppe i blåsan men på nätterna behöver jag ALDRIG gå upp. Väldigt skönt men mysko;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?