Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2014-11-29 16:09:26 följande:

Nån pysslar till bebisen?

Jag har virkat en del filtar samt en snuttefilt.

phpFj87Sl42580.jpgphpFExTuo54276.jpgphpqhI2NI24351.jpg

Denna är gjord innan jag blev gravid. Jag ville testa ny teknik och maken förbjöd mig att ge bort den utan ville ha den till vårt framtida barn

phpXOxXoB96179.jpg

Jag ska sy ett babynest, men jag har inte börjat ännu :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-11-29 19:47:13 följande:

Igår fick vi en hel flyttkartong full med bebiskläder, så nu vete fasen om vi behöver köpa något. Inga bodys i alla fall, haha! Bebisen har ingen byrå än, så jag har inte sorterat upp plaggen än, men enligt kompisen (som har två döttrar med knappt 1,5 år i mellan, därav alla kläder) är det från nyfödd och upp till ett år. Mest bebisbodys dock.

Idag fick vi skötbord, badbalja, babygym, bärsele och en sån där gåstol med hjul av en annan kompis. Så jäkla snällt! Vi har nog världens billigaste bebis än så länge. Jag hade inte förväntat mig att få något förutom enstaka plagg som mor- och farföräldrarna säkert vill köpa.

Jag börjar bli lite sugen på att göra i ordning bebisens rum, men det är ju så jävla drygt att lägga ut den gamla soffgruppen och TV -möbeln på Blocket, det är det jag drar mig för. Avskyr att sälja grejer.

Härligt med vänner som lånar ut grejer!

Jag skulle också vilja fixa barnrum, men vi har i dagsläget inget rum till bebisen. Vi bor i radhus med 4 sovrum där alla är upptagna av befintliga barn och oss själva. Vi ska försöka bygga ett sovrum i delar av vardagsrummet, men det blir nog först till sommaren...
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2014-11-29 23:28:04 följande:

Jag är ju lite rookie på att virka men håller på med en mobil till vagnen iaf :) phpgns5PR25038.jpg

Hm, får man lägga in en beställning? :)

Jag vill också ha en fin mobil till vagnen, men jag kan inte virka - eller sticka, och helst inte sy heller ;)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2014-11-30 08:58:08 följande:

idasmirakel.vimedbarn.se/category/sy-din-egen-babywrap/

Mönster för att sy sin egen babywrap (filt till babyskyddet). Det är väl ungefär så långt jag kommer sträcka mig när det gäller att göra saker själv till bebis;) tur jag har en mor som är duktig på att sticka:)

Åh, en sån vill jag också sy!

Jag har hittat mönster till babynest hos samma tjej. Min mamma ska hjälpa mig med det. Hon sydde typ alla kläder när jag var liten så hon är duktig. Men hos mig missades den genen tror jag ;)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2014-11-30 10:37:18 följande:
    Jag har också hittat nåt mönster på babynest men jag tror jag skippar det med mitt tålamod. Finns en tjej i grannkommunen som syr och säljer såna och skulle jag beställa grejer och sy en egen skulle jag tjäna typ 40kr på det så det känns inte värt att ödsla energi och humör på det haha;)

Filten däremot ska jag sy bara jag hittar nåt tyg jag vill ha. Istället för att köpa fleecetyg köpte jag en helvit fleecepläd till insidan. Blev betydligt billigare och sambon är nog nöjd för varje krona jag sparar in med tanke på att jag handlat som en galning i övrigt:P
    Jag ska också leta en helt vanlig filt till insidan. Vi har några IKEAfiltar i fleece, men mannen tyckte att vi väl skulle ha nåt finare ;) Ska försöka hitta en filt som är lite mörkare som inte blir lika lätt smutssolkigt.

Men det jag funderar är om man kan köpa sånt där fint stretchigt bomullstyg som man typ syr mössor av. Eller om man måste ha ett ett vanligt bomullstyg som inte är stretchigt?!
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-11-30 09:06:29 följande:
    Äh, i början kommer ju våran bo i vårat sovrum, det skulle kännas märkligt att ha henne i ett annat rum när hon är liten. Det måste väl vara vanligast att de inte använder eget rum första året typ?
    Jo, absolut kommer bebisen att bo med oss i början. Men det är kul att ha ett barnrum att börja planera och fixa lite smått med.

Saknade det förra gången också. Då hade vi köpt hus och skulle flytta 1,5 månad efter födseln så jag kunde inte fixa barnrum då heller.

Men vårt stora problem nu är hur vi ska fixa i vårt sovrum så att vi får plats med en spjälsäng. Vi har ganska litet sovrum eftersom vi byggt en walk-in closet och därmed inte möblerat på "rätt sätt" utifrån rummets storlek och modell. Utan spjälsäng är det perfekt, men nu kommer det bli trångt :-/
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-11-30 11:23:33 följande:
    Jag har sytt skallror som dottern skulle fått när hon var bebis men som inte blev klar förrän nu. Babynest sydde jag till dottern som kommer användas nu. Tyvärr räcker inte min tid och ork till att göra allt jag vill.
    Min mamma började virka en filt med mormorsrutor till min dotter när jag var gravid för fem år sen... Om hon har gjort tre rutor är det bra ;)

Så även mormors ork och energi kan tryta, haha. Men hon har ju en ny chans nu... Eller så kanske det räcker med att hon hjälper mig sy babywrap, babynest och ett blöjfodral :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-11-30 11:47:21 följande:
    Det är nog vanligt men kan rekommendera att ha en riktig säng i något annat rum där den föräldern som inte "tar natten" kan lägga sig och sova. Guld värt om man är lättstörd såsom jag är ex.

Vi flyttade dottern till eget rum vid 9-10 månaders ålder men skulle gjort det mycket tidigare egentligen såhär i efterhand. Med dessa små får vi se när de får eget rum. Då måste vi först göra två rum utav vårt nuvarande sovrum men det blir väl om ett år ungefär skulle jag tro.
    Jo, det är ju bra om man har ett sånt rum. Dessvärre har vi befintliga barn i alla sovrum i huset. Så vill man sova nån annanstans får det bli soffan i vardagsrummet i så fall :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-11-30 16:26:29 följande:
    Ja vi kommer också ha alla rum på övervåningen fyllda så vi tar nog och ställer en säng i övre vardagsrummet smile1.gif . Inte så snyggt men ack så bra att ha smile2.gif
    Man får hitta på lösningar :)

Vi skulle egentligen behöva ett större hus eftersom att vi snart har 4 barn totalt. Men det är fasiken inte lätt att hitta hus med fler än fyra sovrum. De flesta hus har bara tre, så då är ju vårat stort i jämförelse. Men vi ska ju försöka bygga ett litet sovrum i vardagsrummet så det löser sig på sikt.
  • snö 81

Ett stycke babywrap klart! Tog ca 1 timme att bli klar med själva wrapen, men hål för bälte är inte gjorda ännu för vi har inget babyskydd än.

Till och med jag klarade av det ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?