Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2014-11-16 08:07:30 följande:
    Det är mycket man klarar sig utan. Min dotter hatade både babysitter och bärsele, som tur var lånade jag båda sakerna av en kompis då och slapp slänga ut flera tusen på det.

Det man behöver är säng, bilstol, vagn och skötbord. En skötväska att frakta allt i. Lite kläder, blöjor, tvättlappar, filtar, spytrasor (ikea har ett 10 pack mini handdukar som är suveräna), febertemp, badbalja och babyolja. Sen som mamma är det skönt att bunkrat upp med bindor i alla storlekar och trosskydd. Amningsinlägg om man ska amma. Ev bröstpump.

Mitt tips är att inte köpa för mycket kläder, för alla älskar att köpa st 50 och kommer med massor så man knappt hinner använda dom.
    Vi fick strl 62 av alla som kom med present så vi fick överflöd i den storleken.

Nu kommer jag se till att vi har två uppsättningar i strl 50 och två i 56 så tar vi resten sen när vi ser vad det blev.

Ska även köpa en filt, stickad kofta + tossor och vantar som är bra att ha i åkpåsen i vagnen.
  • snö 81
    Tussludd skrev 2014-11-16 12:08:52 följande:

På tal om åkpåse! Ni som har lite koll. Nu när bebisen kommer i början av mars, behöver man en åkpåse då? Jag har tänkt att barnet nog kommer att sova en del ute och funderar på hur kallt/varmt det blir...

Vi bor i Norrbotten så i vårt fall är det givet att ha åkpåse även i mars, men jag ska köpa lite tunnare stickade kläder att ha på bebisen i åkpåsen så att det inte blir för varmt. Overallen kommer nog mest användas när man ska iväg med bil och sånt.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-11-16 12:33:34 följande:
    För oss är vagn nästan det viktigaste då vi har hund. Med dottern så tog vi första promenaden när dottern var 6 dagar. Vi hade ett vanligt täcke dubbelvikt på golvet där dottern trivdes.
    Ja, vagn är ett måste! Jag älskar att promenera så det är otänkbart att vara mammaledig utan kunna gå ut och promenera på dagarna.

Vi tittade på vagn förra helgen och fastnade verkligen för Mountain Buggy som liggvagn, den var så hög och bra så att man hela tiden är nära bebisen, men jag är inte så värst imponerad av framåtvänd sittvagn.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-11-16 14:45:05 följande:
    Mountain Buggy är jag lite sugen på, dock som syskonvagn. Då ska det i alla fall komma en Face to face grej så liggdelen går att göra till halv sittande med barnet emot föräldern. Annars blir det emmaljunga dubbel viking för oss tror jag
    Vi hade kollat på Emmaljunga super nitro på nätet, men i verkligheten gav den inget bra intryck. Detsamma med Kronan Duo S, kändes lite väl rekorderlig och stor :)

Brio Go Next verkar vara jättepopulär, men jag hade vanliga Go till dottern och gillade den inte alls så det känns inte som ett alternativ.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2014-11-16 16:36:38 följande:
    Vi har beställt en emmaljunga super nitro (utan att provköra då vi bor ca20mil från närmsta återförsäljare). Har alltid gillat just emmaljunga så det stod mellan den och super viking men tyckte inte om sittdelen på vikingen så det blev en nitro med citykorgen till.

Varför gav den inget bra intryck? :/ det enda jag gått efter är en kompis som hade vanliga nitron och hon var nöjd.
    Vet inte egentligen, men sittdelen såg inget vidare ut. Mannen tyckte inte heller att det var något. Men han gick direkt fram till Mountain Buggyn och rullade den fram och tillbaka :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-11-16 16:01:56 följande:
    Vad var det du inte gillade med Brio Go?

Vet att jag frågat någon samma sak, hoppas det inte var du :P
    Chassit är för brett så det är svårt att gå i butiker med deb, framhjulen är för små plus att hjulen över lag är dåliga eftersom gummihjul gör att snön fastnar när man rullar den i snö - framförallt i snömodd.

Jag bor ju i den delen av landet där vi har snö och en Brio Go går inte att köra här. Det kändes ibland som att jag lika gärna kunnat gå ut och gå med en köksstol istället när det hade snöat.
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-11-16 20:31:38 följande:
    Hehe, köksstol... :)

Jag tyckte också att den kändes lite bred, men när jag jämför med andra känns alla rätt breda. Vi har inte så mycket snö här, så jag tror det funkar, plus att Go Next ska ha bättre hjul säger de.

Alltid bra att höra andras åsikter, det är ju en djungel!
    Ja, hjulen sägs vara bättre, men jag vågar inte chansa. Så denna gång blir det lufthjul.
  • snö 81
    mizzidus skrev 2014-11-17 00:48:05 följande:

Nu har jag äntligen läst igenom alla sidor jag missat som offline här, har haft annat på agendan liksom så jag har inte tänkt på att gå in på sidan.

Allt fler vet om min situation att jag är gravid och det är många som gärna klappar magen med tanke på att det börjar synas rätt rejält, var på 30-årsfest igår och alla ville absolut hälsa på magen och prata med den haha helt galet :) 
    Bebisen sprattlar dagligen mer eller mindre, det är så mysigt att bara ligga still och hålla om magen och känna lilla livet röra sig där inne, min sambo brukar sätta örat emot och prata med bebisen också och det är så mysigt! 

Någon mer än jag som ibland har myrkryp i benen? Väldigt obehagligt när man ska sova när det uppstår :/

Jag är fortfarande 50 % sjukskriven och jobbar 50 % tack vare foglossningen som envisas men jag kämpar på! 

Barnvagn har jag haft tur att ärva av en kompis och det är en Emmaljunga och då var det även en sittdel med också så det är suveränt! Har även köpt lite babykläder, har inte kunnat låta bli faktiskt haha! 

På onsdag 19e ska jag till BM för första kontrollen efter RUL, ska bli spännande att se vad hon har att säga och jag hoppas att jag får lyssna på hjärtljud.

22+4 idag (måndag) :)

Så, det var en liten uppdatering från mig. Kram på er

Myrkrypningar, ja fy fan! Kommer ofta på kvällen i soffan eller när jag lagt mig i sängen. Helt omöjligt att sova när både ben och armar kryper och spritter.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2014-11-17 09:30:43 följande:
    Samma här! Har varit van vid täta och kraftiga sammandragningar men inte brytt mig så mycket. I lördags började dom göra ont, ganska ordentligt, så jag hann bli väldigt nervös! Inte alls kul!

Har du tagit upp det med BM eller läkare? Vad säger dom isf? Till mig har dom sagt att så länge dom inte gör ont är det okej men nu när dom gör ont då? :(
    Om jag hade smärtsamma sammandragningar skulle jag kontakta BM eller förlossningen.
  • snö 81
    Lejonhierta skrev 2014-11-17 11:32:36 följande:
    Nja, det har jag väl bara lite i förbifarten och även sagt att jag förväntar mig att de ska kännas eftersom sammandragningar  och även eftervärkar efter förlossningen i regel blir värre för varje barn. Jag väntar ju nr 5 och de har liksom bara hållit med. Men nu senaste nätterna har de dock varit rejäla och så pass starka att jag som sagt vaknat och tvingats andas. De har legat mellan riktigt rejäl mensvärk (har så pass att jag brukar tvingas äta citodon) och lite värre än det. Men sedan har det avtagit. Kommer även lite på dagarna, men finns ingen regelbundenhet i dom... Så har mest tänkt att jaha, det är väl så det kommer vara den här gången.

Väntar dock på att bm ska höra av sig idag då den urinodling man tog förra veckan som rutin då jag haft uvi för ett tag sedan, faktiskt visade på en dold uvi. Men läkaren ville ta en odling till och den lämnade jag i torsdags. Grunnar lite på det för jag har redan fått behandling för två uvi denna graviditeten och nu blir det ev en tredje gång. Google är inte alltid bästa vännen och inte att jobba inom vård heller. För nu står det i det läget att jag kanske måste äta förebyggande resten av graviditeten om jag har otur. Men det lär ju visa sig.
    Ja visst ja, vi omföderskor måste väl kanske förvänta oss att ha lite onda sammandragningar.

Men jag tycker det känns läskigt att man kan börja få förvärvar rätt tidigt i graviditeten. Jag är en rätt nojjig person när jag är gravid :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?