Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-02-22 22:33:05 följande:

Jaha, det blev ju ingen bebis denna vecka som jag hoppats, får satsa på nästa då.

Jag har också oroat mig jättemycket för hur/när det ska dra igång. Förra förlossningen tyckte jag var fruktansvärd och nu är jag livrädd för att föda. Det jag oroar mig konkret för är hur vi ska göra med sonen (snart fyra) när det drar igång.

Han ska förstås till barnvakt, mormor och morfar, detta är ordnat sedan länge. Men jag är rädd för att jag kommer att vara ensam med honom när det drar igång, och att jag kommer bryta ihop i panik ganska omgående . Vill absolut inte att han ska behöva se att jag blir rädd, får ont och så vidare. Särskilt som förra förlossningen tog så lång tid och vi antagligen måste stanna länge på BB så att det kommer dröja minst några dagar innan vi ses igen och då är jag rädd att han kommer bli jätteorolig om jag ger honom skäl till det. 

Funderar också på hur man skulle göra om det drar igång sent på kvällen eller på natten när han ligger och sover, om man ska försöka härda ut hemma till morgonen för att inte behöva väcka honom och köra iväg honom till barnvakt mitt i natten eller om det är för riskabelt (och om jag ens klarar det mentalt). 

När vi fick barn nummer två hade sonen bara sovit borta kanske 2 gånger tidigare. Det satte hur som helst igång mitt i natten så jag skickade bara ett sms till min mamma som kom ner till oss och la sig bredvid sonen och sov vidare.. då kunde hon berätta för honom direkt på morgonen vad som var på gång (han var iofs bara 19mån så han förstod väl inte fullt ut) och vi slapp väcka honom och göra honom orolig. En väldigt bra lösning tyckte vi nog allihop:)

Jag tyckte första förlossningen var ett enda stort kaos så inför andra var jag verkligen jättenervös och inte alls särskilt peppad men när det väl drog igång kunde jag ändå lugna ner mig och lita på att kroppen vet vad den håller på med.

Den här gången hoppas jag verkligen att det startar på kvällen/natten så jag hinner stoppa sambon från att åka iväg till jobbet. Bara det startar tydligt, så jag inte vaknar med värkar vid fyra och sen inte vågar hålla honom hemma ifall det är falskt alarm.. då är han ju borta 12timmar sen:/
  • septemberbarn08

Urk! Vaken inatt med illamående och idag är mina tarmar allt annat än nöjda! Straffet för att jag åt lite "vanlig" mat till lunch igår:(

Förlåt för gnället, men det börjar bli ganska tjatigt med fil eller yoghurt till frukost, lunch och middag nu, VARJE dag! Jag vill bara äta, varm mat, RIKTIG mat, vad som helst som ger mig energi inför förlossningen och tiden efteråt!:(

Och så lite dåligt samvete på det för att jag håller barnen hemma.. det lät inte så glatt när jag ringde tidigare och sa att sonen blir ledig hela veckan. Liksom, tack men nej tack, jag riskerar inte att dra hem någon magsjuka nu!

• septemberbarn08
    Astilbe skrev 2015-02-23 09:44:47 följande:

Är helt deppig. Har läst på lite mer om min medicin som jag måste ta varje dag och inser att det är alldeles för lite studier på hur detta påverkar barnet genom amning. I Sverige säger de att det ska gå bra, men i går läste jag utländska studier som varnar för bla leverproblem hos barnet och jag inser jag inte vågar utsätta vår lilla för detta. Trodde dock aldrig att jag skulle sörja amningen så. Iaf är det någon annan som ska köra på ersättning med en gång? Lite tips? Lite pepp?

Jag hade nyss samma funderingar.. Nu under graviditeten kan jag inte ta de mediciner jag behöver för att ens ha en chans att fungera normalt. Under amningen kommer jag också vara rätt begränsad även om läkaren sagt att det finns LITE mer mediciner att prova. Men om inte dom fungerar måste jag sluta amma och jag VILL ju så gärna att amningen ska fungera den här gången.

Ersättning är helt fantastisk så det är ju egentligen ingenting att oroa sig över. Mina två barn är då flaskmatade och dom är friska och krya:)
  • septemberbarn08
    Misty W skrev 2015-02-23 09:27:05 följande:

Men dom brukar väl vara överlyckliga när dom slipper ha många barn på dagarna ;)

Tycker även att dom borde ha överseende med att du är gravid och den lilla är ju "leverans klar"

Ja man kan ju tycka att det borde va positivt för dagis/skola att dom har ett barn mindre men av någon anledning anses jag "fjantig" för att jag inte vågar lämna barnen när det går magsjuka. För mig är det rätt självklart att om jag jobbar så har jag inget val, då MÅSTE jag lämna barnen oavsett hur rädd jag är för skiten. Men när jag varit sjukskriven/mammaledig/studerande har jag haft dem hemma när just magsjuka gått. Varför utsätta sig för det i onödan, vem TYCKER OM den där hemska sjukdomen liksom?

I dagsläget, med viktnedgång, dåligt växande mage och redan nog låg energi, är jag inte ett dugg sugen på att spy och ha diarré i flera timmar. Konstigt?
  • septemberbarn08
    Trollunge85 skrev 2015-02-23 16:16:43 följande:

Mmm nachos med smält ost Så länge jag ätit något innan jag handlar funkar det men senast var jag hungrig. Då blev det remi (både kakorna med nougat och de med mint), delicatobollar (kände mig tvungen att testa både deras nya med Marianne och med Dumle) och marabou choklad med jappsmak. Kändes som nyheterna lockade på mig mycket mer än annars. Men när vi väl hade fått i oss mat gick det bättre. Vi har fortfarande kvar av kakförrådet så jag kan dämpa suget med lite varje gång istället för att sluka allt på en gång (Stolt över mig själv )

Nej twister är inte precis den godaste glassen man kan hitta. Det är många glassar i en sån gb-låda. Hittat någon favorit? Vilken äts upp först? 

Jag skulle nog VRÄKA i mig choklad och kakor om jag inte vore så förbannat laktosintolerant att en droppe mjölk på läpparna gör mig sängliggandes flera dagar:P det kanske är tur ändå, för enda gången jag kan äta något i choklad-/kakväg nu så måste jag isf baka det själv och vem fasen har ork till det när suget smyger sig på?

Sambon klarar sig också, han har nämligen förbud mot att köpa hem godis som inte jag kan äta. Det inte jag kan äta får inte han äta heller, mohaha
  • septemberbarn08
    Smulan 89 skrev 2015-02-23 16:44:28 följande:

Jag skulle aldrig lämna mina barn på dagis när det går magsjuka. På dagis förstår dom det mycket väl och ringer till mig, så fort de misstänker magsjuka. Min ena son har en kronisk tarmsjukdom som gör att han med stor sannorlikhet skulle hamna på sjukhus med dropp (och han har redan dropp varje natt) pga av vätskeförlusten. Har redan haft barnen hemma i 2 v pga magsjuka på dagis i år. ÄR livrädd att få in den skiten i huset.

Det är inget konstigt eller löjligt att försöka undvika magsjuka när det går på dagis. Tycker i så fall att det är konstigt att det går några barn alls på dagis när det går magsjuka där. Jag är visserligen hemmafru och antar att många måste jobba och lämna barnen där ändå.

Nej alltså jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig i den här frågan, jag håller ungarna hemma! Nästa vecka är det ju lov och sen är det bara två veckor i skola/dagis kvar innan vi har BF. Har inte bestämt mig än om jag ska våga lämna barnen de två veckorna. För min egen sinnesro borde jag ge fan i det, annars ligger jag väl bara vaken på nätterna och väntar på att skiten ska bryta ut:P även om läget är lugnt när man ringer och frågar på morgonen så kan det ju ändras tio minuter efter att man lämnat barnen och den risken har jag ju verkligen inte lust att ta så nära inpå BF.
  • septemberbarn08
    sommarstad skrev 2015-02-23 18:25:53 följande:

Min make jobbar men i samma stad så han har kanske 15 min hem och så har vi 10 min till förlossningen så den biten är lugn för oss. 

Jag funderar dock på hur fungerar med ersättning för partnern under förlossningsdygnet/dygnen? Går det på de 10 dagarna han får från försäkringskassan? 

Det tas väl från de 10 dagarna tror jag? Åtminstone har då vi gjort så:)
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-02-24 07:52:54 följande:

Jag känner exakt likadant. "Jag ser fram emot när du kan gå i normalt tempo igen" klämde min man ur sig härom dan. Den kommentaren fick han ångra.

Min sambo har blivit en riktig ängel nu på senaste tiden (han är ju förstås underbar i vanliga fall också).

Säger åt mig att vila hela tiden, ser direkt när jag verkligen har en dålig dag och stannar hemma från träningen (har aldrig hänt förut, han lever för sin träning), kommer med komplimanger osv.

Sen har han väl nämnt att han längtar tills bebis är ute och jag läkt ihop så vi kan ligga igen.. men det är han inte direkt ensam om haha
  • septemberbarn08

Idag känner jag mig så uppgiven och ledsen, all ork är som bortblåst:(

Jag har ändå känt mig rätt positiv under hela graviditeten (ni håller säkert inte med, med tanke på hur ofta jag gnällt här inne, haha). Har försökt njuta av varenda dag trots illamående och smärtor, bara för att det är sista gången nu.. har inte alls känt någon större stress med att det ska vara över.

Men nu däremot.. i förrgår kom halsbrännan tillbaka med full kraft, har ju varit så bra några veckor så jag trodde det skulle vara lugnt nu eftersom bebis ändå sjunkit ner ordentligt. Där hade jag fel:( med halsbrännan kom världens illamående så igår natt sov jag inte mycket. Igår hade jag onda förvärkar HELA dagen med typ 5minuters mellanrum och jag var trött och grinig hela dagen.

Inatt har jag sovit som en stock, trots att halsbrännan och illamåendet upprepade sig igårkväll. Känner mig ändå helt slut idag:( och vid lunch sätter magkatarren igång och jävlas.. antar att magsyran blev för mycket igen.

Inte en enda sammandragning hittills idag, vilket iofs är skönt men det är så tröttsamt när det ena dagen tar i så hemskt och sen bara fiser det av:( känns hopplöst att gå såhär i kanske upp emot 6v till.

Nu tänker jag trotsa fogarna och gå en långpromenad!! Det kommer ta hela eftermiddagen och jag kommer ha ont i flera dagar men det skiter jag i!

• septemberbarn08

Bockar av tre saker på att-göra-listan som jag dragit på länge. Varit förbi på jobbet och lämnat mina nya anställningsavtal som jag haft hemma typ 1,5månad.. hämtat mina två par foppaskor på jobbet som jag tänkte ta med på BB så jag slipper gå runt i bara sockarna. Ska köra dom i tvättmaskinen tänkte jag men är det någon som vet om de tål 60grader eller måste jag köra på lägre temp?

Och så har jag varit på apoteket och köpt såna där små reseflaskor att ta med i BBväskan. Tänkte mig en till balsam, en till schampo och en till duschcreme.. men när jag kommer hem ser jag ju att det är MINIMALA små hål i dem. Hur tusan ska man kunna hälla i nåt där?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?