Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tussludd skrev 2015-02-18 08:19:05 följande:

Ja, det hade varit just något att berätta! Läste gamla trådar på FL igår om en kvinna som tröttnat på att vara gravid och gått på toa och lyckats klämma hål på fostervattnet så att förlossningen kommit igång. 2ggr!! Lät helt otroligt! Själv funderar jag lite över det där med dålig mage, har ni någon erfarenhet av hur lång tid det är kvar från det att magen börjar balla ur? fick nämligen springa på toa 3ggr i går kväll och har varit lite halvkass sista veckan. Hoppas på att det betyder att något händer...

För mig satte värkarna igång innan jag blev risig i magen när jag skulle få dottern. Men det borde väl inte vara allt för långt mellan risig mage och förlossningsstart om syftet är att kroppen vill tömma tarmarna innan förlossningen?
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-02-18 10:16:44 följande:

Hur ofta känner ni barnet? Min vaknar lite på morgonen runt 7, sedan nån liten puff vid typ 11 och sen sover hon i princip mellan 12-15 eller bara nån liten liten rörelse, sen lite pet med benen och så lugn igen till typ 18, då rör hon sig igen och sedan lugnt till 21-23 nån gång då sätter hon igång som mest på hela dygnet. Känns lite väl lugn men allt är bra på kollarna hos BM så har väl en lugn unge antar jag, känns ju väldigt hemskt om nåt skulle hända så här sent

Min är ganska aktiv under dagen och framförallt på kvällarna. På nätterna är h*n lustigt nog HELT stilla.Har blivit orolig många gånger när jag vaknat på natten och inte känt något men nu har jag liksom förstått att den här bebisen kanske är en sån som faktiskt sover på natten (ber till gugudarna att det håller i sig när h*n kommer ut, haha). Jag kan kliva upp och gå och pinka och sen böka runt rätt mycket i sängen och ändå är det stilla i magen, men på dagarna är det som sagt full rulle:)

Min mamma förlorade sin förstfödda 3dagar innan hon var beräknad (hon märkte det när det inte rörde sig mer) så jag har varit nojig mer än en gång!:( försöker dock acceptera att bebisen bara har lugnare dagar och lugnare stunder precis som alla andra och inte stressa upp mig för mycket! :)
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-02-18 11:50:39 följande:

Jag har aldrig förstått hur man känner hicka, hur vet man om barnet hickar? Är det det som är som små regelbundna puffar som inte syns men känns nästan som sina hjärtslag? för det har jag känt ett par ggr långt ner där hon har sitt huvud :P

Alla mina tre barn har haft mycket hicka i magen, den här verkar vara värst;) känns som ett tickande med några sekunders mellanrum. Har lätt för att få hicka själv så det är väl från mig dom fått det:)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-02-18 11:44:58 följande:

Usch jag förstår att du blir nojig om din mamma varit med om en sån grej. Tyvärr vet jag också flera som förlorat bebisen sent i graviditeten.

Min man vägrar att köpa en vagn innan han har en levande bebis i sina armar. Han är livrädd att jag ska få missfall.

Ja det är ju något jag vetat om hela mitt liv (storasyster är född 11år innan mig) men förstod nog inte på allvar vilken tragedi det måste ha varit förrän jag själv blev gravid. Har en enorm respekt för min mamma för att hon tog sig igenom det!

Hur rädd jag än varit emellanåt försöker jag ändå tänka att risken för att något ska hända är mindre än chansen att det ska gå bra. Har hela den här graviditeten oroat mig för att något ska vara fel men ingenting har ju hittills tytt på det så jag kan ju inte grubbla över det mer. Bättre att försöka njuta och skulle något visa sig vara fel får man handskas med det då!
  • septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-02-18 12:57:29 följande:

Det sägs att tjejer har mer hicka än pojkar :) och om det är en flicka i min mage så stämmer det för min son hickade aldrig så här mycket :) Men det känns långt ner där bebisen har ryggen, som septemberbarn08 skrev tickande med några sekunders mellanrum :)

Kan va ren inbillning också men om ja äter sött är det vanligare att bebisen hickar också tycker jag :)

Samma här, så fort jag ätit något sött börjar hickan;)
  • septemberbarn08

Ni som blivit kallade till läkare för ctg-kurva vid förvärkar, vad har gjorts då mer än just kurvan? Har tid imorgon för träff med läkaren och det står precis som i kallelsen till RUL att inga barn får följa med för att ultraljudsundersökningen kräver stor koncentration. Och så står det att jag ska vara på förlossningen en halvtimme innan för ctg-kurva.

När jag åkte in för regelbundna sammandragningar med dottern togs bara en kurva och så gjordes ett vanligt ultraljud, ingen koll av tappen. Den här gången har jag ju mycket mer onda sammandragningar så jag undrar om dom gör en undersökning nu också eller om dom nöjer sig med kurvan? Känns ju lite sådär eftersom det verkar ha en tendens att inte komma en enda förvärk just när man ligger med den där jäkla kurvan:(

Ett ultraljud får jag väl hoppas på när jag nu ska åka så långt;)

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-02-18 13:37:39 följande:

Det sägs ju att om du äter sött dricker bebisen mer fostervatten eftersom det blir extra gott. Och då är ju chansen att få hicka större, alltså av att den dricker mer.

Har läst samma sak, att bebisen dricker mer om fostervattnet är sött och därför får mer hicka. Stämmer nog här då jag försöker att INTE hålla tillbaka på sockret nu. Hade panik vid jul och kände att jag måste sluta med godis och dricka för bebisens skull.. då dricker jag kanske 2glas dricka/vecka och äter bara någon enstaka godis nån gång ibland. Men har däremot alltid 2sockerbitar i mitt morgonte och ibland lite socker på filmjölken så jag tänkte kapa bort det.. tills jag kom till barnmorskan och hade 2.0 i blodsocker bara en kort stund efter frukost! Insåg att högt blodsocker nog inte är något jag behöver bekymra mig över, jag kanske tom BEHÖVER äta lite sött ibland;)
  • septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-02-18 15:48:24 följande:

Tänkte kolla för skoj skull, Ni som har bebisar som har hicka ofta, vet ni om det är en flicka eller pojke i magen? :)

Som sagt, alla mina tre har haft mycket hicka. Den här gången vet vi inte vad det blir men vi har en av varje sen tidigare. Minns inte om någon av dem hade mer hicka än den andra:)
  • septemberbarn08
    linnis83 skrev 2015-02-19 04:37:30 följande:

Happ, vaken kl 4 som vanligt... Brukar dröja minst en timme innan jag somnar om... Sover verkligen som en kratta nu, tur att jag bara har 2 v kvar på jobbet...

Här är vi också vaken strax efter 4! Av nån anledning har jag fått för mig att jag måste kliva upp samtidigt som sambon, halv 5, för att typ hinna säga hej innan han far på jobbet. Var likadant på slutet med dom andra graviditeterna när jag tänker efter.. nån trygghetsgrej jag har fått för mig;)

Nu de senaste tre mornarna är det dock dottern som väckt oss vid 4 och varit hyperpigg, sjungit och haft sig:)

Idag väntar en tur till stooorstan Lycksele och ctg-kurva. Vet nog inte vad jag hoppas på.. Vill såklart att tappen ska vara opåverkad så bebis stannar inne ett tag till. Samtidigt känns det ju surt om det inte händer nånting alls när jag har så ont varenda dag!
  • septemberbarn08

Hemma igen från Lycksele och vad säger man? Fiasko, kanske?

Gjorde en CTG-kurva först på förlossningen. Tänkte att det kommer säkert inte en enda sammandragning nu men där hade jag fel. Under dom 20min jag låg där med kurvan hade jag 6 ganska kraftiga förvärkar. Registrerades dom på kurvan tror ni? Förstås inte!! Det visade snarare LÄGRE siffror så fort en förvärk kom, precis som att den tappade kontakten när magen drog ihop sig?

Ner till gyn och fick direkt frågan om jag bara fått en enda kallelse? Ööh, ja?

Jo, för tydligen hade min tid ombokats och inget meddelande hade lämnats till mig så det fanns helt enkelt ingen läkare ledig för att träffa mig! "Vill du fortfarande träffa en läkare eller?".. "ja tack, har jag åkt 14mil vill jag gärna träffa NÅGON innan jag åker hem!"

Lång väntan för att få träffa en läkare som blippade på sin privata telefon medan hon pratade med mig:(

Sen ännu mer väntan för att dom var tvungen att vara två läkare.. Varför ens ta in mig till första läkaren då?

Ett snabbt ultraljud för att se fostervattenmängden. Ingen kik på bebis, ingen viktuppskattning, ingenting:( Gynkoll för att kolla flytningar, inget konstigt. VUL för att mäta tappen, såg bra ut men de ville göra en ny undersökning för att de inte kunde avgöra om jag hade öppnat mig.

Öppen 2cm (vilket ju är helt normalt för att vara omföderska). "Dock väldigt mogen tapp så att tappen är lång idag säger inget om hur det ser ut imorgon".

Med tanke på att min tapp var helt stängd, helt omogen, långt upp och bakåtriktad 4timmar innan senaste barnet föddes säger dagens undersökning ingenting om hur läget är:( dom sa bara att det kan hända imorgon, det kan hända två veckor efter bf. Och det kan hända att jag måste in på koll varannan dag pga förvärkarna. Kul!

Jag kommer nog föda hemma tror jag:P

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?