Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-02-15 07:36:10 följande:
    Jag tror att flera ifrån vår tråd kommer att få februaribarn, många barn föds ju 2-3 veckor tidigare än planerat så jag tror att det kommer börja ploppas bebisar när som helst. Men någon enstaka kommer nog att få aprilbarn istället. Jag tror att nästa barn kommer födas redan nu i veckan, någon av de som har bf första dagarna i mars. Kanske till och med idag???
    Spännande är det! Tror kanske inte på denna vecka.. Men tippar att någon föds i mitten på nästa, alltså helt i slutet av februari...
  • tovemaja
    Lavish skrev 2015-02-15 09:07:08 följande:
    Hur många är vi i tråden som är beräknade till första veckan i mars då? Imorgon har jag två veckor till beräknat datum så jag hoppas såklart att den kommer nästa vecka. Risken är såklart rätt stor att det inte blir så ändå, men om vi är ett gäng som är beräknade till första dagarna i mars så borde väl statistiken tala för att någon kommer hinna få iaf... 
    såhär ser det ut enligt BF-listan, men det ser ut som att många inte lagt in sig där... hoppas på dig då om du vill få ut din bebis tidigare!

2/3 - Truestar, 29 år, Eskilstuna, 3:e barnet 

4/3 - EmelieP94, 20 år, Skara, 1:a barnet

5/3 - Kpax, 30 år, Västmanland, 1:a barnet 

5/3 - tovemaja, 30 år, Östergötland, 1:a barnet
  • tovemaja

jublade just åt en blöt bröstvårta :) så fånig man är!

Ang.sex så har vi det fortfarande om än mer sparsamt. Max 1 gång/vecka för att jag helt enkelt inte känner mig sugen. Precis som någon skrev ovan så är jag mycket mer segstartad än vanligt... och man känner sig inte gör-het direkt! Är nästan impad över att maken kan "prestera" när jag ser ut som en valross och rör mig som en sådan på land :) Men han säger diplomatiskt att jag är "fin" :)

• tovemaja

... och DÄR gick luften ur och graviditeten gjorde sig påminnd. Dammsugit och bakat x2 samt, det bästa.. bäddat Plutts korg som ska stå bredvid vår säng! Lite overkill att ha spjälsäng, vagga, babynest och korg kanske? Men, men, spjälsängen är ju mer till sedan när hen sover i eget rum, vaggan är en släktklenod från min sida släkten och korgen har maken och hans syster sovit i så det finns ändå en tanke med alla grejer... babynestet tänkte vi ha till soffhäng samt om/när (hoppas inte!) Plutt delar säng med oss.

Hade tänkt att orka med en promenad och att göra lite ugnspannkaka också men får se om orken återvänder. Hur som helst är det GRYMT SKÖNT att vara ledig nu! Första "riktiga" ledighetsdagen idag.

• tovemaja
    sommarstad skrev 2015-02-16 14:00:39 följande:
    Vad har du bakat? 
    Jag funderar på om jag borde försöka mig på att baka lite men jag har noll i inspiration.

Det är min första ledighetsdag också. Jag har storstädat tv-rummet som jag inte hann med igår. SÅ skönt och behövligt. Vet inte när vi dammsög under soffan sist Oskyldig Sen har jag bäddat i vaggan och även vagnen. Vet ju inte riktigt hur varmt/kallt det är när det är dags för första promenaden men jag var tvungen att provbädda lite. Solig Spjälsängen har jag avvaktat att bädda i eftersom den ska flyttas ner till vårat sovrum när bebisen blir för stor för vaggan. Tror inte den kommer användas så mycket innan dess.  
    american chocolate chip cookies och en äppelkaka ( typ sockerkaka garnerad med äpplen) för frysen sedan... försöker förbereda någon liten grej varje dag. Att dammsuga under soffan tänker jag dock inte våga mig på, det får maken ta! :)  Har inte bäddat vagnen än eftersom vi väntar på fårskinn som ska bli klart (köper av grannen) men det kliar i fingrarna! Hur ska du bädda den?
    snö 81 skrev 2015-02-16 14:01:04 följande:
    Oj, vad du har hunnit med mycket!!

När det gäller att sova i er säng så är det ju helt och hållet ni som bestämmer det.

När jag låg på BB med dottern sov hon hur bra som helst plastbaljan, när vi sen kom hem tyckte jag att spjälsängen kändes så stor att jag lade henne i vår säng, men det fick jag sota för sen. Ett barn som vänjer sig att sova mellan mamma och pappa trivs inte direkt toppen i egen säng sen :)

Denna bebis kommer få sova i egen säng från dag 1 och vi har köpt vagga och spjälsäng + ett babynest.

Härligt att vara ledig! Jag har ju gjort tvärt om och idag gått tillbaka till jobb efter två månaders sjukskrivning. Jobbar halvtid, 8-12, och redan kl 11 hade jag ordentlig huvudvärk så nu ligger jag nerbäddad i sängen :(
    precis det du skriver gissar jag på är fallet för de flesta barn ja! Vi HAR en extra stor säng, men vill helst inte ha Plutt mellan oss då vi har tjockt dubbeltäcke och dessutom tror vi båda skulle sova sämre med spädbarn i sängen. Och var tar mystiden mellan oss som par vägen om vi har bebis där i sängen? Men realistiskt gissar jag att Plutt nog hamnar där i alla fall om man är trött och liggammar på natten... men ambitioner kan man ju ha!

Skönt att det är fler än jag som förberett lite väl många sovplatser kanske :)
  • tovemaja
    sommarstad skrev 2015-02-16 16:39:42 följande:
    Det lätt gott :) Kakor har jag inte ens tänkt på att jag kan göra. I sig har min fantasi bara räckt till kanelbullar och det har jag ingen lust att göra :P

Jag har längst ner ett vanligt lakan och över det har jag lagt en varm filt för att isolera under ifrån. Sen har jag olika filtar att välja mellan beroende på hur kallt det är. Just nu ligger en virkad filt som jag är fodrat med fleece. För se om det blir lagom när det väl blir dags för första promenaden :)

Påtal om bädda hur bäddar ni i spjälsängarna/vaggorna? 
    Intressant att höra hur andra gör! Varför lakan under filt? Bara nyfiken :)

Jag tänkte bädda i mjukliften... fårskinn underst för isolering och värme, ha tunnare overall på Plutt, två filtar att variera med (virkad och fleece beroende på temperatur), stängt mjukliftslock och stängt hårdliftslock... Funderar på plastad frotté på fällen... Ifall det händer olyckor.. Men hela mysfaktorn med fårskinnet försvinner ju då! Det är just skinnet jag kanske skulle vilja skydda i och med att det är svårt att göra rent...

Korgen och vaggan bäddar jag bara med frotté underst, lakan samt lakan att ha som täcke med en filt över. Har köpt en pandakudde som jag flyttar mellan vagn och säng om det skulle behövas!
  • tovemaja
    Lavish skrev 2015-02-16 15:57:11 följande:

Skötbordet har sambon satt upp idag, dock saknar vi skötbädd eftersom jävla ikea haft slut på dom tre senaste gångerna jag varit där. Går ju att lösa med handdukar tillsvidare såklart, om jag inte hinner dit. Man kan visst beställa på nätet också men då är det frakt. 

Samma skit med spjälsängen, den är ihopsatt och bäddad men tydligen saknades det någon liten mutter i ett hörn som vi behöver åka till Ikea och jaga efter, vet inte om jag vågar lägga bebisen däri utan den. (Verkar stabil nog iofs men...)

Förlossningsväskan är iaf halvpackad nu och jag har gjort i ordning en påse med ombyten, pyjamas och så vidare till sonen så att han snabbt kan skickas iväg till mormor och morfar när det drar igång. 

Vi har samma problem, en skruv till garderoben i Plutts rum saknas. Suck! Ooooorkar inte Ikea besök!

Ang. Skötbädd så köpte jag min från blocket för 100kr. Går ju att tvätta överdragen och man har hy ändå handduk på överst känns det som...
  • tovemaja
    linaxelsson skrev 2015-02-16 17:02:19 följande:
    Det är klart att jag också tycker att det är viktigt med bra verktyg inför förlossningen. Men jag har fått låna kompendiet av en kompis sin gick den förra året och lånat många böcker och övat på detdet här hemma istället med min man smile1.gif Jag tyckte nog ändå att det fanns givande delar i storföreläsning 2. Tyckte att filmen som de visade om barnets första timmar efter förlossningen var bra. Annars var det väldigt mycket om amningen.
    Skönt att det fanns bra bitar i del 2 också! Ser fram emot det.. Är ju sista "utbildningsgrejen" innan Plutt kommer! Spännande! Går ju på vattengympan också men är mest kul att träffa andra gravida... Ger inte jättemycket träningsmässigt så egentligen..

När har du bf?
  • tovemaja
    linaxelsson skrev 2015-02-16 23:39:55 följande:
    Jag hade funderingar på är gå vattengympa men det har istället blivit mycket cyklande och promenader då orken inte varit på topp när man väl kommit hem :-\ Men jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att träffa andra gravida på.

Jag har bf den 17 mars. Så det närmar sig. Jobbar ju dessutom fortfarande och har tänkt är jobba februari ut, så det känns som veckorna går snabbt. Sen blir det semesteruttag i en vecka och därefter har jag ansökt om föräldrapenning. När har du bf?
    ja, jag har inte kunnat promenera ens knappt sista 20 (!!) veckorna så vattenträningen är ändå skön. men den ligger ju helt värdelösa tider, 14 på en tisdag?

Gick på ledighet igår, så skönt! Har BF 5e mars så det är ju strax över två veckor kvar... och räknar ju med att gå över  veckor också :) Men man vet ju aldrig! Drar dock till Falun imorgon för skid -VM så hoppas på att bebben inte tittar ut där, maken stannar nämligen på hemmaplan :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?