Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

laila88 skrev 2015-01-10 21:12:26 följande:
    Eira är också ett vanligt samiskt efternamn :) Jag heter Eira i efternamn och det finns ett par stora släkter till inom sápmi. Har en kusin som heter Silje i förnamn och Eira i efternamn hehe.
    Hehe, va festligt! Visste inte att det var ett samiskt efternamn! Då gillar jag det ännu mer! För mig känns det keltiskt- irländskt typ... Gillar även finska varianten Eila men får lite 'hund-vibbar' av det tyvärr!
  • tovemaja

Sne bild på mig och Plutt i v. 33! Nu börjar de fyra sista veckorna på jobbet... Peeeeeeepp!

• tovemaja
    sommarstad skrev 2015-01-11 22:51:49 följande:
    Fin mage :)

Jag har ju också fyra veckor kvar på jobbet insåg precis. Det har jag inte ens tänkt på.

Vilket stort och härligt badrum ni ser ut att ha förresten :)
    Det är så härligt att tänka på att det är så få arbetsdagar kvar! Snacka om split focus nu liksom! Min vikarie har dessutom börjat och ska ta över mer och mer. Kommer du också "bli ersatt" av någon?

Badrummet är stort ja, och skötbordet står redo med massa kläder i :) vi flyttade till hus i juli och det känns löjligt bra inför Plutts ankomst.
  • tovemaja
    Kpax skrev 2015-01-13 12:26:08 följande:
    Har du några tips på BB-väskinnehåll till oss nybörjare? :)

Just det, skötväska har jag glömt köpa. Vad har man i den? Blöjor, ombyte, babywipes, napp och ev flaska + mat?

Apoteksgrejer jag tänker kan vara bra :

Salva mot röd stjärt och såriga bröstvårtor (inotyol ska visst vara bra men extremt kladdig)

Puder (och sminkborste att applicera med, hatar puder)

Snorsug + koksaltlösning

Amningskupor/BH-inlägg + bröstvårtskydd

Bindor

Babywipes

Tvättlappar

Olja (kan man ha det till bad, eller behöver man något tvålaktigt?)

Termometer

Nagelsax och fil

Någon som vet vad jag glömt? Det är en ofärdig lista. :)
    Kamera + laddare
    Mobil + laddare
    Necessär (tandborste, bindor, tandkräm deo hårborste osv)
    Scampoo + balsam
    Hårsnodd + hårspännen
    Lypsyl
    Purelansalva
    Nässpray
    Tofflor
    Mjukisbyxor 2st
    Tjockare lång tröja
    Amningslinne
    Amningstshirt
    Bekväma trosor
    AmningsBH
    Vattenflaska
    Mjukt toapapper
    Mat/dricka (godis, cola, drickyoghurt, matlåda till partner)
    Kläder till bebisen (bodys och byxor i 50 och 56, mössa, strumpor, overall att åka hem i)
    Filt till bebisen
    Napp

här är listan jag har som "mall" men är ju lika mycket nybörjare som du :)
  • tovemaja
    Mimipig skrev 2015-01-13 00:30:21 följande:

En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.

vi delar precis lika men det ser ändå olika ut i praktiken eftersom vi har olika sorts jobb. Jag är hemma från 6 feb 2015 till 7 januari 2016 men tar bara ut dagar (ca 4/vecka) mars, april, halva juni samt halva augusti, september, oktober, november och halva december. Tar alltså ut 6,5 månad först men + 2 månader sommaren 2016 sedan.

Maken är hemma från 7 januari till mitten på juni = 5 månader och sedan halva augusti, september oktober och november. Vi har sedan tänkt att skola in på dagis i januari 2017 då Plutt kommer att vara 1 år och 10 månader ungefär. För att detta ska gå ihop är någon av oss hemma halva december 2016 också, antagligen blir det min man.

Anledningen till det märkliga upplägget är att jag är lärare och kan "gå i tjänst" första sommaren med full lön samt vara ledig nästan 3 veckor över jul. Tilläggas bör att min man tjänar ca 10.000 mer än mig men vi struntar i att tänka på hur vi "tjänar" mest på att ha mig hemma... han vill vara hemma lika länge.

Vi kommer under tiden vi har detta inkomstbortfall att sätta in alla våra pengar på det gemensamma kontot (där vi i dagsläget sätter in ca 50%) och har en helt gemensam ekonomi under den perioden.
  • tovemaja
    Misty W skrev 2015-01-14 18:53:41 följande:
    Jag fick inte köpa omrörande för mitt apotek pga graviditeten. Så sög till om sviskon funkar för det tyckte dom att jag skulle pröva, men skeptisk som jag är testade jag novalucid & det suger!
    Men va märkligt! Varit på två apotek och båda rekommenderade omeprazol. Även BM rekommenderade....?
  • tovemaja

Kan sterila kvaddar sättas av vem som helst? Spännande!? Eller jobbar han inom vården?

kpax: v.34 och +15 här också idag. Vi följs åt!

• tovemaja
    Misty W skrev 2015-01-17 11:38:51 följande:
    Va kul att du ska sy ett babynest. Är du van att sy eller är det ett projekt?

Jag har sängkläder & inrednings detaljer kvar, men man har ju några veckor på sig.

En liten fråga ? Har vi nån Bf lista?
    Finns länk i TS men den är inte direkt uppdaterad :) om någon grejar med den i helgen får ni gärna ändra mitt BF till 5:e t.ex. Kan inte från telefonen.
  • tovemaja
    SvanE skrev 2015-01-19 18:37:00 följande:

Tips till er som ska beställa, hittade massa bra på babyland.se, beställde vid lunch och grejerna kom dagen efter! Med koden SOLSKEN blev det dessutom 10% rabatt även på nedsatta varor :)

grrr! tack vara dig brände jag just 800kr! :)
  • tovemaja
    snö 81 skrev 2015-01-21 13:07:52 följande:
    Ja, det har du ju rätt i - trådens första bebis :) Har för mig att någon här gissade för rätt länge sen att första bebisen skulle komma i januari...
    det var jag! Tjohoo, fick rätt!

Grattis Lejonhierta! Skönt att lilltösen mår bra, hoppas du mår bättre och bättre och får bra vård!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?