• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SMA87 skrev 2016-08-26 21:13:09 följande:

Hej hej!

Ett tag sedan jag tittade in här! Stort grattis till alla som fått bebisar! Och stort lycka till alla ni som väntar!

Vår lilla tjej börjar förskolan snart och sedan är det dags för mig att gå tillbaka till jobbet. Har jobbat en del under ca ett års tid hemifrån och ca en dag i veckan sedan mars så känns inte som jag varit borta...

Men vi bestämde oss för att börja med syskonförsök och med all press som jag känner inför det så tänkte vi starta lite tidigare än tänkt... 2,5 år mellan såg jag framför mig... Jag plussade tidigare i veckan och är helt chockad. Skäms nästan när jag vet hur svårt det kan vara för vissa... Så mycket tankar nu i och med att det kommer vara rätt tätt mellan barnen om nu allt går vägen. 26 månader cirka...

Vi kommer vänta länge med att gå ut med det... Är lite rädd för reaktioner från anhöriga om att det kommer vara tätt mellan barnen. Men har bestämt mig att inte bry mig. Vi har i princip ingen hjälp alls från främst min familj och min mans föräldrar är lite äldre men gör verkligen mer än de orkar. Vi har haft hjälp ett fåtal timmar under dessa 1,5år.

Men innerst inne är vi så glada och tacksam för att om nu allt går vägen få uppleva detta igen. Har ju (stundtals) en helt underbar snart 1,5 åring här hemma!

Stort grattis!

2 år känns som standard nu för tiden. Jag känner ett fåtal som har mer än 2 år mellan sina barn. Vi får ca 18 månader emellan, jag kan skratta för mig själv när jag tänker på hur sinnessjukt det är att skaffa två barn så tätt... Men jag tror det kommer bli bra om än skittufft ett par år.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-08-26 20:41:59 följande:

Dag två med dryckerna fick vi i henne (håll i er nu!).. hela 30ml! De två dagarna efter det har vi inte fått i henne något alls. Tipset om att frysa till glass har vi fått så har testat det.. men hon vägrar ändå! :(

Idag har hon ätit lite yoghurt bara.. inte ens en klämpåse med grötpure gick i, den brukar hon gilla annars.

På torsdag börjar jag jobba och jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara det. All stress med Selina och storebror har fått min mage att ge upp igen. Selina har dessutom fått mer affektkramper igen och det känns sådär nu när vi har påbörjat inskolningen på dagis. Jag vet ju att det är ofarligt men det känns så tufft att inte kunna vara där för henne när hon är såhär :(

Fy... Jag känner verkligen med er, ni har det så jäkla tufft! :(
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-08-27 20:26:54 följande:

Det finns ju alltid de som har det värre så egentligen ska man väl inte klaga. Men det är frustrerande när barnen inte mår bra och man inte vet varför. Det tär så mycket på mig:(

Vi ska ringa barnläkare och dietist på måndag för dryckerna får vi inte i henne hur vi än gör. Jag kan tycka att det är dags att göra någon utredning nu, kolla gluten och mjölkprotein åtminstone. Något är ju konstigt när hon inte går upp i vikt.

Tycker visst man får klaga, kan vara skönt att få ur sig det allra värsta, och det här är ju ett kanonställe om man är rädd att belasta sina närmaste för mycket. Men tror inte det finns någon irl heller som tycker att ni gnäller över småsaker när ni pratar om att Selina inte äter och att hon har kramper, det är ju mardrömsgrejer.

Håller med om utredning. Man vill såklart veta varför hon inte går upp i vikt! Tyvärr måste man vara en jobbig förälder och tvinga sig till allt verkar det som, byta läkare, själv söka information etc.
  • Kpax

Guuuud.... Dottern vaknade 00.30 och det var helt omöjligt att få henne att somna om, till slut gick jag upp med henne. Strax före tre verkade hon supertrött, så jag la henne igen, men hon sover fanns fortfarande inte!

Jag blir galen!!!

Nu har hon iofs bara gnytt lite senaste tjugo minuterna (jag har alltså lämnat hennes rum), så har jag jättetur somnar hon. Kan dock hända att hon vaknar när jag går över det extremt knarrande hallgolvet.

Hur gör ni andra när barnen ska somna? Vi lägger ner i sängen, på kvällen får hon välling men inte till lunchvilan eller på natten, sen stryker vi lite över ryggen och sitter kvar tills hon sover. Kan hönda att hon vaknar igen, då lägger vi henne på sidan och stryker lite till. Oftast går det fort, men ibland blir det så här.

Jag vill inte köra femminutersmetoden, och jag vill inte lyfta upp henne hela tiden, så jag vet inte vad annat jag kan göra?

• Kpax

Tack för alla svar!

Ser ut som rutinerna är ungefär desamma fram tilö absolut sista steget. Tycker det är skitsvårt det här.

Snö81: Vad gör du om han är ledsen då?

• Kpax
    snö 81 skrev 2016-09-05 06:05:58 följande:

Det händer att han inte alls har lust att somna och är ledsen, men då går vi bara in till honom och kramar/stryker på ryggen/stryker kinden och säger god natt. Ibland får man gå in en gång och ibland fyra. Vi har aldrig kört någon strikt "5-minutersmetod" utan vi går in när vi tycker att det behövs. Detta händer väldigt sällan kvällstid, han är ofta mer ledsen när han ska sova mitt på dagen och då rullar vi vagnen till han lugnar sig.

Ah okej, så gör vi också. Går inte in bara för att hon låter, men låter henne inte vara ensam och ledsen.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-05 15:01:46 följande:

Kpax - när var det du var beräknad? :) visst var det ganska snart?

Måste bara säga att allt har gått över förväntan med två små, hade verkligen gruvat mig i onödan. (Så många som uttryckt det att jag kommer få det såå himla tufft med två små så tätt) Amningen har fungerat klockrent, båda barnen sover rätt hyfsat (lillan sover bättre än storebror tom), dagarna rullar på och jag trivs som tvåbarnsmamma - har inget dåligt samvete åt något håll. Känner att jag får ensamtid med storebror (inte upplevt minsta svartsjukan från hans håll) både under dagarna men sen även på kvällen när sambon kommer hem från jobbet. Förstår att det kommer komma perioder som är jobbigare, men försöker leva i nuet. Jag och sambon har haft en svacka nu sista veckorna men vi jobbar på vårat förhållande och börjar hitta tillbaka till varandra, man är ju inte mer än människa känner jag (Svackan beror inte på barnen utan på andra omständigheter). Har ingen längtan tillbaka till jobbet, att vara hemma är verkligen min grej ;) (kan bero på att vi har kaos på mitt jobb och jag vill absolut aldrig tillbaka - letar nytt nu under föräldraledigheten).

20/9, så det är två veckor ungefär :)

Är fortfarande apnervös inför livet som tvåbarnsmamma, men ser verkligen fram emot att inte vara gravid längre. Har ont och är fruktansvärt trött. Känner inte alls att jag är den mamman jag vill vara just nu.

Skönt att det känns så bra för dig! Klart du ska njuta av det, finns verkligen ingen anledning att gå och tänka på att det KAN bli sämre.

Angående relationen så pratade vi om det innan vi fick dottern. Jag hade hört av någon "expert" (nån relationsmänniska på Nyhetsmorgon antagligen) att man inte ska ta några stora relationsbeslut när barnen är under 3 år, och det tror jag stenhårt på, haha :)

Man är så jäkla påverkad av hormoner under graviditet och eventuell amning, hela livet förändras och man sover dåligt. Sen ska man ha ångest över att börja jobba igen och försöka komma in i allt (uppgiftsmässigt och socialt).

För mig är det en trygghet att jag inte behöver fundera så mycket över om relationen känns on track eller inte, sexlivet får vara lite si och så med (där känner jag dock att sambon och jag tycker olika...), och jag behöver inte känna mig tokkär.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-09-16 08:51:23 följande:

Alltså denna ålder! Alla ord som bara bubblar ut! All glädje! Underbart! MEN också detta testande av gränser och alla illskrik rakt ut!! Jösses! Börjar ana vad de närmsta åren har i beredskap åt mig!

Ja det är SÅ roligt! Hon pratar mycket i tvåordsmeningar nu (men utomstående förstår henne inte, hehe), det går så otroligt fort!

Men det märks att det är mycket som händer och mycket att processa, hon är väldigt lugn jämfört med andra, men ändå är det tufft. Hoppas att det känns lättare för mig också när tvåan är ute (fast jag tänker att det blir ännu tuffare). :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-09-17 11:36:18 följande:

Så lustigt att det är så olika! Trots att barnen är lika gamla. Folke är inte alls framåt fysiskt, skulle aldrig hoppa från kanter osv. Har precis börjat klättra upp och ner från pallar... Springer ju mycket och så. Men försiktig annars. Inga tvåordsmeningar men massa massa massa ord!

Verkligen olika ja!

Josefin säger nog inte supermånga ord, men som sagt ganska många tvåordsmeningar.

Precis som Folke är hon ganska försiktig, väldigt skönt för hon slår sig sällan. :D
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-17 13:08:49 följande:

Jag är såå stolt över min lilla (stora!) kille. Nu har han två dagar på rad bajsat på toaletten! Tidigare har det blivit någon gång dådå på pottan, kiss kommer nästan dagligen men bajs bara någon enstaka gång i veckan. Igår var vi hos farmor o då fanns det inte tillgång till någon potta när jag märkte att han var bajsnödig, men toaletten funkade ju lika fint! Tror nästan han tyckte mer om toan än pottan? Nåja, nu måste jag införskaffa sån där barnsits till toan för att underlätta.

Oj vad duktigt!

Josefin säger ofta till innan hon bajsar, men det kan vara 5 till 30 minuter innan, och inget har kommit på toan än så länge. Det är inget vi tränar aktivt på, men känns dumt att ignorera när hon själv säger till tycker jag.

Vi tänkte också köpa en sån där liten toasits.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?