• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tovemaja, när har du bf?

• Kpax
    tovemaja skrev 2016-07-17 22:34:17 följande:

Jag har bf 26/7. Känns helt overkligt att jag snart har två! Men längtar ur fängelset dom är min gravidkropp just nu... Hur mående kpax?

Snö: Folke pratar inte heller... Han kan kanske 10 ord och massa ljud :) men vid 1,5 år räknar man väl inte med att barnen kan prata eller?

Ord som används: mamma, pappa, nä, mm (för ja), mer, ner (används även för upp), mos, plutta (prutta), tis (potatis), slut, ut, bada.

Shit, bara en vecka ungefär då! Galet...

Jag mår rätt bra. Foglossning, stor (!) och svettig. Och fortfarande nervös inför livet som tvåbarnsmamma, men ska bli skönt att inte vara gravid längre. :) 64 dagar kvar.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-07-20 07:27:24 följande:

Några tvåordsmeningar är det definitivt inte tal om här ännu :) men det är å andra sidan över en månad tills våra barn blir 18 månader.. Och det går ju så fort allting!

Kul att höra om syskon som är olika varandra, ska bli så skoj att se vad det är för liten filur jag ruvar på i magen! Han kanske inte är det minsta lik storebror...

Är det en pojke till? :)

Har någon av er erfarenhet av navelbråck? Jag har fått för mig att jag har bråck ovanför naveln. Det har varit en bula ett tag (kanske 5cm i diameter, men den sticker inte ut så mycket), och senaste dagarna har det känts lite ömt. Jag har noll magmuskler och en väldigt stor mage.
  • Kpax

Läste det här på 1177:

"Utvecklingsbedömning vid ett och ett halvt år

Sjuksköterskan eller läkaren undersöker om barnet kan gå säkert utan stöd, kan bygga ett torn av ett par klossar och kan rita. Man undersöker också om barnet kan säga åtta till tio ord och om det förstår fler än åtta till tio ord. Barnet får också visa att det kan leka kurragömma, peka ut kroppsdelar om man frågar och hämta föremål om man ber om det.

Ibland vill ett 18 månaders barn inte göra det som ingår i kontrollen. Men föräldern brukar själv vara medveten om barnets utvecklingsnivå och kunna redogöra för det som BVC-sjuksköterskan behöver veta."

Äääh, även om Josefin hade kunnat femordsmeningar hade hon garanterat inte pladdrat på på BVC, hon är rätt blyg i början. De kommer knappast sätta henne på institution :)

Josefin har också fotsvett. Inte så brutalt att skorna stinker, men fötterna behöver tvättas lite extra ofta ibland. Det är stor skillnad mellan olika skor, gympaskorna blir MYCKET varmare än de skitdyra Kavat-kängorna. Skönt att det inte är tvärtom...

• Kpax
    tovemaja skrev 2016-08-02 11:45:29 följande:

Ingen tur till förlossningen igår men dock till korridoren intill: barnakuten. Folke har ju varit lite förkyld, bara snuva tänkte vi. Men efter vilan igår så fick han kämpa massor med att få luft och kräktes massa slem och rosslade. Så vi satte oss i bilen och åkte och mötte upp ambulansen lite kaos-aktigt. Då var han redan bättre och fick inhalera adrenalin. På US barnakut möttes vi av världens bästa och gladaste personal och det konstaterades att han hade massa slem som behövde komma upp och en lätt rodnad i halsen plus lite falsk krupp hosta. Man känner sig ju något överbeskyddande :)

Nu är det bra igen, fortfarande förkylt och rossel och svårt för alla att sova... Men skönt att jag INTE födde barn igår! Hår ju annars och väntar och väntar. Bf+7 idag

Men fy vad läskigt, jag hade varit livrädd! Josefin har varit förkyld och lite täppt i näsan, aldrig något allvarligare, men det kommer väl :(

Jag hade tänkt fråga idag om det kommit någon bebis faktiskt! Jag är så nyfiken på hur andra förlossningen blir jämfört med första! Men du gick väl inte över första gången?
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-08-02 14:54:44 följande:

Nej, du och jag hade ju samma bf och jag "tjuvstartade" med 1 vecka... Så detta är en ny erfarenhet för mig. Inte så farligt än tycker jag! Tid för igångsättning 10:e. Sista BM besöket i förra veckan gjordes en undersökning. Jag var då öppen 3-4 cm och hade 3cm lång tapp (dock långt bak fortfarande).

Hur mår du nu? Vad är du i för vecka?

Ja det var det jag hade för mig, att du tjuvstartade så min väntan blev ÄNNU längre, haha :)

Jag har fått för mig att det är i princip omöjligt att gå över tiden om man fick första för tidigt (om inget varit fel första gången), men vet inte var jag fått det ifrån.

Jag går in i vecka 34 imorgon. Jag tycker det är stor skillnad mellan första och andra rent mentalt. Jag längtar inte lika mycket efter den här bebisen (vilket jag har ångest över, men enligt bm är det väldigt vanligt), jag har fullt upp med att försöka hänga med Josefin med min klumpighet, svettma och tröttma.

Det fysiska känns jobbigare den här gången, säkert mycket för att jag inte tränat en sekund mellan graviditeterna och därför är sämre förberedd. Men samtidigt är ingenting nytt, och jag har inte varit det minsta nojig vilket ju är skönt!
  • Kpax

Hur sover era nu?

Josefin vaknar ofta väldigt tidigt, mellan 4 och 6... 6 känns ju rimligt, men 4 är fruktansvärt!

Hon sover 1,5h vid 11-13 ungefär, och somnar för natten klockan 20.

På natten vaknar hon ofta till en gång vid 23 och en gång vid 2-3. Ofta räcker det med att lägga henne tillrätta och stryka lite på ryggen, men ibland krävs mer. Ibland vaknar hon fler gånger.

I natt vaknade hon tre gånger men var ganska lätt att söva om. Hon vaknade vid 5.30, och var galet trött redan klockan 9.30. Lyckades ändå hålla henne vaken till 10.30, och sen fick hon sova tills hon vaknade av sig själv 2h och 15min senare. Normalt vaknar hon själv efter 1,5h. Hon somnade lätt nu, och vi får väl se hur natten blir.

Tror ni det här beror på tänderna eller liknande, eller bör vi ändra hennes rutiner?

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-08-02 20:26:13 följande:

Min första kom två dagar innan bf (39+4), tvåan kom exakt på bf och med Selina gick jag över 4 dagar. Så i mitt fall har jag fått gå längre för varje barn jag fått:/

Äsch då, hoppas jag får lite tidigare! :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-08-03 04:58:18 följande:

B börjar äntligen sova bättre!

Han somnar för natten kring 20-20:30, just nu kämpar vi med att få han att sova i eget rum hela natten. Oftast vaknar han någon gång per natt för att han inte hittar tutten. Vi har då valt att göra det enkelt för oss - stanna o sova i hans rum resten av natten. Men nu försöker vi avvakta ifall han hittar tutten och annars gå in o ge den o sen gå tillbaka till vårat sovrum. Går bättre o bättre faktiskt! Inatt har vi ännu inte behövt gå in till han! :)

Sen vaknar han kl 7. Vilar middag kring 12 o sover då 45-90 minuter, oftast knappt 1 timme. Och sen sova igen kring 20-20:30.

Åh vad skönt! Jag önskar att Josefin också kunde sova till 7. Nu ska vi snart ha inskolning så då blir det väl jobbigt nog för henne, men annars kanske det vore idé att prova låta henne sova lite kortare på dagen. Typ 60min istället för 90.
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2016-08-03 07:38:19 följande:

Olle sover bra, och Sigge med faktiskt trots att han är så liten.

Innan Sigge föddes så strulade Olle med sömnen med många uppvak och svår att söva om, så i slutet av min graviditet fick han sova i vår sång igen (efter flera månader av att sova själv utan problem), och sova bra! :) sen föddes Sigge och nu sover jag med båda i vår säng och sambon sover i Olles rum haha.. Så vi har inte delat säng sen Sigge föddes. Men varken jag, han eller barnen lider av det. Bättre att alla får sova bra så vi orkar på dagarna :)

Olle sover iaf -

6:00 morgon

11-13 sova (vaknar han mot förmodan senare på morgonen blir vilan lite senare)

19-20 somnar för kvällen

Här är en bild på hur det ser ut när jag ska försöka tränga mig ner på kvällen haha..

Haha, vad mysigt det ser ut! Josefin sover inte bra i våran säng heller. Ofta flyttar jag över henne för att jag så desperat vill sova nån timme till, men hon ligger bara och myspetar på mig och sen vill hon ändå gå upp.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?