• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2016-06-05 21:16:08 följande:

Tack för input! Folke verkar glad och nöjd så det är väl kanske ett i-landsproblem.. Men det dåliga samvetet gnager lite... Snart får han ju ingen mer egentid med oss! Men å andra sidan får ju småsyskon aldrig ensnuppleva känslan av att vara ensam i centrum för föräldrars kärlek och uppmärksamhet. Så jag kanske överdriver mina nojor. Men som det blivit nu, med övernattning 1 gång/vecka kan jag försöka styra Om till någon gång varannan vecka kanske. Och bara över dagen varannan...

Om Folke sover borta en natt i veckan så får han ju egentid med Farfar och vara i centrum där, så jag tror inte det behöver vara fel. Ni lämnar honom ju inte på barnhem. Tänker att det bästa är att föräldrarna orkar, och vad man behöver för avlastning varierar ju då. :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-06-08 09:55:53 följande:

Selina har också (minst) en kindtand på väg. Den ligger precis under tandköttet och irriterar :/ kanske är det också en orsak till den dåliga sömnen?

Usch, idag är jag så arg och ledsen. Mina föräldrar har varit i Bulgarien 10 dagar och jag fick i uppdrag att vara kattvakt. De har 2 katter och 3 hundar men hundarna har de lämnat bort. Nu är ju jag uppvuxen med massa djur då mina föräldrar har kennel och så men jag kan inte minnas att det var såhär SKITIGT hemma när jag var liten. Det är som att mina föräldrar inte bryr sig liksom? Bägge katterna skiter bara ibland på lådan, annars kan det bli lite varsomhelst. Hundarna kissar inne jämt (fullvuxna hundar alla tre). Fattar inte att mina föräldrar kan leva i detta och inte gör något åt det? De verkar inte bry sig.

Nu har jag haft fullt sjå att hålla koll på Selina när jag varit dit så hon inte hunnit till kattbajset innan jag fått bort det. Har känt att det är fasen vidrigt att mina barn är där då och då med alla kisspölar osv men samtidigt har ju mina barn varit där en hel del sen de föddes (de äldre två) och aldrig blivit sjuka så jag antar att de blivit "härdade". Idag blev det dock lite för mycket när Selina kom och tuggade på torkad kattspya!!! Hoppas jag fick ut så mycket som möjligt ur munnen innan hon han svälja något men nu är jag ju livrädd att hon ska bli sjuk :( någon som kan lugna mig?

Det kanske är totalt överdrivet men nu vill jag liksom aldrig mer lämna barnen där så länge de inte ser till att djuren blir rumsrena!.. samtidigt är mina föräldrar enda chansen till avlastning för min del och jag inser ju att barn i alla tider vuxit upp med djur och fått i sig både det ena och det andra utan att dö så jag kanske överdriver?

Jag förstår dig! Jag hade också varit skeptisk till att lämna mitt barn när det kan hända att hon äter bajs och spyor. Men antagligen håller de koll på henne när de passar henne, och håller efter när djuren bajsar och spyr (nu är de ju bortresta, så det har väl samlats sen igår eller förrgår eller när du var där sist). Och det är nog inte så farligt om hon äter lite spya egentligen...

Jag vill inte lämna mitt barn hos min mamma eftersom jag inte alls litar på att hon har koll i den extrema röran. Det kan mycket väl ligga spik, knivar och flaskor med lösningsmedel framme. Och det är ju farligt "på riktigt". Samtidigt känns det viktigt att mitt barn får alla möjligheter att bygga starka relationer med alla far- och morföräldrar. Svårt.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-11 15:30:44 följande:

Vilken stl har era barn nu på blöjor? Sambon hade råkat köpa 5or (pampers pants), funderar på om dom blir alldeles för stora eller om det kan funka... Såg att kiloangivelsen var 12-18, och Bosse väger knappt 10kg... Men vet också att kiloangivelsen inte alltid stämmer...

Vi har 5 på vanliga Libero. Provade up&go men tyckte inte alls de satt bra. Pampers körde vi på så länge hon helammades, de sög upp det lösa bajset så bra, men när vi provat senare har jag tyckt att de dels luktar och dels känns fuktiga på utsidan även om de inte är speciellt fulla.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-11 08:13:45 följande:

Jag funderar om Bosse redan hade magviruset tidigare i veckan, för han vägrade äta och sov jättemycket för att vara han. (Han somnade ex sittandes i soffan kl 18:30 och vi brukar på tvång söva han kring 20-20:30, och då hade han sovit som vanligt innan). Sen hade han en sur bajsblöja, trodde ju det var tänderna.

Sambob spydde bara en gång igårnatt, han sa själv igår att han inte mått illa utan att han tvingat sig själv att spy för att han kände sig orolig i magen och hade hemsk halsbränna. Han var lite dålig i magen igår men åt som vanligt... Så jag kanske klarar mig iaf? Vi hoppas!

Nu har istället barnvakten blivit ett litet frågetecken, sonen skulle ju vara hos sin farmor när vi åker in till förlossningen men just nu bor min kriminella svåger där och jag kommer inte under några omständigheter lämna sonen där om han är där... Måste börja kolla upp med backup barnvakt idag...

Men oj! Det hade inte jag heller gillat. Eller fine om det var nåt litet skattefiffel eller försäkringsbedrägeri, men läskigt om det är droger eller om man tror att han har vänner (eller fiender) som kan vara farliga eller i alla fall läskiga.

Angående magsjuka så är det ju jävligare ju längre gången man är (fy fan att kräkas när man är rätt stor!!!), så jag håller verkligen tummarna för att du slipper det både nu och när bebisen är liten!
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-12 12:30:24 följande:

Han är tungt kriminell... Sitter och hoppas på att han blir häktad till veckan, han har säkert dragit på sig 20-30 åtalspunkter sista månaderna. Han var inte kvar hos svärmor igår, men kommer säkert vara där till veckan... Sambon ska prata med sin mamma, men hon är så förstörd så han har ännu inte velat ta upp det.

Har ju haft magsjuka 2 ggr sen jag passerade v 25 typ... Blää! Men hittills mår vi alla bra, men vågar inte ta ut ngt i förskott :)

Men fy, I feel for you. Och din stackars svärmor som säkert inte heller mår så bra av det här!
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-21 12:13:47 följande:

Igårkväll trodde jag verkligen förlossningen var på gång, fick sån hemsk mensvärk i svanken. Och precis samma känsla i kroppen som när fl startade med Bosse... Inga direkta värkar, men sammandragningar. Fick till o med gå upp o bajsa. Men sen vid 00:30 klingade det av och idag är allt som vanligt... Hann säga åt sambon att jag trodde att det ev var på gång, 50/50 typ. Vilken besvikelse när det avtog...

Åh vad spännande!

Har du (och ni andra) något ni skulle vilja göra annorlunda inför en ny förlossning? Stundande, eller rent hypotetisk. Något ni kände var mindre bra när vi fick våra marsbebisar?
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-21 19:01:28 följande:

Jag kommer inte vara lika frikostlig med smärtlindring! Kommer absolut inte ta bäckenbottenbedövning då det var det värsta med hela förlossningen. Sen ska jag försöka undvika EDAn, iaf avvakta lite med den. Sist gjorde den mig så värksvag så behövde värkstimulerande direkt, och jag blev så fast till sängen (EDA, dropp, ctg, skalpelektrod, blodtrycksmätare osv). Vill kunna ta värkarna ståendes mot ett gåbord med lustgas.

Hur känner du inför din kommande förlossning? :)

Jag vill också undvika eda (av samma anledning som du), och tänker att jag gärna skulle vilja ha lokalbedövning för att slippa känna hur vävnaden spricker. Det var den enda smärtan som faktiskt skrämde mig sist. Men iofs är väl öppningen vid som en stekpanna nu, så det kanske inte behövs?

Öppningsskedet var jag obedövad och det gick ju bra, så det gör det säkert den här gången också!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-06-21 23:00:13 följande:

Vill helst inte heller ta Eda då jag fick hemsk spinalhuvudvärk sist. Höll nästan i dig en vecka sist! Men minns hur skönt det var med bedövningen i stunden dock... Så får väl se hur det går!

Annars vill jag testa bada om tid finns... Duschen var ok men fick ju bara duscha halva kroppen pga. Edan.

Det verkar vara rätt populärt med bad, men själv tror jag att jag skulle tycka det var skönt i typ två minuter. Vill minnas att jag bara var svettig och rastlös, de två värsta känslorna att kombinera med bad. Men som sagt, så många kvinnor har knappast fel :D

Den där huvudvärken var jag rädd för sist, men den slapp jag! Hade dock mitt livs värsta nackspärr när jag vaknade morgonen efter, det hade jag glömt! Haha, fy fasen vad den satt i länge, antagligen för att sambon hade ryggskott så jag fick ingen avlastning alls. Bittert.
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2016-06-22 06:46:39 följande:

Jag kom på en sak nu efter min andra förlossning, att jag önskar jag skrivit i förlossningsbrevet att dom skulle berätta VAD som händer under krystningsskedet, så jag vet om det är "nära", för nu fattade jag inte om huvudet var påväg eller om jag bara krystade i blindo typ! Så det hade jag velat/kommer vilja att dom gör om jag ska ha fler barn någon gång! Men det är väl såklart inviduellt om man vill ha mycket info eller inte. För nu kändes det som jag inte hade koll och plötsligt var han ute :)

Bra grej! Det ska jag försöka komma ihåg.

Jag tyckte också att jag krystade i blindo, och plötsligt började de prata om barnets hår. "Va?? Ser ni huvudet??" typ.
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2016-06-22 06:50:22 följande:

Och en sak gällande Eda! Jag tog det nu också, trots att det avstannade sist och fick värkstimulerande dropp, feber, skalpelektrod osv. Den här gången funkade det UTMÄRKT, behövde ingen dropp och kände krystvärkarna (som jag inte gjorde sist), kroppen hade full koll på vad den skulle göra och jag hade en toppen förlossning! Ville bara säga det ifall ni väljer att ta den - det kan bli annorlunda denna gång :)

Vad skönt att du säger det! Då känner jag mig nog inte lika pressad att avstå om jag skulle vilja ha den väl på plats på förlossningen.

Fascinerande att det är så olika från förlossning till förlossning.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?