Inlägg från: Villhaenbebbe |Visa alla inlägg
  • Villhaenbebbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2016-07-04 07:53:00 följande:

Jo, det är ju en omställning men sambon är hemma hela sommaren så vi hjälps åt mycket :) Bosse är ganska klängig, vill gärna vara i famnen och sitta nära. Samtidigt som han är rätt busig, så det är ju en ständig vakt på honom. Han har dessutom lärt sig klättra upp på köksbord, köksbänk osv. I veckan föll han från fönsterbrädan i sitt rum... Man hinner inte med riktigt! Alma är hur snäll som helst, börjat vara vaken lite mer nu men jämt nöjd :) hoppas det håller i sig!

Hur går det för dig? :)

Skönt att du har sambon hemma så länge :)

Här har jag en vecka kvar innan sambon får semester i 5 veckor, ska bli skönt att han kan hitta på saker med Olle på dagarna (typ gå på badet osv) så han får fullt fokus och leka av sig :) så himla trist att öppna förskolan här har sommarstängt, för hade gärna hängt där på dagarna :)

Men annars går det jättebra tycker jag, tycker nästan det är enklare med Olle och en liten bebis än Olle och vara gravid, DET vad tungt. Orkade inte lyfta, leka, springa runt osv, nu har jag mer ork!

Det enda som är jobbigt är att man helt förlorat sin "egentid", när Olle somnat för kvällen så vill jag passa på att ge Sigge närhet och låta han sova i famnen. Då blir det inte mycket tid för mig och sambon, eller tid att kunna långduscha (raka mig, inpacking, smörja in mig), träna, måla naglar och sånt man gör för sin egen skull. Men försöker tänka att den här tiden kommer snart försvinna och njuta av att han är så liten och go istället. Men nog saknar jag lite egentid!
  • Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-07-17 08:37:06 följande:

Det är väldigt skönt att han är hemma, då kan jag lätt ge båda barnen lite egentid! Men vilken skillnad det är att få första o andra barnet, med Bosse var vi i en bebisbubbla flera veckor, nu med Alma var vardagen igång direkt igen.

Tycker också det är grymt skönt att inte längre vara gravid, för det var verkligen tungt på slutet! Bara att torka golvet efter varje måltid var ju en marddröm!

Hittills har Alma sovit mestadels (3v idag) så vi har kunnat se film på kvällen osv, ha mycket egentid med sambon. Men nu börjar hon vara vaken mer, kräva lite mer stimulans osv så våra myskvällar kommer nog inkludera henne mer o mer, och vår egentid bli mindre. Men man får tänka att det bara är en kortare period. :)

Hur har Olle reagerat på Sigge? Själv upplever jag ingen som helst svartsjuka. Han är mest go och ska krama lillasyster (ibland lite väl hårt dock). Mycket nyfikenhet också! Och har vi besök och någon håller i Alma vill står han ofta nära, pekar och säger något vi inte förstår :)

Haha vi har tack och lov hund som städar golven efter matrester! Bästa!

Ja här är det betydligt mer vakentid nu än för nån vecka sen, främst på kvällarna när Olle somnat såklart, så vi har inte så mycket egentid haha. Men ska försöka ha barnvakt och komma iväg på middag och bio nästa helg, har pumpat ut mjölk så vi kan klara någon timme borta! Skulle vi behöva nu :)

Olle är också nyfiken, men väldigt go med lillebror! Vill gärna kramas (ibland skallas haha..) och stoppa i napp osv. Men upplever också att Olle vill vara mer i min famn nu och mysa, speciellt när jag sitter och ammar, om detta är avundsjuka eller sammanträffande vet jag inte, men det brukar funka att sätta honom bredvid mig sålänge :)
  • Villhaenbebbe
    Mildamilda skrev 2016-07-13 21:50:30 följande:

Hur är era små nu? Min gosse gör mig lite gråhårig nu... River o drar runt grejer överallt, stoppar saker i toaletten, drar storebror i håret, vaknar säkert fem ggr per natt, mycket gnäll och hänger i mina ben när jag försöker laga mat. Ursäkta gnället men jag känner mig lite sliten. Nån mer som har det så här? Önskar jag kunde hjälpa honom bli lite mer harmonisk : )

Haha min är exakt lika, och har varit det länge! Han är UNDERBAR för det mesta, men också vääääldigt gnällig! Men här har vi i alla fall bra nätter med Olle (och Sigge som är snart 2 mån med för den delen) så då orkar man i alla fall mer på dagarna. Men invald rinner bägaren över och det känns som jag ska få psykbryt! Jag håller tummarna att det blir bättre när han kan kommunicera mer, säger bara mamma och pappa än.
  • Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-08-02 20:27:08 följande:

Hur sover era nu?

Josefin vaknar ofta väldigt tidigt, mellan 4 och 6... 6 känns ju rimligt, men 4 är fruktansvärt!

Hon sover 1,5h vid 11-13 ungefär, och somnar för natten klockan 20.

På natten vaknar hon ofta till en gång vid 23 och en gång vid 2-3. Ofta räcker det med att lägga henne tillrätta och stryka lite på ryggen, men ibland krävs mer. Ibland vaknar hon fler gånger.

I natt vaknade hon tre gånger men var ganska lätt att söva om. Hon vaknade vid 5.30, och var galet trött redan klockan 9.30. Lyckades ändå hålla henne vaken till 10.30, och sen fick hon sova tills hon vaknade av sig själv 2h och 15min senare. Normalt vaknar hon själv efter 1,5h. Hon somnade lätt nu, och vi får väl se hur natten blir.

Tror ni det här beror på tänderna eller liknande, eller bör vi ändra hennes rutiner?

Olle sover bra, och Sigge med faktiskt trots att han är så liten.

Innan Sigge föddes så strulade Olle med sömnen med många uppvak och svår att söva om, så i slutet av min graviditet fick han sova i vår sång igen (efter flera månader av att sova själv utan problem), och sova bra! :) sen föddes Sigge och nu sover jag med båda i vår säng och sambon sover i Olles rum haha.. Så vi har inte delat säng sen Sigge föddes. Men varken jag, han eller barnen lider av det. Bättre att alla får sova bra så vi orkar på dagarna :)

Olle sover iaf -

6:00 morgon

11-13 sova (vaknar han mot förmodan senare på morgonen blir vilan lite senare)

19-20 somnar för kvällen

Här är en bild på hur det ser ut när jag ska försöka tränga mig ner på kvällen haha..

• Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-08-11 07:42:43 följande:

Kanske glömde skriva här? Natten till söndag föddes lillebror äntligen med en väldig fart! Vi var inskrivna på förlossningen 1 timme innan han föddes :) så nu är Folke storebror vilket känns helt absurt! Men så mysigt med två små grabbar nu!

Grattis! Vad kul :) hoppas allt gick/går bra!
  • Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-09-01 10:34:59 följande:

Kpax! Stackars dig, vidrigt när sådana nätter händer!

Vår rutin är kvällsgröt runt 20, vanlig havregrynsgröt. Tandborstningen, blöja och pyjamas. Sedan in på hans rum som är nedsläckt där vi har två 90-madrasser bredvid varandra på golvet. Vi ligger bredvid honom och sjunger tyst vaggvisor tills han somnar. Har vi tur tar det 5 min, har vi riktig otur tar det närmare 60'min. Normalt ca 15 min. Joel sover bredvid honom hela natten och jag sover med lillebror i stora sängen. Anledningen till samsovningen är att inget av barnen sover bra ensam. Med samsovningen vaknar Folke 1-3 ggr/natt för nappinstopp... Utan samsovningen är det betydligt värre (typ sådan natt du beskrev)

Här har vi lika, alltså delat på oss. Fast sambon sover själv och jag med båda barnen. Jag vet faktiskt inte hur det skulle gå att låta Olle sova själv igen (har inte gjort det sen Sigge föddes för 3 mån sen) men jag är faktiskt inte sugen på att experimentera med det nu, jag är bara tacksam om han sover hela nätterna även om det då blir så att jag och sambon inte får sova ihop. Eftersom Olle ej stör mig alls på natten (bortsätt från att man får en fot i huvudet nångång ibland haha) så är det som att bara sova med lillebror, som jag ändå skulle behöva göra om Olle sov själv eller med pappa också.

Hoppas min sambo inser vilken jäkla tur han har som får sova själv! Haha..

Vi ger Olle gröt vid 18:30, sen pyjamas, ny blöja, smörjer in benen som är torra ofta och borstar tänder, bäddar ner mig i vår säng med Olle på vänster sida om mig där vi bullat upp med kuddar så han ej ska ramla ut på natten och på höger sida ligger Sigge i sitt nest. Olle stökar runt i sängen en stund men somnar efter ca 10 min, Sigge somnar oftast också enkelt men ibland ammar jag honom till söms, sen sover båda för kvällen :)
  • Villhaenbebbe

Längesen jag skrev här nu! Läser dock allt!

Vi var på 1,5 års kontroll i veckan som var, 10 kg och 79 cm, en liten kille. Han äter inte mycket alls, för han har verkligen inte tid att sitta vid bordet och äta. Dock så var varken jag eller BVC särskilt oroliga då han är pigg och frisk annars!

Något som däremot stressar mig lite är att han inte alls pratar, han säger där, eller typ däää, och pappa. Men inte så han ropar på pappa eller så. Utan säger det om jag ber honom eller ber han säga mamma. Det säger han inte alls..

han förstår typ allt jag säger, kan hämta saker osv och gör sig förstådd genom att peka och ta tag i en och visa vad han vill man ska göra, men blir väldigt arg om man inte förstår honom. Någon fler som har ungefär lika? Olle har alltid varit duktig och tidig motoriskt, så hoppas han är en som tar en sak i taget helt enkelt. Skulle dock vara så skönt om han började prata lite snart!

Sen så börjar det kännas slitsamt med två små, vissa dagar är pure survival som gäller. Sigge som nu är 4 månader går inte under kategorin nöjd bebi direkt. Han vill bli buren 24/7 och jag får så svårt att hinna med Olle och allt annat som ska/bör/måste göras. Jag vet att det kommer bli lättare när man kan sätta ner han en stund men nu är det tufft. Olle är dessutom inne i någon gnällig period och allt han vill är att gå ut, får han inte det blir han ARG. Vi är ute massa och går på öppna osv, men känner att vi måste köpa hus snart, för han och jag blir snart galen av att sitta i en lägenhet alltså,

Men så kommer stunder, framförallt när dom sover brevid varandra i sängen och småsnarkar, då jag nästan gråter för dom är så himla fina. Dom stunderna försöker jag verkligen absorbera just nu!

OJ vad långt det blev, men en liten update från oss! Vill påminna alla om VILKA JÄKLA SUPERHJÄLTAR ALLA MAMMOR ÄR! Heja oss!

Här är en bild på mina korvar

• Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-10-03 14:00:13 följande:

Shit, det låter tufft. Josefin var inte heller en nöjd bebis (kanske mkt pga sitt magknip iofs), och tanken på att Frank kan bli likadan inom nån vecka får det att brusa i öronen på mig. Jag kunde inte sätta ner henne första evigheten, och sova mer än 30min i stöten började hon inte med förrän jag började jobba i november.

Går Olle på förskola? Tror det kommer bli räddningen för oss, för Josefin är inte heller nöjd med att vara inne i lägenheten och greja en hel dag. Å andra sidan blir hon fruktansvärt trött av dagis och orkar knappt med livet mellan 14 och 18. Min plan är att ta Frank i vagnen (bärsele som backup) och ta en promenad när jag hämtat henne. Då kan hon äta en frukt eller klämmis under tiden och få 30-60 minuters extra vila. Hon sover mellan 12 och 13.30 på förskolan, så jag tror inte hon somnar. Och sedan är det bara 1-1,5h tills sambon kommer hem.

Men jag drömmer också om hus, gud vad skönt det vore...

Ja alltså jag mistänker ju magknip på Sigge, för han är vääääldigt gasig. Men han är ju nöjd när man bär han å skulle det vara kolik skulle han väl skrika vidare.

Ja alltså det går ju, men får dåligt samvete att jag inte hinner leka med Olle. Som tur är så har han alltid lekt bra själv, knappt så man får vara med. Men jag VILL ju hinna leka med han också.

Men nu sen jag skrev sist så har vi faktiskt haft några bra dagar, då Sigge faktiskt lekt i gymmet iaf 5 min nån gång per dag!

Olle börjar på förskola om 2 veckor, bra för båda han och mamman! Han kommer tycka det är superkul och jag hinner fokusera fullt på Sigge! :)

Vi har lagt bud på ett radhus för två veckor sen, håller alla tummar att vi ska få det.
  • Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-10-03 21:12:59 följande:

Villhaenbebbe: låter mega jobbigt! Vad har ni för avlastning?

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

Vi har massa avlastning så vi klarar ju oss ju! Olle sover hos farmor, mormor och morfar om vartannat, dom verkligen ber om att få ha honom så det är GULD värt! Men kämpigt är det ju främst på dagarna när jag är själv, när Willy är hemma är vi ju en på varje unge = inga problem!

Men vi ska gå på Kent och så har vi bokat svit på ett hotell i stan, och innan Kent ska vi spaa hela dagen och sen äta lyxig middag. Jag. Längtar. Så. Mycket.

Har dessutom beställd förlovningsringar och tänkte fråga honom då! :)

Tänkte boka in en weekend några månader framåt också, så man alltid har något att se fram emot, bara han och jag. Tror man behöver det för att palla :)
  • Villhaenbebbe

Hej tjejer!

Sätt inte i halsen men plussade precis med nr 3, 100% planerat, då vi kände att om vi ändå ska ha fler barn så kan vi liks gärna ha dom tätt! Olle är nu 2 år (fyllde 23mars), Sigge fyller 1 år 22maj, och om denna nu väljer att stanna så är hen beräknad till 23/1-18!

Hoppas allt är bra med er och era små!

• Villhaenbebbe

Tack hörni! Det känns så mycket lugnare denna gång än dom två innan, nu VET jag att det kommer gå bra och tror helt ärligt inte att hoppet från två till tre kommer vara så stort, får se om jag får äta upp det sen! Haha

Är mest orolig över alla andras reaktioner - men det bör jag ju inte lägga energi på då det är vårt val/liv!

Hoppas det snart tar sig för er som försöker få syskon, håller alla tummar!

• Villhaenbebbe
    KarinIngrid skrev 2017-06-26 16:39:11 följande:

Äntligen ska sonen få bli storebror!!!!

Om allt går vägen. Har precis plussat!

Enligt mens blir bf 3 mars! Så Julian hinner bli nästan 3 år då!

Kan inte riktigt ta in det än!!

Gud vad kul!! Grattis :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?