• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-03-14 14:22:04 följande:

Nu har lille Tage kommit till världen, 13.09 idag. 2940 g tung och precis perfekt :)

Grattis!!! :D Vilken liten pluttis!
  • Nixe
    Cymi skrev 2015-03-17 00:07:15 följande:

Nu är ju alla som inte fött än ganska i slutskedet här, hur rör sig era bebbar nu? Min rör sig ett par ggr om dan men shit vilka små rörelser jämfört med förut, typ en liten puff med en arm eller en fot eller försök till att röra sig lite mer men antar att det är väldigt trångt nu. Jag undrar ibland om hon gör för små rörelser men hos bm i förra veckan såg allt bra ut iaf :P

Min är vaken ganska stor del av dygnet ändå känns det som (lär bli spännande sen, haha). Rörelserna är lite olika, ibland små men ofta kommer dom liksom i omgångar när det bökas omkring och stretchas till tusen. Är helt övertygad om att ungen kommer komma ut med stilettklackar på för så här vassa små hälar kan ju inte gulliga bebisfötter ha ;) Rumpan skiftar ofta sida men fötterna är kvar vid högra revbenen. Ibland kommer en rejäl spark men oftast är det ju detta bökandet, som om det inte riktigt är helt bekvämt där inne längre.
    Miniräka skrev 2015-03-17 03:36:30 följande:

Visst får du det.

Det är tyvärr en ganska olycklig felbedömning gjord av min mödravård. Vid UL i v 18 fick jag besked om att min moderkaka låg i bakvägg och även täckte livmoderhalsen. Man bokade då in ett nytt UL till v 32 för att då kontrollera om moderkakan flyttat sig och jag skulle kunna föda vaginalt. Gjorde UL i v 32 och de sa då att allt såg strålande ut och att det skulle bli vanlig förlossning. Natten till tisdag förra veckan vaknar jag med kraftiga blödningar och får i ilfart åka till förlossningen och med den oerhörda skräcken att något hänt med vårt barn. Kommer in och blir fantastiskt bemött och i ett oerhört tempo och får veta att allt är bra med barnet. Blir inlagd för observation med ganska kraftiga sammandragningar. Får sedan på förmiddagen träffa en ultraljudsläkare som gör ett VUL och då berättar att jag har en moderkakan i bakvägg och för livmoderhalsen!!! Han frågar då om jag inte fått veta detta och han blir märkbart upprörd när han hör vad jag har att berätta. Det är då så att min mödravård inte gjort ett VUL på mig i. V32 och denna läkare berättar då att man omöjligt kan se korrekt utan att göra ett VUL. Det är alltså omöjligt för mig att föda vaginalt och ett kejsarsnitt måste göras. Tur i oturen började jag blöda, p g a att jag kört på för hårt med trträning och annat som de hade avrått mig ifrån om man vetat detta då det finns blödningsrisk vid detta läge. Om jag inte börjat blöda hade jag kanske gått tiden ut, förlossningen satt igång och så hade de i värsta fall upptäckt i sista stund att barnet inte kunnat komma ut och då hade det blivit väldigt akut snitt. Jag har varit lätt upprörd på min mödravårdsmottagning, men orkar samtidigt inte fokusera på det nu med den korta tid som är kvar och är bara lättad att det uppdagades om än på ett oerhört obehagligt sätt.

Så, om någon har moderkakan i bakvägg och den ligger för livmoderhalsen ska ni kräva att ett VUL göra i v 32 och inte ett vanligt UL vilket känns självklart när man får det förklarat för sig.

Men oj!! Jag förstår verkligen att du inte orkar med det nu men jag tycker ändå du ska anmäla det där misstaget för det hade ju kunna gå väldigt illa :-/ om inte annat så behöver de ju ändra sina felaktiga rutiner så att inga fler kvinnor efter dig drabbas menar jag. Trist att det inte blir som du tänkt dig. Själv ska jag snittas dagen innan, hoppas det går bra för oss bägge två!
  • Nixe

Om ett dygn är det dags för bebisvräkning!! Känns jättekonstigt, skönt, läskigt och spännande på samma gång. Har drömt mardrömmar om den där jäkla spinalen hela natten, hoppas verkligen att läkaren har en bra stickdag :-| Allt är i princip färdigt för bebis, ska bara städa lite idag och gå igenom bb-väskan igen. Lär väl sova sisådär noll timmar i natt sen misstänker jag. Har inte haft minsta förkänning på att ngt skulle vara på gång iaf så hade jag inte haft snittet bokat till imorn i v. 39+3 hade bebis säkert boat kvar där inne i några veckor till :) Är inte avundsjuk på er som kämpar vidare förbi bf, starkt jobbat allihopa! Är himla nervös för att träffa den lilla personen. Kommer allt gå bra med snittet? Kommer barnet vara friskt? Kommer man vara helt förstörd efteråt? Kommer min hittills kolugna sambo fortsätta i sitt lugn :p Så mkt att noja över känner jag, pulsen kommer väl ligga på typ 300 i ögonblicket där innan man får se sin bebis för första gången! Just nu känns det iaf kul att vi inte tog reda på könet (även om vi tror på pojke), sjukt spännande!

Tack också för svaren ang min morfar förresten som är dålig, försöker att tänka positivt om att tiden ska vara på vår sida eftersom jag ändå inte kan påverka ngt som det är just nu.. Skype var ett bra förslag men eftersom han är demenssjuk skulle det inte fungera, han skulle nog inte förstå tror jag. Ska skicka bilder och min förhoppning är att sambon ska gilla mitt förslag till andranamn efter just morfar (Oscar). Tyvärr bor de inåt i landets norra delar så även om man flyger så blir det dessutom en längre stund i bil. Tåg är det samma med men det var ändå ett bra förslag då jag dessutom är hemskt flygrädd. Flyga själv med bebis med hormoner och allt skulle nog vara plågsamt för alla passagerare ombord tror jag ;) Har ni ngt bra tips inför snittet imorn så tas de tacksamt emot, mitt livs längsta och långsammaste dygn börjar nu! :D

• Nixe
    Misty W skrev 2015-03-17 08:33:17 följande:

Hallå gänget!

Sorry att jag varit dålig på att va inne å hänga här, men ni verkar skrivit på ordentligt så hoppade över att försöka läsa ikapp!

Grattis till er som fått era bebisar nu. Har vi gjort nån lista än?

Sambon ångra namnvalet så nu heter han inte Viggo utan vi har bestämt oss för att han är en liten ELTON ??

Men åh så söt!! Grattis igen :) hoppas ditt snitt gick bra!
  • Nixe
    Misty W skrev 2015-03-17 11:54:25 följande:

Mitt snitt gick väl bra, tog lite tid då jag hade ärrvävnad sen förra snittet. Dag 8 idag & jag känner mig helt ok. Ända som är jobbigt är att det hugger i snittet ibland, troligtvis läker det.

Båda mina söner har fått andra namn efter våra släktingar. Med första sonen så gick sambons morfar bort när jag va i kanske 3:e månaden så han fick heta David i andra namn efter honom & nu när jag vänta Elton så fick jag + & dödsbeskedet av min dementa farfar inom samma vecka och han va dessutom beräknad till 16/3 på alla 3 ul. Den 16/3 va min farfars födelsedag så nu kommer han att heta Börje i andranamn efter min farfar. Så du får säkert din sambo att godkänna Oscar som andranamn.

Det låter ju jättebra i mina öron iaf :) och lustigt sammanträffande men min morfars förnamn råkar vara just Börje ;)
  • Nixe

Vi har en sån bedside crib från babybay (tror jag det är?). Katterna är ju så klart jätteglada över den fina kattsängen vi köpt till dom :p

• Nixe

Är så sjukt nervös inför imorn! Känns ju helt absurdt att jag ska få en bebis! En människa! Aah!! Jag jobbar ju ändå med såna där men alltså, en egen? Har städat och tvättat och fixat hela dagen. Avslutade med en långsam promenad på 5 km så nu blir det dusch och sen fasta till imorn då vi åker hemifrån strax innan kl 7. Lär inte sova en endaste blund i natt trots att jag känner mig trött. Håll gärna tummarna imorn, lär väl bryta ihop helt av all spänning när man kliver in på op. Bara att själv plötsligt vara patient känns väldigt läskigt och konstigt. Men snart får vi iaf se vad det är för liten filur som väntar där inne :D

• Nixe

08:53 i morse kom vår lilla Adam äntligen ut! 3860 gram tung och 51,5 cm lång. Snittet gick bra även om jag tyckte det var ganska oenhagligt, bedövningen tog lite snett och långsamt så fick ligga med huvudet i nedförsbacke och lite så. Kunde inte slappna av så jag låg mest och skakade. Men nu är han äntligen här, en pojke så som vi trott från början :D

• Nixe

Hej alla och tack för gratulationerna! :) Sitter och myser med lilla Adam efter den bästa måltiden hittills. Amningen har hittills varit väldigt kämpig med en otroligt ilsken och dramatisk liten bebis. Testade nu amningsnapp och lite småtrix och nu tog han faktiskt tag ordentligt! Halleluja!! Tror hormonerna är på ingång för man känner sig verkligen helt labil. Hoppas bara han fortsätter äta bra nu (jag ger lite extra på kopp nu) så att mitt självförtroende lyckas leta sig upp från absoluta botten igen. Försöker påminna mig om att han inte ens är två dygn gammal än men det är svårt när ngt går i motvind. Håller tummarna för alla er som väntar på era bebisar!

• Nixe

Här är han också, lite lik figurerna i Snobben med sitt runda lilla ansikte :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?