• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-03-04 19:01:52 följande:

Är det bara jag eller finns det fler här inne som känner panik över en massa som måste bli gjort innan bebis anländer?

Helt plötsligt har jag total megapanik över hur det ser ut här hemma. Skrubbade som sagt väggar och golv inne i badrummet med en tandborste i fredags, storstädade köket i lördags och söndags.. och nu har sambon kapat färdigt hyllplanen så jag känner sån stress över att få garderoberna klara. Ser bara grejer som behöver göras NU NU NU! Och det känns som att det är så mycket grejer överallt som behöver slängas/säljas/hittas förvaring åt att jag blir helt grinfärdig och svettig! Jag är ju en sån som hatar oordning i vanliga fall och har såna här rensperioder då jag måste bli kvitt en massa men nu är det extremt!

Snälla säg att jag inte är ensam!

Haha nej du är inte ensam! Min kollega fick sin son i måndags och det gjorde mig lite stressad så jag har nu pedantstädat hela hemmet (vi snackar dammtorka själva dammsugaren och rengöra bakom handfatet med tops) och håller på att producera lite matlådor till frysen. Har även målat hyllor och satt upp grejer på väggarna. Tror jag har skurat golven sex ggr på tre dagar :p
  • Nixe
    LillLouise84 skrev 2015-03-04 22:37:04 följande:

Din man är totalt motsatsen till min. Min dammsuger och plockar grejer på eget initiativ. Men avancerad matlagning enligt honom är att koka vatten och röra ihop pulvermos och micra mamma scans köttbullar. Och köpa bindor skulle han aldrig någonsin göra, inte ens under pistolhot

Ahahahah!! Min sambo morrar faktiskt köttbullar...och chicken nuggets. Till detta serveras antingen snabbmakaroner eller pulvermos med ärtor. Pizzasås på det. Kände att jag behövde ha reservlådor i frysen för att inte utelämnas till hans kulinariska talanger :p
  • Nixe
    Nixe skrev 2015-03-04 23:16:35 följande:

Ahahahah!! Min sambo morrar faktiskt köttbullar...och chicken nuggets. Till detta serveras antingen snabbmakaroner eller pulvermos med ärtor. Pizzasås på det. Kände att jag behövde ha reservlådor i frysen för att inte utelämnas till hans kulinariska talanger :p

micrar*
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-03-06 12:55:44 följande:

Åhå, bra där! Jag har hört så lite för och emot gördel, spontant känns det lika onödigt som den dyra Bio-Oil, men jag köper ju den ändå "för säkerhets skull".

Jag har köpt en ganska så mjuk gördel mest för att det ju blir snitt. Har jobbat på gastrokirurgen innan och där fick många gördel efter operation för att hjälpa musklerna med stöd osv under läkningen.
  • Nixe
    Lavish skrev 2015-03-06 22:22:51 följande:

I onsdags kväll 21.50 kom vår lilla flicka ut! 4240 gram och 51 cm. Det gick väl ganska bra, bättre än förra gången eftersom det gick så pass mycket fortare, men blev en del komplikationer då moderkakan inte ville komma ut (igen) och navelsträngen gick av så hann blöda en hel del innan läkaren kom, körde upp handen i livmodern och drog ut den manuellt. 

Nu är vi hemma och mår väl bra efter omständigheterna. Lillan är hungrig och tuttarna gör ont, men vi ska nog klara oss, hon är fin och frisk förövrigt. 

Har det hunnit bli några fler bebisar? 

Åh, stort grattis!! Skönt att allt gick bra ändå till slut.
  • Nixe
    Trollunge85 skrev 2015-03-07 07:20:31 följande:

Igår frågade en på jobbet om min mage inte skulle sjunka ner snart. Jag svarade bara att jag vet inte men det var ingen brådska och innan tisdag funkar det ändå inte med att föda för jag har analyser som blir klara då som jag gärna vill ta ut resultaten på så allt sånt är klart innan den lilla dyker upp.

Men måste magen sjunka ner? Barnet är ju fixerat, innebär inte det något? Jag tänkte att då har ju huvudet sjunkit ner iaf eller hela kroppen måste sjunka ner mer? Lite mer än två veckor kvar till bf så oavsett vilket har den lite tid på sig att bli klar med tillvaron i magen och komma på att det är dags att upptäcka världen utanför.

Det behöver ju inte vara ett tecken eller så. Min mage sjönk rejält för typ fyra-fem veckor sen men jag har inte haft ens en endaste liten aning om att ngt skulle kunna vara på g för det (och tur är väl det för min del). Bebisen hade inte fixerar sig efter att magen sjönk heller även om den iaf låg med huvudet neråt så jag vet inte. Det verkar väldigt individuellt detta.
  • Nixe

Ju närmare jag kommer snittdatumet ju mer tänker jag och drömmer om allt som kan vara fel med vårt barn :( blir bara mer ochmer nervös, någon som känt samma? Jag som jobbat med svårt sjuka barn under 90% av graviditeten har liksom inte känt av detta alls innan men nu när jag varit hemma ett par veckor så ser jag plötsligt alla bebisar med grava hjärtfel, skador och olika syndrom framför mig. Ska till BM på måndag men känner inte alls att hon är ngt direkt stöd i det här, vi har inte alls klickat på ngt sätt även om hon är trevlig. Vill ju att de sista 11 dagarna ska bli roliga och förväntansfulla men det är verkligen blandat.. Känns som att det första jag kommer göra när bebisen är ute är att börja leta efter tecken för att utesluta diagnoser typ. Ibland är det inte bra att veta för mycket dåligt känner jag :(

• Nixe
    Misty W skrev 2015-03-09 21:12:54 följande:

Nä jag hade tyvärr bara inskrivning idag.

Men imorgon ska jag va på plats 07:10 & sen bordet jag rullas ner runt 10:00. Vi har plats nr.2.

Men kan säga att just nu kryper jag nästan ur skinnet! Sambon fick ju för sig att dra på Djurgårdens "play in" match så jag sitter här ganska sorgsen eftersom jag inte kunde säga etta renligt godnatt och hejdå till ungarna nu när jag la dom.

Vi valde att inte berätta om att det sker imorgon eftersom vi vill att dottern ska kunna koncentrera sig på skolan och att dom inte går förväntansfulla ifall något skulle hända. Jg vet att jag låter sjukligt negativ, men vill spara barnen från oro.

Nä nu ska jag snart hoppa in i duschen och försöka raka benen. Fiffin får dom stå ut med!

Stort lycka till! :) berätta gärna hur det gick sen! har nu 8 dagar kvar till mitt snitt. Känner mig redo, bara ett hb på 106 som spökar lite men det kunde ju ha varit värre. Håller tummarna imorn!
  • Nixe
    JhjärtaK skrev 2015-03-10 09:11:53 följande:

Om du äter järntabletter så ta dem tillsammans med folsyra. Folsyran hjälper till jättemycket med järnupptaget

Kan tyvärr inte äta järntabletter men tack för tipset. Tror nog dessutom att det är lite för sent med bara en vecka kvar :( jag blir helt förstörd, kräks och magsmärtor med konstant diarré typ. Klarar inte av att äta ngt heller. Har försökt förklara detta för min bm men hon fattar liksom inte utan klämde vid förra besöket ur sig att hon nu minsann ordinerar att jag tar två niferex om dagen (sådär dåligt mådde jag då alltså på en niferex varannan dag...). Kände inte att jag skulle klara av en kemisk niferexkräksjuka i fyra veckor så jag har försökt äta extremt bra istället. Får se om läkaren där jag ska snittas är lite mer lösningsorienterad, det finns ju faktiskt andra sätt att höja värdet på som min bm bara ignorerar. Fick inte se min kurva igår heller men hörde att hon mätte till 34 cm. Någon som vet vad det innebär kurvmässigt i v 38+1?
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-03-10 11:44:43 följande:

3393g och 51cm, så det stämde faktiskt bra med uppskattningen på TUL. :)

Jättegrattis!! :D
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?