• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-03-10 13:45:09 följande:

Ja tänk om jag har sån tur att det dåliga humöret tyder på att det är dags snart;)

Tycker det varit ovanligt lugnt med förvärkar ett par kvällar men igår och idag har jag känt av någon (igår kom de med 5min mellanrum). Känner dock inte att det är någon skillnad mot alla andra gånger det hållit på så jag vågar inte hoppas något.

Förstår inte varför jag känner mig så galet frustrerad? Känns som att jag redan gått över flera veckor och blir irriterad för varje dag som går utan att det händer något. Och sen inser jag att det faktiskt är 11dagar kvar tills det ens är BERÄKNAT att hända något.

Känner precis som andra i tråden förresten att det är en jävla tävling bland folk omkring en. Man ska föda FÖRE bf för att vara duktig och den som går över är det synd om. Man ska ha en snabb förlossning och klara sig utan smärtlindring för att vara duktig, annars har man inte gjort det lika bra. Man ska få en så liten bebis som möjligt, annars är det synd om en alternativt så är man inte lika duktig. Det där sista är för övrigt det jag stör mig på mest, att man SKRYTER och tycker man är duktig för att man får en LITEN bebis. Varför? Hade en släkting som var sååå stolt för att hennes barn vägde 2,9kg och "räknades minsann som prematur, sådeså", och hon trodde inte aaalls att våran skulle bli en liten bebis trots att tul visat det. När han kom ut och vägde mindre än hennes slutade hon prata med mig. Sjukt!

Men hon måste ju vara efterbliven? Prematur innebär bara att barnet är fött för tidigt, det har ingenting med vikt att göra?
  • Nixe
    Skumbollen skrev 2015-03-10 15:42:09 följande:

Vad har du för Hb? Du borde väl kunna få en infusion?

106, så det är ju långt ifrån katastrofalt ändå. Men eftersom man ändå ska snittas var min BM inte alls nöjd. Hade 97 enligt sista gången hon kollade och det var då hon "bestämde" att jag skulle ta 2 niferex om dagen (då hade jag varit helt söndertrasad inombords vid det här laget). Därför fick hon inte sticka mig nu igår utan jag kollade själv på akuten där sambon jobbar. Hon gör ju liksom inget vettigt av det ändå och nu är det ju sjukhuset dit jag ska som får ta tag i det om de tycker att det är ett problem. Vad jag förstått vill man ha ett hb på över 110 innan men 106 är ju nästan där ändå.
  • Nixe
    Skumbollen skrev 2015-03-10 17:22:41 följande:

Ok, jag hade också 106 och då sa de att går man under 100 så får man infusion. Syrran har fått infusion under båda sina graviditeter samt en påse blod efter förra snittet. Järntabletter en vecka innan är ju bara löjligt!

Jamen dåså, det lät ju ändå bra tycker jag :) skulle det sjunka mer hoppas jag klara mig med järn iv. Transfusion hoppas jag slippa mest för att jag inte gillar tanken på att slösa på bloddepåerna om det inte är helt nödvändigt. Kommer kolla hb igen på måndag två dagar innan operationsdags så får äta lite extra blodpudding innan dess :) ja, nu sa hon iofs sådär för typ 4 veckor sen men jag kände bara att jag inte klarar av att må så dåligt i en månad när jag redan nästan bränt ut mig själv på jobbet och behövde den här tiden för att vila upp mig innan bebisens ankomst. Magen blev så dålig att jag till slut började blöda när jag gick på toa, kändes inte helt ok.
  • Nixe
    Mimipig skrev 2015-03-11 19:40:14 följande:

Två frågor:

1. jag får alltid sammandragning när jag blir kissnödig. Någon mer?

2. Bör man inte ha nagellack på förlossningen? Min fotvård sa det igår och målade blankt lack. Pga att man kan se syrebrist på naglarna tydligen. Är det verkligen något som är kutym?

Nej skippa nagellacket. Man kan inte mäta saturationen rätt där annars. Blankt är inte heller att rekommendera. Det finns prober man kan byta till som mäter på öronen och de kanske har en drös såna på förlossningen men min erfarenhet är att man alltid får leta sig galen efter det där enda bortsprungna exemplaret när man verkligen behöver den. Mammor kan också bli dåliga under och efter en förlossning och då vill man snabbt få koll på alla vitalparametrar så som puls, andningsfrekvens, saturation och blodtryck osv. Så låt iaf ett långfinger eller så vara nackellacksfritt :)
  • Nixe
    snö 81 skrev 2015-03-11 20:08:04 följande:

Ja, jag har fått sammandragningar av kissnödighet sedan v.15-16 typ.

När det gäller nagellack tycker jag det lät märkligt. Det är ju barnets syresättning dom brukar hålla koll på, inte mamman?! :)

Så länge mamman mår bra och det inte blir tex snitt ja ;) barnets saturation kollar vi på foten eller handenså det är lite olika mätare men samma princip ändå. De har ju lite små fingrar och tår för att kunna mäta på :)
    Skumbollen skrev 2015-03-11 20:20:43 följande:

1. Absolut! Starka som sjutton :)

2. Måste varit en gammal tant? Förr fick man inte ha nagellack vid op. För att ev. Syrebrist skulle upptäckas snabbt. Nu för tiden mäter man ju saturation med en klämma i fingret eller tån så nagellack skall inte göra någon skillnad.

Nja fast klämman på fingret mäter genom nageln. Lack kan ge felaktiga värden tyvärr. Man kan som sagt mäta i örsnibbarna också men det är inte alltid tillgängligt
  • Nixe
    Nixe skrev 2015-03-11 21:28:49 följande:

Nej skippa nagellacket. Man kan inte mäta saturationen rätt där annars. Blankt är inte heller att rekommendera. Det finns prober man kan byta till som mäter på öronen och de kanske har en drös såna på förlossningen men min erfarenhet är att man alltid får leta sig galen efter det där enda bortsprungna exemplaret när man verkligen behöver den. Mammor kan också bli dåliga under och efter en förlossning och då vill man snabbt få koll på alla vitalparametrar så som puls, andningsfrekvens, saturation och blodtryck osv. Så låt iaf ett långfinger eller så vara nackellacksfritt :)

Kan ju tillägga att tårna ju så klart kan vara målade :) man har ju tio fingrar att mäta i så ner till tårna brukar man sällan gå för att mäta ;)
  • Nixe
    Mimipig skrev 2015-03-12 22:50:24 följande:

Jag tänker att om det nu är samma sak varje år, med en våg att bäbisar i slutet av mars, då borde väl vården vara beredda med extra personal då? Eller är det som med SJ och SL som blir lika förvånade varje år över att det snöar på vintern...

Det är nog snarare så att det inte finns någon extra personal. Tragiskt nog finns det knappt minimumbemanning under "lågsäsongen" så att säga. Vet bara hur det ser ut för oss på neo med beordringar var och varannan vecka för att då ihop absolut minst godkända bemanning för att ens hålla oss flytande :-/ det är ju inte världens bästa vård man hinner ge familjerna då tyvärr :(
  • Nixe
    Mimipig skrev 2015-03-12 23:59:03 följande:

Ajdå... Och jag som ska till just Danderyd. Men det är kanske lika överallt? Jag vill ju inte hamna hos ett helt uttröttat och slutarbetat gäng och vara till besvär.

Det är ganska lika överallt i Stockholm iaf. Nu löses det ju genom beordringar osv men halva verksamheten är som sagt nerstängd sen ett år tillbaka pga personalbrist så det finns ju inte direkt gott om folk. För akuta insatser finns det ju resurser även om personalen ibland får klona sig lite, det svåra är att räcka till så man känner att hinner med god omvårdnad. Men jag jobbar som sagt inte på förlossningen. Man får nog helt enkelt vara lite högljudd och verbal om det man behöver om man märker att man kommit in en stressig kväll.
  • Nixe
    Mimipig skrev 2015-03-13 06:26:49 följande:

Vad jag känner för er barnmorskor, det måste vara tungt med sådan belastning. Jag är inte gärna till besvär, så jag är nog inte så påstridig om det verkligen inte behövs. Å andra sidan - jag har aldrig fött förut, så jag vet ju inte hur jag är. Känns ändå verkligen som en situation då man gärna skulle vilja att personalen mår bra och är fräsch.

Ja då får man nog leta utanför landstinget om man vill ha helfräsch personal ;) Nä men skämt åsido så jobbar ju all personal alltid för att göra det bästa de bara kan. Så det är inte som att man överger några patienter, man får bara springa desto mer helt enkelt. Nu är jag bara ssk men alla bm jag träffat på har varit helt fantastiska och trevliga och hade det inte varit för att jag ska snittas så hade jag ju själv valt danderyds förlossning :) Jag har tex aldrig sett någon förälder till våra barn som "till besvär" utan jag ser snarare mest våra chefer som till besvär ;)
  • Nixe

Härligt att fler och fler bebisar är på g! Själv fick jag lite tråkiga nyheter idag så nu har jag ännu mer att oroa mig för. Min morfar, som olägligt nog bor 70 mil norrut, har blivit mkt sämre i sin sjukdom och mormor tror inte att han kommer leva så länge till. Mina föräldrar ska därför åka dit över påsk. Är jätterädd för att min morfar inte ska hinna träffa vår bebis. Det är hans första barnbarnsbarn.. Bebisen kommer ju bara vara drygt två veckor vid påsk så det känns ju som en total omöjlighet att bila upp och ner dit med mina föräldrar för helgen. Men enda andra alternativet är att flyga och det vill jag verkligen inte göra med en så pass liten bebis. Vet ju inte hur man mår efter snittet heller och sambon kan inte åka med. Men jag skulle gå sönder helt om min fina morfar skulle gå bort innan jag varit där. Nästa möjlighet för mig att åka dit blir först i sommar och det känns långt bort om han nu är så pass dålig :( Vad gör man? Hoppas på det bästa bara och väntar?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?