Inlägg från: Astilbe |Visa alla inlägg
  • Astilbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2015-02-19 19:58:18 följande:
    Haha! Förlåt men vad är en skumboll? För jag tog nicket när fantasin var i botten och sonens bebisboll låg framför mig :) men det är något man kan äta alltså, som en skumtomte?

Jag har också en svärmor jag inte riktigt kan med tyvärr. Tyckte om henne innan vi fick sonen men efter det så undrar jag ofta om hon har alla indianer i kanoten. Synd för egentligen vill jag ju ha en fungerande relation. Försöker tänka att min man blev ju helt okej ( ;) ) och hon har ju uppfostrat honom så jag borde ha mer tålamod och inte vara så fördömande men det bara går inte.... Får se om det blir bättre när grav-hormonerna lämnat kroppen, haha!
    Ha ha! Jag visste väl att det fanns en skumboll här. Det är som en skumraket fast rund liksom. Går åt hur många som helst här hemma. Är mest glad över att ingen har prinsesstårta eller liknande som namn här inne...

Jag tänker precis samma med min svärmor. Att hennes son ju blev normal. He he! Hon är ju helt ok - men mest på avstånd...
  • Astilbe
    ebe91 skrev 2015-02-19 20:37:51 följande:

På tal om svärmödrar... Kom precis hem efter att ha besökt svärföräldrarna. Jag tycker i vanliga fall om dom jättemycket, men ju längre denna graviditet gått desto mindre tålamod har jag med min svärmor. Jag är ju beräknad enl rul till 27/2 (enl mensen 21/2), men hon tjatar hela tiden att på hennes tid räknade man minsann såhär bla bla bla bla, så jag har då minst 2 veckor kvar (vilket jag kanske har, men blir bara irriterad då hon tycker att hennes räknasätt är bättre än hela svenska vårdens...). Idag fick sambons bror barn (planerat snitt) och det var hon ju minsann tvungen skriva på facebook så alla hennes väninnor o bekanta skulle få reda på att hon igen blivit farmor, o då sa jag till henne att när våran bebis föds vill jag inte att hon ska skriva det direkt på facebook, utan att vi gärna vill meddela alla själa om att vi fått barn men det tyckte hon var urlöjligt och hon gjorde faktiskt som hon ville? Inte värsta stora grejen, men med alla gravidhormoner o en grundirritation tog jag faktiskt rätt illa vid mig o sa bara minutrarna senare till sambon att jag ville åka hem.... Varför kan inte mitt barns födelse få vara något jag vill berätta om för alla nära o kära?

Precis därför kan inte vi gå ut med datum för kejsarsnitt. Där finns liksom ingen spärr för vad som är okej att göra och inte göra. Det hade skrivits en massa på FB av svärmor bara...
  • Astilbe

Är helt deppig. Har läst på lite mer om min medicin som jag måste ta varje dag och inser att det är alldeles för lite studier på hur detta påverkar barnet genom amning. I Sverige säger de att det ska gå bra, men i går läste jag utländska studier som varnar för bla leverproblem hos barnet och jag inser jag inte vågar utsätta vår lilla för detta. Trodde dock aldrig att jag skulle sörja amningen så. Iaf är det någon annan som ska köra på ersättning med en gång? Lite tips? Lite pepp?

• Astilbe
    septemberbarn08 skrev 2015-02-23 10:00:09 följande:
    Jag hade nyss samma funderingar.. Nu under graviditeten kan jag inte ta de mediciner jag behöver för att ens ha en chans att fungera normalt. Under amningen kommer jag också vara rätt begränsad även om läkaren sagt att det finns LITE mer mediciner att prova. Men om inte dom fungerar måste jag sluta amma och jag VILL ju så gärna att amningen ska fungera den här gången.

Ersättning är helt fantastisk så det är ju egentligen ingenting att oroa sig över. Mina två barn är då flaskmatade och dom är friska och krya:)
    Jag har varit tvungen att ta min medicin under graviditeten vilket har varit anledningen till att jag har gått till specmödravården. Men då har jag inte haft något val. Nu har jag plötsligt ett val (amma eller ersättning) och det är nog det som gör det så jobbigt. Hade gärna överlåtit ansvaret till någon annan... Tack för din fina pepp! Behövdes!
  • Astilbe
    Lavish skrev 2015-02-23 10:05:39 följande:
    Alltid tråkigt att vara begränsad. 

Vet inte hur mycket pepp det är men jag tyckte mest att amningen var jobbig sist. I början gjorde det överjävligt ont och sen blev det iaf en sorts kedja som höll en fast vid barnet precis hela tiden eftersom han i början ville äta väldigt ofta. Gjorde det också totalt omöjligt att vara jämställda föräldrar i början och dela upp vaknätter osv. Ska inte ljuga, det fanns mysiga stunder också och när det kändes smidigt men från mitt eget perspektiv tycker jag nog att amningen hamnade på minussidan om man räknar in allt förra gången.

Hade nog varit lite lättad om jag hade någon anledning att "slippa" den här gången.
    Tack!!! Behövde få läsa detta!!
  • Astilbe
    Skumbollen skrev 2015-02-23 10:09:45 följande:
    Jag har ganska hög tilltro till svenska rekommendationer angående läkemedel då jag alltid får känslan av att vi har mycket hårdare regler än övriga Europa och framförallt USA. Tänker på att man knappt kan köpa alvedon här hemma medan man på resor kan bunkra upp med det mesta utan recept. Från vilka länder kommer studierna och hur gamla är de? Att hitta ämnen i bröstmjölk känns ju ganska "nytt" Tänker framförallt på vad man kommit fram till angående alkohol och nikotin och hur mycket som faktiskt överförs.
    Ja, absolut har vi hårdare regler generellt när det gäller läkemedel, men när det kommer till att amma eller inte amma så är plötsligt Sverige väldigt toleranta med olika läkemedel som överförs i bröstmjölken. Det som jag reagerar på är att det står samma rekommendation (dvs du bör amma) som en generell rekommendation för min sjukdom fastän medicinerna som man tar är väldigt varierande i styrka, dos, bieffekter, samt om de ens går över i bröstmjölken. I utländska färska studier finns statistik utifrån varje verkningsämne samt riskerna med dessa i samband med amning.
  • Astilbe
    snö 81 skrev 2015-02-23 10:29:57 följande:
    Jag ska flaskmata från dag ett! Har gjort en bröstreduktion för några år sedan och då kan det vara svårt att amma. Jag vet att det KAN gå, om man kombinerar med ersättning. Jag tyckte dock inte om amningen förra gången så jag tycker det känns jätteskönt att "slippa" denna gång.
    Tack för svaret! Vet du om man får tabletter för att mjölkproduktionen ska avstanna? Vet att man kunde få det förr men har en vän som inte fick det trots att hon aldrig hade för avsikt att amma.
  • Astilbe

Vet inte vad jag hade gjort utan denna tråd. Har haft en katastrofal natt och hemsk morgon med tuffa beslut. Men nu börjar det kännas mycket bättre! Blir helt rörd över hur mycket peppande och fina människor denna tråden rymmer! Tack!!

• Astilbe
    LillLouise84 skrev 2015-02-23 11:59:31 följande:

Jag har kommit in i en konstant hungrig fas. Och sockersug som en missbrukare, jag tänker bara på kolaremmar och ahlgrens bilar.

Åh känner igen det där. Vill bara ha tårta, maränger, kakor... Apelsiner och gröna äpplen duger inte alls längre... Och vrålhungrig konstant!
  • Astilbe
    snö 81 skrev 2015-02-23 11:01:19 följande:
    Det finns två olika mediciner. Dostinex tar man inom ett dygn efter förlossningen, då behövs bara 1 tablett. Om man startar upp produktion genom att ex. ge råmjölken finns en annan medicin, men den måste man då äta i 14 dagar. Jag har begärt att få Dostinex direkt bebis är ute.

Kombinerat med detta rekommenderar man att använda en fast sport-bh som med hjälp av trycket hämmar ev produktion.
    Tack för tipsen! Funderar på att skriva in det i Förlossningsbrev men vet inte om man ens skriver ett sådant till kejsarsnitt...?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?