Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-05-01 14:37:56 följande:
    Tre timmar senare... Sitter vi fortfarande i samma väntrum. Eller rättare sagt korridor, på ovadderade trästolar. Jag tror inte att de kommer göra särskilt mkt bör vi kommer in mer än konstatera att han är lite täpt, be oss ge honom näsdroppar (har vi redan) och åka hem. Men även så. Vi kan ju inte bara dra, nu sitter vi ju här...
    Men fyfan, om jag inte själv var orolig skulle jag nog väntat med att åka in och satsat på närakut eller vårdcentral senare. Men det är ju det lömska, att man aldrig vet hur länge man får vänta innan man åker in, och har man väl suttit där i tre timmar känns det ju bortkastat att ge upp och åka hem. 
  • Lavish

Känner mig inte så uppåt angående viktnedgången idag.

Var och handlade utan barnen igår vilket iofs var skönt och hittade en del fint till dem. Men provade också kläder till mig och det var inte kul. Fick gå upp minst två storlekar än min vanliga för att kunna klämma mig ner i dem, vilket gör att en bra deal på ett snyggt plagg inte längre känns som en bra deal då jag hoppas inte vara så fet för alltid. Dessutom är det på något sätt extra deprimerande när man ser något snyggt som i vanliga fall förmodligen sett smickrande och trevligt ut på, men istället när man provar ser man mest ut som en strandad valross, och även de brallor som gick att knäppa klämmer fram två läskiga valkar av den plufsiga magen... 

Antar att man får se det som att det bara kan bli bättre åtminstone. (Fast det är såklart inte sant, det kan alltid bli värre när det gäller vikt antar jag...

• Lavish
    Mildamilda skrev 2015-05-02 20:07:52 följande:

Jag har anmält mig och Isak till spädbarnsmassage. Jag hade tur och fick sista platsen. Sex gånger för 350 kronor, inkl fika, via Svenska kyrkan. Nån som varit på det?

Jag gick på det med sonen, var gratis via BVC. Det var jättetrevligt, vete sjutton hur mycket bebisarna brydde sig om massagen, oavsett vad tanten som instruerade sa. Men det var en mysig stund med sin bebis och några andra mammor och bebisar. 

Man går ju gärna på någon sådan aktivitet för att komma ut och träffa andra och för att få ägna sig lite extra åt sitt barn, och då var nog spädbarnsmassage trevligare än alternativen babysim eller babyrytmik tycker jag. 
  • Lavish

Invägning imorse och hade iaf nästan klarat målet och gått ner 400 gram! Ny vikt 86,7 kg. 

Hittills har jag använt dom där saltvattenspipetterna på Linnea när hon varit täppt och det har funkat efter en stund. Hon blir mest täppt på natten. På dagen snorar hon lite ibland så jag gissar att när hon är upprätt en del kommer det ut innan det hinner täppa till, men på natten blir det väl kvar och blir en täppa. 

Tyvärr får man bara föräldragrupp med första barnet i Botkyrka där jag bor, så det blir ingen föräldragrupp för oss. Men jag börjar fundera lite på en visit på öppna förskolan. Sonen går ju på dagis men har tänkt ha honom hemma måndag eller fredag ibland och att vi då kan gå till öppnis. Men sen har det ju varit så mycket röda dagar o grejer så han har ändå behövt vara ledig och då är ju inte öppnis öppet. 

• Lavish
    Trollunge85 skrev 2015-05-04 14:57:41 följande:

Ibland känns det svårt att vara förälder. Ska man följa barnet eller är det bättre att barnet hänger på? Idag fick han hänga på för vi skulle fixa ny diskmaskin (vad smidigt att den håller på att ge upp när man har betydligt lägre inkomst... ), veckohandla och fixa lite saker på claes olsson och apoteket. Skrik på media markt. Jag ammade i bilen medan mannen var på CO. Sen fick mannen köra något extra varv med bilen medan jag var på Ica och började handla. Men eftersom jag glömt plånbok hemma var han tvungen att ta med ett skrikigt barn in i affären. Apoteket hoppade vi över. Hela utflykten resulterade i att H inte fått sin långa förmiddagslur och var därefter så övertrött att han bara skrek i panik när jag skulle söva honom i vagnen. Så ingen långpromenad idag utan tillbaka till soffan och där har han till slut lyckats somna på mig. Vågar inte flytta honom nu när han äntligen kan sova (trots mannens oväsen med skruvdragare och dammsugare)

Ja det är svårt. Vissa gånger funkar det ju också utmärkt att ta med dem, men andra gånger går det åt helvete. Och dom gångerna det går åt helvete känns det ofta inte värt att "inte offra sitt vanliga liv" på grund av stressen och hur man mår av det. 

Men svaret ligger väl lite åt hållet du redan fått ett svar. Att man kan/ska göra saker även med barn, men att man får sänka nivån. Satsa på att klara av ett eller två ärenden, det som går även om barnet skulle sätta sig helt på tvären, istället för en lång lista grejer som kanske går om allt går som på räls men inte annars. Så får man väl åka flera gånger istället helt enkelt. Bättre att ge upp medan det går hyfsat än att kämpa på och komma hem och bara känna att allt var värdelöst och att man inte vågar sig ut igen. 
  • Lavish

Linnea är ganska stark, kan absolut hålla upp huvudet när hon ligger på magen och titta runt i rummet iaf 10 minuter eller så innan det börjar doppa ner lite. Man behöver egentligen inte stötta nacken annat än om man bär henne horisontellt.  Hon är 8 veckor. 

Men brorsan var mycket starkare ändå, han höll huvudet rakt upp nästan innan vi kommit hem från BB. Han började rulla runt från mage till rygg runt 6 veckor. Linnea har inte vänt sig själv än, har era? Hon kan rulla om hon får ligga på ens mage så att hon får lite "medlut" och bara behöver skifta vikten lite för att välta över, det tycker hon är jättekul och skrattar. Men hon har inte lyckats vända sig på en platt madrass eller så själv än. 

• Lavish

Dom är verkligen så söta när dom ler. Sån ren, oförställd glädje  

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-05-06 12:12:37 följande:

Åh vad jag känner att jag blev irriterad på min barnmorska. Var precis på efterkontroll, allt såg bra ut, men hon började med att ta upp den där kurvan man får från förlossningen och säger "du verkar ju ha haft en snabb o fin förlossning". Jaså, tänker jag, försöker förklara att den inte var så bra som hon ser på pappret men hon envisas med att säga "om man ligger mellan dom här två går det i normaltakt o din ligger ju lite ovanför". Jo, alltså den gick rätt snabbt (5 timmar aktiv förlossning), men det slutade ju med att jag hade en barnmorska liggandes över mig pressande på magen, en i vardera ben och sen en läkare mellan benen som slet ut ungen med en sugklocka... O när han väl kom ut hamnade han ju på neo i c-pap, men det hade hon nu inte orkat ta reda på... Kännet mig bara så besviken, när hon varit så bra under hela graviditeten men så ointresserad nu efteråt... Fick inte ens chansen att prata om förlossningen, utan hon konstaterade bara att det var en normal förlossning, även fast min förlossningsbarnmorska sa till mig att det räknades som en förlossning med komplikationer...

Vad tråkigt att hon var så ointresserad. Var samma på min första förlossning, tyckte iofs inte så mycket om min BM någonsin men det var typ också bara "konstatera" att det var ganska okej, såg lite falskt bekymrad ut när jag försökte säga att jag tyckte det var hemskt och slätade sen snabbt över det för att skicka iväg mig.

Då har jag haft ganska stora psykologiska problem efter min första förlossning och fick med tiden diagnosen posttraumatiskt stressyndrom för det. Så man kan verkligen inte säga att hon gjorde sitt bästa för att fånga upp några problem.

Min barnmorska nu var iofs helt ointresserad av hur förlossningen gått också, men nu känner jag mig okej med den så det gör inget. Däremot tycker jag det är lite konstigt att jag inte fick någon undersökning på efterkontrollen, tydligen behövs inte det om man inte behövt sy sa hon. Hon ville mest gosa med Linnea
  • Lavish
    LillLouise84 skrev 2015-05-06 21:51:27 följande:
    Okej. Nästan litern per dygn då. Då gäller det att pumpa ur ordentligt om det ska räcka några dagar
    Har du något särskilt emot ersättning? Annars kan du ju pumpa så mycket du orkar, och sen köpa ett paket ersättning att ha hemma om det krisar, så slipper du oroa dig för att maten kanske tar slut. 

Sen vet jag att åtminstone Linnea föredrar tutten även om hon tar flaskan, så jag skulle gissa att hon skulle äta lite mindre den dagen om det bara var någon dag med flaskan, och sen ta igen det när "tutte" kom hem. 
  • Lavish

Hur tänker ni andra angående badkläder?

I år tror jag att jag får kapitulera och ha baddräkt, som jag inte haft sen jag var barn. Inte så mycket för att jag blivit tjock och sladdrig, gissar att folk ändå inte bedömer en på samma sätt som en 19 åring när man 30 år gammal dyker upp med en bebis och ett småbarn på beachen.

Men jag är ju helt tigerrandig på magen en bra bit upp över naveln och än så länge är det rejäla breda bristningar i en skrikig lila kulör. Det ser faktiskt helt vansinnigt ut, tror inte folk kommer att kunna låta bli att glo på det även om de kanske sympatiserar med orsaken. 

Men samtidigt vill jag inte köpa en baddräkt som jag inte kommer kunna ha sen om jag förhoppningsvis går ner sen. En bikini är ju lite mer anpassningsbar, baddräkten ska ju sitta tight på magen. 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?