Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu är det mindre än en månad kvar, beräknad till 2 mars enligt ultraljuden. Fy satan vad trött jag är på magen nu! Dessutom hade jag hoppats på en två för en deal gällande hur kroppen såg ut efter sonen, men nu har det börjat komma nya bristningar längre upp på magen

• Lavish

Skönt att de inte tar emot besök. Förra gången gick vi ut i korridoren för att möta besök och det ångrar jag bittert. Hade en skittuff förlossning, massor med strul med amningen och var helt slut. Det gjorde verkligen en jobbig situation värre än den hade behövt vara. Den här gången kan dom glömma att få komma... 

• Lavish

Trollunge:

Vet inte om det är någon tröst men jag har länge gått och retat mig på detta jävla tjat om hur tjock man är från allt och alla. Tycker faktiskt att det har blivit lite bättre nu precis i slutet, kanske är det mer "okej" att vara jättestor i nionde månaden. 

Men ibland undrar jag om folk har något uppdämt behov av att kommentera hur tjocka/stora andra är som de ser ett gyllene tillfälle att få ta ut när de kommer över en gravid som ju inte "borde" ta illa upp av en massa kommentarer om stor mage.

Vet inte hur många gånger jag varit med om att både kollegor, vänner och familj tycker att det är utmärkt att öppna samtalet när vi ses med att kommentera hur stor min mage är. Sen verkar folk också tro att det för mig är världens mest spännande ämne att prata om hur tjock och tung jag är, något som jag tydligen förväntas vilja diskutera både morgon, middag och kväll. 

Nu tog jag mest chansen att gnälla av mig lite. Oftast är ju kommentarerna välvilliga och positiva även om det är svårt att hålla leendet när någon utropar "Men du är ju stor som ett hus!!! ". Antagligen fattar väl inte folk att man hört det till leda liksom. Eller så gör dom det och bryr sig inte. 

• Lavish

Gick upp 22 kilo med förra barnet, men ca 15 av dem var borta ett par veckor efter förlossningen, och hade gått ner allt ett halvår efter. Dock berodde det nog mycket på amningen, hade en hungrig liten kille som gick upp nästan lika mycket som jag gick ner kändes det som iaf. Skrattande

Sen när jag slutade amma gick jag upp iaf 6-7 av dom där kilona igen, antagligen för att jag då hade vant mig vid att kunna äta ganska mycket och gå ner i vikt ändå. 

Nu har jag gått upp ca 15 kilo men började på en högre vikt. Det mesta ganska tidigt, fick mage direkt den här gången. 28-24 dagar kvar beroende på vilken uträkning jag går på. Förhoppningsvis klarar jag att hålla mig under 100 kilo iaf. Obestämd

• Lavish

Gaviscon är den jag har, fast som tuggtablett. Har inte haft jättemycket problem men jag har tyckt att det har hjälpt att ta en innan läggdags ibland när man haft mycket halsbränna och så. 

Suck, jag har som mensvärk hela tiden. Jag antar att det är förvärkar? Eller möjligtvis att livmodern snabbt expanderar.  Vilket inte vore jättebra för i så fall är risken att det trots allt blir en jättebebis igen. 

Är beräknad om tre veckor från idag. Nu är både min sambo och mamma och pappa som ska vara barnvakter under förlossningen bortresta till fredag, så nu håller jag bara tummarna att den stannar i magen tills dess, sen kan den få komma. 

• Lavish
    snö 81 skrev 2015-02-09 20:35:00 följande:
    Jag har också mensvärk rätt frekvent, det är förvärkar. Har sällan nåt med förlossning att göra, det är bara livmodern som tränar :)
    Jo jag vet ju att det inte behöver ha med förlossningen att göra, men det har kommit ganska plötsligt från att inte haft några alls till att känna av dem större delen av dagarna. 

Kan ju vara önsketänkande och något jag kommer få äta upp totalt men det börjar kännas som att kroppen börjar bli "färdig". 
  • Lavish

Jag hade bäckenbottenbedövning med sonen. Kan inte påstå att jag visste hur man ska krysta men då hade jag ju hållit på i två timmar utan att det hände så mycket och dom la den för att det gjorde så fruktansvärt ont att krysta att jag väl inte vågade ta i fullt ut. 

Kan inte påstå att jag hade sämre koll på hur man ska krysta efter än före de la bedövningen, med det var hur som helst trots allt med den han kom ut tillslut. 

• Lavish

Förlossningsrädslan har gjort att jag dragit mig för att packa och göra i ordning men nu har åtminstone en bag för ändamålet dragits fram och innehåller för närvarande en liten flaska duschcreme och en overall strl 56. 

Tanken är att där till mig ska finnas ett ombyte att åka hem i bestående av mjukisbyxor, amningslinne, kofta, strumpor och trosor. Resten av tiden räknar jag med att använda den läckra sjukhusrocken med medföljande nättrosor. 

Till bebisen ett par bodys, ett par byxor, strumpor, mössa för ute och innebruk samt vantar förutom overallen, (färd till bilen kan bli kall). Vad jag minns använde bebisen inte kläder på BB utan låg hud mot hud med en filt. Filt följer också med när jag stickat klart den, men det finns där annars. 

Blöjor och bindor räknar jag faktiskt med ska finnas där som det gjorde sist. Om inte får väl sambon hasa sig ner till sjukhusapoteket. 

Annars kommer jag ta med lite egna duschgrejor eftersom jag minns att det kändes bra att duscha i något hemifrån som luktar gott snarare än "sjukvård", kamera, några CD-skivor med musik till förlossningen, nagelsax till bebisen, förra kom ut med långa naglar och rev sig med dem. Kommer också ta med ersättning, napp och koppar att ge ersättning med. Hoppas på att amning ska funka men om inte tänker jag inte gå igenom samma helvete en gång till, och har ingen lust att behöva be om lov av förnumstiga BB sköterskor. Böcker och liknande gör jag mig inga illusioner om att kunna läsa.

Sambon får själv ta ansvar för sitt ombyte och mat, men när det drar ihop sig lite mer kommer jag köpa lite snask och färsk frukt till mig att ha i väskan. 

• Lavish
    Misty W skrev 2015-02-11 09:53:59 följande:

Nu kommer en dum fråga!

Min snart 6 årige son har valt dessa kläder till lillebror när han ska åka hem. Men jag tycker att det känns för varmt att dra på en overall över detta när vi ska åka bil hem.

Hur tänker ni? Ska jag ta overall också eller borde det räcka med en fleece filt över?

Vad är det för overall?

Jag har bara en ganska tunn grej i plyschtyg eftersom jag tror att bebisen kommer ligga så nerbäddad i vagnen när man går ut sen med sovpåse och filtar att det inte behövs mer.

Beror också på hur långt ni ska åka? Vi har bara ca 10 minuter hem med bil och även om jag tänkt att sambon hämtar bilen så att den är varm och vi inte behöver gå många steg utomhus så tror jag inte det hinner bli så varmt för bebisen innan vi är framme med vanliga kläder + tunna overallen.

Men om du har en tjock dun eller stoppad overall och ni ska åka långt blir det nog för varmt, bättre med en filt så att det går enklare att reglera värmen på väggen.
  • Lavish
    Misty W skrev 2015-02-11 10:25:33 följande:

Blir så trött på ipaden ibland.

Vi har väl Max 20min om trafiken är som den ska. Bor i Sthlm.

Jag har 3 eller 4st olika i olika tjocklekar.

Får väl ta med en av dom tunnare & känna efter. Min son född 7/4 åkte hem i liknande kläder, utan overall.

Dottern som är född 22/7 åkte hem i små korta "leggings" och en klänning (som ser ut som ett linne upptill) och en tunn snutte ;)

Galet va fort man glömmer! Haha!

Okej, sonen född 18/4 åkte hem i den tunna plyschoverallen men med endast body och strumpor under. Tror iofs vi hade en filt på i bilen också. 

Det spelar ju lite roll att vi bor i stan också. Även om det värsta skulle hända och bilen skulle stanna någonstans längst vägen är vi då inte strandade ute i någon snöfylld urskog utan kan förmodligen lätt ta oss till en uppvärmd plats i väntan på räddning... 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?