BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Grattis alla som fått sina små nu!
Grattis alla som fått sina små nu!
Haha ja det är roligt allt man hade bestämt sig för innan man fick barn om hur det skulle bli.
Alla utflykter och shoppingvändor jag skulle göra - sonen gallskrek så fort man la honom i vagnen och sen varje sekund han var i den tills han blev stor nog att sitta. Han var ett rejält paket som vägde 9 kg på fyramånaderskollen, att bära honom i sjal heldagar var inte något vidare alternativ och han gillade det inte heller särskilt mycket bättre.
Vi tänkte också att han skulle få lära sig att sova med ljud och rörelse ute i farten. Haha, jag vill se den stålmänniskan som håller fast vid en sådan övertygelse och trots x antal dygn utan sömn eller egentid frivilligt väljer att väcka barnet med lite "ljud och rörelse" när det äntligen somnat.
Dottern (nu 13 dygn) har hittills inte sovit mer än några minuter i sin säng. Måste säga att BVCs rekommendation "Barn under tre månader sover säkrast i egen säng, så när barnet ska sova lägg det i sin egen säng" känns mest som ett hån. Visst kan jag lägga henne i hennes säng när jag tycker att hon borde sova, men chanserna att hon faktiskt kommer att sova där är obefintliga.
Grattis Nixe och andra som fått sina bebisar sen jag skrev sist!
Idag gjorde jag min första större utflykt utan bebis, hon är två veckor idag. Efter att ha lämnat stora sonen på förskolan åkte jag till närmaste köpcentrum, fikade innan affärerna öppnade och sen gick jag och köpte lite nya kläder till mig och barnen. Vi har ju bebiskläder sen storebror, men fast jag tyckte att jag handlade ganska "unisex" så har jag lite av ett sug efter att få köpa lite söta klänningar och plagg med andra färger än blått och grönt. Nu har jag unnat mig att köpa en jättesöt blå klänning med vita blommor i storlek 50 till min födelsedag på söndag. Den lär hon väl kanske bara kunna ha en gång, men den var nedsatt så det är okej.
Hann väl shoppa ca en timme innan tuttarna sa åt mig att det var dags att åka hem till min bebis, men det var iaf underbart att hinna ta en fika i lugn och ro helt ensam (i ett fullt köpcentrum då) och hinna köpa lite nytt. Iofs var det inte så kul att handla åt mig själv eftersom jag är väsentligt tjockare än innan graviditeten, hoppas vikten fortsätter nedåt, men behövde iaf lite mer vettiga kläder att amma i.
Det är inget konstigt att man har strul och mår dåligt av amningen i början. Det är ju som en sorts fortsättning av graviditeten, där ens kropp ska fortsätta att producera all näring till den lilla. Och att må dåligt av graviditeten är ju helt normalt...
Tycker att chocken har varit mycket mindre nu med tvåan, men inte så mycket för att allt varit lättare eller barnet varit lättare, utan bara för att jag varit förberedd på det jobbiga och haft ett hum om VAD som är jobbigt. Och sen vet jag ju den här gången att det gick bra i slutändan och att det blir lättare. Den där riktigt jobbiga tiden i början är ganska kort ändå. Sen får bebisarna mer rutiner, äter mer sällan, sover på någorlunda förutsägbara tider så att man kan börja planera sitt liv igen. Och om inte allt för många månader kan vi börja smyga in lite välling och lite smakprover som lättar ansträngningen att producera maten och mättar så att barnet är mätt lite längre...
Ni som åkt in och fått sovdos, vad exakt har det inneburit?
Ringde och pratade med fl för ett tag sedan och jag är välkommen in för en sovdos anytime, men det lät som att det innebar smärtstillande och något som stoppar förvärkarna, inget mer? Jag trodde man fick någon mildare sömntablett också?
Det är absolut ingen mening för mig att åka 14mil bara för smärtstillande, jag kan ändå inte komma till ro och sova. Har legat och försökt slappna av en bra stund nu och lyckades slumra till kanske en halvtimme men thats it. Känns som att kroppen går på högvarv just nu.
Andra dagen sambon jobbar igen. Shit vilket slit det är att ha båda barnen mätta, rena och prydliga och nere till förskolan i tid för samlingen! Med den lilla som knappt alls godtar att man lägger ner henne utan att hon skriker.
Känner mig lite skyldig mot sonen som inte får särskilt mycket uppmärksamhet. Häromdagen orkade jag bara inte gå upp när jag äntligen fått lillan att somna om och sonen bestämde att då, vid 5.30, var en bra tid för mig att gå upp med honom. Han gnällde om att han var hungrig, och jag sa att det fanns ett äpple i skålen han kunde ta så skulle jag komma om en liten stund. Oftast brukar han komma tillbaka och tjata ganska snart, men nu var det tyst och lugnt och jag somnade väl om. Sen vaknade jag och gick upp för att se till honom och han var så glad och nöjd som en liten ängel framför TVn... sen upptäcker jag i köket att jag lämnat ett paket med delicatobollar framme på bänken, som nu var tomt. Var minst två delicatobollar där i, inte konstigt att han var tyst och snäll
Jaja, funkar säkert som frukost det med tv är underskattat just på morgonen när man behöver slumra en stund till. Man gör det man kan för att få det att funka. Maken är hemma i morgon också ßen blir jag själv med gänget och ska få iväg två till skolan och två till förskola, återstår att se hur det går.
Behöver lite input. Vi är bjudna på dop nästa helg. Då är lillen 3 veckor. Känns lite tidigt att ha med honom i större folksamlingar. Eller hur tänker ni?
Samtidigt är det vår nära väns dotter som ska döpas och hon betyder jättemycket för både mig och maken.
Som det ser ut just nu åker maken själv på dopet men jag känner mig ledsen över att missa det. Konstigt egentligen då vi inte tänkt att döpa våra barn då ingen av oss är kristen. Det känns som att jag missar allt just nu. Förra helgen var det ett födelsedagskalas som maken gick på men jag stannade hemma för att ta hand om lilleman. Jag visste ju om att skaffa barn innebar förändring men jag hade ingen tanke på att det bara skulle "drabba" mig i början.