Inlägg från: Astilbe |Visa alla inlägg
  • Astilbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fick förresten frågan från självaste svärmor i dag på ett kalas om hur många kilo jag har gått upp... Frågar människor verkligen om sånt??? Har inte problem med klappar på magen osv för det är ju med kärlek, men antalkilofrågan - den är väl jävligt onödig?

• Astilbe
    ebe91 skrev 2015-02-15 20:31:18 följande:
    Jag har fått den frågan väldigt många gånger, alltid av kvinnor (männen har väl vett att inte fråga en kvinna om hennes vikt ;), haha!) men jag har "bara" gått upp 13-14 kg o är nu i v39, så har inte varit så laddat för mig. Kan däremot tänka mig att det hade känts jobbigt om jag gått upp mycket mer, då samhället förväntar sig att man inte ska gå upp så mkt (helt sjukt, ingen som någonsin inte varit gravid ska ha åsikter om sånt - många graviditeter är inte en dans på rosor). Faktiskt har jag dock klarat mig undan klappar på magen, hade dock en anhörig på jobbet (är ssk på ett sjukhus) som uttryckte sig lite klumpigt, hade aldrig träffat henne förut o det första hon säger till mig är "oj vad tjock du är", o sen pratar på som om det var det mest normala man kan säga till en okänd människa. Detta var väl i v 25 ngt o jag blev väldigt paff...
    Jag har heller inte gått upp så mycket men kan inte låta bli att tänka hur hemskt det hade varit att få frågan om man har samlat på sig en massa vätska och verkligen ökat ordentligt i vikt. Varför inte bara hålla sig till "vilken fin mage du har" eller prata om vädret.
  • Astilbe
    Mimipig skrev 2015-02-15 20:31:34 följande:
    Jag har aldrig klämt på gravidmagar men jag har absolut frågat gravida hur mkt de gått upp, eller kanske snarare efteråt, utan att lägga någon värdering i det. Nu fattar jag att det inte är helt oladdat, jag tycker det är rätt framfusigt när typ kollegor frågar.
    Ja, sen blir allting väldigt jobbigt när hormonerna slår till för det enda jag hör då är: "(HERREGUD!!!) Hur MÅNGA kilon har du gått upp (EGENTLIGEN)???"
  • Astilbe

I dag fick jag kolla om tappen blivit påverkad av alla onda sammandragningar. Har dem numera från morgon till kväll. Min bm ville inte kolla själv eftersom det är onödigt att peta för mycket där så i stället kollade gyn och kunde mäta exakt. 3 cm var den så det var tydligen jättebra! Känns så himla skönt att slippa oroa sig. I mitt huvud har den där tappen blivit så tunn nu att det har varit ett under att den har hängt ihop Så det är verkligen bra att kolla upp sånt som oroar en under graviditeten. Det räcker ju med att man har ont... Ni som ska ha ks packar ni med något annat förutom det vanliga i BB-väskan? Läste om stödstrumpor så de följer med, även gördel och löst åtsittande byxor. Något annat som jag har glömt?

• Astilbe
    JhjärtaK skrev 2015-02-17 17:13:09 följande:
    Kag har köpt några riktigt höga "gravidtrosor" som jag tänkte använda sen efter snittet då mina vanliga nog alla slutar i höjd med snittet. Men tänkte använda nättrosorna mest.

I övrigt tror jag inte det är någon stor skillnad på packningen. Kanske ta med dig en amningskudde om du tänker amma för det är tydligen rätt jobbigt om bebisen ligger längre ner och sparkar på snittet typ.
    Åh tack! Toppentips!
  • Astilbe
    Misty W skrev 2015-02-17 21:26:48 följande:

För er med snitt planerat så kan jag rekommendera att ni går in och kollar på 2 filmer.

www.sodersjukhuset.se/planerat-kejsarsnitt

Film 1: planerat kejsarsnitt på BB SöS

Film 2: sjukgymnastens tips till dig som genomgått kejsarsnitt

Tack för riktigt bra länk! Blev så inspirerad att jag hann kontakta en sjukgymnast för att boka in tider för träning och övningar till efter kejsarsnittet
  • Astilbe

Åh jag är så fruktansvärt trött på denna mensvärk som sitter i ryggen. Kommer varje dag och för varje dag så har den även avancerat några grader på smärtintensitet. I dag är hemskt!!! Är helt slut pga smärtan men kan glömma att ens försöka vila. 36 dagar kvar...

• Astilbe
    laila88 skrev 2015-02-18 15:48:24 följande:

Tänkte kolla för skoj skull, Ni som har bebisar som har hicka ofta, vet ni om det är en flicka eller pojke i magen? :)

Min tjej hickar 2-3 gånger varje dag. Fast om sötsaksteorin stämmer så kan det mycket väl ha att göra med ett extremt chokladsug hos mig just nu... (Skriver jag samtidigt som jag väntar på att min man ska komma ut från butiken med choklad... )
  • Astilbe

Vilken dag! Lipat halva dagen över att svärmor inte kan coola ner sig lite över graviditeten. Hon vill ha bilder, filmer och allt möjligt på vår lilla tjej som inte ens har kommit ut från magen än. Börjar inse att ett barn bidrar till tätare kontakt med människor som man kanske inte annars har så mkt gemensamt med... Blir lite irriterad också eftersom det först nu är intressant att ringa och sms:a mig när vi aldrig har haft någon kontakt annars... I alla fall så löste min man det hela genom att köpa hem den numera helt logiska lösningen på alla problem: skumbollar! Saknar mina nyttiga fruktcravings som har ersatts av choklad och skumbollar. Förresten, har inte någon här nicknamnet skumboll? Tror jag har läst det på skärmen så mycket att jag utvecklat en skumbollscraving...

• Astilbe
    snö 81 skrev 2015-02-19 17:41:44 följande:
    Haha, jobbigt när en i tråden ger dig cravings ;) Men en ohyggligt god craving ändå.

Jag vet precis hur det är att vara gravid och ha en sådan svärmor som du har, hade det så när jag väntade dottern ( och såklart fortsatte det efter hon var född) Nu har jag en ruinerad svärmor, detta är inte första barnbarnet direkt så det är ganska avslappnat. Min mamma är också rätt lugn, detta blir hennes 4:e barnbarn och för min pappa blir det 6:e :)
    Ja, som tur är har min svärmor redan två barnbarn annars vet jag inte hur det hade slutat. Men där har hon varit med hemma hos dem en heldag i veckan sedan födseln... Det kommer inte(!!!) hända här. Ha ha - min värsta mardröm. Känner mig så hemsk för hon är en snäll person men det är något läskigt och smått hysteriskt som tänds i de där ögonen när det vankas barnbarn...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?