Inlägg från: Madelia |Visa alla inlägg
  • Madelia

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-04-22 21:00:56 följande:

Testade att pumpa samtidigt jag ammade och helt plötsligt fick jag ut 50ml utan större problem. Dock var det svårt att klara av att se till att V hade bröstet samtidigt. Vilgot brukar dessutom få raseriutbrott efter han ammas en stund. Han äter och skriker om var annat. Då fick jag ge upp pumpning.

Har nån samma problem vid amningen? Alltså att det skriks i samband med amningen.

Jag tog upp det med sjuksöterskan och hon trodde att det kunde bero på att när den tjockare mjölken kräver större ansträngning från honom vilket han inte gillar/förstår. Han förstår iaf inte att det blir svårare om han skriker. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att vara tålmodig och försöka lugna honom. hon menar på att han lär sig med tiden. Men det är inte lätt att försöka amma en unge som skriker mellanåt. Testar att byta ställning, pausa honom från bröstet, försöka att rapa honom då och då (iaf det skulle vara det som stör honom). Jag sjunger, jag vaggar, jag stryker lugnade vilket ibland lugnar för stunden. Maken tar honom mellan åt för att få honom bort från mjölklukten för att lugna honom. Vilgot går upp i vikt så han får ändå i sig den tjocka mjölken. Dessutom är vi fortfarande nybörjare när det kommer till amningen så det blir förhoppningsvis lättare med tiden men oj vad det tar på en med en bebis som skriker fast han har maten framför sig.

Vi har också problem med vansinnesutbrott vid amningen, ofta blir hon till och med arg/frustrerad innan hon ens börjat äta. Då skiter det sig ju direkt och oftast får vi vänta tills hon lugnat ner sig. Jag har dock ingen aning om varför hon håller på så.

Det går kanonbra ibland och ibland känns det som hon bryter ihop bara jag lyfter på tröjan och jag blir tyvärr rätt irriterad för att jag vet att hon alltid blir på bättre humör när hon väl ätit.... Hon själv däremot hajar det inte.

Ibland blir hon också ledsen när hon väl ätit ett tag, kanske är det som din sköterska säger de gångerna iaf.
  • Madelia
    Trollunge85 skrev 2015-04-23 04:18:18 följande:
    Så har vi det också fast mest på kvällarna. Jättejobbigt när det väl händer. Han kan göra så även om vi precis ska börja amma eller om vi bytt bröst. Det är så svårt att veta hur man ska lösa det för han blir så frustrerad och det slutar alltid med skrik innan det helt plötsligt fungerar.
    Låter ju precis som för oss. Jag har varit lite deppig över just amningsfajterna. Det är ju såklart aldrig kul när någon har problem, men ändå känns det rätt skönt att läsa att det är lika för andra.
  • Madelia

Igår blev vår tjej 6 veckor och vi var på besök på BVC. Nu väger hon 4924, hon vägde 3370 vid födseln.

Hon firade sin 6 veckorsdag genom att skrika halva eftermiddagen. Inatt sov hon iaf 23.30-05, vilket blir nytt rekord.

• Madelia
    pink76 skrev 2015-04-23 11:42:28 följande:

Det är många här som får sina små att sova många, många timmar på nätterna. Ibland hela nätter. 

Hur ser era rutiner ut vid läggning och hur ser era dagar ut? Sover de bara korta stunder på natten för att spara på den stora sömnen till natten? 

Min lilla prins har halvsov efter sin matning vid kl 2, så jag har inte kunnat sova något efter det. Börjar känna att jag behöver mer sömn, börjar bli lite desperat.

Vår får sova hur hon vill på dagarna, somnar hon får hon sova, men jag försöker nästan aldrig söva henne heller. Hon somnar lättast i vagnen eller famnen och vi är ute och går minst en gång om dagen länge och oftast fler om vi ska någonstans också. Då sover hon iaf en stund nästintill varje promenad. Hon sover dock väldigt sällan timmar i sträck på dagen.

Hon somnar "för natten" med oss i soffan vid 21-22 och sedan när vi går och lägger oss runt 22.30-00 får hon mat och oftast somnar hon ganska direkt sen och sover till 4-5. Då vaknar hon för att äta vilket kan ta en stund och är hon pigg går vi upp då tror jag hon kan somna om vaggar jag henne lite så sover vi igen till 7-8.

Självklart finns det undantag och dåliga nätter, men i regel ser det ut sådär.
  • Madelia
    Kpax skrev 2015-04-23 21:13:08 följande:
    Jag har en amningsapp, tycker den är kanon för att hålla reda på när det är matdags och vilket bröst hon fick sist.

Josefin äter dagtid varannan till var tredje timme (inte oftare än varannan pga magen, och det är heller inget problem att begränsa det), 5-10 minuter. På kvällarna myssnuttar hon upp till en timme, och på natten går det närmare fyra timmar mellan måltiderna.
    Vad smart, jag glömmer alltid bort. Vilken app har du?
  • Madelia
    pink76 skrev 2015-04-24 15:01:13 följande:

Hittar inte appen wonder week. Hur ser den ut? Är den gratis eller kostar den något?

Är den på svenska?

Många frågor, men den lät intressant.

Den har vit bakgrund med färgglad text och barn som sitter i nederkanten. Har för mig jag betalade för min, men inte var det många kronor. Den är på engelska:)

Jag har en iPhone, utseende och kostnad kanske kan variera beroende på telefon tänkte jag.
  • Madelia

Jag jobbar på en gruppbostad inom särskilda omsorgen, men är utbildad socionom så planen är egentligen att hitta nytt jobb tills då jag ska börja arbeta igen. Annars trivs jag väldigt bra så om jag ändå får gå tillbaka en stund emellan känns det ok. Jag ska vara hemma till i vår, åtminstone mars ut. Vi delar inte på föräldraledigheten utan det är jag som kommer att vara hemma. Min sambo tjänar ganska mycket mer än mig och nu när vi bygger hus vill vi förlora så lite som möjligt ekonomiskt.

• Madelia
    Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

Helt ok tycker jag. Jag drack ett halvt glas champagne på påskafton.
  • Madelia

-400 g när jag vägde mig imorse. Jag vet ju dock att det gått lite fram och tillbaka under veckan. Var inte särskilt nyttig i helgen, men vi har varit ute och gått väldigt mycket så det jämnar väl ut sig lite. Har 3,5 kg kvar till vikten innan grav.

Vi ska ut på promenad efter frukost. Jag hoppas ni andra får lika fint väder som det verkar bli här.

• Madelia
    Kpax skrev 2015-04-28 23:38:04 följande:
    Kan du (och ni andra) knipa av kisstrålen? Det kan inte jag! Men jag hade bra knipteknik i alla fall, så det är väl bara att fortsätta träna. Undersökningen gjorde inte ont alls, och vi har även haft sex en gång utan att det gjorde ont. Hurra! Jag hade skitont flera månader under graviditeten, men det visade sig bero på svamp. Så jävla onödigt...

Är det lätt att känna en muskelseparation? Jag kan inte känna någon glipa, men det är rejält med fett i vägen också. Jag visste inte ens att BM kollar sånt, det var ju bra!
    Jag kan knipa av strålen, men jag är fruktansvärt slarvig med knipövningarna. Då har jag ändå en app man till och med kan ställa påminnelse om övningarna på. Jag måste skärpa mig.
  • Madelia
    Mimipig skrev 2015-04-29 13:52:21 följande:
    Vad heter appen?
    Den heter knip. Det var väldigt länge sedan jag laddade hem den efter att de pratade om den på typ Nyhetsmorgon, men jag har för mig den kostade typ 7 spänn eller nåt sånt.
  • Madelia
    Mimipig skrev 2015-05-01 13:14:40 följande:

W låter vanligtvis som en gris, men nu har han blivit rossligare så jag ringde Vårdguiden och sköterskan som lyssnade på hans andning bad mig åka in till akuten omgående. Så nu sitter vi här med en pigg och glad men rosslig bäbis och vääääntar.

Men nej, jag hoppas det går bra för er!
  • Madelia

Freja har för några dagar sedan fått flytta ur våran säng och i sin egen som står jämte min sida av sängen. Jösses vad mycket plats det blev över i vår säng helt plötsligt. Inatt sov hon 23-5 ungefär som vanligt och då brukar hon ofta vara pigg redan då vid 5. Men jag brukar flytta över henne till vår säng då och har vi tur kan vi slumra lite till. Som tur är har hon världens bästa morgonhumör så det är ändå ganska kul att gå upp med henne när hon är så glad.

Jag hade inte gått ner alls vid vägningen imorse, inte särskilt förvånande med tanke på att jag köpte världens största godispåse i helgen och åt alldeles för mycket hemgjord pizza igår. Vi har ändå motionerat på ok i veckan tycker jag och igår gick vi nog iaf en mil uppdelat på två promenader. Jag hoppas det går neråt lite fort nu i början av veckan om jag kan hålla fingrarna borta ur godispåsen.

Är det någon som börjat någon föräldragrupp än? Sådana som BVC anordnar tänkte jag på. Vi har första träffen om nån vecka.

• Madelia

Idag lunchade vi på stan med en kompis för första gången. Jag hade bävat lite för det, men hon halvsov eller låg och kikade tyst i vagnen under hela tiden. Så väldigt skönt det kändes att det gick så smidigt, även om jag inser att ett vansinnesutbrott ute bland folk kommer att få upplevas det också. Vi firade iaf med lite shopping.

• Madelia
    septemberbarn08 skrev 2015-05-04 14:47:38 följande:
    Åh vilka fina kläder! Vart är byxorna köpt?

Jag har egentligen satt köpförbud på mig själv nu till Selina. Hon har gräsligt mycket kläder i både 50/56 och 62/68 och det dyker upp folk med presenter mest hela tiden så vi behöver absolut inte köpa något.. meeen det är ju svårt att låta bli;) bara för en stund sedan kom en arbetskamrat in med en present från jobbet, mera kläder;) och i förrgår kunde jag inte låta bli att köpa massa klänningar begagnat från två tjejer på Facebook. Och nya nappar beställde jag i fredags (med namn på) trots att hon inte ens använder napp.. och en sidokorg till vagnen köpte jag alldeles nyss trots att jag vet att den säkert inte kommer användas. Måste nog spärra kort och internetbank!
    Tack. De är från Kappahl :)
  • Madelia
    septemberbarn08 skrev 2015-05-04 14:47:38 följande:
    Åh vilka fina kläder! Vart är byxorna köpt?

Jag har egentligen satt köpförbud på mig själv nu till Selina. Hon har gräsligt mycket kläder i både 50/56 och 62/68 och det dyker upp folk med presenter mest hela tiden så vi behöver absolut inte köpa något.. meeen det är ju svårt att låta bli;) bara för en stund sedan kom en arbetskamrat in med en present från jobbet, mera kläder;) och i förrgår kunde jag inte låta bli att köpa massa klänningar begagnat från två tjejer på Facebook. Och nya nappar beställde jag i fredags (med namn på) trots att hon inte ens använder napp.. och en sidokorg till vagnen köpte jag alldeles nyss trots att jag vet att den säkert inte kommer användas. Måste nog spärra kort och internetbank!
    Oj, jag råkade få iväg det innan jag skrivit färdigt.

Vi har också fått massvis med presenter, så hon har ju nästintill en färdig garderob upp till storlek 62/68. Men något i klädväg tycker jag man ska få handla själv också om man tycker det är roligt. Vilket jag gör. Dock har vi införskaffat både babygym och babysitter denna veckan. Babysittern är toppen så den tycker jag är värd, gymet vettefan. Det drar lätt iväg i allafall och nu har jag absolut köpstopp jag också. Fast jag skulle vilja ha en sån barnvakt.....
  • Madelia
    Lilj3 skrev 2015-05-06 08:50:04 följande:

Vilka söta bebisar alla har! Idag vaknade jag upp till en nöjd och pratglad liten kille. Eftersom han verkade så nöjd passade jag på att bada honom. För första gången verkade han tycka om det och sparkade glatt med benen i vattnet. Inte ens när jag tog upp honom blev det ledsna miner.

Tycker era små om att bada?

phpGz8OUR88991.jpg

Vår tjej har varit nöjd och glad i badet redan från början, men hon är frusen så att gå upp ur badet är en annan femma. Men det går bättre och bättre det med ju äldre hon blir. Min sambo brukar bada med henne ett par gånger i veckan. Jag har slutat blöda för några veckor sedan redan, men min sambo verkade inte överförtjust när jag sa att jag ju kunde bada med henne nästa gång. Tror han tycker att baden är "deras grej". Haha.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?