Inlägg från: Mullan |Visa alla inlägg
  • Mullan

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-06-15 10:21:31 följande:

Idag planerar jag att försöka sy egna dreggellappar till Selina. I dagsläget har vi bara 5st och de är med två lager tyg så det blir genomblött på en gång. Nu är alla 5 i stooort behov av en tvätt och vad tusan ska jag då ha på henne när hon dregglar så hemskt?

De vi använt förut har varit med tyg på framsidan och fleece på baksidan och de håller torrt mycket bättre. Min syster fick dem av oss så jag skulle få tillbaka 24 (!!) stycken men nu hade de åkt på magsjuka så jag håller mig gärna långt borta;)

En fleecepläd tänker jag köpa och använda till baksida och något lämpligt tyg till framsidan. En fleecepläd kostar ju rätt lite. Sen måste jag få tag på tryckknappar också.. i vårat lilla samhälle kan det bli lite av en utmaning att hitta dessa grejer dock. Ännu en utmaning kan det bli att hitta tiden för att SY också;) jag kanske var lite väl optimistisk när jag såg framför mig att det skulle bli ett enkelt projekt:P

Om ni har jysk så kolla där :) jag har massa dregglisar från min dotter om du vill köpa?
  • Mullan
    septemberbarn08 skrev 2015-06-15 13:58:52 följande:
    Attans vad synd att jag inte såg det innan jag var ut och handlade! Hade ju varit betydligt enklare än att sy egna:(

Närmaste jysk är 14 mil bort:P (jag sa ju att vi bor i skogen, haha).

Hittade en vit fleecepläd för 39kr så det var ju helt okey. Och så köpte jag ett vitt tyg med olikfärgade stjärnor på till framsidan. Nu ska jag bara hitta tiden till att sy som sagt!
    Hör av dig om du ångrar dig, dom ligger där i en låda till ingen nytta :)
  • Mullan
    septemberbarn08 skrev 2015-06-15 14:08:42 följande:

Ljuva bebistid!

Nerkräkt och svettig Selina imorse så hon fick ett bad. Nerkräkt och svettig mamma så jag tog en dusch.

En timme senare är mitt rena linne dränkt i både bröstmjölk och spya.

Två timmar senare bajsade hon vid amningen och när jag lyfte upp henne hade det runnit ut överallt. Hela jag och hela hon var full i bajs. Insåg att ett till bad var enda sättet att få henne ren eftersom det kom överallt när jag drog av henne kläderna. Under tiden som jag tar fram grejorna pinkade hon dessutom så när jag bar henne till badrummet droppade det pink överallt (självklart, jag tog mig ju tid att skura igår). Snacka om att känna sig ren och fräsch jämt!

Men nu så! Nu är vi rena. Kläderna är bytta. Och de nerbajsade kläderna ligger i blöt i hopp om att få bort fläckarna (vita kläder och neongult bebisbajs är ju bra kombo). Dessutom hade vi, ungefär en kvart innan bajskalaset, ett blodbad då sonen kom in efter att ha cyklat omkull. Så lite mer tvätt där! Halleluja!

Visst är småbarnslivet glamouröst ;) hör tvättar jag nerbajsade kläder med en halv skopa vanish! Brukar funka :)
  • Mullan
    septemberbarn08 skrev 2015-06-15 18:41:40 följande:
    Jag gillar inte alls vanish, tycker inte de tar bort några fläckar överhuvudtaget:( jag la alla kläder i blöt med en skopa vanish men tyvärr får jag nog slänga Selinas kläder för det var VÄLDIGT gult:( hoppas inte det var mer än hennes klänning som blev förstört bara.. har inte alls lust att lägga pengar på kläder åt mig själv just nu.
    Lägg det rätt i maskinen och sen kör du tvättmedel som vanligt i facket :)

Dock brukar jag försöka tvätta plagget omgående eller låta det ligga i blöt tills det hamnar i maskinen :)
  • Mullan
    tovemaja skrev 2015-06-25 00:50:37 följande:

Zzzz å vad jag inte orkar ännu en kass natt!! Kom igen Folke: soooov mer än 40 min i streck! Snälla!!!!

Hur har det gått?
  • Mullan
    tovemaja skrev 2015-06-25 10:29:30 följande:
    Skit! Knappt fått någon sömn alls och har nu på morgonen pratat hårt till min lille skatt! Mår inte alls bra :( gick tillslut iväg från hans gnäll några minuter och bara andades.. Bara att bita ihop idag!
    Ja visst är det jobbigt med för lite sömn :( klokt av dig att gå undan några minuter. Har du fått vila något under dagen? Kram
  • Mullan
    tovemaja skrev 2015-06-25 20:37:15 följande:
    Fick sova 40 min tillslut och blev som en ny människa! Tack för stöd :) har du det bra?
    Va skönt! Hoppas att det har varit en bättre natt :) ni är inte på hemmaplan nu va? För visst var det du som skulle hälsa på familjen i Strömstad? Eller blandar jag ihop det?

Jo tack, jag har det bra. Tröttheten kommer man tyvärr inte ifrån, men nu är helgen här så då blir det förhoppningsvis nån sovmorgon. Men idag är det fredag och då är dottern ledig från dagis så det blir full rulle. Tur att det verkar bli fint väder idag så man kan va ute :)
  • Mullan
    tovemaja skrev 2015-06-26 08:13:45 följande:
    Yes, natten var mycket bättre! Är en ny människa idag! Och ja, set stämmer att jag är en vecka hos mina föräldrar...

Hur ni med fler barn orkar är för mig en gåta!
    Då har ni haft lika skönt väder som oss idag då :) synd att det blåser bara...

Haha man har inget val ;) äldsta barnet sover ju på natten utan att vakna för mat osv. Nu har hon vart blöjfri dagtid 2 veckor med endast ett par olyckor. Så stolt! Sen så är det klart att man inte kan aktivera henne till fullo alla dagar, man är ju inte mer än människa. Dock är inte lillebror en så krävande bebis och storasyster är lättroad så jag ska absolut inte klaga. Lite jobbigt att va med i alla lekar samtidigt som man ammar bara ;) så ibland får man ta hjälp av iPad. Eller så ammar dottern sin docka ;) hon är även mycket till hjälp trots att hon bara är 2,5. Hjälper till att hämta napp, slänga blöjan, prata med lillebror när han är lite gnällig. På något sätt får man det till att fungera. Dock fick sambon va hemma när hon hade magsjuka. Det var tufft fastän att vi var två. Men jag kan ju inte ha en magsjuk tvååring som spyr och skiter samtidigt som man ska hinna tvätta allt som blir nerspytt och samtidigt en bebis på det. Omöjligt. Haha sorry för WOT. Skulle kunna fortsätta i all evighet ;)
  • Mullan

Här står jag och hänger medans storasyster badar :) /Lucas

Har ni några bilder på era små som ni vill dela med er av?:)

• Mullan

Så söta ungar ni har :D så mysigt med bebisbilder :)

Ja han är jättestabil! Han har stått så här i några veckor nu. Blev 3 mån den 20e :) han hoppade liksom över nyföddstadiet. Snart går han väl också ;) haha
    Ja visst är dom bra, skönt med bara ett plagg. Och billiga var dom också :) perfekt till resan i aug :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?