Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-11-02 16:54:45 följande:

Det är rart med barn! Jag är evigt tacksam för att sonen var en väldigt lugn unge när vi fick dottern och hon hade kolik och han bara var 19 månader. Han har aldrig varit en sån som stoppat grejer i munnen, aldrig klättrat på bord eller i fönstren.. lider med dig, men det BLIR bättre! Idag är de bästa vänner när de är 7 och 5,5 och även om det var tufft att ha dem tätt så skulle jag inte velat ha det annorlunda :)

Vi har 21 månader emellan och den stora har alltid varit som en dammsugare och slukat allt i sin väg. Hon har stått på fönsterbrädan och köksbordet sen hon var ett år och inget går över hon är helt vild. Jag är beredd att kasta in handduken och ge upp.
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-11-02 19:56:03 följande:

Å va jobbigt! Kan ni diskutera avlastning igen? En lägre arbetsprocent på barnens pappa? En mor/farförälder en dag i veckan?

Au pair? Man måste få andas också!

Pappans jobb är minst 100% jämt, det går inte att ändra på. Mina föräldrar är pensionärer och skulle vilja hjälpa till men bort 7 mil bort och båda är slitna i kroppen. Min pappa kan inte ens lyfta sina barnbarn fast han vill. Sen farmor och farfar har en miljon intressen och prioriterar bort sina barnbarn. De kanske är hit en timme i månaden om vi inte måste ha barnvakt. Men då ringer de efter två timmar och vill bli av med barnen.

Jag känner ibland att jag får panik av situationen. Jag är så sjukt avundsjuk på de som har föräldrar som vill och kan hjälpa till med barnen. Den enda vi har är barnens faster som bor 40 mil bort och kommer hem en vecka varannan månad kanske. Men när hon är hemma så lånar hon barnen i princip varje dag.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-11-03 20:18:51 följande:

Vi har ju fyra barn totalt, i blandade åldrar, och det kan bli extremt intensivt ibland, men långt ifrån som det verkar vara för dig!

Vi har också väldigt sällan barnvakt tyvärr. Båda våra föräldrar är friska och krya, två av fyra är nyblivna pensionärer, men trots detta träffar dom sina barnbarn ca 1 timme varje eller varannan vecka. Att få hjälp en timme eller två kan väl vara ok nån gång ibland, men att få barnvakt med övernattning existerar inte.

Dagens mor- och farföräldrar har så jäkla fullt upp med sig själva så dom har inte tid med barnbarnen. Annat var det när jag var barn, jag var med mormor typ jämt.

Just nu är det extremt, men det beror nog mycket på att båda är så små och har blöjor, måste bäras, kläs på och kan inte prata.

Dagens pensionärer har mer aktiviteter än förr känns det som. Mina svärföräldrar tog inte hand om sina barn så mycket heller. Min man har varit mer med sin farfar än med sina föräldrar under sin uppväxt.

Men mina föräldrar har tagit hand om mina syskons barn massor både dag och natt plus semestrar. Men mina syskon har bott granne med mina föräldrar när barnen varit små, så mina föräldrar har sett sina andra barnbarn mest dagligen. Men de barnen är typ vuxna nu.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-11-04 12:56:40 följande:

Nu har jag gått på mammamageträning i 8 veckor och delningen på mina magmuskler har gått från 2,5 cm till 0 cm, med en mycket stark botten - alltså de inre magmusklerna. Jag älskar när man kan se resultat! Magfläsket har också minskat så pass att man ser att jag har muskler också ;)

Bra jobbat!
  • LillLouise84

Efter att jag mått skit en längre tid med hjärtklappning, ångest och sömnproblem så har mannen den här veckan och helgen gjort så mycket han kunnat för att hjälpa till. Hans första helg hemma på tre-fyra månader. Han har tagit morgnarna fast han jobbat kväll och tagit både lördag och söndag för att jag ska få sova. Så jag har sovit typ 10 timmar vissa nätter och äntligen känner jag ljuset i tunneln.

I morse klev han upp strax före 6 med W och jag sov till 9!!!! När jag kom ner möttes jag av en panikslagen pappa, med en glad kille på badrumsgolvet och bajs överallt. Det första jag fick göra var att torka av pappans händer så han kunde bära in pojken i duschen. Jag fick mig ett gott skratt och pappan erkände hur jobbigt det är att ha båda barnen själv. Han berättade att han i bajspanik funderade på att klippa av pojken kläderna för att inte få bajs överallt.

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-11-10 20:48:06 följande:

Det började när hon fick smaka äpple så då tog vi bort det och utslagen försvann. Testade med äpple igen och utslagen kom tillbaka men sen har de inte försvunnit trots att vi är noga med att inte ge något med äpple:/ tycker ju att det BORDE vara något hon reagerat på i matväg men samtidigt äter hon ju knappt något, det är fortfarande max 2-3 skedar OM vi ens får i henne något. Knepigt..

Såhär ser "blåsorna" ut. De hon fick först, två stycken i pannan, är fortfarande kvar efter över 2 veckor. Nu har vi hittat en på ryggen, en på axeln, två på tummen och en på lillfingret. Kan säkert finnas fler som vi inte hittat

Hur ser höstblåsor ut? Det hörde jag att det gick mycket i början av hösten. Kan det vara något sånt eller svinkoppor?
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-11-12 22:00:16 följande:

Jag är rätt nöjd över att Selina inte tar sig fram än, fast jag står förstås samtidigt och hejar på henne när hon försöker krypa.

Tycker hon fastnat lite nu. Hon ställer sig på alla fyra och står och gungar men kommer inte iväg. Känns som att det är länge sedan vi sa att nu är det nog snart på gång men det händer liksom inte. Hon försöker resa sig upp också så fort hon har något att ta tag i men orkar inte dra sig upp riktigt, det är som att rumpan är för tung :P

Det är ju som sagt lite både och. Skönt att veta att hon sitter där man sätter henne men samtidigt längtar jag efter att hon ska börja krypa fram nu. Kanske framförallt för att jag minns stressen från omgivningen när våra andra barn inte kröp förrän de var 10 månader.

W kryper inte heller och det är faktiskt väldigt skönt med tanke på hur struligt vi har det ändå att få ihop vardagen. Men det är nära till för honom. Han sitter och skjuter sig bakåt med armarna och snurrar så han stannar inte där man sätter honom men det går långsamt. Han hatar att ligga på mage så jag tror inte att han kommer att krypa utan kommer köra någon sitt variant på krypning. W ligger ljusår efter syrran i utvecklingen. Men hon var supertidig med allt och han är nog mer normal.

Här har vi super stuliga nätter igen. Nu är det tänder på g och han snurrar runt runt hela nätterna och gnäller. Plus att igår natt så bajsade han ner hela spjälsängen. Vi har nu typ var 10e natt bra och resten katastrof. Den där bra natten är väl för att vi ska överleva vardagen.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-11-13 12:43:24 följande:

Ja första advent vill man ju ha det klart men med dop dagen innan och förberedelser inför dopet dagen innan det så går det ju inte den helgen. Sambon vill hemskt gärna vara med och julpynta så det får helt enkelt bli nästa helg när han är ledig :)

Idag vräker det ner snö och imorgon har jag lovat dottern att baka lussekatter så att pynta nästa helg känns kanske inte allt för konstigt;)

Åh har ni snö!! Vi har regn och minusgrader. Lussekatter bakade jag i veckan. Nu är det bara två veckor tills vi ska på första julbordet. Jag har tyckt att det varit så långt till jul, men nu plötsligt så känns det nära.
  • LillLouise84

Idag har vi äntligen varit på bvc. 8,5 kilo och 71 cm. Fast jag tror att hon mätte fel på längden för i så fall har han typ inte växt alls på längden på två månader. Det var inte ordinarie bvc sköterska och vikarien är känd för att mäta fel.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?