Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag har aldrig hört blw förr så jag googlade nu. W är helt galen i allt vi äter så jag brukar mata honom innan vi äter och sen får han smörgåsrån, majskrokar, majs, ärtor eller liknande. Vi har en umami "matnapp" som vi stoppar banan och sånt i, perfekt för honom att hålla i själv och sysselsätta sig. Han får ibland sitta och kladda med sin mat och då stoppar han maten i munnen

• LillLouise84

Jag är så bortskämd med en snäll bebis. Han har börjat sova bättre på nätterna så jag mår bättre. Men jag håller på bryter ihop på tvååringen. Jag orkar fan i mig inte med henne längre. Hon slås, nyps, skriker och gör allt tvärtom. Jag klär på henne hundra gånger om dagen känns det som och hon klär av sig. Hon river ut allt hon kommer åt, har sönder allt, slår hål i köksbordet och sätter sig på lillebror. Inte en enda minut från 06.00-21.00 som hon är lugn. Jag rymmer snart hemifrån!

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-10-04 20:39:22 följande:

Tänkte fråga er här om lite åsikter..

Jag har som sagt börjat grubbla mycket på hur det skulle gå för Selina om något händer mig, just med tanke på hur beroende hon är av mig och hur segt det går för oss att börja med mat.

Anledningen till dessa grubblerier är att jag haft konstig hjärtklappning sedan i torsdags som inte ger med sig. Visst har man väl haft hjärtklappning förut nån gång när man stressat mycket eller så men då har det varit nån enstaka gång som hjärtat hoppat till. Sedan i torsdags har det varit flera gånger i timmen, ibland så ofta som varannan minut. Känns som att hjärtat hoppar över ett slag för att sedan tvärslå jättehårt. Jag vill så gärna vifta bort det som ingenting men det ligger och oroar mig. "Tänk OM något är fel på hjärtat och jag helt plötsligt faller ihop", liksom. Det är ju lite jobbigt att veta då att Selina inte äter annat än bröstmjölk :/

Hur som helst, är jag fånig om jag kontaktar vården imorgon? Då har jag haft det i 4 dygn. Eller framstår man som korkad och hypokondriker då?:/

Jag hade jättemycket hjärtklappning för 2 veckor sen, i kombination med magkatarr och sömnbrist. Men det var utmattning/utbränd symptom. Efter att få sova hyfsat några dygn blev det bättre. Kan det inte vara något sånt du fått, ni som inte heller sover så mycket.
  • LillLouise84
    KarinIngrid skrev 2015-10-06 18:15:28 följande:

Idag köpte vi en bilstol till Julian och stuvade undan babyskyddet. Känns lite sorgligt. Är han ingen baby längre vår lilla fis.

Men han sitter så bra i den nya och gillar att han kan se ut!

Vi borde också byta, eftersom babyskyddet nu väger ett ton när jag bär runt på det. Men när jag ska hämta och lämna på dagis är det praktiskt att kunna bära honom i stolen när jag ska jaga storasyster.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-10-06 21:50:17 följande:

Vi köpte en likadan i lördags :)

Vi har en BMW 320, så tydligen var våra valmöjligheter väldigt begränsade ("hög kardantunnel", som jag just lärt mig). Vilken opraktisk bil! Dyr i inköp, dyr försäkring, litet bagageutrymme och nästan omöjligt att få plats med en bilstol (två är helt uteslutet). Så går det när sambon får fria händer...

Nåja, nöjd med stolen i alla fall, Josefin tycker om den!

KarinIngrid skrev 2015-10-07 06:45:52 följande:

Ja vi har också en bmw. Sambon som köpt...

Inte optimalt. Det är med näppe vagnen går in i bagagen.

Killen i butikeb sa att Britax MaxWay är storsäljare på bmw-folk just för att utrymmet ofta är begränsat.

Jag hade en BMW som första bil och min man hatade den så någon BMW kommer inte in på våran gård igen. När min man fick bestämma så blev det en Toyota, den är ungefär lika rolig att köra som att se målarfärg torka och syskonvagen går knappt in. Men den ska väl vara pålitlig och driftsäker.

Vi hade pickup med mini baksäte då fick vi plats med britax multi tech bilstol. Så jag tror att Britax är bra stolar i små bilar.
  • LillLouise84
    Lavish skrev 2015-10-08 16:06:32 följande:

Men är det inte så att ersättning är ersättning för bröstmjölk? Alltså om man fortfarande ammar behöver man väl inte ge ersättning utan kan då istället ge lite välling för variation och mättnad?

Jag tror det här med att ersättning är bättre än välling handlar om att folk tydligen länge har trott att ersättning och välling är typ samma sak, så att så fort barnet kan börja äta välling så ger dem det istället för ersättning (och ammar inte heller). Slutar alltså helt med både ersättning och amning och ger istället enbart välling. Det är nog en gammal dålig grej mödravården har i uppdrag att motverka. 

Jag tror du har rätt där. Jag känner en mamma som slutade amma vid 4 månader och bara gav välling och lite mat. Då var det typ 4-5 vällingflaskor om dagen.

På vårt bvc så är det okej att ge välling från 6 månader men då 1-2 gånger om dagen. Våran W äter välling när han ska sova för natten. Och det har hänt att han fått välling vid 5-6 på morgonen en par gånger när han varit trött och krasslig
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-10-08 21:41:57 följande:

Jag känner mest för att sluta med smakportioner helt och låta henne leva på bröstmjölk resten av livet:P om nu mat före ett bara ska vara för skojs skull så vet jag inte varför vi håller på. Får i henne nån enstaka sked, sen får hon kväljningar, spyr upp allt och gråter hysteriskt.. låter väl kul?

Det känns så måttligt omotiverat att stå och söla ner en massa och greja på för att 2 minuter senare få torka bort spyan och trösta henne för att hon gråter. Hur kul kommer hon tycka det är till slut när vi tar fram maten åt henne, att veta att snart ska jag kväljas och spy!

Hoppa över smakportionerna ett tag då. Låt henne sitta med vid bordet när ni äter och lägg fram små bitar av er mat så kanske hon tycker att det är roligare att prova. För som du skriver hur kul kommer hon tycka att det är när hon får så dåliga erfarenheter av mat.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-10-09 09:55:53 följande:

Tage har 3 tänder som lurar precis innanför tandköttet, dom skiner igenom. Kan väl säga att han är inte helt tillfreds med tillvaron just nu. Stackarn!!

Åh samma sak här. Gnäll och missnöje mest hela tiden, 4 dagen nu och vi måste ge alvedon för att få någon sömn.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-10-10 19:16:35 följande:

Efter min första graviditet där jag gick upp 27 kg tycker jag att det drog ihop sig rätt bra efteråt. Men visst, nog hade jag lättare att dra i huden på magen än innan. Nu är det såklart ännu lättare att dra i maghuden efter andra barnet. Denna gång gick jag upp 16 kg och har gått ner 18 kg.

Att rumpan är slapp är för att man som gravid helt låter rumpans muskler sova. Jag har börjat på mammamageträning och där jobbar vi med att aktivera de inre magmusklerna som har delat sig under graviditeten, samt vår sovande rumpa.

Ett tips är att börja träna hemma med övningar för rumpa och djupa magen. Det hjälper till att strama åt och få tillbaka muskler.

Vad duktig du är som fått bort dina kilon. Jag gick upp 20 och tappat ca 16, de sista 4 sitter som berget. Jag går på ett mammaträningspass, ett gympass och spelar innebandy en gång i veckan. Ibland fler gympass eller gruppträning plus några hund och syskonvagn promenader. Så jag rör på mig som jag ska, mitt problem är att vi sover så dåligt att jag har ett grymt sötsug för att överleva dagarna.

Min mage har en miljon bristningar och den har strynklat ihop sig under naveln. Jag vill inte se mig själv naken och tuttarna är nu två tomma påsar.
  • LillLouise84

Vi har hamnat i en ond cirkel med sömnen och jag vet inte hur jag ska bryta den. W vill lägga sig tidigare och tidigare för varje dag och vaknar tidigare och tidigare. Han brukar börja gnälla vid 17 och vill sova och sova middag i vagnen duger inte då, utan han ska till sängen. Igår la mannen honom vid 19 och då gjorde W morgon 3.30!!! Det är väldigt tidigt enligt mig. Sen ville ha sova middag 5-6 och sen somnade han 7.30 igen. Zzz?zz

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?