Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-12-01 18:28:13 följande:

Hur går ni när ni badar de små? B badar 1ggr/veckan, skulle kunna bada oftare men kommer mig aldrig för att bada han typ.. (På jakt efter ett badkar så jag slipper badbaljan...). Använder knappt olja utan bara vatten. När ska man börja använda någon mildare tvål oså? (Shampoo kan jag utesluta då han inte har många strån).

W badar vid behov. Ibland går det 10 dagar och ibland badar han flera dagar i rad. Vi har börjat med barntvål och schampo. Mycket beror det på att båda barnen badar tillsammans och storasyster använder schampo så det hamnar det i vattnet.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-12-04 20:11:18 följande:

Fan. Skulle ha gjort mer knipövningar. Har inte haft problem förrän nu. Har världens rethosta och har så problem med att inte skvätta lite.. Vet inte om det har något med den här graviditeten och göra också. Har så svårt att hitta rätt muskel, vill bara spänna skinkorna också. Någon som har tips på hur jag ska hitta rätt? Har ett par knipkulor som jag inte provat, kan det var till hjälp kanske?

Jag hade lite lite problem i slutet av första graviditeten. Men andra graviditeten var det ett mycket större problem. Jag fick stå med benen i kors när jag hostade eller nös. Men prova att knipa så mycket som möjligt
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-12-05 07:27:50 följande:

Är i chock! Gravid 3+ dök upp på det digitala idag! Vi som skulle vänta minst ett år med att försöka! Och jag dom haft "mens" som vanligt! Kommer ta ett tag att landa i detta och börja glädjas! Men visst kommer det lilla livet att vara välkommet! Vet bara inte alls hur långt gången jag är!

Grattis! Spännande, du skrev väl bara häromdagen att ni skulle vänta pga dålig sömn ;)
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-12-07 18:45:21 följande:

Mellan mina äldre skiljer det ju 19 månader och jag hade enormt dåligt samvete mot sonen under graviditeten. Jag var så himla illamående och sängliggande så han fick ju inte så mycket uppmärksamhet. Inte så lätt att förklara heller när de är så små:/ när dottern sedan föddes och hade kolik fick jag ÄNNU sämre samvete.. fick någon förlossningsdepression och nästan hatade dottern för att hon tog mig ifrån sonen.

Det är tufft att ha dem tätt.. MEN, gud vad härligt det är att se vilken relation de har till varandra idag! De älskar varandra så mycket och är så beroende av varandra. Nu kan vi ibland behöva gå upp på övervåningen och kolla vad de gör för att de leker så bra ihop att vi inte ens hör dem ;)

Vi har 21 månader emellan våra och emellanåt är det pissjobbigt, men redan från att lillebror var 4-5 månader har de börjat få nöje av varandra. Nu är storasyster 2.5 år och W är 8 månader, oj vad de leker bra emellanåt. Båda älskar att leka med duplogubbar och sitter länge tillsammans. Det märks att de vill vara nära varandra, han skiner upp som en sol varje gång hon är i närheten och hon är så mån om honom.

Minuset med två täta är två blöjbarn, två som ska ha hjälp med påklädning och full service, två som stökar på nätterna och två som tappar bort nappen.
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-12-07 22:32:13 följande:

Wow va fina septemberbarn! Så imponerad!

Mimmipig:tänkte som du... Längtar efter att vara "bara jag" innan jag ger bort kroppen igen... Men nu blev det såhär och det blir nog bra också tillslut!

LillLouise: ja.. Stök på nätterna från två barn... Hu! Ser inte fram emot det, har haft jättetuffa nätter med "bara" en... Men napp tar han inte och dagtorr tror jag han kommer vara tack vare babypottningen. Alltid något!

Laila: grattis! Då är vi tre! Kanske snart borde starta en egen tråd så man kan snacka tips och råd osv inför det som komma skall!

Det var en kompis till mig som sa: "har man en som inte sover, kan man lika gärna ha två som inte sover". Just sömnen är nog det värsta med två barn, nu sover våra hyfsat, men problemet är att de inte sover samtidigt. Från början gjorde vi upp att allt med den stora nattetid fick pappan taeftersom jag ammade den lille. Men nu är det jag som springer halva nätterna utom på helgen då får pappan ta båda.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-12-08 19:32:04 följande:

Alltså hur sover era små, tänkte främst på dagen. Bosse sover numer hela nätter, oftast 21-08. Men kvällarna har en tendens att bli längre och längre, och inte sällan är kl 22 innan han somnar. Idag har han bara sovit en vila (10:40-12:40) och sen hann det ju bli försent för en till vila så har fått underhålla han extra ikväll men nu däckade han 19:30 istället - vilket känns som en bra tid! Men, det känns så tidigt att redan bara ha 1 vila! 2 är för mycket och 1 är på gränsen till för lite... Skulle utan problem kunna skjuta lite på vilan, nu "tvingade" jag han o sova på tid istället för trötthet...

Just nu har vi haft typ fem katastrofnätter. Han har sovit MAX två timmar i sträck och en kväll så vaknade han 22 och var vaken till 2, för att sen sova till 4. Han sover knappt middag sen tre-fyra dagar tillbaka. Han har jättesvårt att somna överhuvudtaget och kan inte ligga still.
  • LillLouise84

Åh vilken natt. Skjut mig tack så jag får vila. Klockan är två och jag har sovit två timmar totalt. Lilleman är hostig och gnällig och vägrar somna om. Vi har bytt blöja och han har fått en hel flaska välling (han som slutat äta på nätterna sen två månader tillbaka). Ahh jag blir galen, om ca fyra timmar kommer storasyster att vakna så är cirkusen igång igen. Nu ligger jag och funderar på att rymma till en kompis i andra änden av landet. Hon ringde tidigare i kväll och undrade om jag inte skulle komma ner. Det är väldigt lockande, en egen liten stuga ute på tomten där ingen stör är väldigt frestande nu.

En annan fundering som jag och mannen pratat om ett tag för att få avlastning är att muta hans syster i Sthlm med att vi betalar hennes hemresa om hon kommer hem och är barnvakt.

#jaggörvadsomhelstförattfåsova

• LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-12-09 09:10:58 följande:

LillLouise: usch! Lider med dig! Vi har haft vår beskärda delgav dåliga nätter så jag förstår känslan av att man gör vad som helst tillslut! Bara man får sova! Är din man hemma mycket över jul nu?

Nja han jobbar alla vardagar. Men jag håller tummarna för att barnens faster blir hemma en del, hon vill ha barnen när hon är hemma.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-12-09 13:40:22 följande:

Min dotter, som precis har börjat förskoleklass, har gått på tre olika förskolor och inte en enda av dom har haft flexibiliteten med vilor. Alla barn som ska sova ska vara trötta samtidigt, efter lunch!

Skulle tippa att det gäller fortsatt...

Vi har dottern på en en avdelnings förskola. Där har de sov stund efter maten för de som sover middag. Men om det är någon som är trött före så får den sova då. Ibland när jag hämtar vid 14 sitter något barn och äter då den somnat före lunch och missade lunchen. För de lägger hellre barnet än har en som bara gråter, om det är okej för föräldrarna. För de frågar alltid hur länge och hur mycket barnen får sova.
  • LillLouise84

Äntligen äntligen äntligen! I natt sov jag 7 timmar sammanhängande. Efter en vecka med uppvak flera gånger i timmen så är det underbart!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?