• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2014-08-26 20:35:38 följande:

BMI på 25 så mittemellan skulle jag säga. Har en bild men man ser mitt ansikte och är lite bar osv. ...lite för mycket för att lägga upp i "öppen" tråd. Kan p,:a dig om du vill?

Jamen jättegärna!
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2014-08-26 20:39:04 följande:

Härligt! Jag har typ gått från fyra tabletter per dag till en på kvällen, snart kanske mitt släpper också :) hoppas hoppas!

Hur brukar det vara i matbutiker, får man havandeskapspenning? Sitta i kassan kan ju inte vara en dröm direkt med liten blåsa men det kanske är sånt som inte tas hänsyn till?

Jag håller tummarna för dig :)

Ja det får man, om man inte kan omplaceras, det är nog samma som de flesta andra arbetsplatser. Min chef var väldigt tillmötesgående när en gravid kollega fick foglossning för något år sedan. Hon ville inte sitta i kassan, så han skrev på det där intyget utan något krångel.

Tydligen räknar han med att jag ska sköta min avdelning (kött och chark, det är ganska tungt)till jul, men vi får väl se hur det går. Jag vill gärna jobba, men jag tänker inte riskera hälsan för att vara så duktig som möjligt, inte under en graviditet.
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 07:32:32 följande:

ska försöka lägga upp en ikväll...  :D

Ja, gud vad kul!
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 00:00:44 följande:

Du kan alltid söka havandeskapspenning. Hörde från en kontorist på en icabutik att typ varannan på den ica fick igenom det.

Ja, fast mitt jobb är viktigt för mig, och jag vill inte riskera framtiden bara för att det är skönare att vara hemma. Det är alltså inte så illa än, blir jag sämre är det ju en annan sak, och då måste jag ju ta tag i det.

Känns lite jobbigt, jag är den som alltid ställer upp, jobbar över och aldrig är sjuk. Men va fan, riskerar jag hälsan för ett högst mediokert jobb är jag ju dum. Man kommer inte så himla långt på att vara en Duktig Flicka.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 09:45:40 följande:

Fast även om du får igenom havandeskapspenning måste du inte använda det. Om du får det beviljat (tidigast 60 dagar före Bf) så kan du ändå jobba så långt du orkar, man fyller i från vilket datum man började ta ut det. Orkar du inte men inte har havandeskapspenning så måste du ta föräldradagar eller bli sjukskriven.

Gud vad jag måste läsa på.

Jag kan alltså bara få havandeskapspenning 60 dagar före bf? Innan dess är det sjukskrivning som gäller? Kan jag ansöka om havandeskapspenning redan nu, eller är det 60 d före bf som gäller för det också?

Alltså, jag kan googla det här, du behöver inte svara om du inte orkar/vet. :)
  • Kpax
    Chuckiiii skrev 2014-08-27 09:51:47 följande:

Lite sådär tänker jag med, är alltid den som säger ja till jobb och ställer upp! Men det här har ju fått en att tänka om, det handlar ju om viktigare saker nu;) att gå och jobba när man har ont/mår dåligt kan ju inte vara bra varken för dig eller den lille därinne!

Nej precis, det är dags ta lite vuxnare beslut nu. :)
  • Kpax
    Teresiat skrev 2014-08-27 15:53:46 följande:

Nu har vi gjort ul. Bm sa att allt såg bra ut och så lyssnade vi på hjärtljudet. Blev flyttad från 13+0 till 12+1.. Antar att det är ganska normalt att få BF framflyttad när man har en cykel på 31-34 dagar. Apparna räknar ju på 28dagars cyklar.. Eller vad tror ni? Gruvar mig att berätta för jobbet. Tänk om det händer något? Då har jag berättat och sabbat för min karriär lite i onödan. Snart är det konferens så känner mig tvungen att berätta innan den då jag inte pallar fejkdricka.

Åh vad kul!

Jag tycker du ska berätta, i alla fall erkänna om du får frågan. Du är ändå över värsta missfallsgränsen, och du har precis gjort ett ul och sett att allt är bra. Det kan antagligen lika gärna gå åt helvete om två veckor, när du ändå tänkte berätta, som nu. Det är vansinnigt jobbigt att låtsas bland folk som vet att man dricker tycker jag!
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 18:56:18 följande:

Min gravidmage... Chefen asgarvade igår då hon såg mig. Hon hade läst att jag har stor mage för att vara v 12 men inte så här stor. Väger nu 60 kg och är 171 cm lång, så det är verkligen bara mage....

Men herregud!! Fantastiskt att du är så stor redan, jättekul! Förstår att det är omöjligt att dölja. :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2014-08-27 22:46:03 följande:

Ja, det skulle jag också verkligen vilja veta! V12-14 sa min bm. V12 sa min bästis. Aldrig sa en annan kompis. Jag har ibs - undrar om det bidrar till att tarmarna är i total uppblåst protest?

Det kan säkert bidra! Men trösta dig med att jag som inte har ibs ändå ser ut som en påse skit, gasig så in i helvete. Tur ändå att jag inte sitter i möten speciellt ofta och länge.
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-28 14:18:50 följande:

Fick minsta möjliga risk på KUB, något förvånande med tanke på min ålder. De kunde inte använda blodprovet pga den döda tvillingen. Men de valde att beräkna både med och utan och fick samma resultat 1:20 000.

Härligt! Måste väl kännas skönt? :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?