• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Villhaenbebbe skrev 2016-09-30 22:37:12 följande:

Längesen jag skrev här nu! Läser dock allt!

Vi var på 1,5 års kontroll i veckan som var, 10 kg och 79 cm, en liten kille. Han äter inte mycket alls, för han har verkligen inte tid att sitta vid bordet och äta. Dock så var varken jag eller BVC särskilt oroliga då han är pigg och frisk annars!

Något som däremot stressar mig lite är att han inte alls pratar, han säger där, eller typ däää, och pappa. Men inte så han ropar på pappa eller så. Utan säger det om jag ber honom eller ber han säga mamma. Det säger han inte alls..

han förstår typ allt jag säger, kan hämta saker osv och gör sig förstådd genom att peka och ta tag i en och visa vad han vill man ska göra, men blir väldigt arg om man inte förstår honom. Någon fler som har ungefär lika? Olle har alltid varit duktig och tidig motoriskt, så hoppas han är en som tar en sak i taget helt enkelt. Skulle dock vara så skönt om han började prata lite snart!

Sen så börjar det kännas slitsamt med två små, vissa dagar är pure survival som gäller. Sigge som nu är 4 månader går inte under kategorin nöjd bebi direkt. Han vill bli buren 24/7 och jag får så svårt att hinna med Olle och allt annat som ska/bör/måste göras. Jag vet att det kommer bli lättare när man kan sätta ner han en stund men nu är det tufft. Olle är dessutom inne i någon gnällig period och allt han vill är att gå ut, får han inte det blir han ARG. Vi är ute massa och går på öppna osv, men känner att vi måste köpa hus snart, för han och jag blir snart galen av att sitta i en lägenhet alltså,

Men så kommer stunder, framförallt när dom sover brevid varandra i sängen och småsnarkar, då jag nästan gråter för dom är så himla fina. Dom stunderna försöker jag verkligen absorbera just nu!

OJ vad långt det blev, men en liten update från oss! Vill påminna alla om VILKA JÄKLA SUPERHJÄLTAR ALLA MAMMOR ÄR! Heja oss!

Här är en bild på mina korvar

Shit, det låter tufft. Josefin var inte heller en nöjd bebis (kanske mkt pga sitt magknip iofs), och tanken på att Frank kan bli likadan inom nån vecka får det att brusa i öronen på mig. Jag kunde inte sätta ner henne första evigheten, och sova mer än 30min i stöten började hon inte med förrän jag började jobba i november.

Går Olle på förskola? Tror det kommer bli räddningen för oss, för Josefin är inte heller nöjd med att vara inne i lägenheten och greja en hel dag. Å andra sidan blir hon fruktansvärt trött av dagis och orkar knappt med livet mellan 14 och 18. Min plan är att ta Frank i vagnen (bärsele som backup) och ta en promenad när jag hämtat henne. Då kan hon äta en frukt eller klämmis under tiden och få 30-60 minuters extra vila. Hon sover mellan 12 och 13.30 på förskolan, så jag tror inte hon somnar. Och sedan är det bara 1-1,5h tills sambon kommer hem.

Men jag drömmer också om hus, gud vad skönt det vore...
  • Kpax

En till klädfråga nu hörrni...

Vad ska era barn ha på sig ute i höst och vinter?

Josefin har två skaljackor, ett par skalbyxor, ofodrat regnställ, fleecejacka (ej vindfleece) och en skaloverall (som jag hoppas kommer, annars blev jag blåst).

Hon behöver vinterjacka och vinteroverall tänker jag? Eller skulle p.o.p's skaloverall med fleece räcka tror ni? Om inte, vilka overaller är bra?

• Kpax

Vad har NI på er förresten??

Som häst- och hundtjej borde jag ha bra koll, men senaste 5-6 åren har jag blivit så jäkla förslappad.

Har köpt vinterjacka som går ner över rumpan och känns varm och skön men ändå acceptabelt snygg. Och fodrade läderkängor.

Men tänker att jag vill ha en skaljacka i gore-tex också, några tips?

• Kpax
    tovemaja skrev 2016-10-03 21:12:59 följande:

Villhaenbebbe: låter mega jobbigt! Vad har ni för avlastning?

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

Igår och idag har Frank haft rätt mycket magknip. Nu sitter jag uppe med honom i soffan för att sambon ska slippa bli väckt av TVÅ barn (Josefin har vaknat säkert fem ggr per natt senaste veckan). Jag är inte alltför hoppfull just nu, tror vi åkte på en till kolikbebis :(
  • Kpax

Nu har jag skrivit rätt långt två gånger men blivit avbruten av barn innan jag varit riktigt klar, och så försvinner allt. Suck och stön!

Tack för tipsen om kläder! Jag minns inte om jag nämnde att Josefin har ett skalset och ytterligare en skaljacka? Nu har även skaloverall en kommit, så jag ska nog hejda mig med den typen plagg. Jättebra med tipset på Kaxs overaller, det är ju 25% på alla Kappahls ytterplagg (utom Newbie) nu, så det blir en sån!

Jag har även fått två par tunna tovade ullbyxor av min mormor (plus att hon och barnens mormor och farmor stickar tröjor), tror på dem!

Då är det vinterjacka, mössor, vantar och eventuellt varmare kängor/stövlar som behövs.

• Kpax

Påminn mig om jag glömt svara på något, jag har som sagt skrivit om tre gånger för att få iväg ett inlägg. Fick skicka förra lite hastigt också, gud vad mycket svårare det är att surfa när man har två barn. Hehe.

Franks magknip eskalerar, så det är väl bara att sluta med mjölk igen. Självklart blir jag sjukt sugen på allt möjligt med mejeriprodukter i samma sekund som beslutet är taget. Förutom att vi misstänker mjölkproteinallergi (eller alltså, det är ju det första man utesluter vid kolik) sväljer han väldigt mycket luft när han ammar, och har lite svårt att rapa. Jag tycker han äter bättre (sväljer mindre luft) från flaska, och dessutom vägrar han ta vänster bröst, så där har jag knappt någon mjölk längre.

Är i valet och kvalet om jag ska strunta i amning, och hade någon frågat mig innan han föddes hade jag sagt att jag inte bryr mig. Nu känns det ändå som en sorg och ett misslyckande, jättekonstigt!

Villhaenbebbe: Ja precis, är det kolik så fortsätter de skrika vad man än gör. Men "vanligt" magknip är ju nog så jobbigt! Mina bästa tips är Minifom och pysventil, värt att testa om ni inte redan gjort det :) Sen kan ju mjölk orsaka mer eller mindre problem förstås, men att övergå till helt mjölkfritt om man ammar är drastiskt och bökigt.

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2016-10-12 19:10:38 följande:

Vi jobbar och sliter. Jag är mest på jobbet och pappan får ta mycket av hemservicen men jag skrattar av glädje inombords. Nu får han för första gången känna på hur jobbigt det är att sköta allt. Jag har ju varit hemma typ i tre och ett halvt år och skött allt.

Barnen älskar att gå på förskolan. Jag hotar dottern på kvällen att om hon inte går och lägger sig blir det inget dagis, då springer hon i säng och somnar efter en Pixi bok.

Jag mår däremot skit.. Jag har spiral och den sitter förhoppningsvis jävligt illa, annars är jag väldigt sjuk. Jag har haft blödningar nästan varje dag i 2-3 månader. Men att få en tid hos bm här är hopplöst..Men på fredag ska spiralen ut!!!! Jag är rädd för livmoderhalscancer eller liknande..både psykiskt och fysiskt jobbigt att blöda jämt. Jag har käkat järntabletter för att inte svimma av blodförlust. Måtte det var bara spiralen. Det ska vara två trådar men jag hittar bara en

Om det är någon tröst blödde jag också konstant av spiralen. Kopparspiral visserligen, vet inte vad du har...

Tänkte testa hormonspiral när det är dags, om det inte funkar har vi pratat om att sambon ska sterilisera sig.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2016-10-13 05:19:07 följande:

Jag har mirena hormonspiral. Jag blödde första halvåret till och från det är "normalt". Men nu senaste två månaderna är det mer eller mindre hela tiden. Jag har kraftigare blödningar som mens varannan vecka och sen mellanblödningar däremellan. På en månad har jag haft tre blödningsfria dagar i rad.

Vi (eller jag mest) har också pratat om sterilisering. Det bästa vore om mannen gjorde det. Jag argumentera att nu har jag skött Preventivmedel i alla år och utsatt min kropp för hormoner så därför borde han få dra sitt strå till stacken

Åh nej, precis så var det med kopparspiral för mig, hade hoppats att hormonspiral skulle vara bättre, men kanske inte ska hoppas för mkt då...

Jag kan förstå att sterilisering känns lite väl definitivt, men när vi pratat om det så har vi varit överens om att vi är "färdiga", och om jag förstått saken rätt kan man dessutom återställa sädesledarna inom 5-7 år (eller ja, det finns iaf en chans, men självklart inget att planera efter), då är sambon 42-44 och jag är 37-39, jag har svårt att se att vi skulle skaffa ett till då...

Skillnad om vi vore typ 20 år nu.

Och ja, jag håller med om att det kan vara deras tur nu, och sambon verkar instämma. Men jag är villig att prova minst en grej till själv först. Grejen är att efter ett par år (senast) får jag mellanblödningar av allt jag testat.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2016-10-14 23:08:56 följande:

Äntligen är min hemska spiral ute!!! Efter att konstant haft flytningar och blödningar, med känslan att nu "rinner det något" till första gången på länge länge som jag känner mig normal. Det var vanligt att blöda 1-2 dagar efter att tagit ut spiralen eftersom man irriterar, men inte ens en flytning.

Men nu till frågan: vad tusan ska jag ha istället? Nu fick jag minipiller till att börja med och ett återbesök om två månader för rådgivning och utvärdering. Jag kom idag på att pessar inte är så dumt ändå. Det är ett alternativ som jag totalt dissat utan att ens sätta mig in i det. Är det någon här som provat?

Skönt! När jag hade kopparspiral tyckte jag att jag kände den hela tiden, som att den låg och skavde och irriterade, men vet inte om det var inbillning.

Jag har inte provat varken pessar, p-ring eller p-kudde. Inte heller p-stav. Bara piller och kopparspiral. Säkra perioder är inget för mig, och då är det väl bara pessar och kondom som är hormonfritt? Inte för att jag måste ha hormonfritt... skulle kännas bättre bara (tror jag, nu är det 10 år och två graviditeter sedan jag var det).
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-10-24 12:28:19 följande:

Vi håller på att bli tokiga... ibland känns det som ett Bosse har det minsta sömnbehovet någonsin. Så har det alltid varit. Sovit lite på dagen men rätt bra nattetid. Vårat största problem nu är att söva han på kvällen. Vi gör precis likadant vid dagsvilan som för nattvilan (lägger han i sin säng och jag eller sambon ligger bredvid i en extrasäng). På dagen tar det max 10 minuter, oftast 3-5 minuter. Han vaknar kl 6-7 sen vila vid 12-tiden, sover typ 1 timma. Sen är han vaken till 20:30-21. Det tar oftast 20-45 minuter att lägga han på kvällen. Han snurrar, hoppar, klättrar, surrar, bankar i väggen, sparkar i väggen, skallar väggen... har ni något tips? Han äter välling på kvällen, somnar 0,5-1,5 timma efter välling. Ser inget mönster där. Vi har tydliga kvällsrutiner. Kan sitta och läsa någon bok i soffan, ibland vill ha hellre leka på golvet i vardagsrummet eller så sitter vi o kollar på barnprogram... tar det lugnt iaf från kl 19.

Det tar tid för Josefin också att somna på kvällen. Strax efter 18 tar vi på pyjamas, och klockan 19 får hon välling i sängen. Nu brukar vi säga godnatt och lämna rummet när hon druckit vällingen, förut var vi tvungna att vara kvar tills hon sov, annars gallskrek hon. Nu går vi som sagt, och vi hör i babyvakten att hon grejar, pratar och sjunger. Sen brukar hon gnälla eller ropa och då går vi in, lägger henne ner och går igen. Det upprepas några gånger och sen somnar hon, oftast runt klockan 20.

Eftersom hon inte har några problem med att somna själv nu så har jag förhoppningar om att det även kommer gå fortare och fortare. Men skulle vi byta bort spjälsängen skulle hon garanterat inte stanna där...
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-10-24 16:15:50 följande:

Ja, Bosse har ju inte sovit i spjälsängen på över ett halvår... så att lämna han ensam är ju ingen möjlighet när han har en juniorsäng... blir bara så trött, ofta är klockan närmare 21 (ibland 21:30!) innan man tar sig ut från hans rum. Och då gör han ju morgon mellan 6-7, så det går ju inte att ändra så mkt.. och vilan på dagen behöver han, han kan somna sittandes i soffan för han är så trött, o sover somsagt knappt 1 timma så inte jättelänge så man kan dra ner speciellt mycket på det... han är ju trött på kvällen, men vägrar ligga still så han somnar... har inget emot att ligga bredvid han till han somnar, men inte typ 45 min...

Vad händer om ni lägger honom tidigare då? Tänkte om han kan vara övertrött? Vi la Josefin klockan 20 förut, men 19 går minst lika bra. Även om Bosse fortfarande tar 45min på sig får ni iaf en timme extra till er själva. Men sommar han ändå vid nio är det såklart onödigt.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-11-11 19:30:03 följande:

Vilken underbar ålder våra kids är i nu! Folke härmar i princip allt vi säger, pratar, busar, gosar, skriker och dansar dagarna i ända! Njuter av denna roliga ålder!

Hur går det för er andra som fått småsyskon efter era mars-15 barn!

Jag har sedan 2 veckor landat i verkligheten som tvåbarnsmamma utan förskola eftersom min man började jobba 1 november.

Hittills går det över förväntan men man känner helt klart att man har mindre tålamod och lite dåligt samvete varje dag.

Ja det är verkligen en rolig ålder! Jag älskar att göra saker med Josefin, åka pulka, rita, öva grimaser, bada etc. Frank är hittills ingen vidare nöjd bebis (hur gör man för att få såna?), så om han är vaken måste jag ha honom i famnen. Då har hon en tendens att vara betydligt mindre rolig. Hon blir lätt arg och kastar saker.

Jag har väldigt dåligt samvete, men försöker engagera mig helhjärtat när jag kan, annars inkludera eller sysselsätta.

Men jag tror det blir bättre bara Frank blir liiiite äldre. Hoppas.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?