• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-09-23 20:06:13 följande:

Jag har RUL 28/10, är i v 15 nu och har bf 22 mars.

Hur ser ni på att posta graviditeten på fb etc? Jag vill inte alls göra det utan hålla detta "privat", vilket jag ju fattar kommer att bli ohållbart, det lär ju inte undgå någon när jag är i v 30 att jag är gravid, men jag tycker ändå att det känns för intimt för att skylta med.

Vi kommer inte posta UL-bild på Facebook. Jag är inte alls aktiv där nu för tiden, så det skulle mest kännas krystat. Dessutom känns det rätt roligt att bara plötsligt lägga upp en bild på en bebis. Lika krystat det iofs, men roligare överraskningsmoment, hehe.

Själv tycker jag att det är jättekul när andra outar sina graviditeter, jag gillar att veta mycket om många. :D
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-09-23 22:58:58 följande:

Min chef är galen. Vi är redan oense och då har jag inte ens börjat jobba sen förra barnet ännu, börjar nu om tre veckor. Jag har jobbat på samma företag i fem år och är enda tjejen som är riktigt anställd, då han är rädd för att tjejer skaffar barn. När jag var ny ringde han mig på fredag em när jag hade en timme kvar att jobba, för att önska mig trevlig helg och att jag skulle komma ihåg att knipa med knäna. Enda gången chefen pratar med oss anställda är det för att skälla ut oss. När jag är klar med barnafödandet ska jag byta jobb har jag tänkt.

Men fy vilken människa. Hoppas han åker på något skit så han blir sjukskriven ett tag, skulle säkert vara nyttigt för honom.

Hans attityd är väl det som talar FÖR att föräldraledigheten ska tvångsdelas mellan föräldrarna (något jag annars tycker är upp till varje familj att bestämma), då kan han börja undvika både män och kvinnor som inte redan har stora barn/närmar sig pensionen. Idiot.

Min chef har till och med sagt att han tycker att det här är positivt för min fortsatta utveckling inom företaget. Jag kommer att växa som människa och allt vad det var. Men så pratar han väldigt mycket, vad som verkligen händer är väl en annan femma ;)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2014-09-24 07:06:45 följande:

Haha, jag är på! ;)

Även om jag börjar med sparsam viktuppgång nu har jag inga illusioner om att det ska fortsätta så bra. Blir väl +27 kg som förra gången... :(

Hoppas jag är tvärt om då, öppnar starkt men sedan planar ut och slutar på +7-8kg. Det hade varit trevligt!
  • Kpax
    KarinIngrid skrev 2014-09-24 08:52:00 följande:

Haha jag är också på viktminskningstråd till våren :)

Min förhoppning är att inte gå upp mer än 10 men absolt max 15 kg under graviditeten, men jag antar att man bara får vänta och se helt enkelt. Försöka att inte svulla i onödan.

Jag försöker också låta bli att svulla, men plötsligt är det svårt.

Jag är trött, omotiverad och har ont i ryggen. Dessutom är humöret svajigt, och jag är en sån som alltid haft en tendens att både trösta mig och fira med mat. Inte nödvändigtvis onyttig mat, men det finns helt klart en känslomässig koppling. Sådär som många människor är, maten är inte primärt näring och överlevnad, utan njutning!

Hur som helst har jag mindre ork att tänka ut nyttig mat, större sug efter kolhydrater, och mindre energi + ont i ryggen vilket gör att jag nu går upp i vikt (vilket jag inte gör annars, har alltid varit förhållandevis smal).

Min taktik är också att jag ska försöka sköta mig, men jag kommer inte vara lika hård mot mig själv som jag varit om jag gått upp utan att vara gravid. Det blir som det blir, och jag får ta tag i eländet när bebisen är ute. :)
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 19:31:02 följande:

Imorn blir det "på riktigt" officiellt på jobbet att jag är gravid. Jag tänkte ha på mig en lite tightare topp som visar den rundade magen som bara har exploderat i helgen! Skall först iofs på ett möte hos kund och vill helst inte att mötet skall handla om det så kanske får jag ha med mig ombyte?

Jag är lite nervös, hur berättar man liksom inför en lite större grupp (ca25 personer)? Hur hade ni gjort? Sagt det "officiellt" inför alla eller låtit det sprida sig pö om pö? På ett sätt vill jag bara ha det "överstökat". Känns så krystat att bara från ingenstans säga "förresten, jag är gravid".

Äh, jag tänker låta folk fråga, och då svarar jag ärligt. Får en veta så vet nog alla inom en dag tänker jag. :) Men de får gärna vänta med att fråga till efter UL (3/10).
  • Kpax

Jag har jobbat idag, och resten av kvällen och helgen kommer att spenderas i soffan. Åååh så skönt att bara slappa! Så länge jag ligger på sidan då, ett par timmar halvsittande eller liggande på rygg går bara inte. Måste väl vara foglossning.

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-09-28 10:29:22 följande:

Att höra om hemska förlossningar när man är gravid är verkligen inte kul. Men många tycker att de bara måste dela med sig av sina fruktansvärda förlossningar. Fast andra sidan så hör jag gärna om förlossningar som inte bara var underbara, dock vill jag inte höra detaljer. För mig var det tvärtom i bekantskapskretsen, alla hade en så jävla fantastiskt förlossningen, värkar en timme och sen två kryssningar och ett sniff lustgas och det var så underbart jävla fantastiskt. Snacka om att jag fick prestationsångest. Efter förlossningen så pratade jag med en kompis som fick sin fjärde strax före jag fick min första. Hon undrade hur det gått och jag sa att det tog tid (två dygn på förlossningen efter igångsättning) då beklagade hon sig att fyran också tog sån tid, 8 minuter hade hon krystat och det var så segt...... Hon är en sån som får ambulanstransport vid varje förlossningen efter att inte hunnit fram till förlossningen innan tvåan kom.

Jag är lite förvånad att så många måste skriva på fb och skryta om hur duktiga dom är som föder utan bedövning. Jag kan tänka mig att alla som får kämpa för att bli gravida känner ungefär samma sak när så många måste berätta att det gick på första försöket.

Ja precis så känner jag också, att det verkar ligga så mycket prestige i det där att föda utan smärtlindring, på samma sätt som man ska uppleva graviditeten som ett välsignat tillstånd. Ursäkta mig, men jag har aldrig varit mer gasig, rapig, uppblåst, trött, illamående och öm än jagvarit de här månaderna. Och då har jag ändå guldkornen hemorrojder, läckande bröst och bristningar framför mig.

Mest är det tonen jag kan reta mig på. Självklart upplever många graviditeten som alltigenom underbar, och många har fantastiska förlossningar, och självklart måste de få prata/skriva om sina upplevelser likaväl som jag får skriva om mina. Men en del av mina bekanta har liksom ett riktigt störigt SÄTT att säga det på, jag upplever dem som självgoda och fördömande.

Jag känner också lite prestationsångest, men sen kan jag känna att det finns ett större humoristisk värde i floppar av olika slag. :)
  • Kpax

Jag talar för mig själv nu, men jag upplever inte att någon HÄR varken har skrivit något osmakligt eller slagit sig för bröstet, absolut inte! Här har det varit väldigt trevlig ton sen start. :)

• Kpax
    KarinIngrid skrev 2014-09-29 10:36:08 följande:

Hej alla,

någon som redan drabbats utav foglossning?

Jag har så fruktansvärt ont i svanken och ut i höfterna! Igår kunde jag inte gå uppför trappan hemma!

tips och råd mottages tacksamt!

Jag har foglossning (antar jag)!

Jag försöker tänka på att hålla ihop benen, och tycker att sambons massage lindrar. Jag kan inte ligga på rygg, och inte på mage. Kan heller inte halvligga i soffan.

Nu har jag fått låna ett foglossningsbälte av en kompis, men jag har inte använt det än.

Man ska visst undvika vanliga bentag vid simning, utfallssteg, gå i trappor och att cykla stående.
  • Kpax
    Astilbe skrev 2014-09-29 18:55:57 följande:

Har ni börjat göra knipövningar än? Var på första passet med min PT som är spec. på träning under graviditeten och fick förutom ett tufft styrkeprogram även inlagt i programmet att göra knipövningar from nu. Jag hade fått för mig att det var först efter graviditeten som knipövningar görs men sådan tur var det kanske inte...?

Nä, jag har inte börjat ordentligt än, kör lite sporadiskt när jag kommer på det bara.

Hur många knip ska du göra? Och hur ofta?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?